GFE skrev:
Hei,
Som eier av modellen "rett under" ;D KS3038 så har eg nå lest litt om kimber, mener å huske at det er selve prosessen med å lage disse kablene som tar så uendelig lang tid, nå skal eg ikke dermed forsvare prisen. Såvidt meg bekjent så er det samme sølvkvaliteten som brukes i 3038 serien, men "håndlaget".
Det er jo lenge siden denne ble omtalt for første gang også så det er en "gammel" kabel som eg tror kun lages på bestilling.
Mvh
Geir
Jeg beklager at jeg ikke så denne tråden tidligere. Jeg eier et slikt par og kan vel med hånden på hjertet si at jeg er rimelig fornøyd med de i mitt oppsett. Det er forøvrig kabelen min på bildet som er vist lenger opp i tråden. Mine ble kjøpt fra samme selger som angitt.
Forøvrig ble mitt par omterminert på OHFC og Tømmervik fortalte meg at mens de hadde den hadde han gjort en uformell sammenligning med Nordost Odin og funnet at Odin var bedre, noe jeg forsåvidt ikke tiviler på.
Her er forøvrig Ray Kimbers egen forklaring på forskjellen mellom Black Pearl og 3038. Som man kan se handler det om to helt forskjellige kabler. Kun renheten i sølvet er det samme. Blant annet er Model 88 Black Pearl solid core og 3038 stranded.
"
Model 88
solid core silver braided in groups of 3, then this 3-wire-braid is braided over a corrugated core in two groups of 8. Then the cable is put on what amounts to a large BBQ spit and continuously rotated for about 6 weeks while layers of encapsulent are applied to surround the braid on all sides. The encapsulent has the same elongation, vs compression, vs tourqe vs shear resistance. The core of the tube is then filled with microsopic lead shot (looks like dust), each shot has a layer of non-conductive oxide. This allows the mass to act like non-ferrous, non-conductive liquid metal.
A cover of of knitted natural cotton is applied and the end caps are attached, by back filling them with a long needle (this eliminates captured air bubbles).
The ends are finished.
The whole process takes about 4 months, because of curing times of some of the stuff. we tried catalyst or UV cured materials, they just didn't test or sound quite a as good.
KS3038
Stranded pure silver braided in two groups of 6 with interweaved static damping yarn, over an elastormeric core. The core is called X38, it also damps mechanical vibration. The ends are finished with machined caps.
"
Mvh
Roysen