Kapitalister

K

knutinh

Gjest
Hvorfor lar vi eiere og investorer slippe unna med million- og milliardavkastning? Burde ikke en million være nok? Så kunne resten av avkastningen gått til fellesskapet, vi trenger jo sykehus?

mvh
Knut

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Bare å innføre kommunisme så er vi der, fort gjort ;)

K

knutinh

Gjest
Jeg mener, nå skal vi jo innføre flat lønn for bedriftsledere, hvorfor stoppe der når vi kan kjøre linja fullt ut?

-k

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Det er vel ganske feil, om vi skal ha et land der suksess ikke er tillatt. Det blir vel å ta janteloven litt vel langt.

Når det gjelder statelige bedrifter så er jeg helt enig. Argumentet med at disse lederne må tjene i bøtte og spann. For at ikke alle skal dra til utlandske jobber, holder ikke vann. Antallet norske ledere som ville vært aktuell i utenlandske jobber av samme kaliber tror jeg man kan telle på èn hånd.

K

knutinh

Gjest
Det er vel ganske feil, om vi skal ha et land der suksess ikke er tillatt. Det blir vel å ta janteloven litt vel langt.

Når det gjelder statelige bedrifter så er jeg helt enig. Argumentet med at disse lederne må tjene i bøtte og spann. For at ikke alle skal dra til utlandske jobber, holder ikke vann. Antallet norske ledere som ville vært aktuell i utenlandske jobber av samme kaliber tror jeg man kan telle på èn hånd.
Dette blir vel diskutert for bedrifter hvor staten har en stor eierandel. Jeg går ut ifra at staten da sier seg fornøyd med en mill i avkastning og donerer resten til fattige u-land? For staten er vel ikke en utsugende kapitalist?

-k

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Bare å innføre kommunisme så er vi der, fort gjort ;)

Ja under komunisme vil det ikke bli generert noe millionoverskudd !

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Statlige bedrifter konkurrerer med det private om de dyktige lederne. For 10-15 år siden ble lederlønningene i staten frigjort fra statens regulativ nettopp på grunn av dette.
Statens bedrifter forvalter enorme verdier på vegne av fellesskapet. Det skulle bare mangle om ikke de beste lederne hadde ansvaret. Prisen for en dårlig leder er mange flere sykehus enn en god.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Oddgeirs ideologi stemmer godt med det mange trodde i jappetida, og den tidas ideologi førte til dette frislippet av lønninger i staten. Jappetida tok slutt i 1987. Lederene er ikke påviselig bedre enn før.

K

knutinh

Gjest
Oddgeirs ideologi stemmer godt med det mange trodde i jappetida, og den tidas ideologi førte til dette frislippet av lønninger i staten. Jappetida tok slutt i 1987. Lederene er ikke påviselig bedre enn før.
Mener du at det ikke er påviselig at en god leder er bedre enn en dårlig en, og at differansen mellom en god og en dårlig en kan bety millioner for eierne og arbeidsplasser for de ansatte?

-k

K

knutinh

Gjest
Men diskusjonen sporer av nå. Jeg snakker i utgangspunktet om bedrifter som har eiere - hvorav staten kan være en minoritet, majoritet eller ingen av delene.

Organisasjoner hvor staten er full eier har selvsagt staten rett til å skakkjøre så mye de vil. De kan f.eks sende alle ansatte på hekle-kurs 100 dager i året, gi samme lønn til vaktmester som øverste ledelse, etc. Jeg vil imidlertid motsette meg en slik utvikling ved å stemme så langt mot høyre som det er nødvendig, men hvis folket bestemmer seg for dette ser jeg ingen invendinger imot at staten opptrer irrasjonelt når det er bare staten som taper på det.

Spørsmålet er om staten skal, vha lovverk og egne eierandeler, tvinge kapitalister til å følge samme vei.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvorfor lar vi eiere og investorer slippe unna med million- og milliardavkastning? Burde ikke en million være nok? Så kunne resten av avkastningen gått til fellesskapet, vi trenger jo sykehus?

mvh
Knut
Fordi det er en sikker vei mot økonomisk ruin?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Mener du at det ikke er påviselig at en god leder er bedre enn en dårlig en, og at differansen mellom en god og en dårlig en kan bety millioner for eierne og arbeidsplasser for de ansatte?

