Mat, drikke og røyk Kjennere av ost

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei,

Vi skal arrangere en liten sammenkomst her og har bestemt å servere vin, ost og tilbehør. Vi kommer til å få et par gjester på besøk som er relativt bevandrede ostekjennere og hadde håpet på litt hjelp til å velge ut oster som jeg bør kjøpe inn for å tilfredsstile ganen til disse kjennerne. Dersom dere også legger til om dere vet hvor osten dere forslår kan kjøpes hadde jeg blitt svært glad.

Det vi spesielt kanskje er ute etter er følgende:
- Frøkna liker spesielt godt den Brie de Meaux med trøffel de tidligere hadde på Smart Club på Alna (nå nedlagt) og som de også har på Centra på Majorstua når vi bruker å foreta julehandelen der. Noen som vet hvor den kan skaffes nå?
- En god Mont D'Or
- En god Munster
- En god og vellagret Parmesan som kan stå på egne ben og ikke nødvendigvis som ingrediens i en matrett
- En god Saint Marcellin

Andre oster jeg har tenkt å ta med i utgangspunktet er følgende, men jeg bytter gladelig ut dette for gode forslag:
- En god chevre (kom gjerne med et par konkrete forslag her).
- En god Roquefort (kom gjerne med et par konkrete forslag her).
- En god Brie (vi bruker alltid å velge Brie de Meaux, men det finnes kanskje andre gode alternativer - forslag?)
- Brillat Savarin
- En god Epoisse (kom gjerne med forslag)
- En god Royal Morbier (kom gjerne med forslag)
- En god Fourne D'Ambert (kom gjerne med forslag)
- Den fantastiske trøffel-Pecorinoen de har på Fromagerie
- En god Gorgonzola Dulce (kom gjerne med forslag)
- En god Manchego (kom gjerne med forslag)

Så kanskje noen nordiske:
- Knudenost ble dessverre ikke produsert i år.
- Kraftkar
- Blåmandag
- Væsterbottenost

Jeg er litt interessert i å overraske kjennerne med noen gode italiensk og spanske oster. Noen forslag her? Jeg husker godt at jeg spiste en svært god spansk blåmugg ost på Michelin restauranten Neichel i Barcelona for noen år tilbake. Jeg er dog ikke kar om å huske hva den heter. Det jeg husker var at den var usedvanlig kraftig på smak. Mye kraftigere enn Gorgonzola, Roquefort, Fourne D'Ambert, St. Agur, Stilton, Kraftkar eller Blåmandag som er mine andre blåmuggostfavoritter.

Jeg bør også kanskje legge til at vi også er spesielt glad i kremede oster og de med mye smak aka innholder geitemelk eller sauemelk.

Slå dere løs med forslag.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Om du har noen kontakter i Bergen, så er det matfestival der i dag. En av bodene er Osteriet i Samnanger. En liten og svært lokal produsent som lager et par oster som ikke er å få tak i ellers.

Den beste av dem heter Sterke Nils'n. Det er en lagret hardost med 10% sauemelk, og er ganske så unik i det norske ostelandskapet.

Den smaker helt fantastisk.

DSC_0104.jpg

Kan sende deg et stykke om du vil smake den. Kjøpte et par av dem forrige helg da jeg kjørte gjennom Samnager.

Det er noe av det beste som lages i Norge.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Gamle smør/ostepetersen, tidligere Trygve O. Petersen i Valkyriegt. bør ha et godt utvalg. Butikken heter nu "Fromagerie". Drives av svigersønnen, som stadig har agentur/import av eksklusive oster. Håper du finner noe der. Edit: Ser at du kjenner butikken.

mvh

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Roysen. Mange av disse ostene du ramser opp har Matcompagniet på Tveita. Importør av hovedsakelig italienske matvarer. De har noe fransk også. Brie de Maux har de feks. fra en fransk leverandør ved navn Mons. De reiser rundt på gårder i Frankrike og plukker ut de beste ostene. Matcomp. har også Papilon Roquefort (anbefales) og mange andre typer du nevner. Ring dem og hør. http://www.matcompaniet.no/Hvis du ikke får handlet som privatperson, kan de skaffes via jobben min. Laks & Vildtsentralen.
Forslag til å erstatte parmesan; Gryere vellagret som fåes på Meny. Den Gryere som eks. Matcomp. har, er ikke like velsmakende synes jeg.
Og den forholdsvis nye norske som bare heter Blå slår danskene med god margin.

Mvh. Bergfinn

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Hei Roysen. Mange av disse ostene du ramser opp har Matcompagniet på Tveita. Importør av hovedsakelig italienske matvarer. De har noe fransk også. Brie de Maux har de feks. fra en fransk leverandør ved navn Mons. De reiser rundt på gårder i Frankrike og plukker ut de beste ostene. Matcomp. har også Papilon Roquefort (anbefales) og mange andre typer du nevner. Ring dem og hør. Hvis du ikke får handlet som privatperson, kan de skaffes via jobben min. Laks & Vildtsentralen.
Forslag til å erstatte parmesan; Gryere vellagret som fåes på Meny. Den Gryere som eks. Matcomp. har, er ikke like velsmakende synes jeg.
Og den forholdsvis nye norske som bare heter Blå slår danskene med god margin.

Mvh. Bergfinn
Du verden Bergfinn. Jobber du på Laks & Viltsentralen? Jeg er en kunde som har handlet mye der opp gjennom årene. Dette blir veldig OT, men jeg har et spørsmål relatert til det. Før i tiden fikk jeg kjøpt fersk bukfilet av blåfinnet tunfisk hos dere. Det har jeg hatt problemer med å få tak i den siste tiden. Det samme gjelder gjøkalvnyrer som jeg har et intenst ønske om å få tak i. Vet du om dere har sluttet å føre dette i det hele tatt eller om det rett og slett bare er vanskelig å skaffe?

Jeg skal undersøke tipset om Matcompaniet og ta en smak på noen Gryere varianter før jeg bestemmer meg for om jeg går for Parmesan, Gryere eller Comte.

Jeg ser forøvrig at Mont D'Or skal komme i sesong fra 10 september i Frankrike. Jeg håper da at noen av de norske importørene klarer å skaffe så raskt som mulig etter dette.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Om du har noen kontakter i Bergen, så er det matfestival der i dag. En av bodene er Osteriet i Samnanger. En liten og svært lokal produsent som lager et par oster som ikke er å få tak i ellers.

Den beste av dem heter Sterke Nils'n. Det er en lagret hardost med 10% sauemelk, og er ganske så unik i det norske ostelandskapet.

Den smaker helt fantastisk.

Vis vedlegget 276972

Kan sende deg et stykke om du vil smake den. Kjøpte et par av dem forrige helg da jeg kjørte gjennom Samnager.

Det er noe av det beste som lages i Norge.
Jeg kan jo kjøpe et stykke av deg. Svært takknemlig for tilbudet.

Mvh
Roysen

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mener da at jeg har sett kalvenyrer ...eller var det brissel..husker ikke. Kan sjekke på mandag. Vi får fersk bluefin en gang i uka. Ring og spør om du kan få kjøpe litt. Tror alle fiskene vi får er forhåndsbestillt. Hvis du ikke får kjøpt, kan jeg spørre en av kundene våre om å få kjøpe en bit.
Jeg tror ikke det er andre enn vi som tar inn tuna bluefin (fra Spania). Mulig jeg lyver nå. Bluefin er fredet. Dette er en meget strengt regulert fangst hvor fisken "mates" som liten, utenfor den sørafrikanske kyst hele veien opp til Spania hvorpå de dras inn i båten svære, runde og feite på 150 kg. Det er snittvekta hos oss tror jeg. 4-5 mann må til for løfte de på skjæredisken. (glatte, uhåndterlig og "skarpe" kanter). Kniver lange som samurai sverd først, så litt mindre redskap etterhvert som kunden ønsker den oppdelt. Jeg pleier å "snik skjære" litt av det marmorerte rød/hvite kjøttet på buken. Dyppe bitte litt i soya, GODT !!

