Kamera ++ Bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.597
    Torget vurderinger
    13
    Hei..

Ser at det taes masse fine bilder her på forumet..., er selv på nybegynner stadiumet når det gjelder bilder men syntes det er utrolig spennende å holde på med.

Kan det være rom for en tråd der vi legger ut bilder vi syntes er bra og forteller litt om hvilke innstillinger og kamera vi bruker.
    Om vi bruker redigeringsprogram går det jo an å fortelle litt om det og.

MVH Johnny

vi prøver....

Her er kameraet jeg bruker.

Dette bildet er tatt på kvelden i overskyet vær, kameraet har en egen innstilling som brukes når en tar bilder av unger dette gjør at hudtoner blir myke og naturlige.

2 Gode venner. :

Bildet er redigert i photoscape utrolig enkelt å lett program å redigere i...

Hund ;D

Hunden er en kollega på jobben sin, vi skulle knipse bilder av noen produkter på jobben så vi lekte oss litt med kameraet først.Bildet er tatt med studioblitz og kameraet er innstilt manuelt av fotografen på jobben.(-jævla styr å få den hunden til å sitte i ro)

MVH Johnny

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kan hive med et par jeg også da fra nabolaget her.

Jeg bruker samme kamera - Et Nikon D40 med et Nikkor 18-200 VR

trykker man på properties på bildet får man tekniske detaljer

Bruker stort sett Photoshop CS3 og DxO hvis jeg skal endre noe, samt Picasa. Er totalt nybegynner selv, men synes det er morro å ta bilder.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    God ide’. Fine bilder.

Tøft at det er øynene til hunden som er skarpe, om ikke dybdeskarpheten er så stor bør øynene være skarpe ellers blir bildet sjelden bra.
    Kunne kanskje beskåret det litt så man ikke ser arket på veggen bak, men på den annen siden gjorde det kanskje bildet litt mer spennende.

Når det gjelder det første bildet er det et fint portrett. Et vanlig problem når man tar bilde av to personer er at autofokusen kan bli lurt fordi den ofte fokuserer i sentrum av bildet, men det har ikke skjedd her.
    Til å være tatt i overskyet vær er fargene ganske varme og fine. Fint med den ensfargede og rolige bakgrunnen.

Har ikke så mange bilder på denne pc-en, men kan jo legge ut noen selv om mange sikkert har sett dem før.

Har en versjon av Photoshop, som jeg bruker litt, men ikke så mye. Beskjærer bildene og endrer størrelse og gjør de av og til om til svart-hvitt vha. channel- mixer, da kan man få til noen flotte effekter til tider..

Vedlegg

M

MPT

Gjest
    Flotte bilder! Gjestemedlem, du er virkelig en fotograf! :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.597
    Torget vurderinger
    13
    Nydelig det havfiske bilde, Dehpnot.

Her er ett bilde Stilt inn på portrait,- myke hudtoner, bakgrunn litt diffus.

Ett til av en av minsta(har to like), gjort om til Svart og hvitt.

MVH Johnny

EDIT; Takk for det Komponenten, og tipsene.

Du er jo rene proffen...Helt utsøkte bilder.
    Tar gjerne imot mer.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Bildene er fine jh, men forsøk å ta vekk alt unødvendig i bildene. Prøv å ta med så lite som mulig av forstyrrelser og ting som ikke gir informasjon. Himmelen over barna bør beskjæres.

Jobb med fokus og prøv å bruk manuell fokus. Det virker for meg som at fokusområdet ligger fra øynene og litt bakover. Kanskje hadde det blitt bedre om bakre fokus hadde ligger nærmere øynene. Vet du hva som skal til for å øke fokusområdet? Bildet hadde blitt mer dynamisk om du hadde snudd kameraet på siden tror jeg og unngått arket bedre.

Det tredje bilder er fint komponert. Bare litt mangel på lys i øynene og fargene virker litt vel kraftige. Minstemann har et morsomt uttrykk! Litt vel klemt nederst. Lyset fra vinduet løfter bildet opp og det er bra.

Bare litt kontruktiv tilbakemelding om du ønsket det :).

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Øynene er viktige når det gjelder portrett, for blikket søker automatisk etter øynene. Fine portretter, morsomt uttrykk på minstemann ja, eneste jeg kan komme på å kommentere er at haken er beskåret, men uttrykket er så bra et det ødelegger ikke bildet. :)

U

utgatt60135

Gjest
    Reflekter på hvordan øynene fanger bildet. Hvor går blikket? Hva er fokus? Hvor går linjene? Er det helhet? De gamle kunstnerne brukte mye en trekant, tre linjer eller punkter hvor blikket vandrer mellom dem. Effektivt. Guttens røde munn gir en fin balanse med det røde hodeplagget.

Hva er positiv energi og negativ energi? Lys og farger trekker i bilde på forskjellige måter. Hvitt lys trekker fremover slik som rødt lys. Hvordan balanserer bildet? Tungt eller vektløstløst?

