Klassisk musikk - anbefalinger til "nybegynner"

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
37
Sted
Bergen
Hei. Har veldig liten erfaring med å høre på klassisk, men føler meg nå "moden" til å prøve. Men det er en jungel av titler og utgivelser. Hva begynner man med? Noen utgivelser som er spesielt audiofile? Har ikke tenkt å kjøpe hundrevis av CD-er med klassisk, men hva med 5 stk "må ha". Både musikalsk og audiofilt.

Hørte nylig på en som jeg fant i hyllen (gratis CD fra et blad) "Classic CD #30" den var jo ganske fin å høre på. Likte bl.a. spor 11 - Schubert - Schwanengesang D957 "Die Stadt". Egentlig var hele platen bra. Noen som har noen tips?

Mvh. Endre

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Temaet dukker opp til stadighet; hva med å søke litt på musikksidene? Mye anbefalinger der.
Generelt kan jeg bare si; om du finner et stykke du liker; forsk videre på perioden, komponisten, genren eller orkesteret/artistene.

Forøvrig kan jeg anbefale et abonnement på BBC Music Magazine om du er seriøs på å dykke inn i klassisk musikk; der får du et glimrende blad med plateomtaler, referanser til tidligere topp-innspillinger, omtaler av komponister og verker, samt en gratis cd oftest av topp kvalitet hver måned med komplette verker; verkene er variert ift epoker, men alltid sentrale og interessante.
I abonnements form koster bladet OG den flotte cd'en omlag 50-60kr pr utgave (pr måned); selv ikke Naxos kan slå det; og her får du altså en opplevelse vel verdt pengene både ift underholdende og lærerik lesing i tillegg til musikk du ellers kanskje aldri hadde opplevd. Et minimalt økonomisk offer for den som er seriøs i å ville lære mer om den mest omfattende og bergtakende av alle musikkgenre.

Mvh Vidar P

Topp Bunn