Kenwood KD 990

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
405
Torget vurderinger
11
Er det noen ute på nettet som kjenner til Kenwood sin KD 990 platespiller? Har kjøpt meg en slik en , og lurer på om noen har noe erfaring med den.
Har sett noen tilsalgs på e-bay , og da gjerne med Denon sin 103 pu.
Husker noen det danske "HIFI og Elektronikk? Det var en platespiller test der for 20 år siden der blant annet en KD 990 , rega , og div andre ble testet. Kenwooden kom godt ut i den testen synes jeg å huske. Noen erfaringer og råd?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
292
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt en (med forbehold om at det er samme)... og den var imponerende svær og høy, men låt ikke veldig bra. Kenwood- arma ble også lett litt "skranglete", så vær forsiktig med den. Jeg byttet til en Dual 505 som var OK nok, men ikke veldig god.
Har ikke hørt med Denon 103, men AT95E fungerte bedre enn det meste av billige pu'er til denne Kenwood'en. Mon tro om ikke den kostet rundt 3k i praksis (veil sikkert mer) på slutten av 80-tallet da jeg hadde den?)
Mener å huske at den var temmelig følsom for underlag...?
Jeg hadde forresten Kenwood 990 forsterkeri også da..  :D

Mvh Vidar P

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
405
Torget vurderinger
11
Har tittet litt på modell sortementet fra den tida. Kenwood laga en luksus , modell KD 1100 som kun ble solgt i Asia. Den har den samme tonearma som min 990 , flott eloksert alu. Tror nok at den slår ut en Dual arm.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

har en slik kd990 stuet bort på loftet.defekt. kjøpte den i '87 m/ortofon pick-up. dette var en trofast sliter i mange år. husker at jeg betalte 4000 kr for den. spillerenen har en ganske avansert "magnet" motor( litt klossete sagt ), så det koster sikkert en formue å reparere den. men det er etter min mening en flott platespiller i sort pianolakk finish. og var for 20 år siden blandt de beste i sin prisklasse.

mvh s.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Hei!
Jeg har en slik spiller med Denon 103 PU på, har også en Ortofon mc30super som gir mer detaljer, men jeg synes 103 gir mer "allround" bra lyd, da jeg hovedsaklig spiller gammel progrock på den. Og progrock på 70 og 80-tallet er ikke mest kjent for sine fantastiske lydproduksjoner.......:)

Spilleren er helt OK, men ikke superklasse. Den spiller dog bedre enn mange andre mellomklassespillere fra 80-tallet. Men den ser bra ut!
Armen på den er original, og noe herk å få byttet til noe annet. Ihvertfall for meg, som er veeeeldig amatør på slikt.

Mvh.
Trex

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
405
Torget vurderinger
11
Har noen en service manual liggende som jeg kan få kjøpt? Hadde tenkt å ta en gjennomgang/service på den. Min har stått stille i sikkert ti år. Den går litt ujevnt , men det er kanskje ikke så rart når den har stått så lenge stille.Det står en Ortofon "Pro" pu på den , men en MC Gold fra Benz blir snart montert. Har noen tips eller råd om denne platespilleren tar jeg i mot det med glede.

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Jeg lurer på om KD990 er lik KD750, i så fall har jeg service manual et sted. Jeg hadde en slik på 80 tallet og husker det var et slit å få den gang-stabil pga noe krøll i servo sløyfa til DD-motoren. Kenwood kom med en rekke service råd som jeg fulgte og fikk orden på den ujevne gangen. Om du kan du sende meg et par bilder (utvendig og innvendig), skal jeg sjekke om det er samme spilleren.

Ellers er 'magnetmotoren' som mikefish refererer til en såkalt Direkte Drevet (DD) motor. Dersom hans spiller lider av motorfeil er det antagelig lite å gjøre ved den i dag, da motorer visstnok ikke lenger er å oppdrive. Men spilleren inneholder mye annen elektronikk som er noe mer kurant å reparere, så kanskje en entusiast kan få liv i den igjen.

Mvh
joetorp

Svenn L

Medlem
Ble medlem
18.12.2012
Antall liker
1
Hei Steinkare.

Jeg kjøpte min KD 990 ny på midten av 80 tallet. Den har fungert problemfritt siden da, og jeg skal love den den har gått noen timer! Til å begynne med (de første 15 årene eller så) brukte jeg forskjellige Ortofon Moving Coil elementer, inkl high output. X3MC og X5MC. Det fungerte greit. Etter det byttet jeg til Denon DL110 high output Moving Coil pick up. Jeg er på den andre nå. Lyd er selvfølgelig smak og behag, men jeg opplever det som en forbedring fra Ortofon. Lyden er "varmere" enn Ortofon som kan bli litt vel analytisk. Dette har selvfølgelig med anlegget forøvrig å gjøre også.
Selv i dag har KD 990 kvaliteter jeg tror man må høyt opp i pris for å finne om man skal kjøpe nytt. Oppgitt støynivå (rumble) er -80db! Har ingen grunn til å tro at det ikke stemmer. Bare ikke forsøk Ortofons`s OM pickup`er på den. Det fungerer ikke så bra.

Topp Bunn