Kaputt CD-spiller

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Mutterns Rotel CD 855 vil ikke spille lenger......
Har skrudd av toppdekslet og renset laseren med sprit.
Når jeg trykker på Play begynner den å rotere et par sekunder, så lyser Error-lampa og plata slutter å rotere.
Noen ganger kan den begynne å spille helt greit, mens andre ganger lyser det error med en gang.
Noen som har noen tips før den havner i søpla?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk at det ikke er fett, støv og skit på klampen som skal holde cd-plata. Dersom du hører en skrapende "slippelyd" under oppstart så kan det være noe så enkelt som at klampen ikke holder godt nok tak i cd-plata. Prøv også en moderne cd, de er gjerne litt tykkere enn enkelte gamle.

Om det IKKE er slipp-fenomen, så har jeg ingen anelse. Sorry :)
Rotel 855 er vel såpass gammel at det er veis ende snart; jeg husker vi kjøpte en 965 i 1991-92.. (fantes en 955 også da, det var etterfølgeren til 855). Forskjellene på '65 og '55 var vel at '55 hadde "gammeldagse" 16bits dac'er og kostet omlag 500kr mindre, mens '65 som kostet 3.500,- hadde bitstream som var rettelig "hot" på den tida.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Spilleren er gullende ren inni. Har levd et beskyttet liv langt fra fett-os og sigarett-røyk. Ved siden av å rense laseren har jeg vasket gummi-pakningen som plata ligger an mot. Uten success så langt.

Noen gode tips til grei spiller rundt 2-3000,-. Hun har en NAD-tuner og en NAD integrert forsterker. Hvordan er NAD CD-spillere?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mødre liker ting som passer sammen utseendemessig, tror du ikke? Jeg synes de dedikerte cd-spillerne fra NAD spiller godt jeg... minst like bra som hvilke som helst andre i prisklassen vil jeg mene; men jeg har ikke nok tålmodighet til å bruke de trege dvd-spillerne derfra... responstid på en halvtime på hvert eneste tastetrykk... og totalt uoversiktig remote.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
466
Torget vurderinger
4
Da blir det en C525BEE til 2500,- og en pensjonert 855.
Takk for tips, Vidar.

mvh
FZ

Topp Bunn