Ønsker anbefaling KEF LSX vs Klipsch Sixes

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Hei alle!

Trenger råd / tips til innkjøp av nye stuehøytalere.

Valget har landet på en av disse to: kef lsx eller klipsch sixes. Jeg digger den retro følelsen fra KEF(spesielt i grønn utførelse), men jeg liker og den rustikke 70-80talls box-looken med bronsedetaljer i front.

Begge scorer høyt på smilefaktoren hos de fleste tester, og jeg ser antydninger til at KEF er favoritten.

Men er det nødvendigvis slik?

Min musikksmak er særs variert, men vektskåla faller nok tyngst på metal/hardrock.

Skal innom SG og lytte litt men setter pris på alle innspill.
Jeg mistenker at det blir tommel opp uansett hvem av dem jeg går for.
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Liker egentlig begge godt. Kef synes jeg er litt mer korrekt enn klipsch. Litt mer bass og morro med klipsch. Blir et spørsmål om smak og evt rommet de skal brukes i. Om mulig ville jeg prøvd begge hjemme.
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
218
Antall liker
620
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Jeg har Klipsch sine og er veldig fornøyd med dem, har ikke hørt KEF sine så kan ikke sammenligne. Jeg høre på mye forskjellig musikk, alt fra Jahn Teigen, via, Kari Bremnes, innom Tony Carey, Pink Floyd, Iron Maiden osv. Foreløpig så koser jeg meg max. Det er de første aktive høyttalerne jeg har, før har jeg hatt Dynaudio og bl.a. KEF.

Når det gjelder volum så holder jeg meg normalt i den lavere delen av skalaen opp mot halvt volum. Det er sjelden jeg spille veldig høyt.

En ting å merke seg med Klipsch er at de ikke er flat under men står på en ramme, for meg betydde det at jeg ikke kunne bruke stativene jeg hadde. Tok da å kjøpte meg noen "betongklosser" på Jysk som er beregnet for blomster og anna stasj og satt dem opp der. Det fungerer fint.

Utseende synes jeg også er pent.

Som lydkilde bruker jeg normalt Bluesound via optisk kabel inn i Klipschene, jeg har også testet dem med Tidal direkte fra mobilen via bluetooth og via google home koblet via bluetooth. Bluesound er best når det gjelder kilde etter min mening (mine ører).

Jeg har også testet dem med egen frittstående sub. Brukte da den som jeg har til lydplanken på TV, den fjernet jeg etterhvert, synes ikke den ga lyden et løft og er fornøyd med den bassen som Klpschene gir uten sub.

Lurt at du skal teste, så får du selv gjort deg opp en mening, bruk gjerne egen musikk som du kjenner fra før.

Lykke til med valget.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Jeg har begge spillende i samme rom akkurat nå.
Ingen tvil om at KEF er "bedre", men Sixes "morsommere". Men det er litt mer komplisert.
Digitalinngangen og Bluetooth er medioker på Sixes, man får ekstremt mye bedre lyd ved og bruke en OK+ dac inn i analoginnganene. Dette er ikke tilfelle på KEF som låter knallbra på alle innganger.
 

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Jeg har Klipsch sine og er veldig fornøyd med dem, har ikke hørt KEF sine så kan ikke sammenligne. Jeg høre på mye forskjellig musikk, alt fra Jahn Teigen, via, Kari Bremnes, innom Tony Carey, Pink Floyd, Iron Maiden osv. Foreløpig så koser jeg meg max. Det er de første aktive høyttalerne jeg har, før har jeg hatt Dynaudio og bl.a. KEF.

Når det gjelder volum så holder jeg meg normalt i den lavere delen av skalaen opp mot halvt volum. Det er sjelden jeg spille veldig høyt.

En ting å merke seg med Klipsch er at de ikke er flat under men står på en ramme, for meg betydde det at jeg ikke kunne bruke stativene jeg hadde. Tok da å kjøpte meg noen "betongklosser" på Jysk som er beregnet for blomster og anna stasj og satt dem opp der. Det fungerer fint.

Utseende synes jeg også er pent.

Som lydkilde bruker jeg normalt Bluesound via optisk kabel inn i Klipschene, jeg har også testet dem med Tidal direkte fra mobilen via bluetooth og via google home koblet via bluetooth. Bluesound er best når det gjelder kilde etter min mening (mine ører).

Jeg har også testet dem med egen frittstående sub. Brukte da den som jeg har til lydplanken på TV, den fjernet jeg etterhvert, synes ikke den ga lyden et løft og er fornøyd med den bassen som Klpschene gir uten sub.

Lurt at du skal teste, så får du selv gjort deg opp en mening, bruk gjerne egen musikk som du kjenner fra før.

Lykke til med valget.
Valget landet på Klipsch, og jeg smiler stort hver gang jeg vrenger dem opp på go`musikk med trykk på. I butikken var det null tvil. KEF trengte en sub for å nærme seg punchen til The Sixes, og tilogmed da så merket man at de var laget for litt andre ører enn mine. Dette er noen av de bedre høytalerene jeg har vært borti - tiltross for at de kan bli noe basstunge og "flate" så tilgies de lett for dette når det trykker til - da kommer smilet. Da koser vi oss.

Ang. høytalerstativ så var betongklossene et kjempetips, har du bildet? Jeg valgte her å lage noen selv, slik at jeg fikk dem i perfekt høyde ift. vinduene i huset. Har jobbet mye i 3D-CAD programmer tidligere, og har tilgang på både laserskjærer + kanpresse, så da kan man trylle frem litt av hvert. Gleder meg til å se resultatet - de er ferdige ila. april. Kan gjerne legge ut bildet her når jeg har fått dem på plass :)

hoytalerklipsch.png


Takk for tips ang. Bluesound forresten.
Jeg streamet direkte fra mobilen(huawai p20 pro) og syntes lyden var knallbra, så koblet jeg via Google Home og noe skjedde. Detaljene forsvant noe, og lydbildet var ikke like "crisp" som det var direkte fra mobilen. Det var da jeg så at mobilen streamet med aptxHD, mens Google Home sine bluetooth ikke har støtte for dette. Er ikke sikker på hvordan jeg kan "løse dette" på en god måte. Jeg ønsker å kunne snakke med Google, men jeg vil også ha hd-lyd sendt til høytalerene. Noen tips her?
 
Sist redigert:

Audiojunky2k

Medlem
Ble medlem
05.03.2020
Innlegg
10
Antall liker
3
Jeg har begge spillende i samme rom akkurat nå.
Ingen tvil om at KEF er "bedre", men Sixes "morsommere". Men det er litt mer komplisert.
Digitalinngangen og Bluetooth er medioker på Sixes, man får ekstremt mye bedre lyd ved og bruke en OK+ dac inn i analoginnganene. Dette er ikke tilfelle på KEF som låter knallbra på alle innganger.
Deler absolutt inntrykket av morsomme, men "bedre" er jeg nok ikke enig i. Det blir litt som å si at klassisk musikk er "bedre" enn punk-rock. Men jeg tror jeg skjønner hva du mener her. Klipsch drikker øl og KEF nipper litt til Rosè.

Takk for innspilll ang. innganger. Som nevnt tidligere så merket jeg står forskjell på min mobiltelefon med aptx-støtte og enheter uten denne. Huawai P20 Pro gav hvertfall et meget flott lydbildet på The Sixes.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Audiojunky2K: Tillat meg å komme med et mer fleksibelt tips enn begge disse to nevnte: Sjekk ut DYNAUDIO XEO 10 når du først ER på SG. Hvorfor?

-Klipschene ER beintøffe på rock og metal, men det finnes mer slepne høyttalere- med bedre småsignalbehandling.

- KEFene er knallfine på ALT ANNET enn rock og metal, men brukergrensesnittet kan være noe "rykk-og-napp". Jeg har vurdert et par sånne selv..MEN--

--så har vi Xeo 10, da..Aktive, nordiske, takler det du måtte fore dem med. Og koster noe mer enn LSX..men det er de verd..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Audiojunky2K: Tillat meg å komme med et mer fleksibelt tips enn begge disse to nevnte: Sjekk ut DYNAUDIO XEO 10 når du først ER på SG. Hvorfor?

-Klipschene ER beintøffe på rock og metal, men det finnes mer slepne høyttalere- med bedre småsignalbehandling.

- KEFene er knallfine på ALT ANNET enn rock og metal, men brukergrensesnittet kan være noe "rykk-og-napp". Jeg har vurdert et par sånne selv..MEN--

--så har vi Xeo 10, da..Aktive, nordiske, takler det du måtte fore dem med. Og koster noe mer enn LSX..men det er de verd..
Hvis du leser de siste innleggene ser du at valget allerede har falt på Klipsch, og at han er fornøyd med det. Hvorfor ødelegge gleden ved å anbefale noe dyrere og "bedre" da?
 

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Gratulerer med flotte høytalere! Et godt valg👍
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
218
Antall liker
620
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Betongklossene ble for voldsomme så har bytta dem ut med noen enkel bord så rent foreløpig. Her ser du bilde av begge. Alt kjøpt på Jysk. Den svarte subben ble fjernet etter bildet ble tatt, den er nå kommet tilbake igjen og fungerer som sub til lydplanken, mens den hvite er til Klipschene. Ikke ferdig med å rydde i kablene ennå så det er litt rotete.
 

Vedlegg

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Ser bra ut det der. Hvordan fungerer bordene under høytalerne? Ser for meg at de "synger" med? Merker du noe til det?
 

007

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2012
Innlegg
218
Antall liker
620
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Ser bra ut det der. Hvordan fungerer bordene under høyttalerne? Ser for meg at de "synger" med? Merker du noe til det?
Nei foreløpig registrere jeg ikke noe, spiller ofte med lavt eller normalt volum. Har også stands som var kjøpt tidligere, men de passer ikke til Klipschene. Bordene var så billige at det var verd et forsøk. Handlet inn i den "stille uke" så nettopp satt opp.
 
Topp Bunn