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.597
    Torget vurderinger
    13
    Takk for konstruktiv tilbakemld. det blir nok fotokurs på meg etter hvert, så mye å lære å så liten tid. 8)
    Bet meg spesielt merke i å unngå å få ark følelse med å snu /vinkle litt på kamera.
    .-Her er plass for mer, fyll på litt da.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.597
    Torget vurderinger
    13
    Dette er ikke ett bilde jeg har tatt men syntes bildet er fantastisk bra.

MVH Johnny

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Bare spør :)... (jeg er jo såkalt proff.. ::), men jobber med levende bilder)

Bildet er morsomt og lekkert men legg merke til blikkvandringen. Veksler det mellom glasset og damen i defokus? Hvor lenge orker du å se på bildet?

Bilder kan ha ulik betydning avhengig av budskapet. Hvis kunst er målet må bildet vare veldig lenge og gir lyst til å dvele og studere bildet mange ganger. Dette bildet tiltrekker oppmerksomhet øyeblikkelig. God for reklame? Komposisjonen er utmerket, imo.

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Fotografering er utrolig spennende. Er selv helt fersk innen foto så slike tråder leses med stor interresse. Jeg er veldig fasinert av lyset ved morgen og kveld, så denne uka har jeg prøvd å få noen bilder av måne og soloppgang. Uff, da må man tidlig opp... På mandag var det fullmåne og jeg satte meg i bilen rett før midnatt for å finne ett passende motiv og ett fint sted å stå. Stedet var perfekt med flott utsikt ut mot havet. Dessverre var jeg alt for sent ute og månen sto allerede langt opp på himmelen. Så, uten å tenke mer på måner og omløpstid så dro jeg til samme sted natta etter. En time tidligere selvfølgelig. Og jeg ventet. Og jeg frøs. Og ventet og ventet... og 3 timer senere, kom endelig den utrolig flotte månen opp av horisonten! Men, så var det dette med lukketid og blenderåpning når man skal ta bilde av slike sterkt lysende objekt og mørk natur rundt. Noen tips hadde jeg fått, men det ble knapt 2-3 gode biler ut av 167 forsøk. Dagen etter ble det en rådgivingsrunde hos noen kyndige og jeg fikk tipset om dobbel-eksponering og "dekkende" finger foran det verste lyset. Dessverre er det ikke fullmåne hver dag, og det er enda mer sjelden å se det så klar på en skyfri himmel. Neste forsøk for komme til høsten.

Så med misslykket måne på mandag så tenkte jeg at jeg skulle få med meg soloppgangen i dag tidlig. Opp ved skumringstid: 0430. Fyttekatte dette er tidlig! Ut på samme fine sted ute ved havet og for noen utrolig vakre motiv i flott lys! Men, igjen så må teknikken læres, for det å få med mørkt landskap og sterk sol uten å oversksponere er tydligvis en læreprosess. Her er dagens "fangst":

Vedlegg

mls

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Antall liker
    27
    Hvem bryr seg om komposisjonsmessige feil, osv.? Dette bildet er ubetalelig. Herlig! :)

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Solnedganger er utrolig flotte, men samtidig kanskje noe av det vanskeligste å ta bra bilder av. Det blir ofte litt klisjeaktig, man har sett så mange flotte solnedgangsbilder at man fort går lei, og bildet blir aldri som virkeligheten. Men lyset om morgenen og kvelden kan brukes til å ta bilder av andre ting, det er en helt annen type lys enn midt på dagen med sterk sol.
    Skal man ta bilde av månen må man ofte undereksponere, blir sjelden bra med automatikk, kameraet vil kompensere og gjøre bildet for lyst. Man kan prøve seg frem når man har digitalkamera, så kan man kompensere underveis.

Har et bilde jeg tok av månen en gang i sommer, den kom opp og var så flott inni noen skyformasjoner at jeg måtte grave frem kameraet og ta bilde av den, selvsagt var virkeligheten finere enn bildet her og..

Jeg pleier nesten alltid å undereksponere bildene mine litt, for lyse bilder liker jeg ikke, og det er lettere å gjøre bilder lysere i ettertid enn mørkere. Dessuten kan man korte inn lukkertid og få skarpere bilder om lyset er svakt.

Det er vanlig å plassere objekter på bilder, som båten på bildet over, i det gyldne snitt, dvs ca 1/3 opp og inn fra hjørnene. Det ser også oftest best ut når dette motivet beveger seg innover i bildet.
    Selvsagt ikke noe man må gjøre, men det blir ofte mer behagelig å se på da.

Skal man ta bilde av vann i bevegelse blir det ofte fint om man bruker stativ og litt lang lukker tid, da blir det som dette:

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg liker av og til å ta bilder av 'ingenting', bare leke litt med komposisjon, farger og tekstur. Bildene sier absolutt ingenting men det er morro å prøve å se estetikken i rot og forfall også.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Du er flink til å komponere, Gjestemedlem. De små stråenenede til venstre er et viktig bidrag til komposisjoen. Små detaljer kan være viktige.

Og månebildet er nydelig Komponenten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn