Kan god demping kompensere for lite rom?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei folkens.

Sitter i et lite problem her, bokstavlig talt.

Har nylig gått til innkjøp av et par Audio Physic Scorpio II samt en Hegel H200 (ja, jeg vet den ikke rettferdiggjør HT).

Må si dette låter ganske bra i mine ører, men når jeg spiller høyt merker jeg fort at mitt 14kvm rom blir "mettet". Og diskanten blir pågående. Jeg får i allefall følelsen av dette. Det er riktignok en åpning på 1m ved høyre HT som gir tilgang til rundt 40kvm (avhengig av hvor mange dører som er åpne) samt trappegang ned til 1. etasje. Det er ingen dør som kan lukkes, denne åpningen er alltid åpen foreløpig.

Målet på rommet er ca 3,5m(b) x 4m(l) med skråtak fra ca 1,5m i lengderetningen. P.d.d. er lytteposisjon der skråtaket er og HT står mot høyveggen. Rommet ligner egentlig mye på gismo (ligger under minhifi på avforum) sitt, men "døren" min er på andre siden.

Spørsmålet mitt er altså, kan dette rommet kureres med mye demping. Tenkte å snu rommet og ha HT ved skråtaket. Da hadde det passet fint med bass-feller i hjørner bak HT. Noen store dempeplater på sidevegg/førsterefleksjon samt 2-3 store plater bak sweetspor (hele veggen). Teppe ligger allerede oppå laminat på gulvet. Er det noen grunn (utenom det praktiske) til å ikke sette inn dør? Bør tak også dempes.

Trenger tips til til løsning her. Alt skal være ferdig laget og helste se fint/greit ut. Har til nå kun kikket på produktene til Acoustic Tuning og vurderer både foam-line og signature-line. Plan foreløpig er som sagt 5 store plater, tror de er ca 60x12cm, samt 2 stk basstraps. Finnes det bra alternativer?

Fordeler/ulemper med diffusjon/absorbsjon?

Budsjett er rundt 10k og opp til maks 20. Men jo mer det koster, desto lenger til tar det før jeg får råd.

Kan legge ut bilder/skisse om noen er uklart.

Geir Arne

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Legg gjerne ut bilde/skisse! (alltid interessant)

Første innskytelser:
    Pågående diskant? Det mest effektive er det du allerede har gjort: Teppe på gulvet, fjerning av direkte reflekser osv. Høres ut som du har peiling.

Metning? Det mest sannsynlige tror jeg er at du må dempe volumet til det ubehagelige forsvinner. Du kan sef prøve å dempe rommet i et bredt frekvensområde ned t.o.m øvre bass med absorbenter (og/eller tunge møbler), men jeg er redd for at denne tørrleggingen av akustikken kan komme til å gjøre lyden bare mer naken og påtrengende i mellom- og øvre mellomtone.

Verdt å huske på: Enhver oppstilling av et anlegg i et konkret rom, og enhver kombinasjon av komponenter har et slags optimum (heter det det?). Selv verden beste oppsett vil lyde ubehagelig når en grense overskrides, og da snakker jeg om akustikk/hørsel, ikke om klipping og lignende.

Jeg kan være helt på jordet, og eksperimentering er ikke dumt, uansett. Personlig ville jeg dog i så fall kanskje startet i en annen ende (enn å bruke 10k på absorbenter). Lån hjem en annen forsterker som er kjent for en heller tilbaketrukket mellomtone (mindre gjalling), snill diskant og forholdsvis fyldig men kraftfull bass. Det KAN være at ved høyt nivå H ikke er max match med AP.
    No

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Helt uenig. Det første jeg ville gjort var å teste ut akustiske tiltak. Med det kan man skape mye større forskjeller enn du får ved å bytte forsterker. Den pågående diskanten kan absolutt komme fra refleksjoner. Det blir jo mer hørbart desto høyere du spiller.

Post gjerne et bilde.

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    SRM skrev:
    Helt uenig. Det første jeg ville gjort var å teste ut akustiske tiltak. Med det kan man skape mye større forskjeller enn du får ved å bytte forsterker. Den pågående diskanten kan absolutt komme fra refleksjoner. Det blir jo mer hørbart desto høyere du spiller.

Post gjerne et bilde.
    Jeg leste det slik at han allerede hadde teppe på gulvet og hadde dempet førsterefleksjoner med plater, men mht til det siste leste jeg muligens feil.
    Normalt vil jeg være enig med deg på dette punktet.
    Det skal uansett veldig lite til for å kverke førsterefleksjoner. Behøver ikke koste det spøtt egentlig.
    Det andre jeg skrev står jeg ved, selv om det kan være feil. No

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Etter hva jeg kan forstå har han teppe på gulvet. Det hjelper nok ikke nevnverdig mye tror jeg.

Jeg ville utforsket litt med å dempe førsterefleksjon på sidevegger, bak høyttalerne og taket.
    Bakvegg også om du sitter nære den, noe du sikkert gjør med 14 kvm.
    Måten å gjøre dette på er å bruke produkter ment for formålet.
    Noen kroner koster det, men det blir ikke mye å snakke om i forhold til lydforbedringen.

Diffusjon har jeg ingen erfaring med.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.328
    Torget vurderinger
    18
    Min erfaring er at teppe ikke hjelper noe særlig. Demping av førsterefleksjonene med absorbenter har vist seg meget effektivt hos meg, lydbilde er roligere og fokus klart forbedret. Dette behøver ikke koste noe særlig heller. Hvis du kjøper Rockwool akustikkplater og lager noen rammer med trekk til de så ser det pent ut og koster laaangt under 10K.

Jeg har også hatt DaaD og det virket også meget bra men koster mer penger.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei igjen.

Tok noen kjappe bilder. Rommet er rundt 350cm i bredde og 400cm i lengde. Sweetspot er 70cm fra bakvegg. Høytalerne står ca 100cm ut fra veggen til front på Høytaler. Sofa'en er av typen tekstil/microfiber og anntar at denne demper litt. Frontvegg er kledd med et relativt tynnt teppe. Teppet på gulvet ser dere. :)

Tanken er å snu rommet, eller bytte til et naborom som er speilvendt. Da må jeg gå over til nærfeltslytting da sitteplassen blir flyttet ca 150cm fra bakvegg (nåværende frontvegg). Høytalere blir da ca 100cm fra frontvegg og ca 50cm fra sidevegg. Med kraftig vinkling.

Vedlegg

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Du har utvilsomt endel å gå på før rommet er overdempet, men det er klart det uansett vil være begrenset hvor ekstremt høyt du kan spille på den lille plassen hvis det skal lyde bra (det holder jeg fast ved). Sofaen er en glimrende "absorbent", teppe på gulvet er prima. Åpningen av rommet ut til høyre vil sterkt påvirke mønsteret av stående bølger i lytterommet. I værste fall slik at du fåre et suck-out i den viktige øvre bass i lytteposisjonen, og derved for lite fundament til å balansere ut diskant og mellomtone (=slitsom lyd). I beste fall skaper asymmetrien en jevnere bassgjengivelse; det er vanskelig å si hvordan det slår ut i praksis uten nærmere undersøkelse. Å montere en dør er sef et helt prosjekt, men ikke dumt egentlig. Man kan ha den stående åpen, på gløtt eller lukket, alt etter hva som gir best resultat.

Noen infall:
    Pågående diskant: 1. Vinkle høytalerne ut så de peker rett frem. I hvert fall på det ene bildet ser det ut som de er vinklet ganske mye inn. 2. Viktigere: Få opp noe mykt som absorberer diskant-strålen på den lodrette veggen bak sofaen, så den ikke reflekteres rett tilbake i øret på lytterne i sofaen. Monter en stang som du kan henge et pledd eller andre ting over, som en enkel løsning. (jeg har i mitt lytterom en dundyne hengende 10cm fra veggen, og et pent stoff over den igjen, av estetiske grunner: Dette absorberer pga tykkelsen ikke bare diskant, men virker gunstig mot stående bølger et godt stykke nedover i frekvensområdet). Det er mange ting som kan brukes (dog ikke alle er så late og lite opptatt av utseendet som meg).

Hva er den mørke veggen bak TVn laget av? Myk eller hard overflate? Vanskelig å se ut fra bildet. Er det en skillevegg mot det andre rommet som du nevnte? Er dette rommet i bruk på en måte som gjøre at lyden vil forstyrre hvis du lager noen store åpninger i veggen ( som du dekker med stoff av samm farge). Altså en kunstig, akustisk forstørrelse av lytterommet som ikke vil synes. (en løsning jeg er veldig svak for).
    Ellers har jeg ikke noen innvendiger hvis du prøver med noe massivt bass-absorberende i hjørnene bak sofaen, hvis det er plass. Eller henger en skumgummimadrass i taket, for den saks skyld. Uansvett, lykke til med å eksperimentere til det sitter som det skal. No

P.S. Fin tråd om DIY absorbenter like under.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå er jeg litt mer enig med Dr.No ;)

Den sofaen demper sikkert, men ikke på helt riktig plass. Teppet tror jeg ikke utgjør veldig stor forskjell, ei eller det stoffet bak høyttalerne.

Når du sier du skal snu rommet, mener du da å sette det i enden med skråtaket? Uansett er det enklest å bare prøve det for å finne ut om lyden blir bedre. Den åpningen ved høyttaleren kan ha både heldige og uheldige effekter. Ikke godt å si.

Ellers ville jeg gjort som jeg skrev tidligere. Dempe alle førsterefleksjonspunkter. Det gjør som regel underverker med lyden.

Slik løste jeg det i mitt tidligere lytterom. Rommet er lite, ca 3,6x4,5m. De lysegrå platene er Rockwool akustikk plater og de mørkegrå i taket er Foamzorb Pyrapanel fra Golden Age Acoustics. Etter litt utprøving festet jeg også Pyrapanel utenpå Rockwool platene som står på sideveggene. Bassabsorbentene i hjørnene er også fra GAA. De ga et meget stort løft i kvaliteten på bassen. http://www.goldenagemusic.se/goldenageacoustics/uk/index.htm
    I dette rommet synes jeg det spillte svært godt!

Edit:Litt mer info.

Vedlegg

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takker for svar gutter.

Dr.No: Når det gjelder dør vil jeg ikke ha dette da den MÅ gå innover, og der står det en høytaler som du ser. Skilleveggen er inn mot rommet som er identiskt (bare speilvendt). Dette har også bare en åpning som lytterommet, så forlengelsen du nevnte er nok der allerede. Som du kansje ser på det ene bildet er det en trapp ned til 1. etasje her også. Denne har en fæl og metallisk akustikk. Tror dere dette kan påvirke helt inn på lytterommet?

Når det gjelder stoffet på veggen er det et ca 5mm tykt teppe. Det demper faktisk endel i toppen når jeg setter høtalerne tett inntil, men da forsvinner all holografi.

Når det kommer til vinkling av høytalerne er jeg meget fornøyd med perspektivet nå. Mister endel fokus om de peker rett ut.

DIY absorbenter skal lages om ikke så lenge. Da får jeg i allefall en pekepinn. Tenkte på en 10cm modul rett bar hver høytaler og en (kanskje to) 5cm modul på hver side i 1.refleksjon. Aner at skråtaket kan ha godt av litt demping. Mistenker at all lyd blir vinklet rett ned mot hodet mitt. Andre plasser mtp rommet? Vil bassfeller i hjørnene bar ha en effekt? Eller må de stå bak høytalerne?

SRM: Når det gjelder å snu rommet, tenkte jeg å ta høytalerne i "bunn" av skråtaket ja. Direkte motsatt av slik det er i dag. Grunnen til at det ikke er forsøkt ennå er at sofa'en vil da dekke inngange, som er noe upraktisk. Den er 3,30 bred gitt. :p

Men takker for informerende svar.

Geir Arne

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Platene bør du ikke sette rett bak høyttalerne, men ved refleksjonspunktet.
    Jeg fikk ikke noe serlig effekt med bassfeller i hjørnene på bakveggen.

Skråtaket kan ha godt av demping. Du finner nok et refleksjonspunkt der.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det er endel som anbefaler demping av frontvegg, derfor jeg tenkte der. Men du anbefaler det altså ikke?

Når det kommer til bass-traps er det derfor jeg vil snu rommet. ;)

Geir Arne

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Joda, jeg anbefaler demping av frontveggen, men på refleksjonspunktet. Det vil ikke bli rett bak, men litt på innsiden av høyttaleren, altså i retning den andre. Du finner refleksjonspunktet ved å benytte et speil. Gjerne et med litt størrelse på.
    Få med deg en hjelper som holder speilet inntil veggen mens du sitter i lytteposisjonen.
    Hjelperen flytter speilet langs veggen, og der du ser høyttalerelementene er refleksjonspunktet.
    Samme gjelder selvfølgelig alle andre vegger. :)

Du kan også dempe refleksjonspunkt nr to, men det har ikke like stor innvirkning. På sideveggene blir det da der du ser venstre høyttaler i speilet på høyre vegg.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Fint med litt anbefalinger. Slik status er nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en pakke med 5 cm og ha 2 på frontvegg, 2 på 1. refleksjon og 2 i skråtaket rett over sweetspot. Fungerer dette greit går jeg over til 10 cm her og der, evt noe annet som rydder opp litt lenger nedover.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.863
    Du burde prøve å få målt frekvens- og impulsrespons i de aktuelle lytteposisjonene. Uten målinger blir dette fort blind famling.

SRM

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    2.501
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo det beste, men ikke alle som har mulighet til dette. Det er uansett en stor sjanse for at han får en stor forbedring selv uten å ha målt på forhånd.

Selv hadde jeg på forhånd ingen målinger, men resultatet ble meget bra etter litt utprøving.
    Hvordan det målte etterpå vet jeg ikke, med det er ikke sikkert det hadde målt bra da eller.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.328
    Torget vurderinger
    18
    ganilsen skrev:
    Noen tips til hvordan?
    Førsterefleksjonene kan du godt dempe uten å gjøre noen målinger, det er jeg helt sikker på vil gi en bedring. Skal du gå mer grundig til verks så bør du nok måle, spesiellt hvis du skal gjøre noe under 200hz så er det nødvendig å vite hvor hvor problemet ligger. Det finnes mye måleutstyr, også relativt rimelige saker, problemet er heller å lære hvordan man bruker det og ikke minst tolke resultatene. Det kan være smart å leie inn en som kan dette.

ganilsen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Antall liker
    672
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hei igjen.

Da ankom omsider en pakke med 5cm rockwool akustikkplater (6 stk). Ser det er litt forskjell på sidene, har nå lyseste (nesten hvit) side ut. Er dette riktig? Har det noe å si?

Har som sagt 6 plater til rådighet og lurer da litt på hvor det er lurt å sette de. Har nå en bak hver høytaler i 1. ref, en på side vegg i 1. ref og to stk i 1. ref rett bak lyttepos i.o.m. at jeg sitter kun 60cm ifra bakvegg? Alle platene utenom de på frontvegg står på gulvet, med nesten 15cm ut i bunn. De på frontvegg er satt oppå benken min, ca 60cm på samme måte.

Fikk i allefall dempet den ville diskanten jeg har (hadde). Perspektiv har også muligens blitt en smule bedre. Og bassen virker noe mer definert, men det kan være fordi diskanten er dempet. Låter i allefall kurrant forløpig. Så nå er det bare jobben med plassering av HT på nytt og se om det kan tweakes mer.

Takker uansett alle som har bidratt med tips og info. :) Dette er et supert forum.

Geir Arne

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn