Katie Melua på vinyl

T

tjn

Gjest
Fikk "Call of the search" og "Piece by piece" med Katie Melua på vinyl her om dagen, og det ble en flott overraskelse. Lyden på disse platene er fantastisk bra med "Piece by piece" som den beste. Ett stort, dypt og klart lydbilde, det er liksom ingen begrensing, vokalen er helt i toppklasse, bassen er dyp og veldig definert og det er helt tyst mellom instrumentene selv om det er stoor avstand mellom disse. Den akustiske gitaren er i rommet. Strykere og horn er flott mikset inn i musikken, dette er utrolig bra mikset og ikke "overprodusert" på noen måte. Ingen antydning til komprimering i det hele tatt. Det er veldig skjelden jeg får musikk på vinyl som er spilt inn i "våre dager" som låter så bra. "Piece by piece" er presset på 180gr. vinyl og er tyst som graven, ser den er nummerert så det er vel ganske begrenset opplag da tenker jeg. Anbefales!

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
728
Torget vurderinger
1
Kontrollspørsmål: har du sett etter om den er innspilt og mastret digitalt? Hvis den først er det kan en alltids legge til vinyl-artifaktene etterpå og få det samme ut på en god CD. Jeg bare lurer....

K

kbwh

Gjest
Hm, det er noen vinylplater med ny musikk som låter mye bedre enn CDen fordi LPen ikke har blitt komprimert for musikkonsumentmarkedet.
Noen ganger går faktisk veien til lyden produsenten skrudde via grammofondinosauren!

T

tjn

Gjest
Kontrollspørsmål: har du sett etter om den er innspilt og mastret digitalt? Hvis den først er det kan en alltids legge til vinyl-artifaktene etterpå og få det samme ut på en god CD. Jeg bare lurer....
Det fant jeg ingen info om, men antar at siden vi er godt utpå 2000 tallet at alt er gjort digitalt, men som sagt så er det sjelden jeg hører så bra lyd av ny musikk på vinyl, det er veldig lite som minner om digital behandling. Hvis du f.eks. har hørt Bremnes vinylene så er dette en annen klasse, de er dullete, kompremerte og "overproduserte", kjedelige rett og slett....synes jeg da...Melua platene virker veldig nøytrale med en fantastisk dynamikk og som sagt ingen tegn til komprimering som en annen er inne på her.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.293
Torget vurderinger
4
Lydkvaliteten på cd (piece by piece) er jo også et godt stykke over gjennomsnittet.
Synes forøvrig Melua er litt undervurdert. Jeg avfeide henne også selv i starten, og mente at dette var dusinvare uten særpreg.
Men etterhvert må jeg si at det var en grov feilvurdering. Mange gode kvaliteter både i stemmen og musikken generelt, imho.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Hvor kjøpte du disse platene?

C

Cyber

Gjest
Har den første CDen og den er god og har meget bra lydkvalitet. Lite å utsette på den.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Sender de en og en LP eller alle i en pakke om man bestiller flere lper? Tenker på tollen.

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Antall liker
0
Tror tråden er over, men jeg fikk også lyst på Katie-LP'er. Hvis lyden på K.Bremneses siste er dårligere(jeg synes den er bra) så må disse være knall...
Bestille meg dem til jul kanskje. Fikk en toll-smell idag på utstyr fra Vinylbutiken i Stockholm, så er litt i tvil om jeg tør. ;D

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Fikk endelig mine to Melua LPer på Big Dipper i dag. Er enig i beskrivelsen av lydbildet. Men må skru volumet ganske høyt. Mye varmere og mykere, ja renere lyd enn på CD ...

Topp Bunn