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, nå ble det veldig off-topic her. Men det er jo allerede en off-topic, så kan den vel skli enda litt lenger ut. Når det kommer opp ting her med mat jeg liker så blir jeg "litt" overentusiastisk. Jeg er et matvrak. Både jeg og kona lever på "lav" inntekt, men vi bruker penger på mat som om vi skulle hatt din inntekt Roysen. Vil ikke vite det, men tipper det er litt høyere enn min siden du er eier av Q7. Ergo, blir det mindre penger til hifi. Men det er helt ok, jeg er fornøyd med det lille jeg har. Nå sitter jeg å spiser nylagde makiruller som kona har laget av fersk yellowfin (fra jobben).
Har du prøvd kamskjell sashimi? Jeg tar med hjem en kasse på 10 stk. av og til. Utrolig rart å kjenne hvordan tyntskårne skiver fortsatt beveger seg når du putter det i munnen.

Litt sarkasme i all elendigheta; "Livet er for kort til å spise kjedelig og billig mat"

Mvh. Bergfinn

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ja, nå ble det veldig off-topic her. Men det er jo allerede en off-topic, så kan den vel skli enda litt lenger ut. Når det kommer opp ting her med mat jeg liker så blir jeg "litt" overentusiastisk. Jeg er et matvrak. Både jeg og kona lever på "lav" inntekt, men vi bruker penger på mat som om vi skulle hatt din inntekt Roysen. Vil ikke vite det, men tipper det er litt høyere enn min siden du er eier av Q7. Ergo, blir det mindre penger til hifi. Men det er helt ok, jeg er fornøyd med det lille jeg har. Nå sitter jeg å spiser nylagde makiruller som kona har laget av fersk yellowfin (fra jobben).
Har du prøvd kamskjell sashimi? Jeg tar med hjem en kasse på 10 stk. av og til. Utrolig rart å kjenne hvordan tyntskårne skiver fortsatt beveger seg når du putter det i munnen.

Litt sarkasme i all elendigheta; "Livet er for kort til å spise kjedelig og billig mat"

Mvh. Bergfinn
Jo da, jeg har spist kamskjell sashimi. Jeg har vært stamkunde på Nippon Art, Alex Sushi, Nodee, Hanami, Jonoe, Sato, Four Seasons, Mr. Bay, Bambus og Fuji i mange år. Jeg har også mange besøk bak meg på de beste sushi restaurantene i Sao Paulo i Brasil (Jun Sakamoto, Kinoshita og Momotaro) som er byen i verden med fleste japanese innbyggere utenfor Japan. Jeg har også spist et stort antall ganger på det som sannsynligvis er de beste sushi restaurntene i Europa som er Koy Shunka og Shunka i Barcelona. Jeg er en gourmet med reise som hobby og sushi er min favorittmat. Jeg har også flere turer til Barcelona og Paris bak meg hvor jeg har spist både levende sjøsnegler, Percebes, firefly squid, alle muige typer krabbe, sea cucomber, Abalone etc, etc Kamskjell både som sashimi og sushi har gått ned på høykant her i gården gjennom mange år. Det samme gjelder østers av alle slag (Belon er min favoritt). En fisk vi ikke ser så mye i Norge, men som er svært sentral i den japanske matlagingen og som er en av mine favoritter til sushi og sashimi er Bonito. Litt synd at den ikke kommer inn til Norge.

Håper jeg kan fortsette vår diskusjon om det vi setter pris på her i livet selv om det er OT. Som sagt er jeg veldig interessert i å få kjøpt Blue Fin tuna og da spesielt et stykke av bukpartiet på en fisk. Jeg vet at fisken er fredet men at det foregår oppdrett på den og at det finnes en leverandør i Norge som kan skaffe denne. Dette ble jeg fortalt av min venn og sushi chef Pat på Nodee. Nodee og Hanami serverer nemlig buk fra Blue fin tuna (Toro). Jeg var ikke klar over at det var dere som leverte siden jeg har blitt fortalt at det kan dere ikke skaffe når jeg har ringt og spurt. Dersom det er slik at fiskene dere får levert er bortbestilt kan vi godt avtale at jeg bestiller (dersom mulig) til dere får levert neste gang. På den måten kan jeg kanskje få bestilt spesielt til meg og dere slipper å vurdere om jeg skal få kjøpe noe som egentlig er bestilt bort til andre. Jeg er også svært interessert i å kunne få kjøpt kalvenyrer. Hvordan skal jeg gå frem for å få kjøpt dette eller undersøkt om jeg kan få kjøpt dette hos dere? Hadde forøvrig ikke takket nei til en kasse med Belon østers heller. Jeg vet at de kan skaffe fra a la carte produkter. Dersom dere kan levere dette kan du kanskje sende meg en PM. Jeg har kundenr 2041 i deres kunderegister. Jeg sjekket med A la carte produkter om de kunne levere kalvenyrer fordi det står oppført gjøkalvnyrer i deres katalog, men de kunne informere om at det hadde dessverre utgått fra deres sortiment.

