Kan jeg splitte fra XLR til XLR og phono

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann

Jeg har en pre som gir balansert ut i 5 kanaler.
Jeg har en forsterker som tar balansert inn i to kanaler og ubalansert inn i 5 kanaler. Forsterkeren kan bytte mellom 2 kanaler (2x350W) og 5 kanaler (5x120W) ved hjelp av en knapp.

Når jeg "finlytter" til stereo musikk vil jeg gjerne bruke kun to kanaler og balansert input.
Når jeg ser film vil jeg gjerne bruke alle 5 kanalene.

Spørsmålet blir derfor:
Kan jeg splitte hver av de balanserte XLR kontakten for frontene til en balansert XLR og en ubalansert phono kontakt slik at jeg kan bytte ved hjelp av knappen på forsterkeren uten å måtte bytte om på kontaktene?
Om jeg gjør det:
- Vil det ha betydningen for kvaliteten på signalet som overføres?
- Er det noen steder jeg kan kjøpe en slik splitt?
- Om det ikke kan kjøpes, kan noen fortelle meg hvordan jeg bør kople dette?

mvh, TEK

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Sannsynligvis ja, men for å være sikker bør man sjekke skjema.

Men, kan du ikke kjøre 2x bal + 3x se?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
SRM skrev:
Sannsynligvis ja, men for å være sikker bør man sjekke skjema.

Men, kan du ikke kjøre 2x bal + 3x se?
Nei, forsterkeren er så "smart" at den har separate innganger for 2 kanals og 5 kanals, og de ër ikke koplet sammen.
Må være tilkoplet enten stereo eller multikanal, det ene "settet" utelukker det andre (er derfor jeg lurer på om splitt vil fungere)

-TEK

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.613
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei hvorfor ikke sende en mail til produsenten av preen, skulle tro de kan hjelpe deg. Mvh Geir.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har du ikke manual til effekttrinnet? Hvilket trinn er det snakk om?

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Thule PA 350B.
Og joda, jeg har manualen, men jeg ser ikke helt hvordan det helper meg?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.306
Torget vurderinger
1
Samtidig oppkobling av balansert og ubalansert last på en balansert utgang blir «ubalansert»: dvs anbefales ikke. Det funker nok, men evt fordeler med «balansert» signaloverføring går fløyten. Dersom du skal splitte XLR ut til en phono-inngang bør du bruke en signaltrafo, f.eks. Lundahl LL1584-3FXPHM, selges bl.a. via www.elfa.se art no 56-625-50.

mvh
KJ

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dette var nyttige tilbakemeldinger. Artikkelen om sammenkopling av audioutstyr var veldig bra. Den skal tas vare på for framtidig bruk.

1500 (pr. styk?) for en overgang ble litt heftig. Får se hva jeg gjør. Kan muligens vurdere et relestyrt altenativ isteden, slik at den ubalanserte ovegangen kun er aktiv når den er i bruk.
Hadde jeg fått til det samtidig med en automatisk switching av forsterkeren slik at jeg både kan skifte om forsterkeren og skifte om releet samtidig så ville det blitt en god og brukervennlig løsning.

Alternativt får jeg vel heller vurdere å bytte til en forsterker som er balansert i alle 5 kanaler og dermed fjerne hele problemet ;-)

Takk for input!

-TEK

Topp Bunn