Høyttalere KEF lanserer aktiv versjon av LS50

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ser ut som relativt imponerende greier: Future-fi now: KEF's LS50 Wireless active loudspeaker | DAR__KO

Har innebygd to separate forsterkere for bass og diskant (200 w bare for wooferne!), dac, bluetooth, ++... OG mulighet for styring med app, så man kan koble til subwoofer direkte, og bestemme crossover-frekvensen!

I USA skal det visst koste 2200 USD. Så kanskje det blir en pris på mellom 20000 og 25000 i Norge? LS50 synes jeg allerede spiller veldig bra, og nå som den i tillegg blir aktivt drevet... gleder meg til å få hørt den. Det holder på å bli enklere og billigere enn noen gang å få kick-ass lyd i stua :)

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Ja, dette høres spennende ut!

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvis prisen blir det den ser ut til å bli, synes jeg dette er ekstremt mye for pengene. Hatten av for KEF.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Har man ikke allerede nå gode og billigere alternativer innen pro-segmentet?

Ellers fascinerende hva de kan putte inn i den lille kassa som LS50 er.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1

Ellers fascinerende hva de kan putte inn i den lille kassa som LS50 er.
Joda, man kan antakelig allerede få bedre lyd for mindre penger med å gå for to aktive høyttalere fra prosegmentet, og bruke et eksternt lydkort eller pre-amp. Man kan for eksempel bruke Minidsp DRC-22D som pre-amp (både analog og digitale innganger), til rundt 6000-7000, og få romkorreksjon med dirac live på kjøpet. Og så kan man bruke minidsp-boksen til å integrere en eller to subwoofere i tillegg, og vips er man i lydnirvana for under 25000 kr.

MEN: Dette er en løsning for oss tweakere. Pluss at pro-høyttalere sjelden ser bra nok ut til å være kone-akseptable i en vanlig stue. Her er en løsning som antakelig vil spille bedre enn svært mye av det som er tilgjengelig i et sammenliknbart pris-segment i hjemmemarkedet, og som er fullstendig plug n play. Med den innebygde appen er det en DSP-innstilling for om man har plassert dem inntil en vegg, for eksempel. Veldig praktisk. Det optimale vil jo ofte være å plassere dem ut fra veggen. Men livet er fullt av kompromisser, og ofte vil stue-plassering gjøre at de ikke kan plasseres optimalt. Men her kan man da korrigere for det med den innebygde DSP-modulen.

Som jeg har skrevet noen ganger før... Jeg tror det er slike ting som skal til for å få sonos-generasjonen til å begynne med hifi:)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke nødvendigvis. Rimelige såkalte pro-monitorer er for eksempel ikke pro grade i virkeligheten. De er laget for å være noenlunde nøytrale samtidig som de skal tåle mer trøkk enn en hifihøyttaler. Kef LS50 er som verktøy like pro som noe som kommer fra musikkinstrument-butikker i samme prisklasse, og det er de sikkert som aktive ht også.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Ikke nødvendigvis. Rimelige såkalte pro-monitorer er for eksempel ikke pro grade i virkeligheten. De er laget for å være noenlunde nøytrale samtidig som de skal tåle mer trøkk enn en hifihøyttaler. Kef LS50 er som verktøy like pro som noe som kommer fra musikkinstrument-butikker i samme prisklasse, og det er de sikkert som aktive ht også.
Det kommer an på hvordan man regner. Det skal sies at LS50 IMO er en de best prisa hifi-høyttalerne. Som spiller like bra og detaljert som en del aktive monitorer i samme prisområde. Men de er ikke lettdrevne (den aktive versjonen får jo 200 w bare til wooferen!), og hvis man regner inn prisen på en adekvat forsterker med nok watt så rykker plutselig prisen i været. Og da snuser vi plutselig på prisleiet til feks et par Event Opal (ca 30000 paret), eller 310-monitorene fra Neumann, som jeg nok vil si er en god del hakk bedre.

Forøvrig håper jeg noen etter hvert gjør en blindtest av de passive og aktive versjonene av LS50! Kunne vært morsomt å vite hvordan de er i sammenlikning.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Nå har KEF lagt ut info på hjemmesiden sin: KEF LS50 Wireless - United States

Altså, jo mer jeg leser om dette, jo mer imponert blir jeg. Helt utrolig at de klarer å få til alt dette i det som må sies å være en forholdsvis rimelig entry-level høyttaler, sammenliknet med andre komplette hifi-system. De har DSP-algoritmer som korrigerer for hvor nærme høyttaleren står bakveggen - i cm! - og hvor langt den står fra bordkanten, hvis den står på et TV-møbel eller liknende:

Skjermbilde 2016-10-14 kl. 18.46.39.jpg

Hvorfor gjør ikke alle høyttalerfabrikanter det sånn? Nå kan man selvfølgelig gjøre dette bedre selv hvis man bruker dirac live feks. Men som en brukervennlig måte å gi god lyd til folk flest, virker dette helt overlegent. Blir veldig spennende å se om dette høres så bra ut som jeg mistenker at det vil gjøre. (men kan jo bli skuffet også)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vil ikke akkurat kalle høyttalere til 11.000 som rimelige entry level-høyttalere, men det har vel med personlig budsjett å gjøre. Uansett blir dette sikkert knallbra. Ellers vil jeg være forsiktig med begrepet pro, for når utstyr fra M-Audio omtales som pro vrenger det seg litt i meg. M-Audio er laget for amatører og billige hjemmestudioer, og ikke rettet mot det faktiske pro-markedet.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg vil ikke akkurat kalle høyttalere til 11.000 som rimelige entry level-høyttalere, men det har vel med personlig budsjett å gjøre. Uansett blir dette sikkert knallbra. Ellers vil jeg være forsiktig med begrepet pro, for når utstyr fra M-Audio omtales som pro vrenger det seg litt i meg. M-Audio er laget for amatører og billige hjemmestudioer, og ikke rettet mot det faktiske pro-markedet.
Enig. Det kom feil ut. 11000 (eller 25000, som kanskje blir prisen for denne aktive utgaven) er ikke småpenger for meg heller. Men hvis man snakker om hifi/highend-verdenen mer generelt, kan det vel ses på som et slags entry level-produkt... Og med det mener jeg entry level til den virkelig gode lyden. Man kan selvsagt få ting til å låte knallbra hjemme hos seg for nesten ingen penger i det hele tatt hvis man kjøper brukt på en selektiv måte, har peiling, og kan jobbe en del med akustikk. Men hvis man skal kjøpe ting nytt, og ikke har så alt for mye penger og kanskje ikke veldig peiling, må man ofte gi en god del mer for å få virkelig god lyd, IMHO. Så i den forstand tenker jeg på det som entry level - fordi jeg tror dette har potensiale til å konkurrere med ting i high end-segmentet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Enig. Det kom feil ut. 11000 (eller 25000, som kanskje blir prisen for denne aktive utgaven) er ikke småpenger for meg heller. Men hvis man snakker om hifi/highend-verdenen mer generelt, kan det vel ses på som et slags entry level-produkt... Og med det mener jeg entry level til den virkelig gode lyden. Man kan selvsagt få ting til å låte knallbra hjemme hos seg for nesten ingen penger i det hele tatt hvis man kjøper brukt på en selektiv måte, har peiling, og kan jobbe en del med akustikk. Men hvis man skal kjøpe ting nytt, og ikke har så alt for mye penger og kanskje ikke veldig peiling, må man ofte gi en god del mer for å få virkelig god lyd, IMHO. Så i den forstand tenker jeg på det som entry level - fordi jeg tror dette har potensiale til å konkurrere med ting i high end-segmentet.
Hvis vi snakker om entry level til high end så skal jeg gi deg helt rett. Og det var jo det du mente. Men da tror jeg at andre igjen ikke er enig med oss i at de er entry level high end, men heller mid class. Det er ikke lett dette her. :confused:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvis vi snakker om entry level til high end så skal jeg gi deg helt rett. Og det var jo det du mente. Men da tror jeg at andre igjen ikke er enig med oss i at de er entry level high end, men heller mid class. Det er ikke lett dette her. :confused:
Hehe, nope:) Men hva er nå egentlig "high-end", da? Hvis vi bruker en økonomisk definisjon, er jo ikke dette high-end i det hele tatt. Spørsmålet mener jeg heller bør være i hvilken grad det er et anlegg som evner å gjengi musikk på en måte som nærmer seg realistisk. Som skaper en illusjon av at det er levende og ekte instrumenter, når det er akustisk musikk som spiller. Det er testen for meg, i hvert fall. Og ut fra den definisjonen, er det en god del av det som selges som "high-end" som i mine øyne ikke er high-end. Og jeg vil gjette på at disse høyttalerne kan komme til å være mer "high-end" enn en god del oppsett som i prismessig forstand regnes som high-end. (nå går jeg meg snart meg vill i begrepene her!). Men skal kanskje ikke si så mye før jeg har fått hørt dem... bare hørt de passive LS50 enn så lenge.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.215
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvor stort er basselementet, på drøye 5"? Hva er frekvensresponsen? Hi-end?

Ok, hva er hi-end????

Oslo Hi-Fi Center

Bransjeaktør
Ble medlem
20.06.2013
Antall liker
420
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Anbefaler alle som er nysgjerrig på LS50 Wireless å ta turen innom messen vår neste helg!

Det kan hende Johan Coorg har med seg en verdensnyhet i bagasjen... :rolleyes:

Mvh

OHC

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Ser ut som relativt imponerende greier: Future-fi now: KEF's LS50 Wireless active loudspeaker | DAR__KO

Har innebygd to separate forsterkere for bass og diskant (200 w bare for wooferne!), dac, bluetooth, ++... OG mulighet for styring med app, så man kan koble til subwoofer direkte, og bestemme crossover-frekvensen!

I USA skal det visst koste 2200 USD. Så kanskje det blir en pris på mellom 20000 og 25000 i Norge? LS50 synes jeg allerede spiller veldig bra, og nå som den i tillegg blir aktivt drevet... gleder meg til å få hørt den. Det holder på å bli enklere og billigere enn noen gang å få kick-ass lyd i stua :)
KEF er et britisk merke, og resultatet er at det er billigere i Norge enn i USA. Dvs prisen i usd x 8 gir som regel norsk pris (eller mindre) ink mva. 17k tipper jeg.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1

KEF er et britisk merke, og resultatet er at det er billigere i Norge enn i USA. Dvs prisen i usd x 8 gir som regel norsk pris (eller mindre) ink mva. 17k tipper jeg.
Kult.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.744
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
KEF er et britisk merke, og ....
Litt definisjonsspørsmål, men i mitt hode er det kinesisk. Det VAR britisk. Korriger meg hvis jeg tar feil, men for meg er det faktisk viktig.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Hvor stort er basselementet, på drøye 5"? Hva er frekvensresponsen? Hi-end?

Ok, hva er hi-end????
Nå som jeg selv har høyttalere som går under 20 hz så vil jeg selvfølgelig hardnakket påstå at full range er minstekrav. ;)
Med mindre man bruker subwoofer(e) eller egne basshøyttalere ved siden av, da, og integrerer det hele sømløst med DSP og andre moderne fiksfakserier. Da kan små høyttalere plutselig bli store.

Topp Bunn