Kan man stole på musikkjournalister?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Etter å ha lest en overveldende musikk anmeldelse av Led Zeppelin sin Celebration Day (2012), så måtte jo denne kjøpes inn i fjor! Her har Hi FI News gitt over 90 poeng av 100 mulige for lydkvaliteten både på vanlig CD og Blueray, men på anlegget som undertegnede besitter pr. i dag så høres det nesten ut som noe er alvorlig galt, og det høres bare helt for jævlig ut, for å si det mildt!

Er det noe galt med elefantørene her, eller har journalisten bare hoppet bukk over lytteseansen, og gitt gode karakterer bare på grunn av gruppas navn?

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.580
Sted
Pt. Høvik
Her må vi skille litt på/splitte opp begepet "Musikkjournalister". Kanskje noe i denne retning:

1. Komposisjonene, tekstene, fremførelsen; d.v.s. musikerens/musikernes hensikt med innspillingen er èn ting. F.eks. det å få frem et budskap med en strøken melodi som bakgrunn, men med drittlyd. Eksempelvis skriver Fredrik Wandrup i Dagbladet aldri om annet enn det kunstneriske, sjelden eller aldri om lydkvalitet når han anmelder plater. Samme gjelder Østlendingen, Aftenposten og en haug med andre publikasjoner. Uncut ser jeg tar med lydkvalitet som en del av helhetsvurderingen. Sikkert flere óg.

2. Samme utgivelsen av en vinyl eller CD produseres i mange land og dermed varierer kvalteten. Derfor må man sjekke produsentland (minimum) når man kjøper (på nett spesielt), hvis lydkvalitet er viktig, og det er det jo.

Det er skrevet om dette tidligere på HFS, så det er bare å søke.

Jeg kjøper som regel vinyl kun efter en kort sjekk hos dem som har peiling, allerede kjøpt platen eller sjapper/produsenter/leverandører jeg har god erfaring med og som jeg stoler på. That´s life.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har den på Blu-Ray jeg, synes lyden er svært bra. Langt over gjennomsnittet iallefall

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Vinylen låter i alle fall svært bra, synes jeg. Litt basstung, kanskje, men det hjelper egentlig bare til med å få den rette live-følelsen når man lytter til den.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Er litt usikker på hva journalisten mener, men det står uansett sound quality før poengsummen! Har ikke hørt blueray versjonen, og skal ikke uttale meg om den her, men CD lyden hadde kun fått 30 poeng av 100 her!

Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Ja det er visst gjengs at Blue Ray virker ok. Det andre dårlig. Her kan du lese hva noen andre entusiaster skriver
Led Zep - Celebration Day | Naim Audio Forums
Har lest innleggene på denne nettsiden, og det virker som samtlige mener at CD utgaven låter helt for jævlig hvis man ikke har et veldig rimelig/billig anlegg, men de fleste mener at Blueray utgaven låter meget bra?

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.509
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Hm, da virker det som jeg er en av få som ikke er så imponert over Bluray utgaven lydmessig!

OU812

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det samme er tilfelle med Marianne Faithful: Broken English i De Luxe utgave!

Dette er en forferdelig utgivelse, og mye dårligere enn f.eks. Best Of CD,ene som er gitt ut, men flere musikkjournalister mener at dette er en lydmessig glimrende utgivelse?

Topp Bunn