Karita Bekke-Mellem...

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
...går ut i dagens Aftenposten og melder at selskaper som ikke har fylt kvoten med kvinner i styret vil bli tvangsoppløst.

Dette tar jeg sterk avstand fra og syntes det vitner om kommunisttankegang og overformynderi.

La meg først si at kvinner i styret er jeg meget for. Men ikke som kvoteregulering. Dersom en kvinne er på lik linje fullt kvalifisert til å sitte i styret som en mann syntes jeg kvinnen skal foretrekkes for å skape balanse. Men dersom det ikke finnes kvinner som oppfyller kravene som en bedrift ønsker fra et styremedlem MÅ det være opp til styret selv å bestemme.

Tvangsoppløsning av selskaper som ikke klarer å fylle kvotene med kvalifiserte medlemmer er direkte diktatorisk og svært lite nasjonalproduktivt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Karita er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen, .....men hun er nå ganske søt da ! ;D ;D ;D

J

Jurassic

Gjest
Synes det er så bra det mannspanelet hennes jeg.
Ikke for å være homofob men Arve Juritzen er ikke mye mann altså.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Jeg synes det er helt OK med litt kjønnskvotering i styrene.

Det er nok av mannlige nikkedukker i ulike styrer som kan byttes ut uten at styrene mister kompetanse. Nettverkene er for små og det er altfor mye innavl. Etter et år eller to vil mange av kvinnene være varme i trøya og ha mye å bidra med. Mens andre vil være nikkedukker akkurat som enkelte menn er....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jurassic skrev:
Hva er definisjonen på mann da?

Nå er vel AJ ute av panelet fordi det passet dårlig med tanke på ungen hans med seine møter..

Menn er jo så mangt, og i et mannspanel bør vel alle variantene være representert.

Ellers er jeg enig med Sharpeye, det er ikke likestilling å tvinge ukvalifiserte kvinner inn i styrer, da sier man jo indirekte at kvinner ikke er gode nok i seg selv, men med skal de uansett.

Hvilke styrer er det egentlig snakk om, de kan da ikke blande seg inn i private bedrifter på denne måten, kan de?

Gjelder dette begge veier, må det også være minst 40 % menn i styrer?

Men det er nok litt mye gutteklubber og kompistjenester i mange styrer, litt press til også å faktisk tenke på å ha med kvinner er det nok mange som har godt av.

J

Jurassic

Gjest
Al Bundy og Homer Simpsons synes jeg er mer dekkende karikaturer til en mannsrolle en AJ.
Arve Juritzen ligner mer på Jane Marple.

Hadde han brukt argumentet med pilz, potetløv og grandiosa skulle jeg vurdert han som kvalifisert til et mannspanel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.877
Jurassic skrev:
Du liker bedre den litt maskuline typen ?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jurassic skrev:
Al Bundy og Homer Simpsons synes jeg er mer dekkende karikaturer til en mannsrolle en AJ.

Hadde han brukt argumentet med pilz, potetløv og grandiosa skulle jeg vurdert han som kvalifisert til et mannspanel.
Så det å kalle seg mann er altså en strengt avgrenset tittel som ikke hvem som helst med x+y-kromosom kan benytte seg av?
Synd for de 95 % som ikke passer inn i din definisjon.

J

Jurassic

Gjest
Komponenten skrev:
Jurassic skrev:

Så det å kalle seg mann er altså en strengt avgrenset tittel som ikke hvem som helst med x+y-kromosom kan benytte seg av?
Poenget mitt er snarere at AJ er langt fra stereotypen av en mann.
Må kunne gå an å få lov til å mene det.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Jurassic,

Det finnes ikke stereotype menn, vi er alle forskjellige og veldig individuelle. Det er damene som er stereotype, like hele bunten !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jurassic skrev:
Komponenten skrev:
Jurassic skrev:

