Klassisk; bøker

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har en tendens til å synes at bøker om klassisk musikk kan være fascinerende lese, og ikke minst kan det øke nysgjerrigheten på, utbyttet av og kunnskapen om klassiske verker, komponister, epoker etc.
Skal ikke ramse opp alle mine bøker innen temaet her forsåvidt, men kunne gjerne tenkt meg å beriket biblioteket dersom noen har bøker å anbefale.

Sitter i øyeblikket å dypdykker i Mahlers 7. som akkurat nå spilles i Avery Fisher hall i 1985 av NYPO/Bernstein (DGG). Finner det opportunt og litt fornøyelig å lese litt om hva andre måtte mene om musikken; og det er kanskje et lite poeng; skriverier om musikk tenderer ofte til å være subjektive innfallsvinkler.. mer med noen forfattere enn med andre.

Jeg har to bøker dedikert Mahlers symfonier;

David Hurwitz; The Mahler Symphonies; An Owner's Manual

og den langt tykkere Constantin Floros; Gustav Mahler - The Symphonies

Når det gjelder Hurwitz, som har skrevet om mange komponister, så kan man se litt nærmere på hans bibliografi her;

http://www.amazon.com/exec/obidos/s...ype=ss&index=books&field-author=David Hurwitz

Som jeg har nevnt mer enn en gang til mer enn en hifibekjent og også hfs-meddebattanter, så anser jeg bøker om musikk å være svært så fine innfallsvinkler til å berike sine musikkopplevelser fra hifi'en. Og konserter for den del.
Også så billig da gitt; sammenlikne gjerne med prisen på alskens tweakremedier, luksuskabler etc etc mange betaler i dyre dommer for, med den hensikt å få mer "utbytte" av musikken...

Husk at bøker er fritatt fra MVA, og det er ingen grense for verdien på bøker man kan dra momsfritt inn i landet.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det ble en feil i første innlegget, det er nå oppdatert. Beklager.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Jeg har også den Mahler-boka til Hurwitz. Den virker rimelig grei for en nybegynner, og den store fordelen her er jo at det følger med en CD med noen satser fra Gielen's Mahler syklus, hvor det vises til tidsangitte eksempler.

Hvordan er den boka til Floros? Problemet er vel at jeg kan falle av hvis det blir for teknisk med utstrakt bruk av eksempler fra partituret. Jeg kan ikke lese musikk, selv om jeg kan forstå partitur-eksempler hvis det godt forklart. Hadde vært fint med et sånt voksenopplærings-kurs i lesing av noter.

Jeg synes det er veldig interessant å lese om klassisk musikk (i motsetning til å lese om rock/pop), og har kjøpt noen bøker i det siste. Jeg har ikke helt kommet inn i Wagner og har blant annet kjøpt ulike anbefalte bøker om Ringen og andre verker. Samtidig har jeg kjøpt en CD-ROM som følger hele Solti-innspillingen av ringen (mono-versjon) med identifisering av ulike ledemotiv ++ i dette verket. Dette skal bli morsomt, men sikkert også tidkrevende :).

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Jeg har to bøker dedikert Mahlers symfonier;

David Hurwitz; The Mahler Symphonies; An Owner's Manual

og den langt tykkere Constantin Floros; Gustav Mahler - The Symphonies
Interessant - jeg har også Hurwitz og håper virkelig du har hørt på CDen som følger den. Gielens tolkning av #2 er jo veldig god og siden du dypdykker i #7 - det er vel ikke ofte at Nachtmusik I spilles som her. Det var faktisk denne boken som gjorde meg oppmerksom på Gielen og jeg endte opp med å kjøpe hele boksen. Med det samme jeg skriver om bøker vil jeg slå et slag for Adornos Mahler A Musical Physiognomy - som er en rasjonell filosofisk betraktning over Mahlers musikk, Mahlers sinn og hans samtid. Ikke noe enkel materie - jeg er ikke fagfilosof - men vel verdt et studie. I tillegg har Donald Mitchell skrevet flere bøker som er av interesse.

Vaughan Williams er den komponisten jeg kjenner best (og liker best(?)) og jeg har flere bøker som omhandler ham - her skal nevnes Pike og VW on music. Enhver komponist fortjener sannsynligvis en "Pikebok" - den er svært opplysende, men notekunnskap er en fordel dog ikke en forutsetning. Mvh.

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Noen som har vært borte i disse Mahler-biografi mursteinene av Henry-Louis de La Grange? Siste av de fire volumene er på 1000 sider, og det er kanskje for spesielt interesserte. Derimot hadde jeg vært veldig interessert i forslag på flotte bøker om noen av mine favoritt-komponister Bruckner og Shostakovich (og kanskje også Sibelius).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kibsgard; kommer tilbake med mer om Floros (og Hurwitz i Sibelius!); men La Grange er nærmest genierklært. Siste bind er nylig ute nå. Dyr, men interesserte bør kjøpe før den blir utsolgt (som de tidligere bind).

Mvh Vidar P

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Jeg har ikke lest La Grange, men anmeldelsene gir inntrykk av en kanskje for nesegrus beundring av objektet - noe som muligens kan svekke biografens objektivitet. En DVD jeg har om Mahler inneholder bl a et intervju med La Grange hvor han gir et svært godt inntrykk - noe som gir meg lyst til å prøve det han har å by på. Vær oppmerksom på at han er i ferd med å skrive om det første bindet - så det er kanskje en ide å vente med det. Etter sigende har det skjedd en del i Mahlerforskningen de senere år. Er han en etterkommer av Joseph-Louis Lagrange tro?

Jeg har ikke lagt merke til Floros før - kan den anbefales?

Hurwitz sin Sibelius er god - og denne gangen følger det med to CDer. En viet Sibelius og en hvor andre finske komponister er gitt plass. Mye nytt for meg. Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
Kibsgard; kommer tilbake med mer om Floros (og Hurwitz i Sibelius!); men La Grange er nærmest genierklært. Siste bind er nylig ute nå. Dyr, men interesserte bør kjøpe før den blir utsolgt (som de tidligere bind).

Mvh Vidar P
Hurwitz og Floros (de to jeg linket til over) er veldig forskjellige bøker, og komplementerer hverandre fint. Hurwitz er nesten en slags "så skal du høre her, og nå skal du høre her, og nå kommer det.. og nå kommer det" type forfatter; han forteller deg hva du hører på en måte.

Floros er langt mer omfattende, historisk vinklet, analytisk og mangefasettert objektiv; hans beskrivelser går mer på kompositorisk-tekniske aspekter, tolkninger av verkene gjort av historiske figurer, det er endel note-eksempler fra partiturene, men ikke så mye at man må kunne lese noter for å lese boka.

Jeg tror jeg vil ha større utbytte av Floros for dypdykking, mens Hurwitz er mer en "beginners guide" så og si. Må tilføye at jeg ikke kjenner bøkene veldig godt ennå, og dette er bare de inntrykk jeg sitter med etter å ha lest litt i begge om kun to symfonier.

Hva angår innholdet, så går det faktisk an å lese i bøkene på Amazon, i linkene over (look inside)... imponerende.

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Blåser liv i denne tråden igjen, da jeg for tida driver å leser meg gjennom denne:

Harald Herresthal sin "Musikkens verden".

Har prøvd å komme meg i gang med den tidligere, men ikke helt lykkes å komme forbi de første 40-50 sidene som er mye om noter, skalaer og slike ting som gikk meg hus forbi når jeg forsøkte å forstå det. Nå, etter å ha ligget på sofaen i 3-4 dager med forkjølelse og et behov for å lese noe, har jeg kommet meg mye bedre i gang og jeg er veldig fornøyd så langt.

Har lest meg ferdig med barokken, så langt, og jeg må si at det er virkelig en følelse av at en ny verden åpner seg. Plutselig skjønte jeg hvorfor jeg har begge HM-boksene stående i hylla og mye av musikken i de boksene ble plutselig mye mer interessant når jeg kan sette de inn i en mer relevant sammenheng.

Boka er lettlest nok til at jeg klarer å henge med og detaljert nok til å at jeg skjønner at jeg nok kommer til å komme tilbake til mye av innholdet når jeg etterhvert får begynt å lyttet på mye av den musikken han skriver om. Og som en inngangsportal til klassisk musikk må jeg si at den foreløpig fungerer helt ypperlig. Virkelig anbefalt lesning - dog har jeg ikke lest noe lignende før, så det kan jo hende det finnes bedre bøker der ute, men denne funker bra for meg i hvert fall. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Veldig flott bok det der; fikk den i bursdagsgave av kona da den kom ut, hun hadde hørt så rosende omtaler her og der.

Mvh Vidar P

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.679
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Herresthal har vært min sengelektyre en stund nå, han er både underholdende og kunnskapsrik, og forsøker ikke å være overdrevent objektiv. Ser ingen grunn til å gå tilbake til Agatha Christie nå.

Det er en del tips å plukke opp i boken, vi trenger jo alle å få utvidet horsionten. Jeg merket meg hans fascinasjon for de franske revolusjons-komponistene, der har jeg ennå ikke fått fingeren ut og undersøkt skikkelig. Biblioteket her hadde ikke Gossec og hva-de-nå-het i hyllene da jeg sjekket så der er jeg fremdeles blank.

Tittelen 'Musikkens verden' deler den med to utgaver av en gammel referanse her. Dere vet det staselige ettbindsleksikonet med treplater. Vi har en norsk utgave fra 1956 og en svensk fra 1972. Den eldste er fornøyelig lesning 50 år etterpå, siden mange vinklinger virker snåle idag. Det hevdes av noen at det ikke var en glipp at Vivaldi ikke har en egen artikkel, det er mer enn komisk. Sjostakovitsj er omtalt i underlige ordelag, og kritiseres delvis for 'formalisme', Richard Strauss tas ikke helt seriøst etc. etc. Ellers interessante og lærerike bøker, og disse har nok hatt stor påvirkning på norsk musikkliv siden de var enerådende i norske hjem i flere tiår. Begge disse er arvegods med affeksjonsverdi.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.095
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

The Mozart Compendium har jeg på lån fra min far for tiden.

A reference book containing information about aspects of Mozart's life and times. Features include a chronology of life and works, a list of works with commentaries, a who's who of contemporaries, details of historical and musical background and accounts of daily life from diairies and documents.
En glimrende referanse, alt annet er supplementer. Trur eg.

S

Steinar O

Gjest
Mbare skrev:
Blåser liv i denne tråden igjen, da jeg for tida driver å leser meg gjennom denne:

Harald Herresthal sin "Musikkens verden".

Har prøvd å komme meg i gang med den tidligere, men ikke helt lykkes å komme forbi de første 40-50 sidene som er mye om noter, skalaer og slike ting som gikk meg hus forbi når jeg forsøkte å forstå det. Nå, etter å ha ligget på sofaen i 3-4 dager med forkjølelse og et behov for å lese noe, har jeg kommet meg mye bedre i gang og jeg er veldig fornøyd så langt.

Har lest meg ferdig med barokken, så langt, og jeg må si at det er virkelig en følelse av at en ny verden åpner seg. Plutselig skjønte jeg hvorfor jeg har begge HM-boksene stående i hylla og mye av musikken i de boksene ble plutselig mye mer interessant når jeg kan sette de inn i en mer relevant sammenheng.

Boka er lettlest nok til at jeg klarer å henge med og detaljert nok til å at jeg skjønner at jeg nok kommer til å komme tilbake til mye av innholdet når jeg etterhvert får begynt å lyttet på mye av den musikken han skriver om. Og som en inngangsportal til klassisk musikk må jeg si at den foreløpig fungerer helt ypperlig. Virkelig anbefalt lesning - dog har jeg ikke lest noe lignende før, så det kan jo hende det finnes bedre bøker der ute, men denne funker bra for meg i hvert fall. :)
Kjøpte denne for 1 år siden, og kom igang først i forrige uke.
Synes den tid- og miljøsatte skala og takt læren er spennende jeg, og gleder meg til fortsettelsen.

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Antall liker
10
Jeg leser også Herresthal for tiden. Har såvidt rundet side 75 foreløpig, men liker boken godt.

Hilsen friedman

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg blar litt i denne for tiden:

Her handler det om musikken i det 20 århundre, begynner med Strauss og Mahler og jobber seg gjennom utviklingen i musikk, kultur og samfunnsliv. Formatet er at hvert kapittel er mer eller mindre frittstående. F.eks. er det et kapittel om Nazistenes forhold til musikk, og hvordan det utviklet seg et kulturliv i konsentrasjonleirene - dyktige jødiske musikere fikk gjerne leve for å spille for offiserene, selv om de fleste bukket under til slutt (en hel generasjon av lovende jødiske komponister forsvant). Eneste som holder tilbake lesingen er at jeg ikke har særlig sterkt forhold til mange av de moderne komponistene her, prøver å lytte meg opp parallelt. Men veldig engasjerende og tilgjengelig skrevet.

http://www.therestisnoise.com/

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.702
Sted
Ein knaus
Eg las nett gjennom Norman Lebrecht: Maestros, Masterpieces and Madness: The Secret Life and Shameful Death of the Classical Record Industry (Penguin 2008).

http://www.amazon.co.uk/Maestros-Masterpieces-Madness-Shameful-Classical/dp/0141028513/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1237302117&sr=8-1

Det er ikkje det beste eg har lese. Lebrecht er underhaldande, javisst, men eg tykkjer boka:

- einsidig fokuserte på "dei seks store"
- ikkje identifiserte klare vendepunkt (altså, det går liksom nedoverbakke heile tida)

Det var meir ei samling fornøyelege anekdotar enn ein god presentasjon av "industrien". Så kanskje eg var på jakt etter ei anna bok, eigentleg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Norman Lebrecht er vel en av de mest kontroversielle figurene innen omtaler omkring alt relatert til klassisk musikk; både tidligere i Daily Telegraph, i BBC og nå i Evening Standard. For ikke å snakke om andre fora han uttaler seg; bøker (Maestro Myths, Who killed classical music etc etc) og andre ting.

Jeg vil vel ikke akkurat anbefale å se ham som noen form for ledestjerne eller førstevalg dersom det er hobbyberikende gledesfylt og balansert informasjon om musikk og artister man er ute etter (Mahler-skribleriene hans kan være et av unntakene). Mannen er jo saksøkt av plateselskaper, stadig referert til som provoserende og feilinformerende, bastant, fordømmende og det meste annet.

Men underholdende kan han jo være; vi husker jo artikkelen om Karajan.. det var jo fornøyelig lese, og som selv onkel Skrue påpeker; selv den største løgn inneholder et snev av sannhet. Så noe moro kan man jo finne fra Lebrecht også.

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Denne har jeg fått anbefalt

The Lives of the Great Composers, av Harold C. Schonberg

Noen som har lest den?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.702
Sted
Ein knaus
Vidar P skrev:
For ikke å snakke om andre fora han uttaler seg; bøker (Maestro Myths, Who killed classical music etc etc) og andre ting.
Eg trur forresten Who killed ... er US-tittel på Maestros .... Edit: ... men der tok eg feil, gitt.

Vidar P skrev:
Men underholdende kan han jo være; vi husker jo artikkelen om Karajan.. det var jo fornøyelig lese, og som selv onkel Skrue påpeker; selv den største løgn inneholder et snev av sannhet. Så noe moro kan man jo finne fra Lebrecht også.
For å gjera det klart, så sette eg pris på ein del av det anekdotiske stoffet, særleg når han skriv om personar og institusjonar han har eit sympatisk tilhøve til (som Decca og Furtwängler). Når han har det motsette (døme Karajan, Walter Legge og dei fleste i toppen på RCA og EMI), er det liksom ikkje grenser for demonisering.

Hovudinnvendinga mi er korleis han løyser den metaforiske drapsgåta. Allereie i tittelen legg han liksom opp til at vi skal fram til ein drapsmann, altså at klassisk musikk på plate er "drept". Men det han viser fram i boka er ikkje ei drapsgåte, det er heller eit ganske normalt livsløp. I det heile sit ein att med ei kjensle av at offeret kanskje ikkje var dødt, ein gong.

Bonusen i boka er likevel oversynet over dei 20 verste innspelingane i historia. Her tar Lebrecht det heilt ut, og det vert hysterisk moro. Tykkjer eg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
vagstol skrev:
Vidar P skrev:
For ikke å snakke om andre fora han uttaler seg; bøker (Maestro Myths, Who killed classical music etc etc) og andre ting.
Eg trur forresten Who killed ... er US-tittel på Maestros ....
Jeg tror ikke det; "The Maestro Myth" kom i 1991, og i 1997 kom vel "When the Music Stopped" som fikk US-tittel "Who killed classical music"?

http://en.wikipedia.org/wiki/Norman_Lebrecht

Enig i at det kan være hysterisk morsomt. Man får ta ham for det han er/gjør/skriver :)

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
atonal skrev:
Denne har jeg fått anbefalt

The Lives of the Great Composers, av Harold C. Schonberg

Noen som har lest den?
Jaja, tok like godt og bestilte den. Regner med det blir god sengelektyre :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.679
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Litt dybdegransking av Mozarts pianokonserter er passelig tidtrøyte for en hjemme-påske:
"A Companion to Mozarts's Piano Concertos" av Arthur Hutchings.

Opprinnelig fra 1948, men står seg godt.

Man må jo bruke biblioteket til noe når det først ligger der.....

Topp Bunn