Bil, båt og motorsykkel Kan ABS/Traction control jammes...?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har hatt en litt merkelig situasjon med bilen.

Bilen er er Toyota Previa 2008 modell.

For ca 2 uker siden så opplevde jeg noe litt ubehagelig i bilen. Ting skjedde fort og uventet, så skjønte ikke helt hva som skjedde. Men det virket som ABS/traction control jobbet litt - bremsene slo seg på med slik pulsering som med ABS, og traction control lampen blinket. Det hele varte vel kanskje 1 sekund, midt i en høyresving. Første gang det har skjedd i de 4 årene jeg har kjørt denne bilen.

Jeg syntes det var litt rart- det var ikke glatt og jeg så heller ikke noe unormalt i veibanen.

Jeg kjører samme vei til og fra jobb, men i dag så skjedde akkurat det samme igjen - på eksakt samme sted. Og det har ikke regnet og det har vært over 10 grader de siste dagene, så tørr og fin asfalt.

Merket også at det stod en bil som var bulket i denne svingen en dag mellom disse to hendelsene.

Kan det være noe utstyr eller noen som driver med noen form for jamming eller noe slikt.

Mvh
OMF

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det er nok en gryende feil, har null tro på eksterne forhold.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja det er det som er merkelig.

Det har kun skjedd 2 ganger med 14 dagers mellomrom, og på eksakt samme sted innenfor 10 meter.

Jeg får ta meg en titt i veibanene der, om det kan være mye smågrus, slik at det faktisk er traction control som slår inn.

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Vil ikke være frekk, men en 10 år gammel Toyota er nok ikke avansert nok til at den kan jammes. Grus i veibanen er nevnt som en mulig årsak. Olje i veibanen kan være en annen. Grisekjøring??

• Liker
Reaksjoner: OMF

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Ville gått ut av bilen og sjekka veibanen.

Hvis veibane er fin, så kunne man sjekke bil for feilkoder. Kanskje er det noe som gjør at den slår ut etter en bestemt tid, men har vel mest tro på glatt veibane.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Du har vel kanskje fått på vinterdekk på den nå? Hvis det er over 10 grader sitter det ikke akkurat som støpt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Har sommerdekkk ennå, så det er ikke problemet.

Og jeg tar meg ikke nær av kritikk av bilen! ;-)

Mvh
OMF

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Det hender at tannkranser på aksler som sensorene registrere hastigheten til de forskjellige hjulene løsner eller ruster litt bort. Dette kan gi rare følger. Har og vært ute for metallspon i kransen. Det er litt rart det skjer kun på en plass.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Det er godt å høre at du ikke blir fornærmet om folk ikke er overdrevent entusiastiske over en 10 år gammel Toyota Previa.

Jeg husker jeg hadde en Peugeot Expert som første jobbil for mange år siden. Den hadde bra med dekkmønster, men jeg husker når jeg kom på E6 nordfra inn på ring 3 at jeg kunne holde en fin sladd gjennom svingen selv når jeg fulgte helt normal trafikk.

Ja, de er ganske følsomme de sensorene. Fetteren min hadde skifet hjullager selv, og da han hadde satt tilbake ABS-sensorene var den ene omtrent 1-2mm fra å ha kommet skikkelig ned i monteringshullet. Selv om sensorene jobber kontaktløst så var det nok til at den ikke fungerte.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er det en høyspent linje eller en ny GSM mast ell i området? Har ikke vært ute for noe slikt som du opplever men husker at det var en fyr i sverige som hadde kjøpt den største og dyreste volvoen (850?) husker ikke eksakt men den stoppet hver gang han passerte en høyspentlinje - la oss anta 400 kV.

Selv hadde jeg gjentagende opplevelser - avvik men ikke stans når bilen hadde stått parkert under en 400 kV høyspentlinje noen dager. Parkerte der mens jeg var ute med båten. Dette begrenset seg til litt rar oppførsel fra instrumentene. Dette var en 1995 mod Chevy så det var ikke all verdens elektronikk i den men "noe" var det.

[EDIT] Sjekk at du ikke har fått luft i bremsesystemet etc - for sikkerhets skyld.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.498
Sted
Ytterst i havgapet...
Hadde en merkelig opplevelse for ca 20 år siden, med en nokså ny Mondeo og en Motorola MicroTac... kjørte ut på en parkeringsplass, åpna døra med motoren i gang, og ringte en telefonsamtale- hvorpå motorkontroll, ABS og hele pakka gikk nærmest amok.... slo av tenninga med en gang.... prøvde flere ganger seinere å provosere fram samme feil, men uten å lykkes..
Biler kan nok også utsettes for interferens, selv om jeg aldri har opplevd noe lignende...

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.730
Det hender at tannkranser på aksler som sensorene registrere hastigheten til de forskjellige hjulene løsner eller ruster litt bort. Dette kan gi rare følger. Har og vært ute for metallspon i kransen. Det er litt rart det skjer kun på en plass.
Tanken om defekt/løs impulsgiver er ikke helt på jordet. Selve sensoren er nok ok (Selv en 10 år gammel Toyota har systemer som varsler om defekt sensor ;) )
Noen ulyder der fremme? Ulyd når du svinger?

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Husker en erfaring som det engelske bladet AUTOCAR (fra hukommelsen) hadde med Renault 5. Med bilradioen på - kanal 5 eller noe forsvant lyden under oppbremsing og kom tilbake når bremsingen var over. Rundt 1980. Tror jammen jeg har bladet fortsatt.

Mulig jeg husker litt feil, kanskje den skiftet kanal men uansett - når se bremset....

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sett fra et generisk feilsøkingsperspektiv er det nok langt mer sannsynlig at om du hadde klart å replikere situasjonen i en annen sving med samme helling, kurve, camber, hastighet, osv så ville du nok kunne opplevd feilen andre steder også. Grunnen til at du opplever dette kun i denne svingen er nok fordi du kjører på samme måte hver gang du treffer denne svingen, og at den er utformet på en annen måte enn de fleste andre svinger du kjører blir kjøremønsteret ditt er anderledes her enn ellers.

Du står da igjen med to muligheter:
Enten er det korrekt at den slår ut, grunnet et øyeblikks dårlig kontakt med underlaget, f.eks ved oppbremsing i våt, feildosert sving "over krøn" med litt for høy hastighet.

Alternativt er det noe som har blitt dårligere på bilen, og som hittil bare slår ut i slike situasjoner som det du opplever nå. Dersom du har kjørt denne strekningen jevnlig de siste fire årene i allslags vær og i tilsvarende hastighet, så antar jeg at dette er en sannsynlig forklaring dersom problemet fortsetter i denne svingen. Sannsynligvis vil du etterhvert oppleve i andre svinger også. Dårlige dempere kan for eksempel være medvirkende til at dette skjer, for å ta et eksempel som ikke er direkte bremserelatert.

• Liker

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Jeg syns allikevel vi skal holde mulighetene åpne for at det er noe ekstraordinært og spektakulært på gang her, til tross for at det tikker inn relativt plausible, men allikevel lett identifiserbare typiske cover up stories.

before-watch-xfiles-670x335.jpg

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Kanskje det er en klinikk for alternativ medisin og healing i nærheten av den svingen? Det kan jo være noe interferens derfra...

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.089
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Noen kornsirkler i nærheten kanskje:)

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.261
Sted
Østfold
Torget vurderinger
23
Ja, det kan jo være et spesielt sted med mye energi, enten fra menneskelige kilder eller fra noe vi ikke forstår. En slags norsk utgave av Stonehenge eller Puma Punchu.;)

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
4.089
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg heller mest mot at det må være noe glatt i veibanen som ikke er lett synlig. Det var godt du ikke kjørte MC, det kunne fått litt andre konsekvenser.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.230
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Trenger ikke være noe galt.

Har en sving her oppe mellom Narvik og Bjerkvik der ESP og antispinn slår ut på flere biler uansett vær og føre.. dette skjedde daglig når jeg pendlet i 3år.. snakket med verksted leder hos den aktuelle merkeverksted, og han kunne fortelle at de hadde flere biler som reagerte i den svingen da den lå helt i grenseland på rattutslag kontra hastighet i bilens hjerne. :)

• Liker

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Det holder jo at bilen blir litt lett på foten når den krenger litt og drivhjulet som går i innersving spinner en anelse.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
Kjenner vi OMF rett også, så gjelder vel minimumsvedlikeholdsskjemaet også, så utslitte støtdempere i kombinasjon med ujevn asfalt og sving, så kan vel et hjul slippe ørlite til å få ABS til å reagere.

• Liker

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trenger ikke være noe galt.

Har en sving her oppe mellom Narvik og Bjerkvik der ESP og antispinn slår ut på flere biler uansett vær og føre.. dette skjedde daglig når jeg pendlet i 3år.. snakket med verksted leder hos den aktuelle merkeverksted, og han kunne fortelle at de hadde flere biler som reagerte i den svingen da den lå helt i grenseland på rattutslag kontra hastighet i bilens hjerne. :)
Det høres jo ut som en plausibel forklarer. Dette er en relativt krapp sving, med 60 sone.

Og ja - her er det minimumsvedlikehold.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.787
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Begynner å bli lei gammel bil nå.

Skiftet dynamo for et par måneder siden - også en artig sak, en ting er jo at den slutter å lade, men denne kortsluttet fullstendig, så når jeg koblet til fulladet batteri så bare freste det nede i dynamoen. Helt jævlig trang å få den ut også.

Også hadde jeg litt lyd i servopumpa nå, så den må vel sikkert skiftes om ikke så alt for lenge.
Frykten er jo at det skal skje noe med turbo/EGR eller noe mer kødd med dyser/dieselpumpe.

Men det er vel ikke helt krise - den er jo 10 år gammel har passer 200 000 km, og alt vedlikehold inkluderte dekk, EU kontroll og ulike deler er vel fortsatt på riktig side av 15 000,-/året og da kjører jeg vel omtrent 15 000 km også.

Mvh
OMF

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Hvis du er sulten på mer, bare kjøpt deg en XC90 av de første utgavene, helst med høy kilometerstand!

• Liker

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.110
For en som sitter 30-50 timer i uka på tastaturet, er mekke gøy. Og det er umulig å bruke mer enn 30-40000 i året som nybil koster på å mekke gammel bil

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Hvis du er sulten på mer, bare kjøpt deg en XC90 av de første utgavene, helst med høy kilometerstand!
Lurer på om det var en sånn jeg så gå som drosje i Oslo for noen år siden. Eieren hadde fått lagt solfilm eller noe som bokstaver i bakruta med tekst noe i retning av: "ALDRI MER VOLVO. TRØBBEL MED GIRKASSE BLA-BLA-BLA... NESTE GANG BLIR DET TOYOTA".

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Naboen har en Previa. Den har passert 800K km. Men rusler og går. Ikke spesiellt vakker men henger nå sammen og han har bestemt at den skal få lov til å kjøre til EU kontroll eller sammenbrudd gjør den ulønnsom å reparere.

Det hører med til historien at salt benyttes meget skjelden på våre veier.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.993
Sted
Østfold
Ja, det har ikke vært noen heldig konstruksjon (edit XC90). Jeg har en kompis som har en slik. Han har vel hatt den i 2 år nå, en 2004-modell, og nå den har lært meg mye om hvor mange ulike feil man kan ha på en bil. Alt som har med chassis og hjuloppheng å gjøre, alt det elektriske, og drivverket er det så mye feil på at det seriøst truer "gode" gamle Voyager 2,4 automat, eller førsteutgaven av Vito.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.568
Sted
Sølvbyen
Ja, det har ikke vært noen heldig konstruksjon (edit XC90). Jeg har en kompis som har en slik. Han har vel hatt den i 2 år nå, en 2004-modell, og nå den har lært meg mye om hvor mange ulike feil man kan ha på en bil. Alt som har med chassis og hjuloppheng å gjøre, alt det elektriske, og drivverket er det så mye feil på at det seriøst truer "gode" gamle Voyager 2,4 automat, eller førsteutgaven av Vito.
Jeg hadde en 2000 modell Vito, men hadde ikke så mye annet feil enn at luftmengdemåleren måtte byttes, og at den stod en hel sommer inne på verkstedet til BOS etter at den plutselig ikke ville starte en morgen. Største problemet med den jeg hadde var egentlig de som hadde eid den før meg, og ting de hadde gjort eller var ansvarlig for.

Eller kanskje jeg bare har fått det såpass på avstand at jeg bare husker de gode minnene.

Topp Bunn