Forsterkere Klipsch

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Ikke mye aktiv her. Men alikavæl-
Klipsch 7 mk 3 med MC1,2 gjør fredagen perfekt!
Hatt dette lenge, men virker som høytalleren har `løsna`litt, og har aldri hørt noe som virker bedre en dette.
Er en som liker Klipsch, har mk1, m3..mk 2 forsvant fort ut av huset her, da jeg klarte rett og slett ikke å like dem.

Livet er herlig.
God helg folkens, hilsen en som liker brutalitet..:D
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.316
Antall liker
2.556
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ta en titt på den Consonancen på Finn til 8500 kr. Masse penger spart.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
Mastersound låt bra på La Scala men for mye støy hos meg
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.712
Antall liker
11.164
Torget vurderinger
2
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
Jeg har tro på at begge vil kunne være helt konge.
Jeg ser at en del har hatt trøbbel med støy, akkurat det er jo fort utfordrende med LaScala, ettersom den er såpass effektiv. Jeg har hatt de fleste Mastersound-forsterkerne hjemme, og har ikke hatt støyproblemer på 95 dB høyttalere, men jeg er redd det ikke er dekkende, da LaScala er betydelig mer sensitive enn som så.
Dersom du spiller mest Rock og blues, prøv gjerne S6. Men er det mer beherskede og/eller akustiske stiarter som ligger hjertet nærmest, ville jeg sett etter 300B i stedet. Har lett for å koste litt om du skal skaffe de beste.
Det ligger f.eks. en La Rosita Zardos Bird ute for salg på finn nå, det er en aldeles fantastisk 300B som er hånd i hanske med LaScala. Men den er nok en del dyrere enn de nevnte alternativer.
Jeg ville også sjekket ut Trafomatic, https://www.trafomaticaudio.com/integrated-amplifiers-2/ (forhandles av Moiz audio i Norge), og outsideren Fezz hos Mala. Kjenner ikke til eventuell støy på de siste der, men har forstått det slik at de har gode trafoer og kretser.
 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
524
Antall liker
1.020
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
Jeg har LM-805ia på et par Forte lll. Det spiller fabelakt i mine ører. Her er både mellomtone og diskant "magiske" og bassen kontrolleres med et jerngrep.
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.169
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Jeg har tro på at begge vil kunne være helt konge.
Jeg ser at en del har hatt trøbbel med støy, akkurat det er jo fort utfordrende med LaScala, ettersom den er såpass effektiv. Jeg har hatt de fleste Mastersound-forsterkerne hjemme, og har ikke hatt støyproblemer på 95 dB høyttalere, men jeg er redd det ikke er dekkende, da LaScala er betydelig mer sensitive enn som så.
Dersom du spiller mest Rock og blues, prøv gjerne S6. Men er det mer beherskede og/eller akustiske stiarter som ligger hjertet nærmest, ville jeg sett etter 300B i stedet. Har lett for å koste litt om du skal skaffe de beste.
Det ligger f.eks. en La Rosita Zardos Bird ute for salg på finn nå, det er en aldeles fantastisk 300B som er hånd i hanske med LaScala. Men den er nok en del dyrere enn de nevnte alternativer.
Jeg ville også sjekket ut Trafomatic, https://www.trafomaticaudio.com/integrated-amplifiers-2/ (forhandles av Moiz audio i Norge), og outsideren Fezz hos Mala. Kjenner ikke til eventuell støy på de siste der, men har forstått det slik at de har gode trafoer og kretser.
Takk for info. Spiller det meste av musikk, også elektronisk, vil s6 henge med i bassen på slik musikk?
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.917
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Fikk kjøpt noe nytt rotel utstyr i går og må si at dette ble virkelig bra på la scalaene. Har også testet noen rør forsterkere men dette her spiller virkelig flott. Smaken er som baken. Ikke mere rør på meg…
689997FE-470F-4FD7-A5F0-F6497F923341.jpeg
 

