Karajan Ein Hundert!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar: Herrene Layton, Greenfield og March ranket den ihvertfall på topp i 1984-utgaven av Penguin-guiden (og du verden som de skrøt av den...). Det betyr nok ikke mye; det var ikke så mange alternativer tilgjengelig; Marriner, Münchinger, Dorati, Solti, Kuhn og en annen Karajan. Jeg har ikke andre enn Bruno Weil å sammenligne med i heimen, og foretrekker nok HvK, da først og fremst pga solistene. Måtte sette den på, og hvis jeg kommer på andre tanker skal dere få høre.

Bernt K

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Når det gjelder Mahler, er dette fra 81?

Har en Karajan nier med BPO i en fransk utgivelse og lurer om det kan være den samme, det er en rekopling av en 81 original.
Det finnes et studiopptak og dette liveopptaket fra omtrent '81. I følge Bøyum er studiopptaket en heller forglemmelig affære, mens liveopptaket er gull.

Ang. Haydns Skapelsen liker jeg godt Gardiner. Monteverdikorets nesten umenneskelige presisjon gjør seg. Og det blir lys!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.070
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg prøvde litt å høre analytisk på Karajan- Schöpfung, men det varte bare til die Janowitz åpnet munnen for første gang. Nå sitter jeg bare med halvåpen, siklende munn og lar meg totalt forføre. Så beklager Vidar, i dette tilfellet overdøver vokalprestasjonene enhver motforestilling jeg ellers måtte ha mot Karajan ;D

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Vokalprestasjonene er fryktelig bra de, og det er ingen grunn til beklagelse for det :)
Jeg er straks mer skeptisk til den litt for uklare og vage rytmikken fra orkesteret. Utover det, så er jeg blant de som synes Haydn ofte blir overspilt; dvs med altfor mye dynamisk utslag og altfor mye tolkeri; iallefall kan ikke HvK beskyldes for det her.

Forventningene mine var vel større enn de burde ha vært; i lys av det så er det slett ikke sikkert at denne vil forbli uspilt fremover. Jeg vil gi den noen sjanser til ja, ikke minst pga ditt inspirerende innlegg!

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Som tidligere nevnt i denne kolossalt store tråden, er studioinnspillingen av Mahlers 9. fra -81, live-opptaket fra -82. Jeg setter begge svært høyt, selv om de er ganske forskjellige. Richard Osborne i Gramophone synes det er vanskelig å velge mellom to av de beste klassiske innspillingene han kjenner til. I motsetning til deler av klientellet på dette nettstedet, har det vært bred enighet blant erfarne kritikere om live -opptakets kunstneriske verdi. Osborne hevder at studioinnspillingen er "underrated".

Dess rikere og sterkere et musikkverk er, dess mer sammensatt og mangfoldig er det. Det paradoksale er at mange snevrer inn perspektivene i forståelsen proporsjonalt med verkets kompleksitet og intensitet. Kanskje kobler man bestemte følelser og opplevelser til bestemte sider ved musikken. Derfor vil jeg på adaptert kantiansk maner minne om forskjellen på hva den enkelte måtte tro han hører og hva verket måtte romme i seg selv.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.837
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hvilken udelt glede det er å forsere denne 120 dager-advarselen! 2008-markeringen er på ingen måte over, og selv om Karajan finnes på kryss og tvers i klassisk-trådene på Sentralen, er det nå engang litt ekstra stas med egen tråd.

Unitel har sluppet en del dvd'er av interesse. Nå sist en dobbel en med Bruckners to siste symfonier og Te Deum. Dette er opptak fra slutten av 70-tallet med VPO i variende bildekvalitet og brukbar lyd. Sistnevnte betyr at lyden ikke kommer i veien for musikkopplevelsen. Karajan og Brukner kunne være det helt store, og her er det bare å feste sikkerhetsbeltene. Bruckners pauser er vel kjente for den som har hørt hans musikk: de understreker pulsen, øker spenningen og forbereder oss på hva som skal komme. I "Te Deum", så spennende kirkemusikk som noe, krysses alle linjer i en slik pregnant pause før alt eksploderer og etterhvert kulminerer i en av musikkhistoriens mest intense akkorder og klanger.

Helt avgjørende for hele denne mektige bevegelsen er at alle medvirkende hugger til som én organisme - med fullt utviklet tone, fortissimo dynamikk og uttrykk, og i rett tempo. Her kommer Karajans unike egenskaper til sin rett. Han går fra absolutt, eksistensiell stillhet til hvit varme på eksakt riktig øyeblikk, som ved en elektrisk puls gjennom rommet.

Bildene kan bidra til å lette forståelsen, vil jeg tro. Klassisk dvd er per dato forholdsvis mye dyrere enn cd, men dette er ikke anledningen for å snu på skillingen.

Topp Bunn