Kjølepasta til CPU

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
God ettermiddag!

Tenkte jeg skulle legge på et nytt lag med kjølepasta på min core 2 duo, min kjære cpu trenger å få ned tempen litt.
Er det greit å bruke kjølepasta fra Biltema/Clas Ohlson, eller bør jeg ha "high end"-variant fra Arctic Silver eller lignende?

Mvh.
Jan

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.132
Torget vurderinger
1
OCZ Freeze eller Artic Silver 5 er av de bedre. Bruk dem. Gir bedre kontakt enn de fleste billig-pastaer jfr. en rekke tester som har pågått over flere år. Forskjellene er ikke enorme, men store nok i mange tilfeller.

Mvh. Bjørn

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Antall liker
0
Viktigere enn type er at den er lagt på riktig. Det skal mindre til enn man tror. Jeg har Arctic Silver 5. Jeg la på for mye først - når jeg tok den av og la på riktig mengde, så sank tempen med nesten 10 grader. Det ligger instruksjoner på nettsidene til Arctic i alle fall - følg de.

Bruk en sprit som ikke inneholder fett til å fjerne den gamle - jeg brukte isopropanol som burde være greit å skaffe til en rimelig penge. IKKE bruk rødsprit/whitesprit da disse inneholder litt fett.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
OCZ Freeze eller Artic Silver 5 er av de bedre. Bruk dem. Gir bedre kontakt enn de fleste billig-pastaer jfr. en rekke tester som har pågått over flere år. Forskjellene er ikke enorme, men store nok i mange tilfeller.

Mvh. Bjørn
Forskjellen mellom std silkonpasta og «high end pasta» er mindre på «moderne» prosessorer med varmespreder (topplokk i metall), enn på gamle prosessorer med noen få kvadratmillimeter med naken silikon/silisium. I så måte er det viktigere med ei god kjøleribbe, egnet vifte og generelt god luftgjennomstrømming. Laget med kjølepasta skal forøvrig være så tynt som mulig. Med tilstrekkelig trykk mellom kjøleribba og prosessor og ikke alt for tyktflytende kjølepasta så tyter overskytende uansett ut; men «high-end» pasta er ofte ganske tyktflytende selv ved «arbeidstemperatur», så har er det vitkigere å sørge for at det ikke påføres for mye pasta eller at fordelingen av pastaen ikke er for klumpete.

mvh
KJ

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.132
Torget vurderinger
1
Det ene utelukker ikke det andre: hva slags CPU/sokkel er det som skal brukes?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
bjornh skrev:
Det er en E6700 Conroe på socket 775. Speedfan viser cpu temp på 45 grader og core temp på ca 51 grader. Har ikke fått sjekket core temp på full load ennå. Vifteskruene virker godt festet.

Takker for alle gode tips. Får bestille meg en god pasta, og evt. en bedre vifte.

Her får jeg gå litt grundig til verks mht. påføringen av pastaen. Kan det tenkes at kjøleeffekten fra billig-pasta forsvinner med tiden?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
...
Det er en E6700 Conroe på socket 775. Speedfan viser cpu temp på 45 grader og core temp på ca 51 grader. Har ikke fått sjekket core temp på full load ennå. Vifteskruene virker godt festet.

Takker for alle gode tips. Får bestille meg en god pasta, og evt. en bedre vifte.

Her får jeg gå litt grundig til verks mht. påføringen av pastaen. Kan det tenkes at kjøleeffekten fra billig-pasta forsvinner med tiden?
Er det noen grunn til at du mener at en temperatur i området omrking 50 grader er for høyt? Maks temperatur under belastning iht spec fra Intel er vel i området omkring 70-80 grader ... trur eg.

Dersom kjøleeffekten av billigpasta skulle forsvinne etter noe tid så bør det være mange hifi-forsterkere rundt om i landet som evt går opp i røyk etter et par-tre-fre-fem år i drift ... dvs det er ikke et veldig aktuelt problem. Hva har du satt på av viftestyring?

mvh
KJ

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vifta er viktigere. Hvis du har den standardvifta som kom med prosessoren er det mye å hente ved å skifte ut den.

Bruker denne til de boksene jeg setter opp, både for eget bruk og kunder:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802

Normal CPU temp uten belastning er ca. 30 grader. Svært stillegående, hører den ikke over diskspinningen.

Anbefales.

Følger med kjølepasta, ZM-STG1. Har også brukt samme pasta til andre vifter. Fungerer meget godt. Følger med en tynn "pensel" til påføring.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.496
Torget vurderinger
13
Syntes ikke temperaturen din er så høy, nedenfor ser du temperatur på min nye Macbook ved surfing på nett.
Viftene går ikke på mer enn 2000rpm.

Ved belastning når jeg konverterer filmer ligger tempen på rundt 75 grader.

