Kamera

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei dere som kan dette.
Jeg skal kjøpe et lite, enkelt kamera av god kvalitet til kona. Problemet er at jeg ikke vet stort om fotoapparat, og mest sannsynlig blir lurt på fjorårets modell til dobbel pris. Noen som har tips til et bra kjøp opptill 3000,-? Det trenger ikke være veldig avansert, men skal ta fine bilder. Jeg aner ikke hva man kan forvente av bildekvalitet til denne prisen, men best mulig. Noen stikkord: brukervennlig, enkelt, kvalitet.

Hilsen Tommy

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Du finner en del tester på slike kamera på for eks akam.no og dinesider, men mitt tips er å finne et at Canon sine IXUS kameraer. De har flere modeller opptil den prisen du har satt. Veldig god kvalitet og tar veldig gode bilder, pluss at de har en del snedige ekstra funksjoner. Skal selv ha meg et slikt lommeformat kamera fra Canon etterhvert, som skal erstatte en aldrene, MEN fortsatt fungerende IXUS V2 (fra ca 2002). Bruker primært dig. speilrefleks, men vil ha noe lommevenlig og grei videomulighet. Derfor blir det en ny og mer moderne IXUS på meg iallefall snart :)

mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mmmmm - ga et Ixus til samboreren og det falt i smak. Ser ut til å være et godt - og ukomplisert kamera.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det er flere gode kameraer til 3.000.

Canon Ixus 970 IS er en lekker sak. 10MP, 5*zoom, f3.2, 320 bilder per ladning:

Nicon Coolpix S700 er rimeligere, 12MP, 3*zoom, f2,8

Sony DSC-W170 er også et godt alternativ, 10MP, 5*zoom, f3.3

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Antall liker
1.000
Sted
Oslo
Torget vurderinger
126
ixus for alle penga..lett å selge igjen senere

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.593
Torget vurderinger
12
Jeg kjøpte et Panasonic DMCFS5BLACK til en av unga. Pris ca 2500 på Elkjøp + minnekort og veske. Vi fikk det rabattert til ca 2000,- Kameraet har Leica optikk og er intuitivt og brukervennlig med stor skjerm og kort responstid (MYE kortere enn et Ixus 500 jeg har hatt tidligere). Ser ok ut også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Trondmeg skrev:
Jeg kjøpte et Panasonic DMCFS5BLACK til en av unga. Pris ca 2500 på Elkjøp + minnekort og veske. Vi fikk det rabattert til ca 2000,- Kameraet har Leica optikk og er intuitivt og brukervennlig med stor skjerm og kort responstid (MYE kortere enn et Ixus 500 jeg har hatt tidligere). Ser ok ut også.
De gamle Ixus-modellene var trege. Det har Canon rettet på.
Det er helt annen kvalitet på kameraene i denne prisklassen nå enn for noen år siden.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har brukt Ixus med hell, flotte kameraer det.

BT skrev:
Nicon Coolpix S700 er rimeligere, 12MP, 3*zoom, f2,8
f/2.8 er meget bra for kompaktkamera; med dette kan du ta innendørs bilder med relativt beskjeden tilgang på lys uten nødvendigvis å måtte ty til blitz. Ver dog obs på at dette gjeld ved kortaste brennvidde på dette kameraet. Lysfølsomheten synker fort når du zoomer, dette er heilt normalt for kompaktkameraer.

timbre på euphonia-audioforum.se brukar coolpix.

Du treng ikkje henge deg for mykje opp i oppløsning. Etter mi meining er alt over 5MP meir enn nok for dei flestes behov (for plakatstr bør du dog litt lenger opp på oppløsning).

Ser fleire forhandlarar skryter av at du kan stille ISO-verdien på nokre nye kompaktkameraer så høgt som 3200, eller t.o.m. 6400, og dermed ta "flotte bilder innandørs utan blitz". Dette er eiin sannhet med modifikasjonar. Høgare ISO-verdi vil gje økt digital støy, noko som sjelden er ønskeleg.

PS:
Ikkje kjøp Samsung digimax i5 (hvis dette fremdeles er på markedet), det har eg. Ekstremt lyssvakt. Styr unna.

Lykke til i jakta, Tommy

Mvh. Karl :)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Ser at du har skrevet lite, men skal dere ta gode bilder ville jeg tatt steget opp til denne
Utrolig gode bilder stilt på AUTO samtidlig har en andre innstillinger som gjøres automatisk av kameraet (sport, portrett,osv.) Dette git GODE bilder, ikke er det gærn pris heller 3290-, Japan foto, komplett får du den med fotoskriver til 3499-,

Bare ett tips... ;)

MVH Johnny

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Ser at du har skrevet lite, men skal dere ta gode bilder ville jeg tatt steget opp til denne
Utrolig gode bilder stilt på AUTO samtidlig har en andre innstillinger som gjøres automatisk av kameraet (sport, portrett,osv.) Dette git GODE bilder, ikke er det gærn pris heller 3290-, Japan foto, komplett får du den med fotoskriver til 3499-,

Bare ett tips... ;)