Nå vet jeg ikke hvor audiofilt "forstyrret" du er, men dersom du er like fanget av denne hobbien som jeg er og som vi begge tydeligvis er av mat må du gjerne komme en tur for å lytte til Magico Q7 ved en anledning du måtte ha. Så skal jeg ha noe godt å servere deg klart, jeg :)

Edit: Jeg kødder faktisk ikke nå, men dersom dere ikke kan selge en liten bit tunfisk til meg ønsker jeg muligheten til å få kjøpt en hel fisk slik deres andre kunder gjør. Det forutsetter at dere parterer den selvsagt, men hørtes det ut som om dere gjør. Jeg har flere jeg kan dele med så dette er absolutt en mulighet. I så fall vil det kanskje være mulighet for meg å reservere en hel fisk til deres neste leveranse?

Mvh
Roysen

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Det høres ikke ut som om du er ute etter fiskepinner og G35;-)

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Fiskepinner får aldri komme innenfor dørstokken her i gården. Alle typer panerte ferdigproduserte produkter som du finner i fiskedisken i dagligvareforretningene er helt uaktuelle for meg. Jeg synes det smaker papp. Lurer litt på om det i det hele tatt er noe fisk i de produktene? :eek:

Mvh
Roysen

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ja, den ene leverandøren som Pat på Nodee snakker om er nok oss. Det var han som lærte kona mi å lage sushi, og takk for det. Han er en av mine favoritter blant Oslos sushikokker. Og som du nevner Alex er dyktig. Han lærte opp Jonathan på Jonoe tror jeg. Sato er veldig flink og er gammal i gamet. Kona jobber ikke på Nodee lenger for hun synes det ble for kjedelig å lage det samme hver dag. De er ikke akkurat kjappest på å fornye menyen der. Crispy ducken er god den, men hvor lenge kan de leve på samme meny år etter år. Nodee har ikke den stjerna hos meg den hadde før. Belon østers kan jeg ikke skaffe. Vi får østersen vår hovedsakelig fra a la Carte og de fører Gillardeau, Tzarkaya og Fine de Claire. Alle Oslo restaurantene du nevner får sine havråvarer fra oss.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Ja, den ene leverandøren som Pat på Nodee snakker om er nok oss. Det var han som lærte kona mi å lage sushi, og takk for det. Han er en av mine favoritter blant Oslos sushikokker. Og som du nevner Alex er dyktig. Han lærte opp Jonathan på Jonoe tror jeg. Sato er veldig flink og er gammal i gamet. Kona jobber ikke på Nodee lenger for hun synes det ble for kjedelig å lage det samme hver dag. De er ikke akkurat kjappest på å fornye menyen der. Crispy ducken er god den, men hvor lenge kan de leve på samme meny år etter år. Nodee har ikke den stjerna hos meg den hadde før. Belon østers kan jeg ikke skaffe. Vi får østersen vår hovedsakelig fra a la Carte og de fører Gillardeau, Tzarkaya og Fine de Claire. Alle Oslo restaurantene du nevner får sine havråvarer fra oss.
