Kjøp av oppvaskmaskin- noen gode tilbud der ute?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er på jakt etter en ny oppvaskmaskin.
Helst helintegrert, men stort sett alt i 60cm bredde er interesant.
lav lyd og pris helst under 7000,-
Noen tips,eller gode tilbud ??

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har gode erfaringer med denne typen.

Pålitelig
Effektiv
Høye driftskostnader

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Asko eller Miele, men det sprekker nok budsjettet. De er i hvertfall uten trøbbel.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har en nabo som driver hvitevare reparasjon og service.

Spurte ham om råd forleden - "hva reparerer du mest", "er Miele verd investeringen" osv -

Svaret var at kvaliteten på Miele sin "hardware" er bedre enn andres, men;

Det er ikke hardware som går i stykker, men elektronikken.....og for maskiner solgt til vanlige husholdninger er elektronikken produsert av en eller noen få selskaper som leverer til alle produsenter, inkl Miele.

Min nabo hadde like mange servicetimer på Miele som andre maskiner. Forskjellen var at eierne var mer forbanna, for de hadde betalt mer og forventet seg mer.

Miele har et renomè gjennom sin "Miele Professional" serie. Dens kvalitet er uovertruffen, men prisen er også i en annen liga.
Miele Professional kommer ikke bare som svære blanke kasser, men også i std 60cm bredde som ser ut som alle andre greier man kjøper til huset.

Vil du ikke gå dit, en en Elektrolux, Whirlpool eller Bosh på tilbud, et like bra alternativ.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Samsung er på hugget med hvitevarer for tiden. De skal overta det markedet slik som de gjorde med TVmarkedet. Der er det mulig å gjøre en god handel. Jeg har selv kjøpt tørketrommel og vaskemaskin av nevnte merke den siste tiden og føler at jeg har fått mye for pengene.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Har du åpen kjøkkenløsning bør du kikke etter stillegående maskiner. kikk etter maskin med en innvendig løsning som appelerer. Be om en god pris. Det er faktisk mulig å presse prisen noe.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.268
Siemens/Bosh er et godt trygt valg. Har produkter i alle prisklasser.
AEG var for noen år siden ledende på lavt støynivå, vet ikke om det er sånn i dag.

Men husk; det som var sant i går, trenger ikke være sant i dag. For noen år tilbake var danske GRAM selveste Rolls-Roycen på kjøl og frys. Men i dag er GRAM lav/midprice produkter produsert i øst-europa og som selges på Elkjøp/Lefdal.

roesok

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
557
Jan_I skrev:
Hei
Er på jakt etter en ny oppvaskmaskin.
Helst helintegrert, men stort sett alt i 60cm bredde er interesant.
lav lyd og pris helst under 7000,-
Noen tips,eller gode tilbud ??
Miele fra Elkjøp til 7990,-
http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/G1021SCUWN/miele-oppvaskmaskin

Om det er litt over budsjett så hadde jeg ikke sett på det. Denne skal rusle og gå hver dag i 10-15 år, så en tusenlapp fra eller til burde ikke bety noen ting. Vi bruker jo gladelig en lapp på en ny kabel uten at lyden blir noe bedre... ;)

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
868
Torget vurderinger
1
Den Miele modellen som Lydmekk her referer til er "rimelig stillegående" med sine 48dB, men vær oppmerksom på at dette er det høyeste "støynivå" som kommer fra kvalitetsprodusenten Miele. Hvis du bruker linken under, vil du kunne se hvilke maskiner fra Miele som kan leveres innenfor 41, 42, 44 og 46 dB....

http://www.miele.no/no/husholdning/produkter/suche_geschirrspueler.asp

Rent personlig ville jeg anbefale prioritering av lavt lydnivå og innredning, da det er utrolig mange dårlige løsninger for hvordan man best kan plassere det som skal inn i en oppvaskmaskin (mannlige ingeniører som aldri har vasket opp/puttet det som skal vaskes opp inn i maskinen)

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Siemens og Gaggenaus maskiner lages på samme fabrikk. Elektro+ på løkka har ganske gode priser, ofte 25-40% på veiledende priser.
Siemens/gaggenau sine maskiner er helintegrert med masse programer, lavt støynivå og selvfølgelig god kvalitet.
Tror Miele hypen er litt overdreven.
Mitt nye kjøkken får ihvertfall en kombinasjon av hvitevarer fra Bosch, Siemens, Gaggenau og Barazza.

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Antall liker
5.154
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
2
Rart ingen nevner ASKO sine maskiner. Deres XXL-serie er jo geniale med en innredning og plass som ingen andre konkurrenter har, heller ikke MIELE selv om det er svært gode maskiner som sagt.. Vår helintegrerte ASKO har ruslet og gått i 10 år snart. Riktig nok gikk elektronikken etter 5 år, men det dekket garantien..

lassemann

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Nå koster de billigste Siemens/Bosch maskinene under 3000 kroner så dersom en er ute etter å gjøre et godt kjøp er nok det å anbefale. Selv betalte jeg 2500 for min maskin og jeg får kjøpt 3 stk av min maskin for prisen av en Miele.

I det lange løp er nok det å kjøpe en av billigste maskinene på markedet et godt kjøp, med 5 års reklamasjonsrett vil en da ha oppvaskmaskin i minimum 15 år for en lavere kostnad enn for en prestisjemaskin.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Nå koster de billigste Siemens/Bosch maskinene under 3000 kroner så dersom en er ute etter å gjøre et godt kjøp er nok det å anbefale. Selv betalte jeg 2500 for min maskin og jeg får kjøpt 3 stk av min maskin for prisen av en Miele.
I det lange løp er nok det å kjøpe en av billigste maskinene på markedet et godt kjøp, med 5 års reklamasjonsrett vil en da ha oppvaskmaskin i minimum 15 år for en lavere kostnad enn for en prestisjemaskin.
Regnestykket i seg selv er riktig nok, men jeg betaler gjerne ekstra nettopp for å slippe å kjøpe 3stk eller kjøre fram og tilbake og krangle på reklamasjonsretten.
Altså driter jeg i prisen og er mest opptatt av lydkvalitet, for vår maskin står i åpen løsning med direkte luftlinje til Sugden og Harbeth. Timesharing-helvete, eller konsert for oppvaskmaskin og orkester.
Hva er den absolutt stilleste maskinen på markedet?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Vår Asko har gått knirkefritt i seks år uten tegn til tøys, og er meget stillegående. Slik jeg har forstått det, er Asko og Miele mest stillegående, men det forundrer meg ikke om Siemens sine er like gode. Ellers helt enig med dette med pris kontra reklamasjonsrett, det blir litt som Kia. Hva pokker hjelper det at en stakkar sparte noen tusenlapper hvis du ikke får brukt bilen når den alltid er på verksted?

N

nb

Gjest
wotg skrev:
hvitevarer fra Bosch, Siemens
Som er det samme så vidt jeg har forstått, selgeren på butikken sa i alle fall det når jeg var smått forundret over at han slo opp i en Bosch-katalog for å finne specsene for den Siemens-ovnen jeg hadde tenkt å kjøpe.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Fikk samme info når jeg kjøpte ovn for litt siden.

nb skrev:
wotg skrev:
hvitevarer fra Bosch, Siemens
Som er det samme så vidt jeg har forstått, selgeren på butikken sa i alle fall det når jeg var smått forundret over at han slo opp i en Bosch-katalog for å finne specsene for den Siemens-ovnen jeg hadde tenkt å kjøpe.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.808
Sted
Trondheim
Jøgga skrev:
Regnestykket i seg selv er riktig nok, men jeg betaler gjerne ekstra nettopp for å slippe å kjøpe 3stk eller kjøre fram og tilbake og krangle på reklamasjonsretten.
Altså driter jeg i prisen og er mest opptatt av lydkvalitet, for vår maskin står i åpen løsning med direkte luftlinje til Sugden og Harbeth. Timesharing-helvete, eller konsert for oppvaskmaskin og orkester.
Hva er den absolutt stilleste maskinen på markedet?
Helt enig med deg. Krangle med butikken, og installere nye maskiner i hytt og pine står jeg gjerne over.
De stilleste maskinene ligger på ca 42 dB, og det er vel flere leverandører som har slike. Helt billlige er de imidlertid ikke (10 000 +).
Jeg kjøpte en Miele oppvaskmaskin i fjor. Ikke av de stilleste, men ikke av de mest bråkete heller - tror den har et lydnivå på 44 dB. Den står i en åpen kjøkkenløsning, og den hører jeg ikke når jeg sitter på stua.
En annen fordel med den modellen (en innbygningsmodell) er at den har utskiftbart styringspanel, så hvis elektronikken ryker kan jeg kjøpe et nytt panel for ca 1000 kr og skifte det selv (4 skruer).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjøpte også en ny Miele (1235) i jula, da vår 6-7 år gamle Asko tok kvelden. Superfornøyd, det er virkelig et kvalitetsapparat. Alt blir renere, og det går både stillere og raskere enn ever. Verdt hver krone i mine øyne.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Miele er vel også en av de svært få, om ikke den eneste, som har en separat skuff for bestikk. Dette muligjør å vaske sølvbestikk i oppvaskmaskina. For de som "spiser med sølv" evt er "født med sølvskje i munnen" må dette være en stor fordel.

For de av oss på HFS som tilhører allmuen kan opplyses at sølvbestikket ikke har godt av å settes i en tradisjonell bestikk kurv. ;D

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
For de av oss på HFS som tilhører allmuen kan opplyses at sølvbestikket ikke har godt av å settes i en tradisjonell bestikk kurv. ;D
Til de som ikke tilhører almuen kan jeg opplyse om at bestikk i mer tradisjonelle materialer er betydelig mer egnet til å spise med. At de er greiere å vakse opp i maskin kommer som en ren bonus i tillegg :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Tradisjonelle materialer holder ikke vampyrene borte fra maten.

Jeg har Asco, tror jeg. Akkurat samme som Miele, bortsett fra litt kosmetikk, men betydelig lavere pris. Ifølge en som forsto seg på slikt.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har troen på Mieles bestikkstativ. Vi har Norsk Ståls Mayabestikk, det (og mange andre i stål) kan lett få merker og etseskader pga vann som har vært på bestikket for lenge, tipper det går lettere i et slikt stativ.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Til de som ikke tilhører almuen kan jeg opplyse om at bestikk i mer tradisjonelle materialer er betydelig mer egnet til å spise med. At de er greiere å vakse opp i maskin kommer som en ren bonus i tillegg :)
Mer tradisjonelle materialer?? Treskje? Sølvbestikk går da noen hundre år tilbake i allefall, og slik sett er dagens rustfrie stålbestikk for en "nymotens greie" å regne.

Som MaHA skriver er rustfritt utsatt for å få merker, spesiellt hvis det ikke er godt skyllet før det settes inn i maskina. Vi bruker "rustfritt" Hardangerbestikk i heimen her til daglig, og det er faktisk av betydning at det skylles grundig og ikke settes inn i maskina med matrester på, ellers blir det brune flekker. Sølvbestikk ble forvist til høytidsdager og festlige anledninger ved det tidspunkt husmoderen ( mitt opphav ) forlot hjemmet/kjøkkenbenken til fordel for "egen utvikling" og yrkesliv. Det medførte at den første oppvaskmaskina kom inn i familien ( General Electric 1967 - 2005, så da snakker vi kvalitet ! ) Det er noe mindre styr med vask og puss når man har stål jamført med sølv.

BT har forøvrig et godt poeng med vampyrene, så bruker man ikke sølv må man ikke glemme hvitløk i maten ! ;D

N

nb

Gjest
Spiralis skrev:
Mer tradisjonelle materialer?? Treskje? Sølvbestikk går da noen hundre år tilbake i allefall, og slik sett er dagens rustfrie stålbestikk for en "nymotens greie" å regne.
Jeg tenkte ikke på alderen til produktet, mer på dets materialtekniske egenskaper og ikke minst prisen. Samt hvor lett det er å rengjøre de.

Til biffbruk f.eks bruker jeg noen fine kniver fra Wüsthof i stål. Det er forresten omtrent umulig å oppdrive ordentlige biffkniver i Norge, alle kommer med tagger. Jeg spiser mørt kjøtt, og trenger følgelig ingen sag for å komme gjennom kjøttstykkene mine. Akkurat biffknivene mine vasker jeg for hånd, resten går i maskinen og det har så vidt jeg kan se holdt seg bra.

Vampyrproblemet løses som regel med hvitløk, ellers tar jeg risken om det aktuelle måltidet ikke krever bruk av hvitløk.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
@ nb,

Dette blir en liten avsporing, men what's new!

Hvis man har norskprodusert sølvbestikk så går det gjerne an å få produsenten til å sette sine sølvskaft på det knivbladet du selv ønsker. Om ikke produsenten gjør det så finnes det fortsatt gullsmeder som gjør rett for tittelen sin. Ikke så mange igjen dessverre, men det lar seg gjøre.

For øvrig er det et savn at det er så jævlig vanskelig å finne GODE kjøkkenkniver som både er skarpe, gode å holde i og samtidig er tunge! Men DETTE blir en STOR avsporing da slikt IKKE skal i oppvaskmaskina ! ;D Så vi får vel la den debatten ligge. :p

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.871
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sølv skal du ikke kjøre i oppvaskmaskina uansett, da oppvaskmaskinmiddelet tar kål på sølvet (selv om du har bestikkskuff)...

Johan-Kr

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Fenalaar skrev:
Sølv skal du ikke kjøre i oppvaskmaskina uansett, da oppvaskmaskinmiddelet tar kål på sølvet (selv om du har bestikkskuff)...

Johan-Kr
Det var gamle mors begrunnelse også, men det sies at de modrne midlene som brukes i dag er mye mer skånsomme! Okke som av gammel vane vaskes slikt for hånd i Zalovann hos oss. Vet ikke sikkert jeg men tar ikke noen sjanser.

Topp Bunn