hakonsen

Fersking
Ble medlem
09.04.2007
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Åkrehamn
Torget vurderinger
2
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
Hei,
Jeg har prøvd mye rør bytte,men den som jeg har nå med primaluna EVO300 på klipschorn Mullard XF2 El34,samt RCA black i driver posisjon og siemens nickel plate 12au7 i gain er veldig bra komp.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.687
Antall liker
5.866
Noen som har prøvd denne oppgraderingen til RF7III ?
Har litt troen på at det kan gjøre noe positivt med lyden, men samtidig lurer jeg fælt på hva Klipsch tenker på når de designer delefiltere.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.443
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Er jo slik høyttalerne er voicet fra Klipsch! Hva er vitsen med og kjøpe Klipsch for så og fjerne den lyden som er ønsket
Så det er slik at Heritage serien og stativ-variantene i Reference serien er voicet med elementene i fase, mens alle de gulvstående modellene i Reference er bevisst voicet med elementene drøyt ute av fase??? Det har absolutt ingenting med kostnader å gjøre, Klipsch har vendt hver en stein for å dra det maksimale ut av disse? Bare se på kvaliteten på komponentene som er brukt i delefilteret, ingenting på å hente noe å oppgradere der, de er voicet slik 😂 😂
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8
Så det er slik at Heritage serien og stativ-variantene i Reference serien er voicet med elementene i fase, mens alle de gulvstående modellene i Reference er bevisst voicet med elementene drøyt ute av fase??? Det har absolutt ingenting med kostnader å gjøre, Klipsch har vendt hver en stein for å dra det maksimale ut av disse? Bare se på kvaliteten på komponentene som er brukt i delefilteret, ingenting på å hente noe å oppgradere der, de er voicet slik 😂 😂
Du får le og mene hva du vil så får en av verdens mest populære produsenter av høyttalere fortsette og produsere den lyden så mange verden over elsker! Foreslår at de som ikke liker Klipsch sounden bygger seg diy eller kjøper et annet merke 👍
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.443
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ikke misforstå, jeg er en Klipschfan. Har nok i løpet av karriæren sikkert hatt mer enn 10 par, og både fra Reference og Heritage serien.
Har hatt Rognliens smått modifiserte Cornwall 2 og modifiserte selv ett par Forte 2 kraftig med Duelund kondiser og tyske high end autotrafoer på mellomtonen, Mundorf sølv i olje kondiser på diskant og noen svære beist av noen 8awg luftspoler på bassen i tillegg til Duelund internkabling. Vil ikke si at det forandret Klipsch "huslyden". Men det ble en mye bedre høyttaler.

Sier ikke at Klipsch er noe bedre eller dårligere enn noen andre, bare at det er mye ubrukt potensiale der. Spesielt på de gulvstående Reference modellene med doble basser. Trenger ikke gå inn på detaljer, men den fysiske plasseringen av elementene i kabinettet og valg av delefiltertopologi er fra fysikkens side svært ugunstig. Hadde det vært en MTM løsning som gamle Epic så hadde det vært mye enklere å integrere begge 10tommerne med diskanten. Kittet til GR-Research adresserer akkurat dette punktet. Tror det kunne vært veldig artig å høre villskapen til RF7 med ett faseriktig delefilter, tror ihvertfall ikke det hadde blitt noe dårligere!
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.443
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
New Record Day testet Dali Oberon 7 som er en 2 veis MMT, akkurat samme konfigurasjon som RF'ene. De har akkurat det samme problemet som Klipsch RF.
Se fra 8 min og utover.

 

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Innlegg
524
Antall liker
1.020
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Ikke misforstå, jeg er en Klipschfan. Har nok i løpet av karriæren sikkert hatt mer enn 10 par, og både fra Reference og Heritage serien.
Har hatt Rognliens smått modifiserte Cornwall 2 og modifiserte selv ett par Forte 2 kraftig med Duelund kondiser og tyske high end autotrafoer på mellomtonen, Mundorf sølv i olje kondiser på diskant og noen svære beist av noen 8awg luftspoler på bassen i tillegg til Duelund internkabling. Vil ikke si at det forandret Klipsch "huslyden". Men det ble en mye bedre høyttaler.

Sier ikke at Klipsch er noe bedre eller dårligere enn noen andre, bare at det er mye ubrukt potensiale der. Spesielt på de gulvstående Reference modellene med doble basser. Trenger ikke gå inn på detaljer, men den fysiske plasseringen av elementene i kabinettet og valg av delefiltertopologi er fra fysikkens side svært ugunstig. Hadde det vært en MTM løsning som gamle Epic så hadde det vært mye enklere å integrere begge 10tommerne med diskanten. Kittet til GR-Research adresserer akkurat dette punktet. Tror det kunne vært veldig artig å høre villskapen til RF7 med ett faseriktig delefilter, tror ihvertfall ikke det hadde blitt noe dårligere!
Hva vil du si endret seg mest ved oppgraderingen du gjorde på Forte2? Jeg har et par Forte3 som jeg vurderer å gjøre noe lignende med.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.443
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Det som gav best resultat var bytte til Duelund kondensator på mellomtone. Selv om de målte helt likt etterpå så ga det en varmere klang med mer naturlig utklinging. Vanskelig å beskrive, skulle hatt Rognlien til å høre før og etter versjonen 🙂
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er det slik å forstå at absolutt alle gulvstående i Reference seriene er konstruert med fasefeil? Og vil man unngå dette problemet ved å f.eks. velge en to-veis gulvstående eller stativhøyttaler isteden? :)
 