Dersom kona de har jobbet på Nodee tror jeg nok hun vet godt hvem jeg er. Jeg er den desidert mest besøkende gjesten i sushi baren til Nodee gjennom tidene og mitt navn er Roy. De kjenner meg bare gjennom navnet Roy. Jeg kjenner ikke varmrett menyen på Nodee så godt fordi den har jeg aldri vært interessert i eller bestilt noe fra. Men sushi menyen - det vil si de tilgjengelige sashimi kombinasjonene, maki variantene og råvarene som Pat får inn og lager egene kreasjoner av har gjennom årene faktisk imponert meg stort og det har vært stor variasjon på det jeg har fått reservert. Jeg savner dog tiden da både Pat og Martin var til stede. Lurer litt på hvor Martin er nå. Han jobbet en tid på SudØst etter at eierne av Nodee og Dinner kjøpte stedet, men jeg tror ikke han er der lenger. Jeg tror faktisk kanskje at Martin har tatt over som sushi chef på Four Seasons nå. Ellers synes jeg det var svært synd at Lee og Jane sluttet på Hanami og begynte på Mr. Bay på Lysaker Brygge i stedet. De var krumtappene bak sushi disken på Hanami og hadde alltid nye og spennende kreasjoner på lager når jeg kom og satte meg ned hos de. Nå får jeg kun bestilt fra standardmenyen. Det blir ikke det samme lenger. Pat på Nodee og Lee på Hanami hadde for vane og alltid lage noe nytt som ikke stod på menyen til meg og det er jeg svært glad for. Det har gjort at jeg har kommet tilbake igjen og igjen gjennom mange år spesielt til Nodee. Ellers er Benny på Nippon Art veldig flink og de har et usedvanlig stort utvalg av ulike typer sjømat de lager sushi og sashimi av der. De har mye større variasjon enn noen annen sushi restaurant i Oslo. Det som dessverre også er tilfelle er at mesteparten av den sjømaten de serverer har vært frossen og har til dels middelmådig kvalitet sammenlignet med det som blir servert på f.eks. Nodee, Hanami og Alex Sushi. Jeg antar at mesteparten av de store utvalget ikke er levert av dere. Det ser ikke ut som kvaliten er den dere bruker å levere. Ellers synes jeg sushi chef på Bambus også er flink. Jeg husker ikke hans navn. Han var en av krumtappene på Fuji i gamle dager når Fuji var den beste sushi restauranten i Oslo. De fleste av disse kokkene vi nå snakker om har sitt opphav fra Fuji. Jonathan og Pinoe som drev Joenoe sammen ved oppstart har dog ikke opphav fra Fuji. De kommer fra Alex Sushi hvor de var en del av det legendariske teamet helt i begynnelsen på Alex Sushi den gangen de var overlegent best i Oslo. Det er heller ikke det samme der borte lenger, og jeg savner den tiden da de omtalte personene var alle til stede der. Den gangen jobbet også Titi som hovedmester der og hele teamet var helt overlegent alt annet i Oslo. Forøvrig har Jonathan og Pinoe skilt lag og Jonathan er ikke lenger en del av Joenoe. Han har sine egne restauranter nå og samarbeidet med Pinoe er avsluttet. Dette skjedde faktisk for et par år siden. Jonathans restaurantkjede heter bare Jonathan nå. Han tok med seg den ene av Jonoe restaurantene når de skilte lag. Det var den på Vinderen og det er der han holder til nå. I tillegg har han åpnet restauranter på Fornebu og på Steinkjer som inngår i hans kjede. Pinoe beholdt Joenoe sammen med svenske Mathias. De har fortsatt restaurantene på Grunerløkka og på Snarøya. Pinoe er selv bak disken på Snarøya, mens Mathias har ansvaret for restauranten på Grunerløkka. Mathias er ikke sushi kokk, men hovmester av yrke så han står ikke bak sushi disken og lager mat. Han har dog også bakgrunn som tidligere hovmester på Alex Sushi på Solli Plass.

Mvh
Roysen

Sist redigert:

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Fiskepinner får aldri komme innenfor dørstokken her i gården. Alle typer panerte ferdigproduserte produkter som du finner i fiskedisken i dagligvareforretningene er helt uaktuelle for meg. Jeg synes det smaker papp. Lurer litt på om det i det hele tatt er noe fisk i de produktene? :eek:

Mvh
Roysen
Kan ikke si meg uenig. Lite som slår torske-loin i min bok. Lykke til med selskap.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det må da gå an å få tak i en toro bit fra en bluefin. Om ikke så skal vi sikkert klare få til en hel fisk også. Skal høre med tuna-ansvarlig på mandag. Men de minste veier vel fort opp mot 100 kg. Det er mye mat. Har du stor fryser? Vi får også fersk yellowfin to ganger i uka via Thai Cargo. Jeg tror vi har fått kalvenyrene fra a la carte, så hvis de ikke har det, er det nok lite håp her. De har også veldig godt Wagye kjøtt. Kona lærte av Pat å lage sushibiter med Wagye og biter med lettstekt andebryst og gåselever med en "hemmelig" saus. Dæven, det er godt.

Kommer mer enn gjerne for å lytte på Q7 ja, kunne vært fint å få litt kontrast til egen lydreferanse. Lenge siden jeg har hørt noe annet enn mitt eget anlegg. Man blir litt "blind" på øra hvis det går for lang tid uten å ha hørt noe annerledes. Er ikke den ene Q7'en defekt? Er den fikset? Jeg tror du også har beryllium tweetere. Eller husker jeg feil?

Mvh. Bergfinn

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054

Mvh
Roysen

Kan ikke si meg uenig. Lite som slår torske-loin i min bok. Lykke til med selskap.

Tåpelig å kalle ett fiskestykke for "Loin" Loin er stykket mellom ribbena og hoften og meg bekjent har ikke fisk hofter.

:cool:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Det må da gå an å få tak i en toro bit fra en bluefin. Om ikke så skal vi sikkert klare få til en hel fisk også. Skal høre med tuna-ansvarlig på mandag. Men de minste veier vel fort opp mot 100 kg. Det er mye mat. Har du stor fryser? Vi får også fersk yellowfin to ganger i uka via Thai Cargo. Jeg tror vi har fått kalvenyrene fra a la carte, så hvis de ikke har det, er det nok lite håp her. De har også veldig godt Wagye kjøtt. Kona lærte av Pat å lage sushibiter med Wagye og biter med lettstekt andebryst og gåselever med en "hemmelig" saus. Dæven, det er godt.

Kommer mer enn gjerne for å lytte på Q7 ja, kunne vært fint å få litt kontrast til egen lydreferanse. Lenge siden jeg har hørt noe annet enn mitt eget anlegg. Man blir litt "blind" på øra hvis det går for lang tid uten å ha hørt noe annerledes. Er ikke den ene Q7'en defekt? Er den fikset? Jeg tror du også har beryllium tweetere. Eller husker jeg feil?

Mvh. Bergfinn
Dersom det blir en hel fisk skal jeg klare å samle sammen flere som kan dele slik at det ikke blir 100 kg på en person. Waguy har jeg faktisk fått levert fra dere gjennom A la carte produkter i våres. Jeg har fremdeles to biter liggende i fryseren. Det er ikke noe som slår å helsteke en slik entrecote bit på grillen over trekull og deretter skjære den i tynne skiver for å nyte enten bare med litt salt og pepper eller evt. hjemmelaget bernaise/choron saus. Jeg har ikke prøvd den som sashimi da frøkna ikke tørr å prøve rødt kjøtt.

Den ene Q7 var dessverre skadet, ja. Den er sendt av gårde til reparasjon for en god stund siden, men den kommer dog tilbake og da skal jeg passe på å sende deg en e-post slik at du får muligheten til å et lyttebesøk. Det stemmer at den har beryllium diskanter.

Mvh
Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh. Bergfinn
Jeg snakket med A la carte produkter før helga og de kan skaffe Belon østers. Jeg spurte om jeg kunne få kjøpe rett fra de, men de ønsket at jeg jeg hentet de ut hos dere. Så jeg antar at dere faktisk kan skaffe Belon gjennom A la carte. De sa at de kunne bestille neste uke dersom ønskelig. Når det gjelder kalvenyrer så er det ikke krise dersom dere ikke kan levere. Jeg kan få det skaffet fra Annies pølsemakeri på Mathallen eller hos Maschmans Matmarked på Skøyen også. Det er da dog ikke nyrer fra gjøkalv som var det A la carte produkter hadde i sin katalog, men det får stå sin prøve i tilfelle.

Mvh
Roysen

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.472
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
De beste chevrene jeg har smakt, har alle kommet fra Sainte-Maure. I hvertfall hvis det er snakk om ostefat og ikke varmebehandling..

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
De beste chevrene jeg har smakt, har alle kommet fra Sainte-Maure. I hvertfall hvis det er snakk om ostefat og ikke varmebehandling..
Jepp. Vi snakker om ostefat. Heter den chevre varianten du her sikter til Sainte-Maure eller har den et annet navn? Vet du hvor den kan skaffes?

Mvh
Roysen

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.472
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Sainte Maure er stedet, tror det fins flere produsenter, Oluf Lorentsen har hatt en variant, men det er ikke den jeg har likt best.

Vil ellers anbefale Munkeby kloster sin ost som kan minne om Brie.. Selges mange steder i oslo området..

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vi får en variant av chevre hos oss fra Matcomp. som er pakket i papir og trekasser, og smaker veldig godt. Husker ikke hvem som lager den. Uansett er det et godt kjøp. Namnam.

Mvh. Bergfinn

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Vi får en variant av chevre hos oss fra Matcomp. som er pakket i papir og trekasser, og smaker veldig godt. Husker ikke hvem som lager den. Uansett er det et godt kjøp. Namnam.

Mvh. Bergfinn
Det høres ut som en innertier. Samtidig med bestilling av Belon østers fra A la carte produkter kan jeg kanskje også se litt på osteutvalget deres og få bestilt noe derfra også dersom jeg skulle finne noe som frister.

Mvh
Roysen

C

cruiser

Gjest
Syns det er mye tull med belon østersene, veldig mange som bruker avarter av belon og kaller det for belon. Det høstes bare ca 5000 østers fra elva belon i året og de er det rift om.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Er de til meg, Bergfinn? Er det hva jeg tror det er? I så fall er du THE MAN. Definitivt THE man!

Mvh
Roysen

• Liker
Reaksjoner: oct

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Tenkte at jeg skulle fortsette dette med ost. På gamle Smartclub på Alna hadde de en ost og spekemat-disk. De hadde to oster jeg kjøpte om igjen og om igjen derfra. Den ene var Brie de Meaux med trøffel og den andre var Royal Morbier med trøffel. Nå er dessverre Smartclub nedlagt. Brie de Meaux med trøffel får jeg fortsatt tak i blant annet på Centra Colosseum. Det er værre med Royal Morbier med trøffel. Royal Morbier eller Morbier om du vll er jo som standard en fastost med et lag med aske midt i osten. På den spesialvarianten jeg snakker om var asken erstattet med sorte trøfler. Jeg har ringt litt rundt for å sjekke til Fromagerie, Flaneour, Mascmans Matmarked, Alle som har ost på Mathallen, Centra Colosseum, Den Lille franske ostebutikken og Jacob's på Holtet. Ingen av de har eller kan skaffe den osten. Jeg vet jo at flere av gourmetene her inne handlet på Smartclub (busted Sluket), da dere har blitt observert blant reolene. Jeg tenkte derfor å lufte problemstillingen her. Er det noen som kjenner til osten og vet hvor den kan skaffes nå?

Mvh
Roysen

S

Syncrolux

Gjest
Hva med det norskeste av det norske; geitost og pultost?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg føler at fløtemysosten aldri har fått tilstrekkelig anerkjennelse. Nytes best på nystekte vafler.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.079
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er de til meg, Bergfinn? Er det hva jeg tror det er? I så fall er du THE MAN. Definitivt THE man!

Mvh
Roysen

Neida, det er bare de vanlige "kjedelige" yellowfin filetene vi får flybåren to ganger i uka.
De var bare illustrert som et alternativ til Balfego bluefin.

Mvh. B

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0

Mvh
Roysen

Neida, det er bare de vanlige "kjedelige" yellowfin filetene vi får flybåren to ganger i uka.
De var bare illustrert som et alternativ til Balfego bluefin.

Mvh. B
Jeg skjønte det etter hvert. Flott bilde som gir vann i munnen.

Mvh
Roysen

Topp Bunn