Kjøpe Logitech Squeezebox , eller Squeezebox Duet

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.265
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Herzlige Gratulationen! Og så fint at oppsettet ikke bød på problemer, da.

Bernt K

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Med en iTouch og de IR-løsningene blir jo remote-løsningen relativt kostbar. Men utrolig elegant, da. Håper noe slikt blir tilgjengelig litt lavere i pris etterhvert også.

Tror vel at dersom man kun skal bruke dette til remote, så er vel iTouch-løsningen litt vel omstendelig sammenlignet med rene fjernkontrolløsninger ala Logitech Harmony One etc. Men det er jo noe meget elegant med en ren touchskjermflate.

J

Jazzy

Gjest
Enig med du roffe! Stivt prisa. Kommer foreløpig til å bruke fjernkontrollen som følger med.

Driver nå å ripper for harde livet, mens musikken spiller i bakgrunnen. Fin hobby når det regner. ;D

J

Jazzy

Gjest
En liten brukserfaring etter noen dagers bruk!

Positivt:

# Veldig enkel å sette opp.
# Alle i huset bruker den uten særlig opplæring.
# Overraskende god lyd fra de analoge utgangene, men separat DAC var vesentlig bedre.
# Lett å se panelet på avstand. (skifte musikk fra soffan).
# Høy WAF-faktor. (Godtatt av fruen).
# Bra kvalitet på Squeezebox, og fjernkontroll.
# Alle i huset spiller mer musikk.
# Naboen iriterte seg over at han nettopp hadde kjøpt en dyr Ipod Classic, og B&W Zeppeliner, når han kunne fått en bedre løsning mye billigere. ;D

Negativt:

# PC må stå på. (Støy).
# Kan ikke spole ved avspilling av musikk.
# Krever struktur i musikksamlingen.
# Har falt ut av nettverket et par ganger.

Sett under et er jeg veldig imponert over denne lille boksen! 8)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan du ikke spole? Det var da besynderlig!
Ang. støy: Må du ha PCen i musikkrommet da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Trykker man kjapt på "FWD"-knappen, hopper man til neste spor. Holder man "FWD"-knappen inne en stund, begynner Squeezeboxen å spole, og slutter å spole når man slipper knappen. Tilsvarende for "REW"-knappen. Så lenge "Now playing"-informasjonen ikke har dukket opp i displayet, er "REW"/"FWD"-knappene i spolemodus - d.v.s. at man må vente til "Now playing"-informasjonen dukker opp i displayet før man kan zappe normalt igjen.

J

Jazzy

Gjest
Takker for nyttig info Ulf-B!

Mine synspunkter gjelder for mitt oppsett, og slik jeg bor nå, må PCen stå i stuen. Håper imidlertid på sikt å få et dedikert lytterom.

Skal nok få ned støynivået på PCen. Har vannkjøling i mine fremtidsplaner. ;D

J

Jazzy

Gjest
Bruker en Thermalright ULTRA120 Extreme Kjøler med 2 støysvake vifter. Denne, samt alle vifter i kabinetter er elektronisk viftestyrt.

Problemet er foreløpig mitt grafikkort. Det bråker ganske mye, og liker ikke å gå ved en lavere hastighet.
Skal fikses etterhvert. :)

Har nå to kamerater som stadig sender sms, og lurer på hvordan Squeezebox fungerer. ;D

J

Jazzy

Gjest
En liten tilbakemelding på hvordan Squeezebox spiller kontra min CD spiller!

Begge er koblet opp mot en Benchmark DAC-1 med henholdsvis coax, og optisk kabel.

Har byttet om på de to digitale kablene for å være sikker på at lytteintrykkene gjalt Squeezeboks kontra CD drivverk.

Dette er mine helt personlige, og subjektive intrykk og erfaringer fra 2 dagers lytting.

# For det første lyder det ganske forskjellig.

# CD spiller lyder spissere, og kaldere, men med litt bedre fokus.

# Squeezeboksen var litt mykere i klangen, og føltes mer analog.

# Begge var ganske like i 3D, og tegning av rom i dybde, og bredde.

# Litt mer romklang i CD spilleren, men tror nok at det var pga. den litt lysere klangen.

Foreløpig konklusjon blir at, i mitt oppsett liker jeg lyden av Squeezebox best.

For meg er dette en overraskende konklusjon.

Har hele tiden vært ganske forutinntatt, og var ganske sikker på at dette ville bli en ganske enkel match, i CD spillerens favør.

Virkelig en positiv overraskelse! :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - jeg var så fornøyd med lyden fra Squeezebox, at alle CDspillerne mine har fått reisepass. Har beholdt en CDspiller som i ytterste nød - datakræsj - er tiltenkt rollen som musikkformidler. Denne har ikke vært i bruk siden påsken i fjor. DVDspilleren i TVstuen spiller bare DVDer - ikke snakk om at den skal få komme i nærheten av noe musikk.

J

Jazzy

Gjest
Forstår deg godt. Bare så synd at jeg ikke har oppdaget denne løsningen tidligere! ::)

Nå mangler bare et par ProAc D1. Ikke sant Ulf-B. Hadde i en periode ProAc 1SC på lån, og de spilte forrykende, med bra bass! Er ditt par innspilt nå?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nytter ikke å gråte over spilt melk. Jeg oppdaget Squeezebox for halvannet år siden - d.v.s jeg kjøpte en uten egentlig å vite hva den kunne brukes til. Og som man sier: the rest is history.

Ang. ProAc D1: Ja , det virker som om de begynner å nærme seg ferdig innspilt. Man kan aldri vite helt sikkert, men det låter forrykende. Har du lommebok til det, sier jeg bare: Glem One SC - gå for et par D1! Jeg har skrevet litt mer om dette i ProAc-tråden.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.963
Har ikke hatt noen CD spiller i heimen på nesten ett år uten at det har vært noe stort savn, bortsett fra de gangene jeg kommer hjem fra jobb om fredagskvelden etter å ha vært innom en CD pusher og madammen er ute på jentekveld. Da savner jeg å kunne sette meg godt til rette med et glass vin og høre gjennom platene før jeg begynner å tenke på middagen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Gjør som meg: Du starter rippingen av CDen mens du åpner, lufter og tempererer vinen. Når vinen er klar til å nytes, er CDen det også.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Amen. Det er over 3 år siden CD spilleren ble ryddet vekk her i huset, har ikke savnet den et sekund.

Det er fullt mulig å spille CD'er direkte fra PC'en uten å rippe først ved hjelp av CDplayer eller WaveInput plugin.
Se her:
http://code.google.com/p/bpaplugins/

J

Jazzy

Gjest
D1 frister veldig, men da er jeg redd jeg er igang på HiFi kjøret igjen. Får holde meg i skinnet. Tør i alle fall ikke å lytte på de. Da er jeg garantert solgt.
Må innrømme at jeg er en svak sjel. Får holde meg i skinnet så lenge jeg kan.

D1 vil uansett bli godtatt av min bedre halvdel, og Target R6 har jeg jo fra før. Hmmm!!! :p

Skal på besøk og lytte på ESL-63, Quicksilver monoblokker, og Benchmark DAC-1 i kveld. Tror jeg tar med meg harddisken og tømmer hans PC for musikk. ;D

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Samme erfaring her Squeezebox er god som gull, kjører digitalt inn på min HD990s DAC`er!

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.218
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jazzy skrev:
men da er jeg redd jeg er igang på HiFi kjøret igjen.
Med Squeezebox i hus så havner du nok på musikk-kjøret og kommer til å handle mye musikk ;D Det var iallefall resultatet etter jeg fikk min første i hus. Alt ble så lett tilgjengelig og det å utforske egen platesamling var/er en drøm.

J

Jazzy

Gjest
At jeg er på musikkjøret er helt sikkert, men det er i alle fall litt rimligerer enn å havne på oppgraderingskarusellen med HiFi utstyr. ;D

Har vært der før, og forsøker å holde meg borte fra det.

Squeezebox er et flott verktøy for å spille MER musikk. Angrer ikke på kjøp av denne. Bare helt suveren. 8)

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jazzy skrev:
# CD spiller lyder spissere, og kaldere, men med litt bedre fokus.
# Squeezeboksen var litt mykere i klangen, og føltes mer analog.
Dette ligner mye på mine erfaringer, spesielt det jeg har uthevet over. Squeezebox har en meget tiltalende klangbalanse. Men for meg blir fokusen og detaljeringen i eksterne DACer viktigst. Mine DACer er ikke spesielt spisse, men dette varierer jo en del mellom ulike CD-spillere og ulike DACer.

Uansett er Squeezebox et meget fint produkt. Til prisen vil jeg nesten kalle det fantastisk. ;)

J

Jazzy

Gjest
Hyggelig å høre at flere har samme lytte erfaring som meg. Da er ikke ørene helt utdatert enda. ;D

Har hatt stor glede av denne boksen. Ripper stadig ny musikk, og koser meg.

Må si jeg ble overrasket over hvor mye det hjalp med en ekstern DAC!

Spilte noen timer i går uten bruk av Benchmark DACen, og syntes lyden var flat, og kjedelig. Bassen ble nesten borte, og mye av detaljene forsvant.

Rett og slett grått, og kjedelig. :-\

Litt synd at de fleste av mine venner kun har musikk i MP3 format å dele med meg.

Etter å ha testet ut MP3 mot lossless FLAC, er valget enkelt.

Låner heller CD plater, og ripper! Er vel verdt jobben. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.015
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det kommer jo ganske mye an på hvor komprimert mp3-filene er. "Gammeldags" 320kbps CBR synes jeg låter godt, og den nyere i -V0 eller -V1 VBR er også bra.

Men FLAC er ubesudlet. :)

J

Jazzy

Gjest
Snakker her om 128, eller 192bps, og her er forskjellen for stor for meg. Noe få 320bps, men de er få!

Låner heller CD platene, og ripper i FLAC. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.132
Torget vurderinger
1
FLAC er tingen ja.

J

Jazzy

Gjest
Litt Off Topic, men er det noen lydmessig forskjell på Wav, og FLAC?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.218
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Flac er som winzip.

Du pakker inn ett worddokument i en zipfil, når du pakker denne opp igjen har du samme fila.

Nøyaktig det samme med wav->flac->wav.

J

Jazzy

Gjest
Ok. Har ikke hørt forskjell, så regnet med det. ;D

CD spilleren får stort sett stå i fred!

Masse kompiser som lurer veldig på hvordan dette funker! ;D

De fleste er mistenksomme pga. prisen. En boks til under 1500 kan jo ikke spille bra!!! ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Jazzy skrev:
De fleste er mistenksomme pga. prisen. En boks til under 1500 kan jo ikke spille bra!!! ::)
Hadde den stått i en tung blank bølgete aluminiumskasse hadde den nok koster 150.000 Kr i utsalg. ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
Ikke så vanskelig å lage sin egen webradio heller.

I en annen tråd står det greit forklart hvordan man setter opp edcast/icecast og med en port forward på routeren kan folk tune inn til stasjonen din uten noe mer mikk.

Noen som føler for å lage Radio-HFS en lørdagskveld og presentere sin musikksmak så tar det ikke mange minuttene å sette opp. Har man en utlinje med litt kapasitet så kan det sikkert være morro å leke med slikt.

Topp Bunn