Kakespiller (78)

Daggy

Fersking
Ble medlem
08.06.2012
Antall liker
0
Sted
Oslo
Hei!
Jeg kommer med et litt snålt spørsmål.
For det har seg slik at min svigerbestemor har en steinkake (som jeg har funnet ut i ettertid i praksis er en 78-plate) som ble spilt inn på 30tallet en gang som er en inspilling av henne som synger som 3-åring. Og hun har ikke har fått spilt av siden gramofonen hennes tok kvelden. Det ville betydd veldig mye for henne å høre denne igjen. Så jeg tenkte at jeg kanskje kunne klare å digitalisert den for henne.
For ingen i den familien er noe særlig teknisk anlagt, så de måtte bare gi opp på tanken å noen gang høre den igjen.
Og jeg fant fort ut at en vanlig vinyl-stift ville bli ødelagt etter en runde med en 78-plate, etter et raskt google-søk.
Så gikk jeg til Big Dipper og forhørte meg litt der, og fant ut at det ville kostet flerfoldige tusen for å i det heletatt å få spilt den av.

Så da lurte jeg på om det var noen snille HiFi-elskere der ute som har en gramofon eller en 78-spiller som ikke tar skade av platen, som kunne hjelpe meg litt ut her?

Men jeg tar også imot gode tips om jeg kan få gjort dette selv også, for jeg har ikke så mye erfaring med platespillere, og karen på Big Dipper hadde egentlig ikke tålmodighet til mine dumme spørsmål.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
Du gir jo inntrykk av at hun har spilt den selv, så da kan den jo åpenbart spilles på en vanlig spiller, forutsatt riktig stift og hastighet. Avspilling av 78-plater med mikrorillestift skal ikke være skadelig for vanlige 78-plater, men det gir dårlig lyd. Om du er villig til å sende platen i posten, så kan jeg godt spille den over til CD for deg for en rimelig sum (20 kroner pr. side, pluss returfrakt). Send eventuelt PM ved interesse.

Lydersen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2010
Antall liker
9
Det er flere veier å gå. Har hun platespiller med 78 rpm? Hvis det er tilfelle, hvilken pu sitter på denne. Shure og Ortofon har nåler for 78 rpm.

Hvis hun har en eldre stereoradio med inngang for keramisk
pu, så kan slike skaffes for en billig penge på ebay.

Daggy

Fersking
Ble medlem
08.06.2012
Antall liker
0
Sted
Oslo
Takker for svar.

Lars
hun har spilt den selv, men den spilleren har tatt kvelden. Den spilleren hun har nå har bare 33/45, og har vanlig stift.
Og både google og hun er relativt sikre på at pickupen tar kvelden hvis man prøver seg med en slik plate på en vanlig pu.

Lydersen,
Jeg er ikke sikker på om hun har den forrige fortsatt, men jeg kan høre med henne. Da er det jo en mulighet for at det bare er pu som er ødelagt.

Topp Bunn