Kje - det glemte kjøttet

G

Gjestemedlem

Gjest
Kjøpte et kje på slakteren i går og fikk det delt opp i passe biter.

I dag brukte jeg ribbestykkene.

Disse ble kuttet opp i biter, litt som man gjør med pinnekjøtt og dampet på samme måte. Litt grove saltflak på kjøttet og damping til det er mørt. Litt Nolly Prat tilsettes vannet midt i dempingen. Når kjøttet er ferdig tas det ut av pannen og legges i en panne med fettsiden opp. Så får de litt tid under grillen i ovnen før de serveres.

Av kraft og vin lager man saus. Den gjevnes litt med maisena og tilsettes geitost, litt matyoughurt eller rømme og litt tyttebær. Rig og god saus. Kan tenke meg at rødvin og litt pepper og som monteres med litt kaldt smør til sist også kunne vært et godt alternativ, eller med litt portvin i i tillegg. Prøve det neste gang.

Laget også en panne med flak av potet, pepperrot og pastinak (skjært med ostehøvel), løk, rosmarinkvister fingersalt og italienske småsopp og godt med olivenolje. Surres i stekeovnen i en langpanne mens kjøttet dampes.

Dette ble riktig vellykket, nydelig mørt kjøtt med lett grilsmak, en god saus og lekre poteter og rotgrønnsaker. Savnet kansje noen dampede sukkererter eller feske grønne apargesbønner .. men det var godt uten også.

Kje er i det hele tatt utrolig mørt og godt kjøtt som man absolutt burde prøve seg på. Kjøttet ble like mørt som på en andalusisk pattegris og bedre på smak, saftig og godt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hvis det er å få tak på er det supert å hive på grillen. En undervurdert skatt. Er så heldig at jeg er "vokst" opp med det :D

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Et fantastisk kjøtt som desverre de fleste ikke er klar over eksistensen av engang.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
De er jo alfor pene til å spise?

Har det ikke sagt mø er det ikke mat ::)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Problemet er å få tak i det. Det er få som gidder å ale opp kje.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rhesus skrev:
Problemet er å få tak i det. Det er få som gidder å ale opp kje.
Ja man må vel enten kjenne til noen som selger direkte eller gå til en god slakter som ordner slikt. Jeg var innom Solheim Kjøtt i Bergen og de hadde dette klar i frysen. Det er ikke såpesielt dyrt kjøtt heller, jeg betalte 105Kr/Kg for det, og jeg vet ikke hva annet kjøtt av denne kvaliteten jeg kunne fått for denne prisen.

Dette kjøttet er seriøst undervurdert!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Du e heme igjen... fikk du abstinenser allerede..? ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Er bare hjemme på ferie. Måtte ordne noe praktisk, så jeg benyttet anledningen til å bli noen uker. Så lenge været er som det er nå og jeg ikke begynner å kjede meg så har jeg ingen hast med å reise nedover igjen. Regner med å bli 2-3 uker eller noe slikt før jeg ruturnerer. Greit med en nordenferie og litt Bergensk vårstemning også. Det er fint her på denne tiden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Er bare hjemme på ferie. Måtte ordne noe praktisk, så jeg benyttet anledningen til å bli noen uker. Så lenge været er som det er nå og jeg ikke begynner å kjede med så har jeg ingen hast med å reise nedover igjen. Regner med å bli 2-3 uker eller noe slikt før jeg ruturnerer. Greit med en nordenferie og litt Bergensk vårstemning også. Det er fint her på denne tiden.
Fineste tiden på året nå, spesielt i dette været.

Fantastisk, og det skal visst vare og. :)

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Gjestemedlem skrev:
Kjøpte et kje på slakteren i går og fikk det delt opp i passe biter.

I dag brukte jeg ribbestykkene.

Disse ble kuttet opp i biter, litt som man gjør med pinnekjøtt og dampet på samme måte. Litt grove saltflak på kjøttet og damping til det er mørt. Litt Nolly Prat tilsettes vannet midt i dempingen. Når kjøttet er ferdig tas det ut av pannen og legges i en panne med fettsiden opp. Så får de litt tid under grillen i ovnen før de serveres.

Av kraft og vin lager man saus. Den gjevnes litt med maisena og tilsettes geitost, litt matyoughurt eller rømme og litt tyttebær. Rig og god saus. Kan tenke meg at rødvin og litt pepper og som monteres med litt kaldt smør til sist også kunne vært et godt alternativ, eller med litt portvin i i tillegg. Prøve det neste gang.

Laget også en panne med flak av potet, pepperrot og pastinak (skjært med ostehøvel), løk, rosmarinkvister fingersalt og italienske småsopp og godt med olivenolje. Surres i stekeovnen i en langpanne mens kjøttet dampes.

Dette ble riktig vellykket, nydelig mørt kjøtt med lett grilsmak, en god saus og lekre poteter og rotgrønnsaker. Savnet kansje noen dampede sukkererter eller feske grønne apargesbønner .. men det var godt uten også.

Kje er i det hele tatt utrolig mørt og godt kjøtt som man absolutt burde prøve seg på. Kjøttet ble like mørt som på en andalusisk pattegris og bedre på smak, saftig og godt.
Høres passe digg ut dette Deph, tar du aldri bilder av dine kreasjoner ?

G

Gjestemedlem

Gjest
Boffen skrev:
Høres passe digg ut dette Deph, tar du aldri bilder av dine kreasjoner ?
Nei ingen matbilder, men denne retten var ikke så vanskelig å lage. Kan man dampe kjøtt og har grillelement i oven så går det sikkert uten problemer.

Kan bare anbefale å prøve kje hvis man ikke kjenner til det. Det er virkelig godt.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Så absolutt noe av det beste kjøttet som er å få. Er så heldig at jeg har tilgang på å få kjøpt noen kilo slakt hvert år (til 50.- kg ;D )
Full forståelse for at det er tilnærmet et utilgjengelig produkt i dagligvaren. For den som har vært med på slakt og flåing av kje vet hvor ekstremt mye arbeid som ligger bak, for svært lite kjøtt. Norske kunder er tidvis en ganske utaknemmelig målgruppe, som helt sikkert ville sutre hvis prisen på dette høyklasseproduktet ble priset riktig. ;) ;) ;) jfr. tråden Landbruksoppgjøret.
På toppen av det hele så er det vel et utslag av misforstått nasjonalromantikk oppe i de hele, for disse søte små nusselige dyrene kan jo ikke spises, og dermed holder prisen ned på et ganske sjeldent produkt. ::) ::)
Så for de som vet bedre, så gled dere over å få et slikt produkt til en så latterlig pris som 105.- pr. kg

edit:
PS. Oppskriften din Deph så veldig fristende ut. Må prøves ut neste gang.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
For alle som bor, ferierer eller reiser forbi Pølsemaker er Jens Eide ved Europaveien forbi Lillesand en mulig kilde for slikt. Kjøpte et ferdig delt, fersk kje der i påsken. Meget nam. Ellers bys det der på noen pølser som helt og holdent savner sidestykke; Lammepølser, bratwurst med blåskimmelost,chilligrill, ostepølser osv...Gleder meg til sommerens sørlandsekspedisjon.

Mvh
Sniff

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Sniff skrev:
For alle som bor, ferierer eller reiser forbi Pølsemaker er Jens Eide ved Europaveien forbi Lillesand en mulig kilde for slikt. Kjøpte et ferdig delt, fersk kje der i påsken. Meget nam. Ellers bys det der på noen pølser som helt og holdent savner sidestykke; Lammepølser, bratwurst med blåskimmelost,chilligrill, ostepølser osv...Gleder meg til sommerens sørlandsekspedisjon.

Mvh
Sniff
det stedet er verdt et besøk eller flere :D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Dette navnet hadde jeg ikke hørt om nei.. Det hørtes godt ut..kan det anbefales til grilling? Hvilket tilbehør?
Lurte først om det var en litt forvirrende overskrift om det mektigt irriterende faktum at mange yngre ikke evner å si KJøtt. Men istedet sier SJøtt!!! :mad: :mad:
Det var en fin sjole..GRØSS Snakk om å stikke sjepper i hjulene for et godt sprak.. ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tenk lammesjøtt ;D ;D har en litt "søtere" smak, så litt syre i sausen gjør seg etter min mening ellers de fleste varianter av poteter. Gjestemedlem har noen utmerkede og svært fristende tips tidligere i tråden

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Sniff skrev:

Mvh
Sniff
Takk for tipset.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Nok en gang vil jeg slå et slag for kråke. Lett å fange, nydelig på smak.
Fanges slik: Stort søppelspann med fristende åte i bunn. Fristelsen blir til slutt for stor for kråka, men den klarer ikke komme seg ut. Nakken vris om. Husk tjukke hansker. Tilberedes som rype.
Lykke til!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.014
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BBking skrev:
Nok en gang vil jeg slå et slag for kråke. Lett å fange, nydelig på smak.
Fanges slik: Stort søppelspann med fristende åte i bunn. Fristelsen blir til slutt for stor for kråka, men den klarer ikke komme seg ut. Nakken vris om. Husk tjukke hansker. Tilberedes som rype.
Lykke til!
I ungdommskolealder, hadde jeg sommerjobb som "kråkeutrydder"
1 stk salongrifle, eskevis m patroner og 5,- paret for avkappa bein levert til Lensmannen.
ALDRI i tankene mine at resterende var mat..... :eek:

Nei, kje er nok å foretrekke for meg.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Kråke eller høne. Alt har sin tid.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.650
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
BalticThor skrev:
Dette navnet hadde jeg ikke hørt om nei.. Det hørtes godt ut..kan det anbefales til grilling? Hvilket tilbehør?
Lurte først om det var en litt forvirrende overskrift om det mektigt irriterende faktum at mange yngre ikke evner å si KJøtt. Men istedet sier SJøtt!!! :mad: :mad:
Det var en fin sjole..GRØSS Snakk om å stikke sjepper i hjulene for et godt sprak.. ::)
Det er ingeting mot ho som fekk gullsjede av mannen sin på bryllupsdagen....

Topp Bunn