Klassisk på vinyl

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Hei.

Jeg er av den sorten som, i håp om å finne en skatt, bare må bla i gjennom vinyleska på eksempelvis bruktbua eller fretex. Etter å ha bladd meg gjennom mengder av rask fra 80-tallet og en del klassisk, går jeg tomhendt hjem.

Kunne godt tenkt meg å kjøpe klassisk men vil gjerne ha kvalitetsinnspillinger og ikke bare plukke med meg i hytt og pinevær.

Er det noen som kjenner til noen labeler\plateselskap som har gode innspillinger eller noe annet man kan se etter? Hva med f. eks. Deutsche Grammophon?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Her gjelder det egentlig bare å kjenne sine klassiske innspillinger og ha i bakhodet hva som er bra. Det finnes jo masse gammel Deutsche Grammophon på markedet, men langt fra alt er blant det beste som er utgitt, og f.eks. Karajan er ganske ujevn. Det som er blitt gjenutgitt på cd er gjerne gode vinylkjøp. Med visse mindre selskaper som f.eks. Harmonia Mundi kan du nok trygt kjøpe det meste du kommer over, som sikkert ikke er så mye.

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Takk for det!

Da får jeg bare prøve meg litt fram. Kjøpe og lytte.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Veit ikke hvor du bor , men på Ski(litt utenfor sentrum) ligger det en brukt sjappe som har masse klassisk , og billig.

L

Lars.N

Gjest
Deutsche Grammophon har mye bra også meget god lyd,gammle Decca plater er kjent for god lyd på innspillinger.
Mye som er velholdt på brukmarkedet synes jeg,da det er som regel den eldre garde som har eiet platene å behandlet dem deretter.

Laban :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.835
Sted
Market Snodsbury
@Josse: Klassisk-forumet her inne er staden å plukka opp tips når det gjeld komponistar, utøvarar og gode innspelingar. Det har iallfall hjelpt meg veldig, til trass for at ingen har teke seg tida til å setja saman ein "gullstandard"-indeks.

Etter at vinylfeberen kom over meg, tok eg ein tur innom Ringstrøms antikvariat i Ullevålsv. (Oslo) Inntrykket mitt er at dei har ei lita, men svært velhalden klassisk-avdeling med anerkjende musikarar og komponistar. Prisane er deretter: Standardpris på NOK 60 for ein enkelt-LP (prisen pr. plate vert litt mindre for boksar, men ikkje mykje). Altså, staden for gode kjøp, men ikkje for kupp.

(Jau då. No snurrar eitt av kjøpa mine, Beethovens klaversonatar med Brendel på Philips frå 1975).

jossa

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Antall liker
0
Klassisk forumet viser seg å være et egnet sted til å plukke opp tips ja :)

Takk for svar.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.039
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
jossa skrev:
Klassisk forumet viser seg å være et egnet sted til å plukke opp tips ja :)

Takk for svar.

Men dyrt sted å frekventere på fast basis........

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Steinkare skrev:
Veit ikke hvor du bor , men på Ski(litt utenfor sentrum) ligger det en brukt sjappe som har masse klassisk , og billig.
Hva heter denne brukt butikken, og hva er gateadressen??

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.394
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er jo en gang slik at man gjerne får innholdet fra to slike LPer på disse Originals-CDene fra Universal nå for tiden, og disse CDene koster ca. 80 kroner hos Aktiv Klassisk.
Men: Det finnes jo innspillinger som ikke er gjenutgitt i digitalformat, og da er det kjekt å få tak i musikken allikevel.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
7.835
Sted
Market Snodsbury
Valentino skrev:
Det er jo en gang slik at man gjerne får innholdet fra to slike LPer på disse Originals-CDene fra Universal nå for tiden, og disse CDene koster ca. 80 kroner hos Aktiv Klassisk. Men: Det finnes jo innspillinger som ikke er gjenutgitt i digitalformat, og da er det kjekt å få tak i musikken allikevel.
Eg tenkjer at i 2008 er det slik at motivasjonen for å kjøpa brukt eller gjenutgjeve vinyl neppe er å få tak i godsaker billig eller enkelt (særleg ikkje klassisk). Eller, om det er det, så veit ein kva ein leiter etter.

Topp Bunn