Poenget mitt er snarere at AJ er langt fra stereotypen av en mann.
Må kunne gå an å få lov til å mene det.
Joda, men hvorfor mener du at mannspanelet bare skal representere stereotypen av en mann, skal den ikke representere alle?
Føler du deg vel ved å bli sett på som stereotypen av en mann, det er vel nettopp dette som er problemet for mange, man føler seg stemplet som noe man ikke er, og satt i bås med folk man ikke føler representerer det samme som en selv.
Noen menn liker å slåss med bjørner, mens andre liker å hekle, ( vel det siste er jeg ikke helt sikker på, men jeg antar det.. ;) ) for at flest mulig skal føle seg vel med et mannspanel er det vel viktig at flest mulig forskjellige typer menn deltar.

J

Jurassic

Gjest
Men nå poengterte jeg jo strengt tatt at han tilhørte den ene ytterkanten i mine øyne.

Hverken Lars Monsen eller Arve Juritzen er gjennomsnittsmannen, de tilhører hver sin ytterkant.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Som moderne mann vil jeg bare si: dette "utvalget" og hva de måtte finne på bryr meg ikke. Jeg har et liv.

Sharpeye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2005
Antall liker
3
Komponenten skrev:
Jurassic skrev:
Hvilke styrer er det egentlig snakk om, de kan da ikke blande seg inn i private bedrifter på denne måten, kan de?

Men det er nok litt mye gutteklubber og kompistjenester i mange styrer, litt press til også å faktisk tenke på å ha med kvinner er det nok mange som har godt av.
Det gjelder i hovedsak ASA. Men det er ille nok.

Det gjelder kun for kvinner.

Bedrifter er normalt etablert på basis av privat initiativ, og da finner jeg det direkte horibelt at myndighetene (les.politikerne) skal gripe inn og diktere hvordan styresammensetningen i en bedrift skal være. Likestilling er forsåvidt helt greit, men ikke når det får slike følger som dette, at myndighetene kan tvangsoppløse en bedrift som det kanskje har tatt tiår å etablere og som representerer mange arbeidsplasser. Det er som å pisse i buksa på en vinterdag.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sharpeye skrev:
Komponenten skrev:
Jurassic skrev:

Det gjelder i hovedsak ASA. Men det er ille nok.

Det gjelder kun for kvinner.

Bedrifter er normalt etablert på basis av privat initiativ, og da finner jeg det direkte horibelt at myndighetene (les.politikerne) skal gripe inn og diktere hvordan styresammensetningen i en bedrift skal være. Likestilling er forsåvidt helt greit, men ikke når det får slike følger som dette, at myndighetene kan tvangsoppløse en bedrift som det kanskje har tatt tiår å etablere og som representerer mange arbeidsplasser. Det er som å pisse i buksa på en vinterdag.
Høres horribelt ut at de kan gå inn og styre private bedrifter på denne måten. Og det er jo ikke likestilling om det ikke går begge veier og også gjelder menn, at de også må være representert med 40 %.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Noen snakker om likestilling som "like muligheter" for begge kjønn. Men når det kommer til stykket kan det jo ikke være slik likevel. Det er bare å se på den kjønnsmessige skjevheten i arbeidsmarkedet.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Dama er spike spenna gææern, hun og Trond Giske gjør at jeg boikotter dette partiet.

søt ? røyka sokka dine ?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Waffen skrev:
Dama er spike spenna gææern, hun og Trond Giske gjør at jeg boikotter dette partiet.

søt ? røyka sokka dine ?
Jeg klarer å la være å stemme på dem selv uten å tenke på Karita og Trond. :D

Nei jeg bruker ikke å røyke sokka mine ! ;) De vaskes i vaskemaskina. :D
Karita søt ? Ja faktisk er hun rimelig sexy når hun har dolla seg opp, men grunnen til komentaren "søt" er mer at jeg håper den pilot typen hennes er hifi freak og kanskje frekventerer HFS. Kan du tenke deg reaksjonen hvis hun får vite at hun omtales som "litt dum men søt" ? ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Huff jeg er "litt" slem på bunnen. ::) ;D ;D ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
Trodde dette var en tråd som skulle omhandle Karita Bekkemellems uttalelse om at aksjeselskap som ikke overholdt regler for kjønnskvotering i styrene skulle tvangsoppløses.

Så vidt jeg vet så er reglene for kjønnskvotering i styrene allerede vedtatt. For alle andre regler når det gjelder AS, så risikerer man tvangsoppløsning dersom man ikke overholder de reglene AS er omfattet av. Da ville det etter min mening vært sært om bare en av disse reglene ikke skulle omfattes av de samme sanksjonene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Reglene er vedtatt, og ser slik ut:

§ 6-11a. Krav om representasjon av begge kjønn i styret

(1) I styret i allmennaksjeselskap skal begge kjønn være representert på følgende måte:

1. Har styret to eller tre medlemmer, skal begge kjønn være representert.
2. Har styret fire eller fem medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst to.
3. Har styret seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst tre.
4. Har styret ni medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst fire, og har styret flere medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst 40 prosent.
5. Reglene i nr. 1 til 4 gjelder tilsvarende ved valg av varamedlemmer.

(2) Første ledd omfatter ikke styremedlemmer som skal velges blant de ansatte etter § 6-4 eller § 6-37 første ledd. Når det skal velges to eller flere styremedlemmer som nevnt i første punktum, skal begge kjønn være representert. Det samme gjelder for varamedlemmer. Annet og tredje punktum gjelder ikke dersom et av kjønnene utgjør mindre enn 20 prosent av samlet antall ansatte i selskapet på det tidspunkt valget skjer.

Tilføyd ved lov 19 des 2003 nr. 120 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 9 des 2005 nr. 1429, for allmennaksjeselskaper som er stiftet og registrert i Foretaksregisteret før 1 jan 2006, skal styret være sammensatt i samsvar med loven innen to år).
Jeg har aldri forstått hensikten med denne loven, siden ethvert styre ønsker de flinkeste. Kjønn er underordnet.
De kvinner jeg kjenner, som er potensielle styrekandidater misliker denne loven sterkt.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.831
Torget vurderinger
35
oddgeir skrev:
Reglene er vedtatt, og ser slik ut:

§ 6-11a. Krav om representasjon av begge kjønn i styret

(1) I styret i allmennaksjeselskap skal begge kjønn være representert på følgende måte:

1. Har styret to eller tre medlemmer, skal begge kjønn være representert.
2. Har styret fire eller fem medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst to.
3. Har styret seks til åtte medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst tre.
4. Har styret ni medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst fire, og har styret flere medlemmer, skal hvert kjønn være representert med minst 40 prosent.
5. Reglene i nr. 1 til 4 gjelder tilsvarende ved valg av varamedlemmer.

(2) Første ledd omfatter ikke styremedlemmer som skal velges blant de ansatte etter § 6-4 eller § 6-37 første ledd. Når det skal velges to eller flere styremedlemmer som nevnt i første punktum, skal begge kjønn være representert. Det samme gjelder for varamedlemmer. Annet og tredje punktum gjelder ikke dersom et av kjønnene utgjør mindre enn 20 prosent av samlet antall ansatte i selskapet på det tidspunkt valget skjer.

Tilføyd ved lov 19 des 2003 nr. 120 (i kraft 1 jan 2006 iflg. res. 9 des 2005 nr. 1429, for allmennaksjeselskaper som er stiftet og registrert i Foretaksregisteret før 1 jan 2006, skal styret være sammensatt i samsvar med loven innen to år).
Jeg har aldri forstått hensikten med denne loven, siden ethvert styre ønsker de flinkeste. Kjønn er underordnet.
De kvinner jeg kjenner, som er potensielle styrekandidater misliker denne loven sterkt.
Joda, men det er en helt annen diskusjon. Loven er vedtatt for lenge siden (nesten fire år). Diskusjonen nå må jo gå på om man skal kunne sanksjonere overfor brudd på loven eller ikke. Og hvis ikke, hvorfor skal akkurat denne bestemmelsen særbehandles i forhold til brudd på aksjeloven?

Roy

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel, det ser i alle fall ut som loven går begge veier.

Men det er jo lite kjekt å være kvinne og kvalifisert for en styrejobb, når man blir mistenkt for å være der kun fordi man er kvinne, som "kvotefyll"

På den annen side er det jo rart at det ikke er 50/50 fordeling om man kun vil ha de flinkeste, da sier man jo egentlig at kvinnene ikke er flinke nok siden de ikke er der. Det er vel kanskje ikke akkurat det som er grunnen heller. Sikkert mye gammeldagse holdninger fremdeles, og vanskelig å endre dette på mer fornuftige måter.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.599
Sted
Holmestrand
Kan ikke se at dette handler om å være mann i det hele tatt. Det handler om eierens soleklare rett til å bestemme hvem som skal lede bedriften. Mann eller kvinne.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
xerxes skrev:
Kan ikke se at dette handler om å være mann i det hele tatt. Det handler om eierens soleklare rett til å bestemme hvem som skal lede bedriften. Mann eller kvinne.
Naturligvis har du helt rett!

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
492
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Svenskene har for lengst oppfattet at Norge fungerer som en kommunist stat. Demokratiet er svekket av maktbegjærlige byråkrater i landet vårt ! Demokratiet er tilsynelatende tilstede, men i virkeligheten er den langt på vei fraværende. For å unngå konsekvensene av sin feilslåtte politikk frasier staten seg det meste ansvar ved å velte det over på kommunene. Det gjenstår å se om kommunismen griper om seg der også.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Hva er det med denne bindestreken. Har hun skjøtet på etternavnet..? Eller er det en bro for å komme seg fra bekken til, hm, nei det blir nok feil....

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er vel bare en skrivefeil. Hun heter Bekkemellem. Hun hadde et navn til før, men nå har jeg glemt hva det var.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Komponenten skrev:
Det er vel bare en skrivefeil. Hun heter Bekkemellem. Hun hadde et navn til før, men nå har jeg glemt hva det var.
Det er vel trådstarter som enten har hatt det artig eller skrevet feil. Forøvrig synes det som om de fleste forstår hvem man mener hvis man omtaler henne som "Karita Veggimellom". Men fysj, det er sikkert en mannssjovinistisk hersketeknikk. :mad: ;D ;D ;D ;D ;D

Som gift i 1.te ekteskap het hun Orheim. Jeg tror hun har giftet seg igjen ??? Mener å ha sett noe slikt på en forside, VG eller Se & Hør. ???

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Langt i fra, hun er på sjekkern.
Får ikke gå i fred forbi regjeringskvartalet lenger. ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Men var det ikke snakk om en pilot i SAS eller Norwegian da ?? Er ikke så stødig på dette kjendisstoffet :-[ Og kjærringen er jo ikke her når man trenger henne. :-X ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Orheim var det ja.

Klok av skade tar hun nok ikke mannens navn igjen... ;) Det er da ille nok med det hun har.

Tror kanskje hun har giftet seg igjen ja, men nå leser jeg ikke se&hør så jeg er ikke helt oppdatert..

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hun går ut av regjeringen i dag, sies det. Må være den nye hårfargen.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
BBking skrev:
Hun går ut av regjeringen i dag, sies det. Må være den nye hårfargen.
Og blir erstattet av

Jeg vet ikke om hårfargen er så mye bedre...........
Ja, dette skal bli spennende. God i fransk er hun i alle fall.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.022
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
jeg for min del har alltid vært skeptisk til damer med bart

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Hvis det var Jens og du takket ja blir jeg skuffet over deg! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Er du sønn til Manuela som snakker så godt fransk? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ;D

Topp Bunn