-k
Dette er jeg enig i, men du kan ikke betale deg fram til gode ledere. En god leder gjør en god jobb til mangen slags lønn. Kjennetegnet på folk som gjør godt arbeid er at de er indre motivert, og da påvirkes de ikke av ytre faktorer som lønn. Det er ikke lønnsomt for samfunnet å ta en god leder fra en bedrift som går godt for å flytte ham til en som går dårlig. Den gode bedriften må da ta til takke med en tilfeldig annen leder - og da går det kanskje ikke så bra. '

Gi meg et bevis for at superopsjoner virker - eller skal lederene diktere egen lønn og arbeidsbetingelser?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er opplagt at opsjoner virker. Det er en belønning til bedriftsledere for at verdien av bedriften stiger. Dersom aksjeverdien ikke stiger er opsjonen ingen ting verdt. Dersom aksjeverdien går til himmels blir det stor gevinst, både for lederen som har opsjonen, og for bedriftseieren, som eier aksjene, og som har gitt bedriftslederen opsjonen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Organisasjoner hvor staten er full eier har selvsagt staten rett til å skakkjøre så mye de vil. De kan f.eks sende alle ansatte på hekle-kurs 100 dager i året, gi samme lønn til vaktmester som øverste ledelse, etc. Jeg vil imidlertid motsette meg en slik utvikling ved å stemme så langt mot høyre som det er nødvendig, men hvis folket bestemmer seg for dette ser jeg ingen invendinger imot at staten opptrer irrasjonelt når det er bare staten som taper på det.

-k
Dette ser jeg på som et avvik fra den sakligheten du ellers har.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Det er opplagt at opsjoner virker. Det er en belønning til bedriftsledere for at verdien av bedriften stiger. Dersom aksjeverdien ikke stiger er opsjonen ingen ting verdt. Dersom aksjeverdien går til himmels blir det stor gevinst, både for lederen som har opsjonen, og for bedriftseieren, som eier aksjene, og som har gitt bedriftslederen opsjonen.
Da må du gi oss et eksempel, og ikke bare snakke om hva du tror. -og for å generalisere bør du ha mange eksempler.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tror? Hadde ikke dette virket hadde ingen hylt over seg over at disse opsjonene blir så verdifulle.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Det kan ligge så mangt bak et hyl!

:)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1

mvh
Knut
Enda en Knut på tomgang?

mvh
Knut, aka KJ, på tomgang.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det at oljeprisen har gått opp har lite med lederen i oljeselskaper å gjøre. De har i grunnen ingen påvirkningskraft. Det et oljeselskap gjør er å bygge anlegg for å ta ut og transportere en naturresurs.
Når et oljeselskap tjener penger, og verdien stiger, bruker de penger, og andre bedrifter tjener også penger. Igjen har lederen lite med verdiøkningen å gjøre. Han/hun er bare en person som sitter i en lederrolle i det øyeblikket verdien stiger.

Verdien som landet Norge "sitter på", tilhører befolkningen i Norge, rent prinsipielt sett. Når firmaer stiger i verdi, så er systemene vi bruker i dag, laget slik at et fåtall av norske borgere få ta del i verdistigningen.
Vel, vi har jo bedriftsbeskatning som gjør at staten tar inn noe av verdiene og bruker på befolkningen. Men svært mye penger går til private konti, og en større og større andel av våre naturresurser går rett i lomma til utlendinger, nettopp på grunn av nevnte system.
Vi "kaster" penger ut av landet i et økende tempo.
Penger som i grunnen tilhører alle nordmenn.

Jeg skjønner ikke hvorfor denne verdiforvaltningen er så veldig positiv for mange.
Det er jo egentlig våre penger som brukes på private jetfly, millionbåter og gud vet hva.
Og så sier vi at vi har for lite penger til sykehus, veier, skolegang mv.
Noe av grunnen til at vi har for lite er jo at vi "gir" for mye til dem som utnytter landet og verdiene våre (av grådighet og egoisme).
Hvor er rettferdigheten i at noen skal støtes ut av samfunnet, og kalles "white trash" noen år senere bare for at noen få andre skal kunne velte seg i ekstrem luksus?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det at oljeprisen har gått opp har lite med lederen i oljeselskaper å gjøre. De har i grunnen ingen påvirkningskraft. Det et oljeselskap gjør er å bygge anlegg for å ta ut og transportere en naturresurs.
Når et oljeselskap tjener penger, og verdien stiger, bruker de penger, og andre bedrifter tjener også penger. Igjen har lederen lite med verdiøkningen å gjøre. Han/hun er bare en person som sitter i en lederrolle i det øyeblikket verdien stiger.

