Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    Gode gamle 50-200 mm er også et godt objektiv -- om du bruker på et moderne Nikon-kamera som retter opp feilene.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Kikker etter et D850 brukt, og 70-200mm f4 tenker jeg skal funke på denne.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    Thom Hogan er langt grundigere og mer etterrettelig enn suppehuet Rockwell, etter min mening.


     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    2.698
    Sted
    Kongsberg
    Et spørsmål: Nikon D850 eller Z6II?
    Dette avhenger i stor grad av bruksområde. Nikon D850 er vel det beste digitale speilreflekskameraet
    (DSLR med 35 mm (FX) sensor) som har - og som noen sinne vil - bli bygget. Men verden går videre og
    de beste kameraene i verden er i dag speilløse. Skal du ha det kameraet i Z-serien som er direkte sammen-
    lignbart med D850, så må du opp på Z8. Et kamera som er såpass nytt at det er vanskelig å finne et brukt
    eller på annen måte sammenlignbart i pris med D850. Desverre. Da Nikon endelig har laget et kamera som
    igjen kan sies å være best i klassen. Jeg ser flere "rewiewers" omtaler Z8 som det beste "hybridkameraet"
    (still og video) som er tilgjengelig i dag. Men en pris på 45 k er vanskelig å svelge...

    Derfor må man vurdere om fordelene med det speilløse systemet i de rimelige Z-kameraene kompenserer
    for nedgangen i absolutt kvalitet fra en proffesjonelt kamera som D850 (byggkvalitet, vanntetting, doble
    minnekort, mer holdbar lukker osv. osv.).

    Skal kameraet primært brukes til video vil jeg si at svaret er et ubetinget JA. Z-kameraene er langt bedre
    videokameraer enn de gamle speilreflekskameraene. Z6II er et bedre videokamera enn D850.

    Skal kameraet primært brukes til stillbilder er derimot svaret noe mer sammensatt;

    Oppløsningen på D850s 45 megapixel sensor gjør at billedkvaliteten klart overgår Z6IIs 25 megapixel
    sensor, så man bør heller titte på Z7 og Z7II (og Z8 og Z9) for å ha et kamera som er sammenlignbart
    på oppløsning.

    Et annet kriterie som er med på å avgjøre den absolutte billedkvaliteten er optikken som settes foran
    sensoren. Med et Z-kamera får men anledning til å benytte den nye Z-optikken (som i mange tilfeller
    overgår den eldre F-optikken), samtidig som man kan benytte den eldre F-optikken via (ZTF II) adapter.

    Et tredje kriterie som er med på å avgjøre den absolutte billedkvaliteten er autofokusen. Der vinner gode
    gamle D850 over Z5, Z6, Z6II, Z7 og Z7II - men taper for de mer moderne Z8 og Z9. En ulempe om man
    fotograferer mye sport og action, men antagelig ikke en "big deal" om man driver med mer "sedat"
    fotografering. Og ved "actionfotografering", kan kanskje den høyere skuddtakten på Z-kameraene
    kompensere for dårligere autofokus.

    I tillegg har Z-kameraene en del fordeler når det gjelder grensesnittet mellom fotograf og kamera.
    Jeg elsker det at man ser hvordan det endelige bildet vil se ut - i søker eller på bakskjermen - og
    enkelt kan lysne eller mørkne dette med "eksponeringskompensjonen". En flott hjelp for å få riktig
    eksponering i motlys, i snø eller andre "vansklige" lyssettinger.

    Så dette er komplekst... :)
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    ...egentlig trenger jeg ikke nye høyttalere heller. Men noe kan jo bli bedre. F.eks. fullformat, bedre oppløsning, ISO osv.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.068
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Dersom dette bare er fordi du har lyst på noe nytt, bør du stille deg selv spørsmålet: Vil du også begynne å kjøpe ny optikk, eller synes du det høres deilig ut å fortsette med det du har?
    Bruktmarkedet for F-optikk er jo enormt fordi så mange har bestemt seg for at de bare MÅ bytte ut alt til fordel for Z-optikk. Er du klar for å bli med på det samme jaget, eller synes du det høres deilig ut å slippe? Evt. ligge i kjølvannet av alle som kaster ut F-optikken sin så du kan bade i gode tilbud?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.917
    Antall liker
    8.203
    Torget vurderinger
    1
    Fordelen med F-optikken er jo, at jo jeg ar en del objektiver fra før, og det enkleste er jo selvsagt å oppgradere til et nyere kamera, men da er det fullformat som er tingen. Inntil videre. Etter å ha kikket litt rundt så registrer jeg at Z6II er et bra kamera på mange områder, men fortsatt på selve bildekvaliteten må du nok opp et eller to hakk på Z-skalaen for tilsvarende, selv om Z6II gjør noen ting bedre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn