Klassisk musikk.........

B

bamsemann

Gjest
Jeg kunne tenkt meg å handle litt klassisk musikk, men har veldig lite kunnskap til hva jeg bør kjøpe her...

Har lyst på Bethovens 5. Edvard Grieg med Per gynt suiten 1og2. Vivaldi de 4 årstider. og noe med Mosart og Bach...

Er ute etter både god lyd og gode innspillinger...

Vet at det er kyndige personer her på sentralen som kan komme med gode forslag...

På forhånd takk!

Bamsemann.... :)
 
N

nb

Gjest
Beethoven: Kjøp 5. og 7. på samme plate med Wienfilharmonien dirigert av Carlos Keliber.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Støtter forslaget om Kleiber i Beethovens 5. Det er kanskje en av de ti viktigste klassiske innspillingene noensinne.

Peer Gynt suiten ble nylig spilt inn av Bergen Filharmoniske og utgitt på Bis. Denne utgivelsen har blitt svært godt mottatt-

Av Mozart er det mye du bør ha: Requiem - Prøv Karl Böhm og Vienerfilharmonikerne på Deutsche Gramophone (de med gul etikett) for en litt langsom klassisk variant, eller Nicolaus Harnoncourt sin innspilling fra 2004 hvis du vil ha litt friskere spilling og topp moderne lyd.

De siste symfoniene er essensielle: Du får dem rimelig på dobbel-cd med enten Karl Böhm eller Neville Marriner (han som laget musikken til Amadeus).

Likeens er pianokonsertene fra nr. 20 og oppover helt essensielle, kanskje spesielt nr 20 og 21. Også disse finnes i et uttall av relativt rimelige varianter, prøv Brendel, Uchida eller Askhenazy, men hvis du virkelig vil ha den beste komplette samlingen, så er Murray Perahia sin boks med alle Mozarts pianokonserter et fantastisk kjøp til rundt 600,-

Med Bach er det vanskelig å anbefale noe, fordi det finnes så mye som er fantastisk bra.

Goldbergvariasjonene er helt essensielt. Dobbelt-cden "A state of wonder" med Glenn Gould er en utmerket introduksjon til verket, og en av de mest legendariske innspillingene i hele den klassiske musikken. Hvis du ikke tåler at Gould synger med, så har Andras Schiff (ECM) og Murray Perahia gjort helt moderne innspillinger av høyeste standard.

Og kanskje klaverkonsertene med Angela Hewitt eller Muray Perahia kan være noe... Begge disse er nye inspillinger. Dette er frisk og morsom musikk som er enkel å lytte til.
 
K

kbwh

Gjest
Vil legge til at Mozarts pianokonserter fra 9 og opp er essensielle. Perahiaboksen vil du ha stor glede av.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Goldbergvariasjonene av Bach spillt av Glen Gould er genialt, nesten som jazz. Hillary Hahn spiller Bach som en fryd på 2 CD'er. Anne Sophie Mutter og Trondheimsolistene spiller Vivaldis fire årstider meget bra.
 
N

nb

Gjest
Vil bare påpeke at om du skal ha de sene symfoniene til Mozart, og velger Marrier fremfor Böhm, så burde det etter mine ører være en lovparagraf som gjorde dette straffbart;) Ellers mye bra anbefalinger der.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
Goldbergvariasjonene av Bach spillt av Glen Gould er genialt, nesten som jazz.  Hillary Hahn spiller Bach som en fryd på 2 CD'er.  Anne Sophie Mutter og Trondheimsolistene spiller Vivaldis fire årstider meget bra.  
edit : ja genialt
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis du er nesten blank på klassisk, vil jeg anbefale å se litt i Postens utvalg. Ikke ofte jeg vil anbefale posten til noe som helst, men her finnes det noen godbiter. Masse flott i en serie på EMI CLASSICS. Til kr 99.50 / CD. Pluss en del annet. Så finnes det en dobbelt CD (også EMI) som kalles "The best Opera album in the world". 38 perler fra de mest kjente operaer. Med de aller beste artistene. Koster ca 250,-. Bare noen tips til en som ikke har tråkket inn i den klassiske verden med begge beina. Ennå.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vil bare påpeke at om du skal ha de sene symfoniene til Mozart, og velger Marrier fremfor Böhm, så burde det etter mine ører være en lovparagraf som gjorde dette straffbart;) Ellers mye bra anbefalinger der.
Poenget er at Academy of St Martin in the Fields er et bedre Mozart-orkester enn Berliner Philharmoniker (som har altfor fet klang til å få frem nyansene). Dog er Böhm kanskje en bedre dirigent enn Marriner.
 
N

nb

Gjest
Om jeg ikke husker helt feil, så er det Wienerfilharmonien som spiller på Mozart-symfoniene, men ble litt usikker nå. Böhms greier har jo vært regnet som referanseinnspillinger i et par tiår. Marriner er forsåvidt ok, jeg har hele Mozart-editionen til Philips, så har hørt mye Marriner og Mozart. Det er aldri dårlig, behagelig å høre på, men ofte ikke veldig spennende, men her er det selvsagt variasjoner og ulike meninger
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ja, Marriner er ikke like bra i alle symfoniene, og kan anklages for å velge en til tider kjedelig middelvei. Men Böhm er heller ikke førsteklasses i alle symfoniene (med berlinerne - jeg har sjekket). Jeg synes f.eks. at han er for langsom i førstesatsen til symfoni 40. En annen ting som irriterer meg med Böhm er at han er inkonsekvent med å ta repetisjoner - antagelig for at symfoniene skulle passe inn på en LP-side. Førstesatsen på nr. 41 blir redusert til litt under 8 minutter på denne måten.

Da jeg sjekket classicstoday i dag meldte en annen kandidat seg: Colin Davis med Staatskapelle Dresden får toppkarakter, men jeg har ikke hørt dette. Ellers så har jo Bernstein og Vienerfilharmonikerne også en billig cd med disse symfoniene.
 
N

nb

Gjest
Aha, DET var grunnen til at jeg surret, det er Bernsteins innspilling jeg pleier å spille, og den har Wienerfilharmonien. Men Böhm er fin for det, har den også
 
B

bamsemann

Gjest
Takk for mange gode innspill, her var det en del å ta tak i. For sjekke litt hvor det er best å handle klassisk musikk...

Forresten så har jo Mosart 250års jubileum i dag.....

Bamsemann....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takk for mange gode innspill, her var det en del å ta tak i. For sjekke litt hvor det er best å handle klassisk musikk...

Forresten så har jo Mosart 250års jubileum i dag.....

Bamsemann....
Ja. Og i Kongsberg kirke feires jubileet (Mozart altså) kl 18 i dag!
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
hei bamse.

sjekk ut naxos platene. mange bra inspillinger, både musikalsk og teknisk. Og så billig at du kan fråtse litt og ta sjansen på å kjøpe litt ymse.

anbefaler forøvrig Fabio Biondis "Årstider".
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Et av de mest betydelige bidragene til operasjangeren er "Der Freischütz" av Carl Maria von Weber. Det vanskelig å forstå hvorfor en slik komponist og et slikt verk skal måtte lide en såpass obskur skjebne, men slik er det nå engang. Den har ganske sikkert påvirket alle fra Berlioz til Richard Strauss.

"Der Freischütz" hadde premiere i 1821 og innførte så mange nye virkemidler både teatralsk og musikalsk at den med rette kan kalles den første ekte romantiske opera. Librettoen vektlegger definitivt følelser og mentale tilstander sterkere enn fornuft og ideer.

Carlos Kleibers innspilling er berømt og bejublet som seg hør og bør, men det er den fromme katolikken Jochum som gir oss mest skrekk og gru i en utrolig dramatisk versjon fra Bayern - med et stjernelag av sangere vi i dag bare kan drømme om (DGG).
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.027
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Artig med arkeologi og gamle tråder som løftes. Herlig med anbefalinger om klassiske kjøp hos posten. Har noen bokser derfra selv, ikke alle hadde like mye substans. Men flere anbefalinger fra 15 år tilbake står seg fortsatt. God klassisk Jul!
 
Topp Bunn