Jeg har litt erfaring med Klipsch Heresy III.
Jeg kjøpte disse i slutten av juli og hadde de på døra 2 august. ca. 2 mnd siden. Heresy ble introdusert i '57, versjon II kom i '85 - og
dagens - III - kom i 2006. Litt utskifting av elementer og kassen er nå i MDF med finer finish.
Er ikke store boksen med sine 62cm over bakken.
Så litt om rommet de nå står i. Akkurat nå så leier vi en leilighet i påvente av nytt og bedre hus. Stua her har en L form med kombinert kjøkken/stue.
Som du ser så er "stua" veeeeldig kvaderatisk og det merkes med en fin (les; fæl) boost i bassen. Jeg har valgt å løse dette problemet med rom korreksjon da jeg ikke ønsker å gjøre for mange akustiske inngrep..
Etter å ha fått dempet den toppen i bassen så er lyden veldig lovende. En av fordelene med denne høyttaleren er at den må plasseres nærme vegg. Dette for å få ønsket fylde i bassen. Dette var viktig for meg mtp. plassering i det nye huset - det i kombinasjon med høyden på disse. Det går ikke an å dulte borti dem slik at de velter.
Før jeg kjøpte disse så var jeg oppe på AV Centeret i Kristiansand og hørte litt på RF-82 - dette låt veldig stort og fint, svær soundstage og pent trøkk. Så gikk det litt tid, og jeg fant ut at det hadde vært moro å prøve en utgave i Heritage serien. Så da ble der Heresy.
Først da jeg satt dem opp, så satt jeg dem opp ganske nærme hverandre - etter litt tid så fant jeg ut at ved å øke avstanden mellom disse så ble også soundstage mye større. Idag så er dette - like bra - om ikke bedre en RF-82. Og nå snakker vi om Heresy i et "dritt" rom kontra RF-82 i et meget bra lytterom.
Det var en ting som slo meg da jeg hørte på RF-82 og det var at mellomtonen var noe tynn, det kan ha mange årsaker - innspillingstid, forsterker, mm. Men Heresy er veldig klar i dette området.
Det som Heresy ikke har kontra RF-82 er sub-bass. Nå sies det at klipsch trenger mye innspillingstid - og jeg merker at med romkorreksjon så er det bass der - dyp bass, så spørsmålet er litt om dette vil endre seg på sikt eller om jeg trenger en sub i bunn - jeg tar den evalueringen om et år tenker jeg.
På forsterkerfronten så bruker jeg MAE-SET (mye info om denne her på forumet) - denne er på hele 2x6,5W og er mer en nok til å drive Heresy. Dynamikken er enorm og det er virkelig moro med plater som ikke er komprimert til døde.
Bassen er veldig kjapp, og pga det så skaper det et bra rytmisk driv over musikken. Dette er tilstede på alle nivåer i volumet, disse spiller bra lavt!
Stue delen nå på 16m2 er nok i minste laget. Jeg kan tenke meg at disse blomstrer i ny stue på 28m2 (ca samme volum som på kjøkken/stue løsning nå, men med mye bedre form).
Veldig morsom høyttaler - bør absolutt kombineres med rør, er ikke like bra på mikrodetaljer som mine hodetelefoner HD650, men, men...