Alt til hus og bolig Kjøpe leilighet i Oslo omegn

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Vanskelig å få tak i, råd til til 2 roms i Oslo omegn untatt Romsås kanskje. Hvor bør jeg søke lån? Trenger profesjonell hjelp tips. Kanskje noen på sentralen har peiling? :rolleyes:

U

Utgatt24668

Gjest
Alle banker må forholde seg til skjerpede krav til egenkapital men noen rådgivere eh selgere er mer romslige i vurderingen enn andre. Det er mange gode 2 roms på østkanten til en god penge i disse dager og er også et godt investeringsobjekt sånn sett. Ring alle banker og hør er mitt tips.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.109
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Mange som kommer fra Oslo kjøper leilighet (eller hus) i Moss nå, i 2024 tar toget 20-25 minutter til Oslo S, 4 avganger i timen. Og det er det samme som T-banen bruker fra Romsås til Sentrum.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom du har en bank du har hatt et kundeforhold til over lengre tid, og det er en bank hvor du kan møte opp og snakke med folk, er det mye lettere for dem å tyne både lånerammer og rentebetingelser enn de som du ikke har noe forhold til og bare fyller ut et skjema eller ringer til.
Spesielt om du har hatt kontoer som viser at du har hatt en fornuftig strøm av penger ut og inn over mange år.

Når det kommer til hvor man skal bosette seg, så er det et spørsmål som svært mange (inkludert meg selv) vil finne på å kommentere, men da får du stort sett svar basert på deres egne preferanser. For min del var det viktig å slippe å være avhengig av tog, samt å kunne være innenfor t-bane nettverket. Det styrte en del hvor jeg kunne bosette meg.
For andre så er både Lillestrøm og Moss populære alternativer.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2
Hei Kjendis, ligg unna sentrale Oslo så får du mye mer for pengene
Bare å bevege seg fra sentrum mot ring 3 gjør at man får 60m2 isteden for 48. osv
Kjøpte forresten leilighet 60m3 med 3rom og kjøkken denne uken . Å betale 75kkr/m2 er ikke veldig gøy når man for samme pris får en enebolig eller rekkehus med hage 1 time utenfor Oslo. Men familiesituasjonen vår gjør det uaktuelt å bevege seg utenfor ring 3
Jeg kjenner folk som bor i Nittedal og syns det går greit å pendle til Oslo sentrum, sp det går også an.

Er tips er å sjekke kommunale lån , gunstig om man oppfyller kriteriene

Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange som kommer fra Oslo kjøper leilighet (eller hus) i Moss nå, i 2024 tar toget 20-25 minutter til Oslo S, 4 avganger i timen. Og det er det samme som T-banen bruker fra Romsås til Sentrum.
Sånn rent bortsett fra at dette ikke gjelder om sommeren. Buss for tog tar ikke 20-25 minutter fra Moss til Oslo....

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.109
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Sånn rent bortsett fra at dette ikke gjelder om sommeren. Buss for tog tar ikke 20-25 minutter fra Moss til Oslo....
Det er helt riktig, og de snakker om å holde på sånn i 10 år til, så de som pendler bør ta seg lang ferie og helst noen uker permisjon i tillegg for å slippe det maset der.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
og hvis du ikke akkurat jobber ved oslo s, så må du på trikk eller bane i tillegg… tar tid slikt

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.615
Jeg bodde en tid på det en eiendomsmegler ville kalt "nedre Kampen" (altså Galgeberg). Jobbet på Aker Brygge. Tok meg faktisk ganske nøyaktig 30 minutter dør til dør for å komme meg på jobb, og da kunne jeg ta alle baner så worst case ventetid var 3 minutter. Det var like lang tid som en kollega som bodde i Lommedalen. Reisetid til jobben er ofte ikke helt som man tror.

Nå er MML i investeringsmarkedet og da er det normalt yield som gjelder. Siden den er dårlig de fleste steder så koker det ned til hvor man tror potensialet for prisstigning er størst. Med mindre man tror på høyere priser gir det ikke spesielt mye mening å investere i eiendom i Oslo. I en normal verden har man bra avkastning på leieinntektene og så er eventuell prisoppgang en bonus. Slik er det ikke lengre. Og dette er på dagens svært lave rentenivå i tillegg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
og hvis du ikke akkurat jobber ved oslo s, så må du på trikk eller bane i tillegg… tar tid slikt
Absolutt. Får meg til å tenke på kampanjen som gikk for noen år siden med sammenligning av reisetid fra Asker til Oslo S. Som om det er mange som bor på Asker stasjon og jobber på Oslo S....

Ikke er det særlig stas med reise utenom rush heller. Plutselig betydelig mer glissent med avganger da, og det summeres naturligvis med overganger. Enda dårligere under sommerperioden, når de slett ikke erstatter på langt nær alle innstilte avganger med buss for tog. Ikke er det trivelig å humpe innover Mosseveien stående på en buss heller.

Minner meg forresten om en gang jeg satt overtrøtt og jævlig, etter å ha gått av nattevakt 0700 en søndag morgen, måtte ta første tog fra Oslo S 0805, og ble sittende over en time på grunn av teknisk trøbbel mellom Ljan og Hauketo. Plakatene med solskinnshistorien om alle minuttene man sparer på å ta toget hang overalt rundt meg. Jeg burde kanskje blitt sint, men flira omtrent fra togstansen til jeg endelig kom hjem og falt i søvn.

Svaret for min del er rask og pålitelig kollektivtransport. De 20% prisreduksjon som MDG går til valg på er forsåvidt hyggelig, men betydelig mindre viktig for min del. Prisforskjell mellom månedskort og anskaffelse og drift av bil er uansett rått parti til fordel for kollektivt.

Sist redigert av en moderator:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
At det nå finnes godt fungerende elsykler gjør det litt enklere å bosette seg i litt mer upraktiske beliggende områder i Oslo, med tanke på trafikk på tvers av linjene uten at man bruker mer tid enn de som bor i nærheten av en godt fungerende bussrute.

S

Slubbert

Gjest
Bare å bevege seg fra sentrum mot ring 3 gjør at man får 60m2 isteden for 48. osv
Kjøpte forresten leilighet 60m3 med 3rom og kjøkken denne uken . Å betale 75kkr/m2 er ikke veldig gøy når man for samme pris får en enebolig eller rekkehus med hage 1 time utenfor Oslo. Men familiesituasjonen vår gjør det uaktuelt å bevege seg utenfor ring 3
Jeg kjenner folk som bor i Nittedal og syns det går greit å pendle til Oslo sentrum, sp det går også an.

Hva er poenget med flest mulig kvadratmeter? Blir bare mer plass som du fyller opp med ting du ikke trenger. Det avhenger av livssituasjon og barn og sånt så klart, men jeg ville mye heller bodd på 40kvm sentralt enn 70kvm i periferien.

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.363
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Mer for pengene kan også bety like mye for mindre.

Og det med om man faktisk _ønsker_ å bo midt i gryta eller heller litt utenfor er jo absolutt en personlig smakssak. Det samme er om man vil ha litt plass eller om man vil bo på et minimum. Her belyses det jo bare at det er voldsomme forskjeller, og det er jo absolutt på sin plass.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.526
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Bor på Stovner jobber i Bjørvika kjører bil ca 15min, kollektivt tar mellom 45 min-1h med 12h arbeids lite fristende med kollektiv transport da:p

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.447
Sted
Sølvbyen
Hva er poenget med flest mulig kvadratmeter? Blir bare mer plass som du fyller opp med ting du ikke trenger. Det avhenger av livssituasjon og barn og sånt så klart, men jeg ville mye heller bodd på 40kvm sentralt enn 70kvm i periferien.
Lettere å få til akustikk og implementere store høyttalere i et stort rom, enn et lite.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.501
Torget vurderinger
2

Kommer jo litt an på omstendigheter det. Jeg bor sentralt 800-meter fra regjeringsbygget og ser statsministerernskontor fra balkongen. Og har gangavstand til alt. Men det som teller mer for meg ettervert er utsyn og en grønn bakgård enn å varme rundstykker fra Baker Hansen og kaffe hos cafe Java i sokkelesten . Dessuten går jeg ikke på fylla i byen mere. Om valget er 17m2 til 2mill bak SAS hotellet eller 30 m2 på Torshov velger jeg det siste. Heldigvis kjøpte vi for 10år siden og fikk 160m2 og balkong mot øst og vest og utsikt mot en park. I dag hadde vi fått 80m2 og neppe noe mer. Hva man får om 10 år til kan man lure på...Det som er sikkert er at boligmiljøet og bokvaliteten nådde sin topp for 20-30 år siden, nå går det på dunken med blokker og fortetting overalt , det er skammelig i et land som stort sett er ødemark og ubebodd
Mitt generelle råd for maksimering av livskvalitet er å komme seg ut fra bysentrum og ut i periferien , det har jeg kommer frem til etter å ha bodd i Bærum,Asker,Trondheim,Porsgrunn,Tønsberg,Stavanger,Hammerfest, Oslo. Og mere perifere periodiske opphold i New York og Rio de Janeiro

Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Kommer jo litt an på omstendigheter det. Jeg bor sentralt 800-meter fra regjeringsbygget og ser statsministerernskontor fra balkongen. Og har gangavstand til alt. Men det som teller mer for meg ettervert er utsyn og en grønn bakgård enn å varme rundstykker fra Baker Hansen og kaffe hos cafe Java i sokkelesten . Dessuten går jeg ikke på fylla i byen mere. Om valget er 17m2 til 2mill bak SAS hotellet eller 30 m2 på Torshov velger jeg det siste. Heldigvis kjøpte vi for 10år siden og fikk 160m2 og balkong mot øst og vest og utsikt mot en park. I dag hadde vi fått 80m2 og neppe noe mer. Hva man får om 10 år til kan man lure på...Det som er sikkert er at boligmiljøet og bokvaliteten nådde sin topp for 20-30 år siden, nå går det på dunken med blokker og fortetting overalt, det er skammelig i et land som stort sett er ødemark og ubebodd
Mitt generelle råd for maksimering av livskvalitet er å komme seg ut fra bysentrum og ut i periferien , det har jeg kommer frem til etter å ha bodd i Bærum,Asker,Trondheim,Porsgrunn,Tønsberg,Stavanger,Hammerfest, Oslo. Og mere perifere periodiske opphold i New York og Rio de Janeiro
Hehe, litt ironisk at du først sier at det kommer an på omstendighetene og så kommer med generelle råd.:)

Selvsagt kommer det an på omstendighetene, men jeg synes det er et ganske sterkt forventningspress i samfunnet om at man "må ha" så og så mange kvadratmeter og "må" pusse opp ditt og datt for å fremstå som vellykket. Jeg kjenner førstegangskjøpere på 30 som "må ha" 60kvm selv om de bor alene, og det tror jeg har mye med sosialt press å gjøre. Og det er bare tøys av flere årsaker: Mange låner seg over pipa, mange bosetter seg på plasser de ikke er fornøyde, og i tillegg er det ikke miljøvennlig pga økt behov for oppvarming og transport. Pluss at hvis du har mye plass så vil du ubønnhørlig fylle den opp med masse ting og tang som du egentlig ikke har bruk for (les: stor plass er forbruksdrivende).

Jeg bodde i Trondheim før, og i løpet av tiden der flyttet jeg fra 60kvm på Rosenborg, til 45kvm i Prinsens Gate, og til slutt til 28kvm midt på Bakklandet. Og livskvaliteten gikk opp masse for hver gang jeg flyttet. Og i tillegg gikk det materielle forbruket ned (forbruket på byen gikk dog ditto opp, men okkesom). Nå bor jeg på 35kvm på Tøyen og har det som plommen i egget. Gangavstand til "alt", T-bane hundre meter unna, og lett tilgang til hva som helst av sosiale tilbud. Å bo sentralt gjør det veldig mye lettere å ha et sosialt liv, som er mye mer verdt for livskvaliteten enn en ny 60" TV eller hvitevarer fra Miele. Og det går fint an å benytte byen uten å gå på fylla; gå på café, sett deg i parken, ta en kaffe en plass som har lørdagsjazz, gå på søndagsmarkedet i Ingensgate og avslutt uka med Frank Znort på Blå...utrolig mye mer givende enn å tilbringe helga foran TVen. Vi bor i et kaldt og introvert samfunn, og folk bør komme seg ut mer. Og imo er det å bo tettere bare positivt i så måte. Hvis jeg skulle byttet boform ville jeg tatt et hippiekollektiv foran et rekkehus når som helst. Jeg har for så vidt en liten drøm om å bo et år eller to i hippiekollektiv i Amsterdam eller tilsvarende, men det er ikke så relevant her.

Poenget er at, ja, det kommer an på omstendighetene. Og for mange gjør det sosiale presset at de låner seg over pipa eller kompromisser med hvor de bosetter seg, fordi de føler at de "må ha" en treroms eller et rekkehus som de kan fylle med skrot, selv om deres omstendigheter egentlig ikke fordrer noe sånt i det hele tatt. Føkk det, det gode livet leves ikke innenfor husets vegger, det består av hva du opplever utenfor.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.109
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Det gode livet leves både innenfor og utenfor husets vegger, poenget er å ikke løpe i hamsterhjulet hvis man ikke vil. Og tenker vi etter tror jeg ikke så mange vil:)
hamsterhjul-450x433.jpg

Topp Bunn