MVH Johnny

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Jeg tipper at temperaturen til prosessesoren til Atonal ville vært vesentlig lavere hvis han spilte litt mindre sinna musikk. Går visstnok mye i Ministry, Opeth og sånne ting der. Prøv Knutsen og Ludvigsen? ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mbare skrev:
Jeg tipper at temperaturen til prosessesoren til Atonal ville vært vesentlig lavere hvis han spilte litt mindre sinna musikk. Går visstnok mye i Ministry, Opeth og sånne ting der. Prøv Knutsen og Ludvigsen? ;D
;D ;D

/jan

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.132
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
bjornh skrev:

Jeg har noen tips til gode kjølere, som går på luft. Den ene er denne, som jeg selv har, meget bra og montert med 2 stk. 12cm vifter i push-pull med god evne til å håndtere mottrykk: http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=76529 -denne, TRUE (Thermalright Ultra Extreme) er muligens den beste luftkjøleren som er å oppdrive.

Er man litt mer på budsjett (siden denne fort kommer på 600-800 kr. med en eller to gode vifter) så bør man definitivt ta en titt på denne fra Artic Cooling: http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=40060 -har sett denne på Clas Ohlson til under 200,- og den har gjort det jevnt over bra på de testene jeg har sett sammenliknet med med de beste luftkjølerne, som f.eks. TRUE m.fl. Rene røverkjøpet faktisk om man har budsjett å holde. Leveres med ferdig kjølepasta, men man kan gjerne bytte den ut om man vil.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Mbare skrev:
Ja det blir nok litt hett her til tider ;D ;D

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
johnnygrandis skrev:
Syntes ikke temperaturen din er så høy, nedenfor ser du temperatur på min nye Macbook ved surfing på nett.
Viftene går ikke på mer enn 2000rpm.

Ved belastning når jeg konverterer filmer ligger tempen på rundt 75 grader.

MVH Johnny
Hei, Johnny
Det er visstnok ikke så unormalt at en conroe cpu blir litt varm. CPU core ligger på ca 70 grader etter intensiv spilling, så det er vel ikke så verst.

Takk for alle gode tips til cpu-vifter.

Har nettopp oppdaget at det står verre til med grafikk-kortet (Asus 4850), der ligger gpu-tempen på ca 106 grader på max vifte. Tror _neppe_ at tempen skal ligge så høyt, får sjekke det ut. ATI har visstnok også kommet med nye drivere. Jeg får vel spille litt mindre sinna spill ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
...
Hei, Johnny
Det er visstnok ikke så unormalt at en conroe cpu blir litt varm. CPU core ligger på ca 70 grader etter intensiv spilling, så det er vel ikke så verst.

Har nettopp oppdaget at det står verre til med grafikk-kortet (Asus 4850), der ligger gpu-tempen på ca 106 grader på max vifte. Tror _neppe_ at tempen skal ligge så høyt, får sjekke det ut. ATI har visstnok også kommet med nye drivere. Jeg får vel spille litt mindre sinna spill ;)
Skjermkortet høres litt mer problematisk ut ja ... det meste av halvledere på silkon tåler en «substrate» temeratur opp til ca. 150-175 grader - høyere temperaturer i silkonet gir permanent skade på halvlederne. Det skjer imidlertid en tildels betydelig degradering av funksjon med økende temperatur opp mot maksimum - lavere forsterking i transistorer og høyere minimum spenningsfall for FET transistorer, foruten at det som omtales «elektromigrasjon» kan begynne å bli aktuell ved for høye driftstemperaturer >> og derfor gir CPU produsentene en spec på maks arbeidstemperatur et sted omkring 60 til 90 grader - dvs mest av hensyn til stabil operasjon/drift. Alfa og omega med kjøling er luftgjennomstrømming - vurder om du kan øke/bedre luftflyten igjennom kabinettet og da spesielt i områder med varme komponenter, dvs GPU og CPU - f.eks. ta ut en av de blanke «slottene» til PCI kort rett under GPUen og sjekk skjermkorttemperaturen på nytt.

mvh
KJ

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Spørsmål: Hvilket kabinett har du?
Noe bør gjøres med luftstrømmen din i kabinettet. Du har alt for høy skjermkort-temp. Bør ikke over 80-90 grader tops.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
KJ skrev:
Alfa og omega med kjøling er luftgjennomstrømming - vurder om du kan øke/bedre luftflyten igjennom kabinettet og da spesielt i områder med varme komponenter, dvs GPU og CPU - f.eks. ta ut en av de blanke «slottene» til PCI kort rett under GPUen og sjekk skjermkorttemperaturen på nytt.

mvh
KJ
Bingo :)

Ser at mitt 4870 ligger sjelden over 80-85 grader. Cpu (duo 8500) ligger aldri over 60 grader m/original boxed kjøler. God lufting i kabinett er ett stikkord.

