Kan min gamle platespiller bli god som ny

gegge

Medlem
Ble medlem
16.04.2005
Antall liker
0
Hei
Børstet støvet av min gamle Systemdek II (den runde versjonen) i dag. Barna har blitt såpass store at jeg tørr å bruke den nå. Etter å ha spilt litt på den må jeg nok konkludere at jeg må gjennomføre litt vedlikehold og service. På spilleren står en orginal Scorpio arm og en 17 år gammel Audio Technica OC 9 (MC pick up) med skeiv stift. Signalet går til en seperat Holfi RIAA.

1) Hvem kan gjennomføre service. Trenger nok å skifte dempere, gummi og kanskje reim, eller trenger jeg det??

2) Hvilken Pick up velger jeg? Kan jeg få innbytte noe sted tro?

3) Har forsøkt å skifte armkabel uten suksees. Kan jeg legge den utenpå armen og hvilken velger jeg?

Mvh
Tilbake til fremtiden.. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Følgende er min, og min alene, subjektive oppfatning; du får ikke innbytte for din AT. Du kan med fordel vurdere å kjøpe en ny ML (altså generasjon 2, med MicroLine sliping). Videre; glem armkabel og alt mulig; selg Scorpio og kjøp den Rega arm som du har råd til (RB300 eller bedre) til din Systemdek.
Kjøp deg en ny rem og ta en liten mini-service på drivverket selv.
Vips, du har en spiller som (etter 4-5k i utlegg) spiller som din gamle Systemdek aldri har gjort.

PS: med forbehold om at husken er rett, og Scorpio har Rega-kutt. Om ikke, konsulter www.pinkfishmedia.net for detaljer.

Mvh Vidar P

gegge

Medlem
Ble medlem
16.04.2005
Antall liker
0
Hei
Hvilken pick uper kan du anbefale og hvilke forhandlere er gode og ikke overprisede innenfor vinyl??
Har kommet litt ut av dette nå etter så mange år?
Rega RB 300 er den uendret eller lik den som Hifiklubben solgte tidlig på nittitallet?

Mvh
Geir

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei
Er enig med Vidar her. Scorpio var den rimeligste armen i Helius familien,og en Rega 3 arm er bedre. Vet du forresten hvilken versjon du har?
( tror det er 3 eller 4 forskjellige scorpio armer)
Denne systemdeken,er det den med sorte eller sølv føtter?
Har du forresten sett denne:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Systemdek&selected_model=II

og denne:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Helius&selected_model=Scorpio

og denne:
http://www.heliusdesigns.co.uk/index.html
Mvh Jan I

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om du har en god nok riaa, så hvorfor ikke vurdere en AT OC9 ML (II) på en Rega arm? En potent kombinasjon til prisen; stram, åpen, klangrik og rytmisk til prisen.
AT'en bør koste rundt 2k fra needledoctor.com eller andre.
Men ta endelig en brush-up på Systemdek'en, gamle reimer og andre vitale deler er neppe noen god ide.
En RB300/AT OC9 vil portrettere kvalitetene i drivverket nokså tydelig, så det lønner seg å sørge for at det er i ship-shape.

Mvh Vidar P

gegge

Medlem
Ble medlem
16.04.2005
Antall liker
0
Hei
Takk for alle svar.
Jeg vet ikke hvilken versjon armen er. Systemdekken er sølv med sølv bein.
Hvor får jeg kjøpt brush upp utstyr til Systemdek?

Mvh
Geir

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Var det ikke noe med forskjellige farger på armene....? Det er så lenge siden jeg var borti disse at husken kan svikte.

Mvh Vidar P

Topp Bunn