MVH Johnny
Bra tips det der, Johnny, og lite er det også. Var på eit kurs i regi av Nikon i går der ein fotograf presenterte nokre fashion bilder ho knipsa på Santa Monica Beach. Aldeles nydelege bilder, kunne definitivt ha pryda framsida på eit motemagasin. Kamera som vart brukt: Nikon D40.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
johnnygrandis skrev:

Bare ett tips... ;)

MVH Johnny
Bestilte nettop et slikt D40 og fikk med et Nikon 55-200mm F4-5,6G AF-S DX objektiv for tilsammen 3995,-
Brukbar pris ?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Speilrefleks er sjeldent tingen å kjøpe til kona. De tar for stor plass i veska og ligner for lite på et smykke. 8)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Buffy skrev:
Bestilte nettop et slikt D40 og fikk med et Nikon 55-200mm F4-5,6G AF-S DX objektiv for tilsammen 3995,-
Brukbar pris ?
Om eg ikkje tek feil er dette objektivet, kjøpt separat, litt rimelegare enn kit-objektivet AF-S DX 18-55mm som følger med D40 til ein pakkepris på kr 3.299,- (JapanPhoto).

Men, iom at Nikon ikkje (så langt eg kan sjå) har laga pakkepris på D40 med 55-200mm F4-5,6G AF-S DX, så er prisen du har fått slett ikkje så galen (3.297,- + 999,- = 4.296,-).

Vil samtidig anbefale deg, om du har budsjett til det, å supplere med eit objektiv med kortare brennvidde, 55mm kan bli tungvint f.eks. ved innendørs fotografering pga liten vidvinkel. Gjerne eit zoom-objektiv, dette også. Fast brennvidde er også kjekt (og sylskarpt), men meir tungvint då du i større grad må "følge" motivet.

Gratulerer med flott kamera!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
LydKarl skrev:
Buffy skrev:
Brukbar pris ?
Om eg ikkje tek feil er dette objektivet, kjøpt separat, litt rimelegare enn kit-objektivet AF-S DX 18-55mm som følger med D40 til ein pakkepris på kr 3.299,- (JapanPhoto).

Men, iom at Nikon ikkje (så langt eg kan sjå) har laga pakkepris på D40 med 55-200mm F4-5,6G AF-S DX, så er prisen du har fått slett ikkje så galen (3.297,- + 999,- = 4.296,-).

Vil samtidig anbefale deg, om du har budsjett til det, å supplere med eit objektiv med kortare brennvidde, 55mm kan bli tungvint f.eks. ved innendørs fotografering pga liten vidvinkel. Gjerne eit zoom-objektiv, dette også. Fast brennvidde er også kjekt (og sylskarpt), men meir tungvint då du i større grad må "følge" motivet.

Gratulerer med flott kamera!

Takk for tipset, har mye å lære.

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
25
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Takk for gode forslag folkens. Jeg skal bruke noen dager på å orientere meg før jeg trekker fram VISAen. Desverre er speilreflekskameraer for store for lomma/veska, så det må bli et kompakt.

Hilsen Tommy

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
maestro skrev:
Buffy skrev:
johnnygrandis skrev:

Bare ett tips... ;)

MVH Johnny
Brukbar pris ?
Betalte 3495,- for en stund siden (januar) på Elkjøp. De hadde det på tilbud en stund pga. ny modell.
Tipper dette var med kit-objektivet AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm. Dei har dette tilbudet enno, men må sjå seg slått av JapanPhoto på pris, dog er det marginale prisforskjellar det er snakk om her.

Tommy, eg har sett litt på nettet. Kona di skal ha dette vakre smykket; Ixus 960, passar perfekt til dine ønsker, både mhp brukervennlig, enkelt, kvalitet og pris:

Bilde saksa frå www.elkjop.no

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
0
Før du kjøper kamera, prøv dem!

Mange av disse nye point and shoot er meget små, så små at de kan være vanskelige å bruke.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.929
Torget vurderinger
4
Acoustics skrev:
Før du kjøper kamera, prøv dem!

Mange av disse nye point and shoot er meget små, så små at de kan være vanskelige å bruke.
¨

Godt poeng,
- hviklet også er grunnen til at jeg kjøpte Nikon Coolpix P5000 (eller var det P5100?) til min gamle far. Solid byggekvalitet, intuativ layout, og ikke for(!) lite. Nedsiden er at det ikke er det raskeste på markedet, dog ikke så tregt at det er noen stor ulempe.

Personlig ville jeg heller satset på Nikon sitt D40, men selvom det er lite og hendig er uansett et SLR mer å dra på.

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Heilt einig, kameraet bør sitte godt i handa. På ei anna side, sitter nokon som helst av desse lommekameraene særlig godt i handa? Trådstarter ønsker at kameraet nettopp skal passe i lomma. Lurte på å anbefale han eit coolpix ala det du viser til her, men var redd dette trass i beskjeden str ikkje vart lite (tynt) nok? For veska er det perfekt.

Sjøl handla eg nyleg kamera, hovudkriteriet var at det skulle sitte skikkeleg i handa. Men det er mi prioritering. Det får ikkje plass i lomma.

Topp Bunn