Kamskjell

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er det noen som har en god oppskrift med kamskjell som hovedingrediens?
Har hatt noen liggende i frysen en stund men fant ut at nå var det på tide å spise de, men så har jeg aldri laget slikt før..
Tenkte å steke de, men trenger tips til tilbehør og saus og slikt. :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.300
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Selv liker jeg "enkle" ting med kamskjellene og som en forrett.
Noen få sekunders steking eller grilling. En liten saus basert på litt creme "fresj", noe hvitløk og finhakket sitronskall er digg til dette.
Men under artoftaste.no
er det mange forskjellige oppskrifter.
http://artoftaste.no/servlet/region...1val=&a2id=10054941&a2val=&p_recipe=kamskjell

Kanskje denne hadde vært noe?
http://artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10359581

DU(Dere) får kose der skikkelig ikveld..

Selv har jeg en surret elgstek i ovnen som er gjort masse snadder med.
Kommer finfint hifi-besøk ikveld.

Kanskje en liten akevitt eller tequila utover de senere timer?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Takk for tips.
Jeg kikket litt rundt etter oppskrifter på nettet tidligere og det ser ut til å være typisk forrettmat ja.. og ofte i kombinasjon med sitron/appelsin, vårløk og bacon, så kanskje jeg skulle prøve noe slikt...

Fintfint hifibesøk, ja det er mer enn jeg får, her kommer det bare en drøss med julebukker med sånn cirka 5 minutters mellomrom, får satse på at de gir seg før vi skal til å spise.. ;)

P

Parelius

Gjest
Hvorfor ikke satse på nyslaktet julebukk til forrett?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.300
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bedre med julebukk, enn horebukk sier nå jeg.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.494
Etter å ha renset kamskjellene, lar jeg kjøttet dampe på en pesto laget av soltørkede tomater, hvitløk og chilli med noen dråper oliven olje, hvitvin og sitronsaft på hvert skjell på rist. På vei til bordet dysser jeg på litt grovt revet parmesan.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.603
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer kamskjel er oppskrytt, iallfall til prisen.
Skal du ha dei oppetne, er det greitt å grille dei med litt pensling av kvitlauk, piripiri og eitkvart saltaktig.
Rista loff under?
(Gidd ikkje sjå i kokeboka, du har sikkert sjølv)

N

nb

Gjest
Dette kommer tungt inspirert fra Terje Ness:

Server på en ertepuree, lages ved å koke erter noen minutter, kjør med stavmikser med godt med smør, smak til med salt & pepper, kanksje litt sitronsaft.

Bland appelsinjuice, sherryeddik og livenolje og ha i rødbeter skåret i terninger. La trekke på svak varme (eller i ovnen på ca 100 grader) en times tid til rødbetene er møre.

Mener originaloppskriften også hadde en chevre-saus som stort sett bestod av chevre og melk, men den kan sikkert godt sløyfes.

Stek kamskjellene på sterk varm ett minutt på hver side. De skal IKKE være gjennomstekte.

Lykke til!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.603
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har de prøvd albogeskjel no i januar (ein av dei relativt trygge månadane å ete i fjøra). Veldig enkel oppskrift:
Kveik opp eit bål, og legg ei steinhelle på. Legg albogeskjela med sugeflata mot hella. Når skjelet kan løftast opp, er maten ferdig....
(Sugekoppen smakar viskelær/blekksprut, og er ikkje noko vidare. Men resten er bra...)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.464
Torget vurderinger
0
Bedre med julebukk, enn horebukk sier nå jeg.
Kommer an på om det er du eller noen andre som er julehorebukken !!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Min fortrukne måte å spise kamskjell på er uten tvil:

Få tak i levende skjell (bestikk en dykker eller noe)
Skjær løs muskelen og del denne i tynne tynne skiver
spises rå med litt god soyasaus og wasabi og mulig også en bit med syltet ingefær hvis man vil.

Usedvanlig delikat!

llossius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2005
Antall liker
0
Skåret i terninger og gratinert i skjellet med ostesaus og revet ost på toppen. Husk å ta med gonadene. Også flint å ha i fiskesuppe. Husk å dampe skjenne til de åpner først, bruk gjerne et lauberblad i vannet.

En eldre bekjent av meg spiser de rå.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg laget en utvidet versjon av denne: http://www.ica.no/FrontServlet?s=mat_inspirasjon&state=recept&receptid=4823

Stekte en pakke bacon og noen sjampinjonger delt i småbiter og fordelte det utover en ildfast form sammen med noen tomatbåter. Så laget jeg løksausen som beskrevet i oppskriften, stod ikke hva jeg skulle gjøre med fløten, men jeg hev den nå oppi etter fiskekraften. Så fordelte jeg dette utover i den ildfaste formen, delte kamskjellene i skiver, stekte de litt, la de oppi formen og hadde litt ost på toppen. Så gratinerte jeg dette i ca 10 min. Hadde pommes noisettes til. Mulig en kokk vil snu seg i graven, men det ble bra etter vår smak… ;)
Men egentlig er jeg litt enig med Arve… det er litt oppskrytt. Første gang jeg smakte det, som en slags forrett på en fin restaurant, husker jeg at jeg tenkte at :jaja… det smaker omtrent som fiskebolle… og det er jeg i grunn litt enig i ennå…

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
211
Kamskjell skal tilbredes på enklest mulig måte,Ristes lett i panne med salt og pepper,..Da smaker det kamskjell.

Topp Bunn