Kjøpsråd Dac

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Antall liker
32
Torget vurderinger
2
Hei!

Skal kjøpe en dac for avspilling av musikk fra Pc. Er lite oppdatert på hva som finnes på markedet, prisklasser, forskjeller i lydkvalitetkvalitet/lydsignatur, hvilke funksjonaliteter man bør ha mm. Men ser etter en "high end" dac i den grad det utrykket brukes om dac'er. Prisklasse rundt 10.000,-. Ser at det stadig annonseres brukte dac'er. Hvorfor? Kommer det stadig nye dac'er med nye funksjonaliteter og bedre lyd??

Takker for tips!

Mvh Øyvind.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
M.h.t. hvilken DAC du bør kjøpe, trengs litt mer info om hva slags utstyr du har ellers, hvordan du liker lyden etc. - og om du f.eks. har tenkt å bruke DACen sammen med hodetelefoner også, og om du har tenkt å bruke den til å regulere volumet. Har du behov for USB og/eller fire-wire? Trenger du en DAC som kan styres ved hjelp av fjernkontroll?

Forskjellen mellom eldre og nyere DACer ligger først og fremst i value for money. Pluss en del funksjonaliteter - som f.eks. USB/fire-wire, mulighet for f.eks. avspilling av opptil 24Bit/192kHz-filer, som ikke alle eldre DACer har. Moderne DACer regnes i alminnelighet også å være mer robuste m.h.t. drivverkets kvaliteter - noe som kan være viktig hvis man f.eks. skal basere seg på PC som kilde. Men likevel: Rent lydmessig kan du komme veldig godt ut av det ved å kjøpe en brukt DAC.

At det dukker opp brukte DACer på markedet, er ikke mer merkelig enn at det dukker opp andre brukte hifi-dingser. Behovene endrer seg - man kjøper ny elektronikk eller nye høyttalere, man flytter, oppgraderer, nedgraderer etc. etc. Man skal begynne å spille trådløst eller med PC - eller man skal slutte med det. Eller man gripes plutselig av dette uforklarlige og uforutsigbare oppgraderingsviruset. Mange gode forklaringer - og bortforklaringer.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Største problemet med moderene DACer er at 80%+ har en eller annen oppsampling. Resten ødelegger all "morro"
med såkalt "jitterforbedring". Pføy.
Om du kan finne en som IKKE oppsampler, (men lar 16 bit/CD-audio være 16 bit)
-som har en GOD inngangs-receiver (Wolff/AKM) -ikke TI 9001
-så er du langt på vei...
-har den også et "diskret" analog-trinn, er du somregel også oppe i pris...
Skjønner heller ikke facinasjonen med USB inn i DAC, -det gjøres fremdeles bedre externt, og er fremdeles under
mye større utvikling en selve DACene er...

Arne K

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Det stod vel TI 9001, ikke DIR, men TI lager jo DIR9001...

DIR9001 er jo en finfin chip og gjør en utmerket jobb spør du meg. Dette er vel uansett ikke tråden for en slik diskusjon

Gjest skrev:
Hvorfor ikke DIR 9001?

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Hei Øivind!

1) Det er to typer DAC
a)Upsampling/Oversampling (aller vanligst, digitalsignalet bearbeides av DAC-en)
b) Non-oversampling / NOS

NOS går for å ha en "varmere" mer dempet klang, og er mye enklere konstruksjoner. Personlig foretrekker jeg NOS.

2) USB er ikke laget for å sende kontinuerlige strømmer med data, så det er stor forskjell på usb-portene til ulike dacer. Folk kjøper egne USB konvertere til DAC'er som allerede har usb port. Firewire er bedre egnet, men mindre vanlig.

3) Det er ikke all verdens forskjell på lyden (så lenge man er over et visst nivå gjør HT og forsterker mye større forskjell IMO), og hva du foretrekker er subjektivt og avhenger av resten av oppsettet ditt.

4) Det er et vell av valgmuligheter. Denne tråden (linket til over) så ute som et bra sted å begynne. Dra i butikker å hør hvis du har sjansen, eller bare kjøp en brukt som har de funksjoner du trenger. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,61701.0.html

Hvis du vil ut på NOS-jakt, kan jeg anbefale en liten rakker til 60 USD
http://www.ebay.com/itm/MUSE-Mini-U...ltDomain_0&hash=item4cfbd09094#ht_1950wt_1394
Den har ikke usb selv om det står så da trenger du en usb konverter i tillegg.
Les mer i denne tråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,59295.0.html

Skal du bruke mer penger, sjekk ut dette: http://www.6moons.com/audioreviews/metrum/1.html (jeg har lillebroren, Metrum QUAD)

Vil du ha USB integrert; MHDT Havana NOS DAC med rør - http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1208/mhdt_labs_havana.htm
http://dhost.info/mhdtlab/

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
ardilla skrev:

DIR9001 er jo en finfin chip og gjør en utmerket jobb spør du meg. Dette er vel uansett ikke tråden for en slik diskusjon

Gjest skrev:
Hvorfor ikke DIR 9001?
Jo, jeg mente DIR9001, og det er en ti-chip, nei, den er IKKE god. (Selv en urgammel CS8412 har ca. like gode jitter-data, og kan iallefall lyde bra..)
Er ikke dette interesant i tråden?
Da får dere heller diskutere om sort front lyder bedre enn sølv, eller champagne?

Arne K

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Finnes helt sikkert chipper som er bedre enn DIR 9001, men 60-dollars dacen jeg viste til ovenfor låter såpass bra at jeg ikke kan gå med på at man bør gå ut med "ikke kjøp en dac med DIR9001 i" som eneste anbefaling til en person som skal kjøpe sin første dac.

Forøvrig mener jeg at sølv-fronter låter best, jeg tar en blindtest når som helst ;)

Cobra2 skrev:
ardilla skrev:

Gjest skrev:
Hvorfor ikke DIR 9001?
Jo, jeg mente DIR9001, og det er en ti-chip, nei, den er IKKE god. (Selv en urgammel CS8412 har ca. like gode jitter-data, og kan iallefall lyde bra..)
Er ikke dette interesant i tråden?
Da får dere heller diskutere om sort front lyder bedre enn sølv, eller champagne?

Arne K

P

PacMan

Gjest
Hjortulf skrev:
Hei!

Skal kjøpe en dac for avspilling av musikk fra Pc. Er lite oppdatert på hva som finnes på markedet, prisklasser, forskjeller i lydkvalitetkvalitet/lydsignatur, hvilke funksjonaliteter man bør ha mm. Men ser etter en "high end" dac i den grad det utrykket brukes om dac'er. Prisklasse rundt 10.000,-. Ser at det stadig annonseres brukte dac'er. Hvorfor? Kommer det stadig nye dac'er med nye funksjonaliteter og bedre lyd??

Takker for tips!

Mvh Øyvind.
http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=ViewArticle&articleId=30&blogId=1

L

lasse5214

Gjest
Hallo Øyvind.

Prøv den nye M51 Dac fra Nad. Den er fremtidsrettet med bla 2 x Hdmi, usb audio 2 med mere. Kom gjerne å hør på min. 1 nord for Oslo.
Svært bra lyd i den

Lasse.

Topp Bunn