Klassisk-kjøpere for konservative for brukte plater ?

awh

Medlem
Ble medlem
17.07.2007
Antall liker
0
Jeg har et lite platesalg for tiden med mange ulike titler innenfor ulike sjangere. Responsen er god med et unntak - klassisk !

Til tross for en rekke ok titler i god tilstand både på LP og CD er det absolutt 0 respons på omtrent alt som er klassisk. Også folk som tilbyr seg å kjøpe hele samlingen har 0 interesse for klassisk.

Hva skyldes dette ? jeg trodde at en stor del av de "audiofile" lyttet til i alle fall en og annen klassisk utgivelse ? Kan det være at denne lyttegruppen er så spesifikke i sin jakt på bestemte utgivelser at bruktmarkedet sjeldent har noe å tilby ? Ligger klassiske plater nevneverdig lavere i pris på bruktmarkedet enn populær musikk o.l ? Eller er det slik at klassisk lyttere er så bemidlede at de synes brukte plater er noe nærmest vulgært :)

Litt på sidelinjen dette kanskje, og det er ikke ment som noen slags provokasjon, men jeg er ikke en typisk klassisk entusiast selv (selv om jeg har ganske mange utgivelser i hylla) og har derfor ikke så fryktelig god peil på hverken det ene eller andre hva angår klassisk musikk og dens tilbedere :)

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.950
Artig problemstilling.
For min egen del er det så at de fleste titler jeg er på jakt etter, sjeldent tilbys her til lands. Spesielt LP-er finnes i bøtter og spann på internasjonale nettsider til en særs trivelig pris. Kan det også være noe med alder? På konserter og i operaen er det lite unge folk blant publikum, mens nettsider som denne kanskje frekventeres av et yngre publikum.
Steen

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Brukt klassisk selger dårlig i Norge. Det er ikke marked for det. Folk vil heller ha rock og jazz. Ringstrøm kjøper nesten ikke klassisk fordi det ikke selger. Det er synd. Folk går glipp av mange fine innspillinger med stor musikk. Klassiske plater er som oftest meget godt behandlet. Mange ganger er de nesten ikke spilt. Jeg har kjøpt plater hvor plastikken ikke ha vært fjernet for neve gryn.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg skal definitivt anskaffe en platespiller slik at jeg kan plukke skamløst billige brukte klassiske Lpér. Er ny i faget så gode innspillinger har jeg ikke peiling på. Veldig hyggelig med tips om gode nettsteder og bruktbutikker i inn og utland. NB ikke for konservativ for brukte plater :D

Topp Bunn