Kalibrering av Revox b77 mkII

cannon

Medlem
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
12
Antall liker
5
Har tidligere hatt Technics RS 1500 US. Meget bra maskin, men dyr og vanskelig å få tak i. Har mulighet til en Revox B77 mkII.
Er det viktig å kalibrere denne, og hvem kan evt. utføre dette?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.362
Antall liker
11.947
Sted
Ytterst i havgapet...
Man starter vanligvis med å justere opp avspillingsdelen først, både mekanisk (hoder) og elektrisk... deretter justerer man opptaksdelenfor å følge avspilling...
Da er man avhengig av kalibrerte testbånd som utgangspunkt.... er vel ikke mange som har det....???
 
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Jeg brukte bare head sett. Justerte både avspilling og innspilling med det. Justerte til det ble mest diskant. Ble bra nok.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.362
Antall liker
11.947
Sted
Ytterst i havgapet...
Joda - det kan funke for en enkelt maskin, men blir ikke nødvendigvis kompatibelt med bånd fra andre maskiner.....
 
Sist redigert:

cannon

Medlem
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
12
Antall liker
5
Jeg brukte bare head sett. Justerte både avspilling og innspilling med det. Justerte til det ble mest diskant. Ble bra nok.
Hei. Er ikke veldig inne i det tekniske, så lurer på hvordan jeg justerer dette? Vil helst bare spille. Forsto at det finnes et par produsenter av bånd i dag. Eks. RTM LR35, og bare bruke dette.
 
S

Slettet medlem 32125

Gjest
Hei. Er ikke veldig inne i det tekniske, så lurer på hvordan jeg justerer dette? Vil helst bare spille. Forsto at det finnes et par produsenter av bånd i dag. Eks. RTM LR35, og bare bruke dette.
Jeg justerte bare lyd hoder. Er ett spes navn på det, opp, ned og sideveis. Disse båndene du nevner kjenner jeg ikke til.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.362
Antall liker
11.947
Sted
Ytterst i havgapet...
Sideveis tilt av hodene kalles for azimuth,, så er det høyde og evt front-back vinkel, litt avhengig av hvilken spiller det er.... Justering for båndtype gjelder kun for opptak, for å sikre korrekt magnetisering av båndet.. dette justeres ved bias kontrollen.. Forskjellige fabrikater og typer av bånd skal typisk ha forskjellig bias, Når man først har justert spilleren til en båndtype skal man fortinnsvis bruke kun denne typen, da bruk av andre typer vil gi avvik i frekvensgang og nivå..
For ren avspilling av ferdige bånd har dette ingen betydning...
Hvis man begynner å skru mekanisk og/eller elektrisk bør det utvises stor forsiktighet.. det er fort gjort å skru seg helt ut på jordet...
 
Sist redigert:

cannon

Medlem
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
12
Antall liker
5
Jeg justerte bare lyd hoder. Er ett spes navn på det, opp, ned og sideveis. Disse båndene du nevner kjenner jeg ikke til.
Takk for svar. Fant det på nettet. Er en produsent i Frankrike tror jeg.
Sideveis tilt av hodene kalles for azimuth,, så er det høyde og evt front-back vinkel, litt avhengig av hvilken spiller det er.... Justering for båndtype gjelder kin for opptak, for å sikre korrekt magnetisering av båndet.. dette justeres ved bias kontrollen.. Forskjellige fabrikater og typer av bånd skal typisk ha forskjellig bias, Når man først har justert spilleren til en båndtype skal man fortinnsvis bruke kun denne typen, da bruk av andre typer vil gi avvik i frekvensgang og nivå..
For ren avspilling av ferdige bånd har dette ingen betydning...
Hvis man begynner å skru mekanisk og/eller elektrisk bør det utvises stor forsiktighet.. det er fort gjort å skru seg helt ut på jordet...
Tusen takk for svar. Tenkte kanskje at der var noen som driver med dette, slik at det blir korrekt.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.362
Antall liker
11.947
Sted
Ytterst i havgapet...
Det blir i så fall et verksted som har nødvendige hjelpemidler.... kanskje Dalen elektronikk, eller Teletor..
 
Topp Bunn