/jan

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
747
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
atonal skrev:
...
Hei, Johnny

Skjermkortet høres litt mer problematisk ut ja ... det meste av halvledere på silkon tåler en «substrate» temeratur opp til ca. 150-175 grader - høyere temperaturer i silkonet gir permanent skade på halvlederne. Det skjer imidlertid en tildels betydelig degradering av funksjon med økende temperatur opp mot maksimum - lavere forsterking i transistorer og høyere minimum spenningsfall for FET transistorer, foruten at det som omtales «elektromigrasjon» kan begynne å bli aktuell ved for høye driftstemperaturer >> og derfor gir CPU produsentene en spec på maks arbeidstemperatur et sted omkring 60 til 90 grader - dvs mest av hensyn til stabil operasjon/drift. Alfa og omega med kjøling er luftgjennomstrømming - vurder om du kan øke/bedre luftflyten igjennom kabinettet og da spesielt i områder med varme komponenter, dvs GPU og CPU - f.eks. ta ut en av de blanke «slottene» til PCI kort rett under GPUen og sjekk skjermkorttemperaturen på nytt.

mvh
KJ
Silikon er for bimboer. Vi gutta holder oss til silisium ;D

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Luftgjennomstrømning er nevnt; ikke glem å støvsuge kjøleribba og "luftveiene".

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
o.t.
Barbaresco skrev:
...
Dersom du har godt med hår på fuglekassa så kan du evt vurdere å kalle det for kisel, og Silicone Valley er vel utsatt for et tilfelle av villedende markedsføring som kan likne på Grønnland ... ;)

mvh
KJ

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
747
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
o.t.
Barbaresco skrev:
...
Dersom du har godt med hår på fuglekassa så kan du evt vurdere å kalle det for kisel, og Silicone Valley er vel utsatt for et tilfelle av villedende markedsføring som kan likne på Grønnland ... ;)

mvh
KJ
Nei amerikanerne klarer godt å skille mellom silicon og silicone. Det er i Norge dysleksien blomstrer ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.425
Torget vurderinger
1
o.t.
Barbaresco skrev:
...
Nei amerikanerne klarer godt å skille mellom silicon og silicone. Det er i Norge dysleksien blomstrer ;D
Der var det en distinksjon jeg ikke har brydd meg om nei ... jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre noen forskjell på det i framtiden heller :)

Heretter blir det kiselpupper!

mvh
KJ

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Jepp, jeg får gå ventilasjonen litt i sømmene og sjekke luftgjennomstrømmingen mellom cpu og gpu. Det er viktig å få luftet ordentlig ut den varme luften som kommer fra kabinettet. Får eksperimentere litt med plasseringen. Kabinettet er av type Cooler Master, med vifte koblet til det ene sidepanelet, relativt standard kabinett, vil jeg tro.

Takker for all hjelp.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Det viste seg at god luftgjennomstrømning var cluet. Frem med trykkluft på diverse komponenter, blåst bort noe støv, vekk med en blank bay pinne. Større mellomrom mellom vegg og baksiden av kabinett. Gpu-tempen ned mot ca 70 grader etter grafikkintens bruk. Strålende!

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hadde bare lyst å nevne hvorfor man har kjølepasta, det er ikke for å få et lag med kjølepasta mellom vifte og cpu, men for å tette alle de ørsmå hullene/gropene som er i metalloverflaten for å sørge for 100prosent kontakt.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Drevne overklokkere plansliper både CPU og kjøleribbe for å benytte minst mulig pasta...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Rhesus skrev:
Drevne overklokkere plansliper både CPU og kjøleribbe for å benytte minst mulig pasta...
Litt, OT, Jeg lurer på når drevne overklokkere benytter odin strømkabel :D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Skink_123 skrev:
Rhesus skrev:
Litt, OT, Jeg lurer på når drevne overklokkere benytter odin strømkabel :D
Etter at de har innsett at kabelen som følger med PC'en leverer like bra strøm som Odin, og har brukt den i stereoen, og Odin er den første kabelen de finner når de leter i rotekassa etter ledning.

Jeg bruker forøvrig EC nettkabel i vaffeljernet. Det er fordi den originale kabelen er borte, og kontakten er litt spesiell. Synes at vaffelknaskingen får mye bedre overtonestruktur med EC. 8)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.132
Torget vurderinger
1
Rhesus skrev:
Ja, men det er litt arbeid... -men normalt vil det holde med Artic Silver5 for de fleste, eller kanskje OCZ Freeze (merkelig navn på noe som skal lede varme) kjølepasta, dersom man ikke bruker en kjøler med ferdig kjølepasta.

Topp Bunn