Klipsch la scala VS Avantgarde Uno!

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hei kan noen komme med innspill så hadde det hvert fint,fordeler og bakdeler fra begge leire!
Har fra før la scala men er selvfølgelig spent på hvordan Uno låter i forhold! ;)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Hei ingen som har noen innspill på styrker,svakeheter,likheter,ulikheter på disse høytalerne? :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er ikke disse ekstremt ulike, egentlig? En litt snodig sammenlikning, kanskje?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.556
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
horndelen til uno er bedre og bassen antakelig dårligere/vaskeligere integrert
mvh
Leif

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
Jo er vel ulike men begge er horn med høy følsomhet,elsker la scalaene bortsett fra null dypbass så lurer vel egentlig på hvordan bass,dynamik osv er i forhold ::)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
Dazed skrev:
Jo er vel ulike men begge er horn med høy følsomhet,elsker la scalaene bortsett fra null dypbass så lurer vel egentlig på hvordan bass,dynamik osv er i forhold ::)
Kun basert på fordommer og forumlesing, er mitt inntrykk at Ag er oppløst, luftig og dynamisk, men ikke har spesielt mye pondus nedover. Sikkert derfor disse hornfolka holder på med enorme bassprosjekter. ;)

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
AG sine basser holder ikke følge med horna.
De spiller dypere enn LS, men dynamikk nedover blir som å bruke våt svamp som sprettball ift LS. ;)

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
hehe da vet jeg det,er glad i rask,stram bass

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
det er sant at disse små bassløsningene fra ag sliter med å holde tempo med horna, noe som gjør f.eks. uno lite egnet til rytmisk, drivende rock. (men de er gode til det meste annet).
men ved å jobbe med bassen (bygge ut med en sub, eller lage et separat bassystem) så kan ag rocke som fan de også.

klipsch vet vi kan rocke (og er også bedre på "lettere" musikktyper enn ryktene vil ha det til), men ls mangler nivå og tyngde nedover (brukt i større rom), så mange ls-eiere må ty til subber de også.

så, alt i alt er disse to konstruksjonene såpass forskjellige at det bli vanskelig å dra bastante konklusjoner om hva som er best, uten å trekke inn det der med smak og behag.

J

J.J

Gjest
Bra sagt Canales ....

MEN ......... Er det noen som tørr og gå i fra Klipsch til AG ?? ;D ;D

Represalier har forekommet i mindre og større grad 8)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
BHO skrev:
shaunv skrev:
Hvilken HT tror dere var best? 8)
Vel.....i hvem sine ører?
Nettopp. ;-)

Jeg valgte riktignok ikke å beholde noen av dem. Hvorfor? Vel, de var ikke allsidige nok for meg som spiller innom alle typen genre. At Scala er rocka er det vel aldri vært noen tvil om. På en skikkelig rocka plate(spes vinyl) var de uslåelige i forhold til Duo. Dvs duo rocka helt til man skrudde opp volumet litt og bassene sa at nå var det nok. Noe som i grunnen skjer alt for fort. Duo på sin side har egenskapen til å tegne musikk"larger than life", noe som er spesielt fint til en rekke typer klassisk musikk. I tillegg til andre ting som bedre oppløsning. Scala er litt grovkornet der i forhold. Hverken Scala eller Duo var noe spesiell suksess i genren metall... Men begge sitter jo med gode hornkvaliteter. Ikke lett å vite hvor høyt man spiller alltid. ::) Spiller man kun klassisk og jazz er vel AG valget. Men spiller man nevnte genre, og i tillegg mer rocka ting kommer man bedre ut med Scala! For er ikke sånn at de ikke klarer de andre genrene. Noen korte ord før senga bare.

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Sent svar men! Fått muligheten til en lyttetest av duo og jeg likte toppen men hurtigheten samt trykket i mellomgulvet jeg er vant til fra Klipsch gjorde denne høytaleren uaktuell...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
J.J skrev:
Bra sagt Canales ....

MEN ......... Er det noen som tørr og gå i fra Klipsch til AG ?? ;D ;D

Represalier har forekommet i mindre og større grad 8)
Jeg har gjort det , fra rf-82 til uno , og tilbake til La scala..... , syntes la scala spillte med alt for lite oppløsning og tone , men ett enormt driv , hadde desverre ikke plass til sub med så brede ht på veggen , derfor solgte jeg de til Eddie1 :)

Uno er meget mer oppløst , men bassen blir som å ta rennafart å sparke inn i en blaut pappeske , om jeg får sitere vår hornvenn sluket. ;D

Man kan nok som andre sier få til bedre bass med uno ved hjelp av andre ,løse subber , men da syntes jeg hele konseptet blir litt feil, kassene er vel tross alt laget for å gi høyttalern mulighet som stand-alone.

ser man opp mot nyprisene på disse horna uno/duo versjon 1 , som jeg har hørt , har jeg flere ganger forundret meg at ag lager så bra lyd oppover i frekvens , og samtidig tar til takke med såpass dårlig bassløsning som de sender fra seg.

Men ved å beytte supplerende basser blir det nok bedre ( og tar mer plass)

Har du prøvd sub sammen med la scala Eddie ?

Mvh Espen

Topp Bunn