H

Hifibasillen

Gjest
Hva menes egentlig med fase feil? at de spiller i motfase på bass elementene? er det samme opplegg på Ref Premiere og Heritage, hva er greia med dette? 😋 RP 4000F spiller ihvertfall bedre dag for dag med Yamaha AS 701
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8
Er det slik å forstå at absolutt alle gulvstående i Reference seriene er konstruert med fasefeil? Og vil man unngå dette problemet ved å f.eks. velge en to-veis gulvstående eller stativhøyttaler isteden? :)
Nå har de jeg har testet fra RF og RP serien fungert glimrende på Qsound så fasen må vel da være i orden ?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.454
Antall liker
3.252
Torget vurderinger
1
New Record Day testet Dali Oberon 7 som er en 2 veis MMT, akkurat samme konfigurasjon som RF'ene. De har akkurat det samme problemet som Klipsch RF.
Se fra 8 min og utover.

Men ser man video helt ut, så har Oberon 7 allikevel ikke et "problem". Den måler (og låter) riktig når brukt som anbefalt. Altså uten toe-in og med ørehøyde ca 100cm.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.116
Antall liker
7.743
Sted
Oslo
vurderer en Unison Research S6 til klipsch cornwall 3. Har veldig stor tro på at mellomtone og diskant blir magisk, men er usikker på hvordan bassdefinisjon og dybde vil arte seg. Det er da evt. snakk om 1960's Mullard XF2 EL34 rør, samt RCA Black plates. Topp rørbestykning med andre ord. Annen rørforsterker jeg har i sikte er Mastersound compact 845. Tips om match her mottas med takk.
Bruker selv S6 med KT77 rør.
Bedre bass definisjon hos meg uten å ta vekk (for mye) av magien m EL34
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Nå har de jeg har testet fra RF og RP serien fungert glimrende på Qsound så fasen må vel da være i orden ?
Aner ikke noe om Qsound, men problemet sånn jeg forstår det er at avstanden mellom diskanthorn og nedre woofer blir for stor til at de spiller i fase med hverandre, hvis ikke det korrigeres i delefilteret. Noe Klipsch da tilsynelatende ikke gjør.

Har RF 52II her selv og syns de låter fint, men lyden er temmelig langt fra perfekt for det.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8
Aner ikke noe om Qsound, men problemet sånn jeg forstår det er at avstanden mellom diskanthorn og nedre woofer blir for stor til at de spiller i fase med hverandre, hvis ikke det korrigeres i delefilteret. Noe Klipsch da tilsynelatende ikke gjør.

Har RF 52II her selv og syns de låter fint, men lyden er temmelig langt fra perfekt for det.
Ok men har forstått det slik at høyttalerne er i fase når Qsound fungerer 👍 så da går det nok mer på riktig plassering kontra disse målingene 👍
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ok men har forstått det slik at høyttalerne er i fase når Qsound fungerer 👍 så da går det nok mer på riktig plassering kontra disse målingene 👍
Tviler egentlig på at en lyttetest med Qsound, hva nå det er, er tilstrekkelig til å avgjøre om et system er i fase eller ikke. Der virker det vel mer sannsynlig at målinger er en smule mer nøyaktig.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.421
Antall liker
1.970
Torget vurderinger
8
Tviler egentlig på at en lyttetest med Qsound, hva nå det er, er tilstrekkelig til å avgjøre om et system er i fase eller ikke. Der virker det vel mer sannsynlig at målinger er en smule mer nøyaktig.
Er ihvertfall det mange her inne bruker for og teste fasen 👍
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er ihvertfall det mange her inne bruker for og teste fasen 👍
Er vel forskjell på om to høyttalere er i fase med hverandre, og om elementene internt på èn høyttaler er i fase. Førstnevnte er hvis man kobler høyttalerkabler feil, og er enkelt å fikse. Sistnevnte må korrigeres i delefilteret eller med DSP. Tror jeg. Men virker som vi snakker om to forskjellige ting.
 
Topp Bunn