Klassisk på DVD

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.706
Etter at jeg fikk Mozarts "Requiem" (fra Abbados 'Karajan Memorial Concert' i Salzburg) på DVD, og fått koblet den latterlig billige Beresford DACen til anlegget, har jeg fått lyst på mer. (Har også notert at det er mye lettere å få min samboer engasjert i musikk ledsaget av bilde; selv hun har blitt dylan dog etter No Direction Home)

Så, ville satt pris på en tråd med forslag, anbefalinger og diskusjoner til klassisk musikk og opera på DVD.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Tryllefløyten, fra Salzburg M22 settet. Kan kjøpes separat. Fantastisk flott fremføring og produksjon.

Utrolig morsom Barbereren fra Sevilla med Juan Diego Flores, under Emilio Sagi.

Praktversjon av Beethovens klaverkonserter med Bernstein/Zimerman. Musikalsk unikt, flott innspilling og utmerket lyd.

Det påstås at Zimerman fiser mye mens han spiller ...

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.706
Flott, Soundproof! Da har jeg slengt avgårde en bestilling på Tryllefløyten og Barbereren fra Sevilla!

Kjenner du noen gode av Don Giovanni også?

noruego

K

kbwh

Gjest
Kjøp EROICA, filmen om første øvingsdag på Beethovens tredje symfoni. Den er laget av BBC og musikken spilles av ORR, dirigert av John Eliot Gardiner. Symfonien finnes også som separat lydspor på DVDen. Jeg tør vedde på at bandet Ludwig hadde til rådighet ikke var i klasse med Gardiners, men du verden for en framføring dette er!

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Valentino skrev:
Kjøp EROICA, filmen om første øvingsdag på Beethovens tredje symfoni.

Helt enig. Virkelig engasjerende - og du kan avspille med dialog og lydeffekter, eller med kun musikk.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Både Terfel og Raimondi (Don G) er tilgjengelige. Raimondi ble vist på NRK for maaaange år siden, og er scenografisk langt overlegen alt annet. Den er opprinnelig en helaftens film redigert av Losey, og har derfor klare filmatiske fordeler. Terfel er livligere og mer "fargeglad". Den ble vel også vist for noen år siden. Terfel har jo sideattraksjonen med Solveig Kringlebotn som donn'Elvira, og det kan jo slå godt an i heimen?Begge er absolutt hørverdige, selv om Raimondis Don IKKE er noe i nærheten av en "buffo". Den er så alvorlig at en skulle tro det var et "melodramma" og ikke en komedie.

Bernt K

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Joseph Losey gjorde en filmversjon som er spektakulær, men det var i 1979, så lyden er ikke helt der. Og siden de filmet til playback så er det litt trøbbel med leppesynkronisering. Men når det er sagt, så er dette en must-have i samlingen - og kjæresten din vil like filmingen.

Jeg har også denne, fra M22 settet som Tryllefløyten jeg anbefalte også er i, men jeg har problemer med å leve meg inn i den, for kald og klinisk.

Peter Brooks Don Giovanni har jeg fått sterkt anbefalt, og den er på min liste over "things to see."

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Soundproof skrev:
Joseph Losey gjorde en filmversjon som er spektakulær, men det var i 1979, så lyden er ikke helt der. Og siden de filmet til playback så er det litt trøbbel med leppesynkronisering. Men når det er sagt, så er dette en must-have i samlingen - og kjæresten din vil like filmingen.
Hah! Du viste gammelcoveret!... ;D

Men over til noe helt annet. Må medgi at jeg ikke har sett DVD-en, men minnes den fra en TV-sending for akk så mange år siden. Det er min absolutte favorittinnspilling hva angår opera ellers, lydmessig og innspillingsmessig (utenom bildet, det kan jeg ikke uttale meg om).

Bernt K

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Plukket opp en ny, remastret versjon av denne - med Dolby Digital Surround, og med - hold deg fast - 24bit/96kHz dts multikanals lyd!

Sørg for at det er denne nye versjonen du ev. skaffer deg. Praktfull forbedring av lydsporet - inneholder også originalmiks.

Topp Bunn