Juss og økonomi Kapitalinntekt på utleie av hus- ifm barnebidrag

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Noen som har kjennskap til temaet? Min eks har nå krevd fastsettelse av bidrag gjennom NAV, og saken er som følger:

Hun har siden 2009 leid ut hele vår tidligere felles enebolig for 15000,- pr mnd, etter å ha flyttet til en annen del av landet. Jeg vet at hun ikke har betalt noe skatt for dette, både etter å ha sett på ligningen, og etter at NAV oppgir at det for 2011 ikke var noen netto positiv kapitalinntekt. Dette medfører jo at min andel av underholdskostnaden blir større, og bidraget øker. Spørsmålet er jo om hun er regnskapslignet eller ikke.

Hun oppgir forøvrig at huset nå er tomt, pusses opp og skal leies ut for 18000,- pr mnd.

Spørsmålet er: Er det mulig over tid å ikke ha en positiv netto kapitalinntekt på et slikt prosjekt? Gjelden på huset var når jeg flyttet ut i 2005 ca 1,5 mill. Hun hevdet i en mail til meg at "det gikk i null med vaktmester og oppussing/vedlikehold". Huset er svært dårlig holdt i stand siste fire år, før nå. Er det mulig å komme unna med å ikke oppgi en slik leieintekt?

Lurer på hvilken approach jeg skal ta til dette, jeg syns det rimer dårlig at man årlig klarer å nulle ut over 200 000,- i leieinntekt. Hvilke rettigheter har jeg ift innsyn i en silk dokumentasjon?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Netto kapitalinntekt som overstiger 10 000 kroner skal regnes med.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.879
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hvis hun ikke selv bor i huset, er vel hele leien å regne som kapitalinntekt. Om NAV må ta hensyn til dette vet jeg ikke.

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hele leien = brutto kapitalinntekt. Det er netto kapitalinntekt som skal regnes med, dvs. evt. renteutgifter og vedlikeholdsutgiver skal trekkes fra. Disse må dokumenteres for å komme til fradrag.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Netto kapitalinntekt som overstiger 10 000 kroner skal regnes med.

Hele leien = brutto kapitalinntekt. Det er netto kapitalinntekt som skal regnes med, dvs. evt. renteutgifter og vedlikeholdsutgiver skal trekkes fra. Disse må dokumenteres for å komme til fradrag.
Er klar over dette. Spørsmålet er jo om leien er innrapportert i utgangspunktet, eller om den er "svart". Klarer man å gå i null over tid med rundt 200.000 i leieinntekt på et lite hus på drøye 100kvm, og med en gjeld på 1,5 mill? Jeg tror ikke det.

Får ta en runde med NAV og evt ta det videre til Skattetaten.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det skal godt gjøres å svar på om leieinntekten til eksen er kvit eller svart, eller hvor mye hun betaler i rente og oppussing, her på hfs.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Har hun ikke jobb utover å heve leieinntekten fra huset?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det skal godt gjøres å svar på om leieinntekten til eksen er kvit eller svart, eller hvor mye hun betaler i rente og oppussing, her på hfs.
Det var jo mer en generell betraktning, om noen hadde mer regnskapsmessig erfaring enn meg selv på dette området...

@erlanddf - joda, men en eventuell inntekt på drøye 200 000,- vil allikevel påvirke regnestykket betraktelig.

erlanddf

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2012
Antall liker
56
Torget vurderinger
5
Skjønner. Slike bidragsgreier er skumle saker. Husker jeg leste et ekstremtilfelle der en far betalte bidrag til sin eks hvorpå hun blir gravid med ny type, føder barnet og velger å gå hjemme med dette nye barnet. Konsekvensen blir at faren som betaler bidrag må betale vesentlig mer i fordi eksen går hjemme uten inntekt med et barn hun har med den nye fyren...
Det var jo mer en generell betraktning, om noen hadde mer regnskapsmessig erfaring enn meg selv på dette området...

@erlanddf - joda, men en eventuell inntekt på drøye 200 000,- vil allikevel påvirke regnestykket betraktelig.

Topp Bunn