Kan ingen i Norge regne.....?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.943
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ble lettere sjokkert når jeg leste side 8 i gårsdagen VG.

Ut i fra artikkelen kan det synes som både Rema, et større advoktatkontor og forbrukerombudet nå går i strupen på Kiwi fordi de driver villedende markedsføring.

Eksempelene er soleklare....
Tomater koster 13,80,- og momsrabatten er 1,80 øre...en rabatt på kun 13% (Har alle disse + VG regnet seg frem til!)

Derimot viser jo en kontrollregning at tomater koster 12,- kroner etter momsrabatt, og hvis man da legger til 15% moms - så havner man på.....jøss.....13,80,-....

Er det mulig.....?

(Ja, jeg er klar over at saken også har et annet aspekt, mtp at Kiwi oppgir rabatt men ikke før pris, men utifra VG artikkelen synes det som om det er prosentregningen som er i fokus!)

Mvh
OMF

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det der har alltid vært et problem, for veldig mange. Og har man ikke regnet moms "vrangveien" er det lett å gå seg vill.
Jeg lærte dette av min gamle mor som drev butikk på den tiden da "oms" ble erstattet av "moms". Mange firmakunder ville ha en "momskvittering", dvs en kvittering som spesifiserte momsbeløpet da dette gikk til fradrag i deres regnskap. Tok ikke lang tid før man forsto sammenhengen når det først ble forklart.

Men dagens unge, særlig journalister :p, har nok problem med å forstå at når summen ink. moms blir større enn summen ex. moms så må man bruke en mindre prosentsats for å komme fra til det antall kroner som utgjør momsbeløpet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er jo skrekkelig komplisert å dividere et tall med 1,15 (eller 1,25). Man kan jo ikke forvente at unge journaliser skal beherske 3-klasseregning. De burde nok heller blitt lærere. (Der er de ikke så nøye med slikt)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - ganske fornøyelig. Men jeg vet om mange - også godt voksne - som sliter med å forstå at 25% moms lagt til momsgrunnlaget, betyr at momsen er 20% av utsalgsprisen. Da er det ikke rart at det går i ball når man skal gjøre tilsvarende regneoperasjon med 15%-momsen som utgangspunkt.

Topp Bunn