Verdien som landet Norge "sitter på", tilhører befolkningen i Norge, rent prinsipielt sett. Når firmaer stiger i verdi, så er systemene vi bruker i dag, laget slik at et fåtall av norske borgere få ta del i verdistigningen.
Vel, vi har jo bedriftsbeskatning som gjør at staten tar inn noe av verdiene og bruker på befolkningen. Men svært mye penger går til private konti, og en større og større andel av våre naturresurser går rett i lomma til utlendinger, nettopp på grunn av nevnte system.

Jeg skjønner ikke hvorfor denne verdiforvaltningen er så veldig positiv for mange.
Det er jo egentlig våre penger som brukes på private jetfly, millionbåter og gud vet hva.
Noe av grunnen til at vi har for lite er jo at vi "gir" for mye til dem som utnytter landet og verdiene våre (av grådighet og egoisme).
Hvor er rettferdigheten i at noen skal støtes ut av samfunnet, og kalles "white trash" noen år senere bare for at noen få andre skal kunne velte seg i ekstrem luksus?
Du bare må ha noe å klage på, så når virkeligheten ikke er ille nok skaper du bare en virkelighet selv som er det?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Opsjonsavtaler som er basert på aksjekurs er uheldig. Som nevnt tidligere er ikke en leder i posisjon til å direkte påvirke aksjekursen da den avhenger av mange flere faktorer enn denne lederen råder over. En opsjonsavtale basert på utløsing av bonus ved oppnåelse av et gitt resultat ville vært mye bedre og kunne i større grad sporet til innsats hos vedkommende leder. For resultatet til en bedrift er noe man som leder kan påvirke i mye større grad enn aksjekurs.

At de som sitter på toppen skal tjene godt skulle bare mangle. Det skal da stilles krav til dem også. Går det dårlig så bør dem få fyken. Jeg synes det er mye verre med de relativt fete fallskjermavtalene som var ute og gikk en stund, enn disse opsjonsavtalene, selv om opsjonsavtalene som nevnt er uheldig utformet.

Og til slutt, hvorfor skal det være forbudt å tjene mye penger i dette landet?

Mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1
Opsjonsavtaler som er basert på aksjekurs er uheldig. Som nevnt tidligere er ikke en leder i posisjon til å direkte påvirke aksjekursen da den avhenger av mange flere faktorer enn denne lederen råder over. En opsjonsavtale basert på utløsing av bonus ved oppnåelse av et gitt resultat ville vært mye bedre og kunne i større grad sporet til innsats hos vedkommende leder. For resultatet til en bedrift er noe man som leder kan påvirke i mye større grad enn aksjekurs.

At de som sitter på toppen skal tjene godt skulle bare mangle. Det skal da stilles krav til dem også. Går det dårlig så bør dem få fyken. Jeg synes det er mye verre med de relativt fete fallskjermavtalene som var ute og gikk en stund, enn disse opsjonsavtalene, selv om opsjonsavtalene som nevnt er uheldig utformet.

Og til slutt, hvorfor skal det være forbudt å tjene mye penger i dette landet?

Mvh
Du er med andre ord ikke aksjeeier?

Dersom jeg skulle finne på å eie en betydelig mengde aksjer i et selskap, tilstrekkelig til å ha en viss innflytelse på styre og stell, hva er det som så ville være viktig for meg, jo aksjekurs/-verdi. Ville det ikke da (for meg) være logisk å premiere selskapets ledelse i forhold til det som betyr noe for meg? Jeg skal ikke si at alle oppsjonsavtaler er like godt utformet. I forhold til snøen som falt i fjor, dvs. oppnådd resultat, så er den mindre viktig for akjsekursen, enn potensialet for / forventingen om framtidig inntjening. Det er ikke det, mange ledere får jo i pose og sekk, både oppsjoner og resultatavhengig bonus.

mvh
KJ

K

knutinh

Gjest
Diskusjonen er ikke hvorvidt opsjonsavtaler generelt er fornuftig eller ikke. Jeg har ingen problemer med å innrømme at opsjonsavtaler kan være helt unyttig eller tilogmed negativ i enkelte situasjoner.

Diskusjonen er hvorvidt staten (dvs vi) skal nekte hel-private eller del-private å gjøre valg som de selv ser på som nyttig. Telenors aksjekurs gikk ned som respons på kritikken av Baksås. Hva sier det om markedets tro på opsjoner? Har folk mest tro på markedet eller Lahnstein når det gjelder å vurdere lønnsomhet? Venstre-sida har tradisjon for å ville overprøve individers valgmuligheter med argumentasjon for det ene og det andre, mens høyresida har tradisjon for å la individene gå på rompa eller ha suksess ut fra egne evner.

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Du er med andre ord ikke aksjeeier?

Dersom jeg skulle finne på å eie en betydelig mengde aksjer i et selskap, tilstrekkelig til å ha en viss innflytelse på styre og stell, hva er det som så ville være viktig for meg, jo aksjekurs/-verdi. Ville det ikke da (for meg) være logisk å premiere selskapets ledelse i forhold til det som betyr noe for meg? Jeg skal ikke si at alle oppsjonsavtaler er like godt utformet. I forhold til snøen som falt i fjor, dvs. oppnådd resultat, så er den mindre viktig for akjsekursen, enn potensialet for / forventingen om framtidig inntjening. Det er ikke det, mange ledere får jo i pose og sekk, både oppsjoner og resultatavhengig bonus.

mvh
KJ
Nettop. Om eieren velger å belønne bedriftslederen på bekostning av sin egen inntekt virker det for meg rart at det skal skape sånn rabalder. Jeg kan til dels forstå det i offentlig sektor, men her skyldes det gjerne at eieren (staten) ikke er tilstrekkelig bevisst sine oppgaver som eier.

Samtig synes folk som er så imot praksisen med opsjoner at Lotto er helt greit.

Moralen er: Å bli rik på gambling er greit. Å bli rik på godt arbeid er ikke bra.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Nei, jeg er ikke aksjeeier, har ikke penger itl overs for sånn luksus ;)

Jeg har ikke noe imot de opsjonsavtalene som er ute og går, men jeg mener de kunne vært bedre utformet. Å premiere en leder for at aksjekursen går opp blir som å premiere han for at han kan puste. Han kan påvirke aksjekursen ja, men i svært liten grad. Det er, ihvertfall slik jeg kan forstå, langt flere faktorer som avgjør om en aksjekurs stiger eller synker, enn det en leder kan gjøre noe med. Et godt resultat har som regel en positiv innvirkning på aksjekursen. DET kan en leder gjøre noe med. Men hvordan resten av det globale markedet er kan ikke en leder gjøre noe med. Jeg har ikke noe imot at folk tjener penger, for all del, de jobber nok et godt årsverk de fleste lederne i Norge. Men opsjonsavtalene skurrer litt i mine ører.

På den annen side synes jeg at regjering og storting skal holde seg langt unna debatten. Jeg vil ikke ha noen lovgivning osv. som regulerer bedriftsledernes lønn. Det må være markedsstyrt spør du meg.

Nå skal ikke jeg påberope meg noe økonomik kompetanse, men det er slik jeg mener det er, og jeg er selvfølgelig åpen for korreksjon ;)

Mvh

K

knutinh

Gjest
Jeg har ikke noe imot de opsjonsavtalene som er ute og går, men jeg mener de kunne vært bedre utformet. Å premiere en leder for at aksjekursen går opp blir som å premiere han for at han kan puste. Han kan påvirke aksjekursen ja, men i svært liten grad.
Så lenge det ikke er dine penger (altså hel-eide private bedrifter):
*Hvorfor bryr du deg om avkastningen som firmaet genererer blir fordelt 100% til eier, eller 90% til eier og 10% til ledelsen?

*Hvilken forskjell gjør det for deg om eiere blir veldig rik, eller om ledere blir det, annet enn misunnelse?

*Anser du deg som mer kompetent på økonomi enn private aksjesparere, fond mm? Og selv om du gjør det, er det din jobb å fortelle dem hva de skal gjøre?

Hvis det er et selskap hvor staten har en majoritet:
Hvilken rett har staten til å sette til side vanlig lønnsomhet for å oppnå "følelse av rettferdighet" (dvs sanke stemmer fra misunnelige mennesker på gata), hvis dette går utover avkastningen til de som eier resten av aksjene?

Fremdeles mener jeg at det er statens suverene "rett" å eie eller kjøpe opp alle aksjer i et firma og drive dette godt eller dårlig, eventuelt oppfylle viktige samfunnshensyn på bekostning av lønnsomhet. Dersom vi regner politi, brannvesen, helsevesen og alskens andre statlige institusjoner som statlige "bedrifter" er det helt klart at samfunnets behov prioriteres høyere enn ønsket om maksimal avkastning. Med rette.

Men hvis staten kjøper seg inn med 51% i alle private helse-foretak og driver disse med stor samfunnsnytte men 0 avkastning, er dette rett ovenfor de 49% gjenværende? Nei, i mine øyne.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Merkelig mange som tror at "markedet" er en domstol som virker på det meste. Det er mange som kan sko seg på slik overtro, og det er vel derfor denne troen holdes så i hevd.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20

mvh
Knut
Jeg antar at innlegget ditt er en slags spøk. Men for ordens skyld: Hvis jeg har min inntekt fra en forretning jeg driver, så skal naturligvis ikke staten komme å sette en grense for hvor mye jeg kan tjene på butikken.

K

knutinh

Gjest
Jeg antar at innlegget ditt er en slags spøk.  Men for ordens skyld: Hvis jeg har min inntekt fra en forretning jeg driver, så skal naturligvis ikke staten komme å sette en grense for hvor mye jeg kan tjene på butikken.  
Hvorfor ikke, det er jo mange som taler for at ledere skal jobbe og yte like mye som i dag (dvs en form for investering), men mannen i gata skal begrense hvor mye de tjener (for en million er jo nok for alle).

Samtidig skal fotballspillere og lottomillionærer selvsagt få så mye som i dag, for de fortjener jo det...

-k

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig mange som tror at "markedet" er en domstol som virker på det meste. Det er mange som kan sko seg på slik overtro, og det er vel derfor denne troen holdes så i hevd.
Et marked er et møtepunkt mellom kjøper og selger hvor ting skifter eier til avtalt pris. Mulig dette er vanskelig å forstå for noen, men de fleste vet hva dette dreier seg om.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.338
Torget vurderinger
1
Nei, jeg er ikke aksjeeier, har ikke penger itl overs for sånn luksus  ;)

Jeg har ikke noe imot de opsjonsavtalene som er ute og går, men jeg mener de kunne vært bedre utformet. Å premiere en leder for at aksjekursen går opp blir som å premiere han for at han kan puste. Han kan påvirke aksjekursen ja, men i svært liten grad. Det er, ihvertfall slik jeg kan forstå, langt flere faktorer som avgjør om en aksjekurs stiger eller synker, enn det en leder kan gjøre noe med. Et godt resultat har som regel en positiv innvirkning på aksjekursen. DET kan en leder gjøre noe med. Men hvordan resten av det globale markedet er kan ikke en leder gjøre noe med. Jeg har ikke noe imot at folk tjener penger, for all del, de jobber nok et godt årsverk de fleste lederne i Norge. Men opsjonsavtalene skurrer litt i mine ører.

På den annen side synes jeg at regjering og storting skal holde seg langt unna debatten. Jeg vil ikke ha noen lovgivning osv. som regulerer bedriftsledernes lønn. Det må være markedsstyrt spør du meg.

Nå skal ikke jeg påberope meg noe økonomik kompetanse, men det er slik jeg mener det er, og jeg er selvfølgelig åpen for korreksjon  ;)

Mvh
Et selskap og dets ledelse har da absolutt påvirkning på eget selskaps aksjekurs, med unntak av enkelte kortvarige svigninger og underliggende markedsutvikling. Ansvaret til selskapets ledelse vs. aksjeeierne er å utvikle selskapets verdier dvs aksjekurs, og selskapets verdier er i stor grad knyttet til forventingene om framtidig inntjening, og jeg kan ikke se noe galt i å premiere selskapets ledelse i forhold til hvordan ledelsen ivaretar sitt ansvar i forhold til aksjonærene. Som sagt så er det sikkert mange opsjonsavtaler som er mindre enn optimale, men det får nå en gang være opp til de enkelte selskaper, aksjeeiere og styremedlemmer å finne ut av hva som er til det beste for selskapet, så får vi håpe at aksjeierne er bevist sit eget beste.

mvh
KJ

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Å gi noen en opsjon er som å gi noen et flaxlodd, bortsett fra at vedkommede har mulighet til å påvirke gevinstmuligheten selv, forutsatt at den som utsteder opsjonen eier aksjene over perioden fra opsjonen utstedes til den evt. realiseres.

Hvorfor er det så mye verre å tjene på en opsjon enn på Flaxlodd, eller Lotto for den saks skyld? Er det at vedkommede i større grad gjør seg fortjent til gevinsten? Er det fordi opsjoner ikke selges på Narvesen?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
925
Et marked er et møtepunkt mellom kjøper og selger hvor ting skifter eier til avtalt pris. Mulig dette er vanskelig å forstå for noen, men de fleste vet hva dette dreier seg om.
Helt riktig, og de fleste vet ikke mer enn dette heller. Det gjør altså jeg og endel andre...

Sammenligne opsjon med flaxlodd? HALLO!?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Helt riktig, og de fleste vet ikke mer enn dette heller. Det gjør altså jeg og endel andre...

Sammenligne opsjon med flaxlodd?  HALLO!?
Jobber du som regnskapsfører Karl?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Sammenligne opsjon med flaxlodd?  HALLO!?
Ved du egentlig hva en opsjon er?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Knut, du har rett, hvorfor gidd jeg bry meg? Jeg bryr meg egentlig ikke.

Jeg er IKKE misunnelig, på noen måte. Det er ALLTID noen som er bedre, tjener mer osv.

Jeg er heller ikke på noen måte kompetent i økonomiske spørsmål, så greit, jeg lar det ligge. Beklager at jeg kommenterte i tråden din.

Og for å svare på de tre spørsmålene i trådstarten:
1 Vet ikke
2 Nei
3 Ja, vi trenger sykehus, men det er jo ikke mangel på penger i dette landet, det er vel heller hvordan de brukes som er problemet.

Mvh

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.185
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2

Ønsker virkelig ikke å egle meg innpå deg, men jeg er litt forvirret: Når du skriver at "det er egentlig våre penger" , hva mener du da?

Skal jeg forstå deg dithen at egentlig er all verdiskapning i Norge eid av oss alle, skriv den norske stat, og at den samme staten skal fordele pengene etter forgodtbefinnende, eller er det naturressursene altså olje, fisk, vannkraft osv. du tenker på?

mvh

K

knutinh

Gjest
Beklager at jeg kommenterte i tråden din.
Jeg mente ikke å kritisere deg for å delta, men lurte på hvorfor noen engasjerer seg så mye i hvorvidt investorer sløser med sine penger eller ikke.

Er det bedre at Røkke kjøper en ny italienskprodusert yacht enn at han deler ut bonuser til hardarbeidende sjefer?
Hvis det var nei til at staten skal regulere private firmas lederlønninger, så mange takk.
3 Ja, vi trenger sykehus, men det er jo ikke mangel på penger i dette landet, det er vel heller hvordan de brukes som er problemet.
Det virker på meg som om behovet for helsetjenester er uendelig. Mao, uansett hvor mange milliarder vi bevilger, hvor stor prosentandel av BNP eller arbeidstimer som går med til helse, så vil det uansett være for lite.

Poenget må være å bruke de pengene vi velger å bruker rett. At bygging av sykehus settes ut på anbud og går til "rett" leverandør. At samme kvalitet på helsetjenestene fås overalt i landet og for hvem som helst. At ingen dør etter å ha blitt nektet behandling, og at ingen går i en helsekø og venter på en relativt billig operasjon i lang tid mens de koster samfunnet mer enn operasjonen i trygd.

-k

Topp Bunn