KJOENIK's stereoanlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Takk for tips! Mullard/Tesla komboen som står i nå låter også utmerket. Sånn som Steelhead står i racket nå må alt kobles fra og forsterkeren løftes ut for å komme til rørene, så jeg tror ikke det blir så mye rulling med det første. Men det er alltid greit å hamstre litt rør så man er fremtidssikret. Og de blir ikke billigere med årene heller...
    Dette er en glimrende anledning til tungvindt merarbeid. Lite slår oppkobling av mange phonokabler til samme riaa. Med flere jordledninger og trangt om plassen så er dette en ypperlig anledning til, om ikke å få ut frustrasjon, så i hvert fall føle på den. Likevel, skal du maksimere dette så vil jeg anbefale å kombinere det hele med separate step-uper og litt korte uskjermede kabler, gjerne med separat jordledning. Litt trange phonokontakter og eksperimentering med underlagsremedier som ikke står fast, og du er i mål.Tror du, helt til du skal koble opp en arm som står så langt unna at kabelen ikke er lang nok … da kjenner du på den, frustrasjonen. Litt trange nervebaner i nakken og lang arbeidsøkt med hodet mikset bakover og du får sånn en deilig verk nedover i underarmene.

    Elsker det!

    Herlig å se så flotte biler. Var selv en tur innom et par Porsche-sentre denne uken. Så får vi se om det skjer noe, men mest sannsynlig ikke. Kanskje jeg må skaffe meg vinterdekk selv, til min 997.2, teller på knappene. Om ikke for å kjøre særlig mye på vinteren så for å kunne strekke høstsesongen til fjells

    Utrolig kul, lun og fin lyttestue du har. Jeg liker at det fortsatt er ei stue, selv om jeg forstår at det er ditt gutterom. .
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Dette er en glimrende anledning til tungvindt merarbeid. Lite slår oppkobling av mange phonokabler til samme riaa. Med flere jordledninger og trangt om plassen så er dette en ypperlig anledning til, om ikke å få ut frustrasjon, så i hvert fall føle på den. Likevel, skal du maksimere dette så vil jeg anbefale å kombinere det hele med separate step-uper og litt korte uskjermede kabler, gjerne med separat jordledning. Litt trange phonokontakter og eksperimentering med underlagsremedier som ikke står fast, og du er i mål.Tror du, helt til du skal koble opp en arm som står så langt unna at kabelen ikke er lang nok … da kjenner du på den, frustrasjonen. Litt trange nervebaner i nakken og lang arbeidsøkt med hodet mikset bakover og du får sånn en deilig verk nedover i underarmene.

    Elsker det!

    Herlig å se så flotte biler. Var selv en tur innom et par Porsche-sentre denne uken. Så får vi se om det skjer noe, men mest sannsynlig ikke. Kanskje jeg må skaffe meg vinterdekk selv, til min 997.2, teller på knappene. Om ikke for å kjøre særlig mye på vinteren så for å kunne strekke høstsesongen til fjells

    Utrolig kul, lun og fin lyttestue du har. Jeg liker at det fortsatt er ei stue, selv om jeg forstår at det er ditt gutterom. .
    Det er vel ingen som er så sprø at de holder på sånn som du beskriver...😂
    Har et lite prosjekt for dagen. Skal montere 78 stift på CEC spilleren og sjekke ut om det er noe gull i posen med 78-plater. Men mistenker at det er mest shellac😋

    Ingen dum idé å skaffe vinterdekk til 997! En ting er å utvide høstsesongen, men det muliggjør også ekstra tidlige vårturer på fjellet, med taket nede, når de vinterstengte veiene akkurat har åpnet og det fortsatt kan forekomme partier med snø.

    Hyggelig at du liker rommet! Det er kjellerstue og stort sett gutterom. Men noen ganger må jeg vike når ungene har venninner på besøk. Da sitter jeg stort sett i "designstua" og furter.
    Mens resten av huset har blitt modernisert er dette rommet uendret fra byggeåret (1980). Her er det kun to ting som gjelder, og det er best mulig lyd, og kos. Og det er det er jo kanskje litt tankevekkende at det eneste rommet i huset som ikke er pusset opp også er det triveligste rommet å være i...
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Blant disse Stanton stiftene er det en 78 stift.

    IMG_3269.jpeg



    IMG_3272.jpeg


    Montert i Pickering hus

    IMG_3273.jpeg
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Du milde! Etter å ha gjort alt klart innser jeg at CEC ikke spiller 78, kun 33 og 45.
    Ja nå kjenner jeg litt frustrasjon...
    Da får jeg bruke det ledige headshellet til 4-point og montere på Garrard´en...🥵
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Du milde! Etter å ha gjort alt klart innser jeg at CEC ikke spiller 78, kun 33 og 45.
    Ja nå kjenner jeg litt frustrasjon...
    Da får jeg bruke det ledige headshellet til 4-point og montere på Garrard´en...🥵
    Helt nydelig! Den situasjonen burde jeg så klart hatt med i min oppsummering i innlegg #2201.
    Jeg smiler ikke av skadefryd men av gjenkjennelse … Av og til tenker jeg at det er forunderlig at jeg er i stand til noe som helst 😊
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Etter litt frustrasjon er pickup montert på kompatibel platespiller

    IMG_3284.jpeg


    Her er det utgivelser fra Decca, EMI, Columbia. Fine greier.

    IMG_3276.jpeg


    Setter på den første plata, og litt over tre minutter senere gjør jeg en ubehagelig oppdagelse. Sangen er ferdig, det er på tide å snu plata...😳
    Og jeg som synes at 45rpm kan bli litt masete.

    Men hvordan låter det da?
    Vel, forestill deg at du hører nydelig musikk, svakt i det fjerne, mens treverket omkring deg i lytterommet står i full fyr.
    Slik låter det.

    Tror kanskje disse platene passer bedre til min onkel sin sveivegrammofon🙄
     
    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Da har fortroppen landet på fjellet. 10 dager med fri, lykke! Resten av gjengen kommer opp på mandag.
    Bakhjulsdrevet P-bil på glatta er artig! Nytt av året er sugeproppstativ på taket.

    IMG_3481.jpeg




    IMG_3482.jpeg


    Fått fyr i peisen og anlegget er også fyrt opp. Blir alltid "overrasket" over hvor bra Naim Muso låter her på hytta. Veldig bra punch og godt nyansert bass, og åpen lyd med en størrelse på lydbildet som ikke burde være mulig mtp at det kommer fra en boks. Blir ofte sittende å lytte til musikk her på samme måte som jeg gjør hjemme.

    Et par cover anbefalinger...
    En nydelig Dylan cover


    Og en litt mer rytmiskfunky Hendrix cover


    Begge gjør seg veldig bra på en brukbar stereo, som jeg jeg tror de fleste her har.

    Ønsker besøkere av tråden er god påske!🐣🐥
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn