Kamerakjøp til besvær

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg hadde jo spart opp til et Canon eos 5d II til ferien, men nå er det ingen som har det inne til en fornuftig pris.
Så da tenkte jeg å anskaffe nytt kompaktkamera for å ha i ferien, mens jeg venter. Men hva er bra? Har et Sony fra før, og da er det jo nærliggende å gjenbruke minnebrikken. Ser Elkjøp selger Sony DSC-W270, men hvordan er kvaliteten i forhold til f.eks Canon ixus 870 IS, som akam anbefaler? Noen som vet? Akam skriver jo ingen ting om Sony, og Japan, som er den eneste butikken i Trondheim hvor jeg har funnet et snev av kompetanse, har bare de flat.kameraene til Sony.

N

nb

Gjest
Frøkena har et Ixus 870IS som jeg synest tar gode bilder - man gjør sjelden noe galt om man går for Ixus-serien til Canon. Du vil sannsynligvis uansett ha et kompaktkamera, EOS 5d er for stort til at du gidder å drasse med deg det + nødvendige objektiver + blitz osv over alt. Har du Canon på begge, så kan du bruke samme programvare, selv om du sannsynligivs uansett vil ønske å holde deg unna den medfølgende programvaren til Canon.

Minnekort er såpass billig at jeg ikke ville latt det bli en vesentlig del av beslutningen.

Et annet alternativ er å gå for et kompaktkamera som har et litt utvidet bruksområde, f.eks som er vanntett.

En annen sak er at jeg ville vurdert å kjøpe en litt eldre modell til mye lavere pris med mindre du er veldig ivrig, veldig flink og har veldig god råd. Det er neppe mange bildene du går glipp av med en 5D, 40D eller noe annet som har et år eller to på baken. Men bevares, utstyr er morro det;) Rundt 20k + objektiver i tilsvarende klasse er en del penger å bruke på kamera.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg er veldig ivrig. ;D

Men jeg har vurdert eos 40D ja. Det koster ca 6.000 for huset nå, tror jeg. Problemet mitt er at jeg aldri blir helt fornøyd om jeg firer på kravene. Eiergleden blir ikke det samme. Blitz trenger jeg neppe med 5D og et lyssterkt objektiv.

Du har rett i at man bør ha et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen, det er derfor jeg satser på det nå.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.138
Sted
Holmestrand
Skal du ha kompakt er Canon G10 (evt en annen modell fra G-serien) et opplagt valg. Det vil også være et godt supplement senere ved siden av den ikke akkurat lille 5-ern.

Du kan jo kjøpe deg en 40D (eller kanskje 30D) brukt som du bruker inntil du finner 5D til riktig pris. Tror du vil få igjen det samme (?/-) når du selger videre.

N

nb

Gjest
BT skrev:
Jeg er veldig ivrig. ;D

Men jeg har vurdert eos 40D ja. Det koster ca 6.000 for huset nå, tror jeg. Problemet mitt er at jeg aldri blir helt fornøyd om jeg firer på kravene. Eiergleden blir ikke det samme. Blitz trenger jeg neppe med 5D og et lyssterkt objektiv.

Du har rett i at man bør ha et kompaktkamera i tillegg til speilrefleksen, det er derfor jeg satser på det nå.
Jeg har 40D og er veldig fornøyd. Den ekstra lysfølsomheten til 5D mkII hadde selvsagt vært snasen, men det begrenser meg ikke så mye i praksis. Jeg har også den argeste blitzen til Canon (580 eller hva den nå het), og blitz synest jeg man trenger uansett. Det er ikke bare når det er lite lys man trenger blitz. Etter det jeg har forstått så er 5D primært et portrettkamera, jeg tar en del sportsbilder og slikt, og da er det fint med høy seriebildehastighet (40D har 6.5 bilder i sekundet).

Et kompaktkamera synest jeg bør være så kompakt som mulig og det er fint om det er så enkelt å ha med å gjøre at det med letthet kan brukes av husstandens eventuelt mindre teknisk interesserte medlemmer.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.751
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Skal du ha et så bra kamera som EOS 5 mkII - så må du kjøpe blitz også. Det er dag og natt hvis man skal ta bilder innendørs!

Mvh
OMF

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Naturligvis må jeg ha blitz.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kanskje det må bli en IXUS 990IS. HD-video og hdmi frister...
G10 tror jeg blir vel stor.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
På en G10 kan du bruke samme blitz som på 5d, det er jo litt praktisk? Kanskje en pent brukt g9 for å få litt mer økonomi i det ?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er flere butikker som har 5D mk II kit på lager. Litt teit hvis du ikke trenger nytt objektiv. Objektivet som følger med er meget anvendelig Canon EF 24-104 F/4 IS USM.
Bruk prisguiden på akam.no

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Litt på siden

Min datter fikk et slik Olympus kompaktkamera av typen som et vanntett og støtbestandig. Tar overraskende gode bilder, og tåler virkelig det det lover.
Vi har tatt undervannsbilder (1-4mtr) med meget godt resultat!

Dette er et meget godt kamera som du ikke behøver å være redd for.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Da ble det sannelig kompaktkamera på meg. :D

Valget falt på en kjekk liten sak med 25-300 mm zoom, f3,3-4,9, HD-video og Leica-opptikk. Selgeren sa at det er alt for lite kameraer på markedet på grunn av at produsentene har overvurdert virkningen av finanskrisen og derfor produsert for lite.

Topp Bunn