Kaffetrakter tips?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Har ei venninne som er på jakt etter ny kaffetrakter og som har hengt seg opp i Moccamaster, for de skal jo være best..
Men i mine øyne har de et design som stammer fra 1930 eller der omkring. Finnes det ikke noe annet som er bra men med litt mer moderne design da?

Og er Moccamaster virkelig SÅ bra som de skryter av selv?
Noen her med erfaring?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Ja de er overlegne. Har en på jobb som er 8 år som står på nesten døgnet rundt og jobber og jobber. Aldri noe problem Hender en kløn knuser kanna men nye kanner er lett å oppdrive så det er ikke noe problem. Tåler de bruk av forvirrede snekkere med dårlig tid så tåler de det meste har jeg skjønt. Vil ikke begynne lista med andre kjøkkenting vi har ødelagt. Den blir laaaaaaaaaaaang, sukk!!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.443
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Moccamaster er nok regjerende mester, ja. Veldig solid og kjapp, og du får reservedeler til den også. Estetikken? Velvel, en slags "Form follows function". Selv konstruktøren ville neppe kalt den pen...
Fant selv en Porsche designet Siemenstrakter på tilbud i Tyskland, et praktstykke, nydelig å se til, og hittil har den levert kaffe 1-2 ganger daglig med godt resultat.
mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har selv en slik som er linket til her, og det er en suverent bra trakter (2 faktisk da den ene knuste under flytting). Jeg vil hevde at denne lager bedre kaffe enn MoccaMasterene. I tillegg ser den ordentlig stilig ut.

Man finner den under Navnet Cafe Gourmet Hd 5400 og  HD 5405, og forhandles bla.a. av Elkjøp kjeden.

Min høyeste anbefaling til denne maskinen!

Det er også kommet en etterfølger HD 5410. Jeg har ikke testet denne men regner med den holder  samme suverene standard som forgjengeren. Jeg er ikke like glad i designet på denne som 5400. Men den er ikke så ille:

Prinsippet er det samme for begge. Vannet varmes opp samlet i kolben over og slippes igjennom i riktig hastighet og temperatur til kjelen under. Ingen langsom surkling i rør og tuber før vannet kommer frem til kaffen.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Moccamaster regjerer.

Ta det fra en som begynte å drikke kaffe før han begynte på skolen. Og da snakker vi barneskolen. ;D

Designet er snart moderne igjen. ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.651
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nesten alle kolbar til kaffitraktarar er ikkje brukandes til å helle vatn frå. Prøv denne testen fyrst - kan det tømast vatn?
Dernest er kaffitraktarar gjerneutstyrte med ymse tettemekanismer som har til hensikt å få kaffien/vatnet frå å renne ned i kanna, og i staden ut over bordet. Er den aktuelle traktaren utstyrt med sånt, og kan eventuelg desse mekanismene fjernast?
Form follows function!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
294
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... sorry; MoccaMaster er og blir best. Om hun vil spare kaffeutgifter; presskanne sørger effektivt for at venner drikker mindre kaffe.

Mvh Vidar P

O

OivindJ

Gjest
... soryy; MoccaMaster er og blir best. Om hun vil spare kaffeutgifter; presskanne sørger effektivt for at venner drikker mindre kaffe.

Mvh Vidar P
Om hu putter Evergood i presskanna ja, finnes jo bedre pulver å få  ;D .

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.735
Torget vurderinger
4
Enig, presskanne lager overlagent best kaffe om vi snakker god gammel svart.....den kan koste mer enn 99,- da ;-)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.687
Har allsidig erfaring med alskens måter å tilberede kaffe på; fra østeuropeisk kokekaffe til filtrert gjennom bomullsklede i Nicaragua. Hvis man nå engang liker den norske måten å tilberede kaffe på, så er det fremdeles MoccaMaster som gjelder.

O

OivindJ

Gjest
Enig, presskanne lager overlagent best kaffe om vi snakker god gammel svart.....den kan koste mer enn 99,- da  ;-)
Om vi snakker om god gammel svart? Snakket vi ikke om kaffe da? ;D

Sukker og melk gjør det hele om til sølevann ja.

De starter vel på rundt hundrelappen? :)

O

om.s

Gjest
Jeg har selv en slik som er linket til her, og det er en suverent bra trakter (2 faktisk da den ene knuste under flytting). Jeg vil hevde at denne lager bedre kaffe enn MoccaMasterene. I tillegg ser den ordentlig stilig ut.

Man finner den under Navnet Cafe Gourmet Hd 5400 og  HD 5405, og forhandles bla.a. av Elkjøp kjeden.

Min høyeste anbefaling til denne maskinen!

Det er også kommet en etterfølger HD 5410. Jeg har ikke testet denne men regner med den holder  samme suverene standard som forgjengeren. Jeg er ikke like glad i designet på denne som 5400. Men den er ikke så ille:

rinsippet er det samme for begge. Vannet varmes opp samlet i kolben over og slippes igjennom i riktig hastighet og temperatur til kjelen under. Ingen langsom surkling i rør og tuber før vannet kommer frem til kaffen.
Her er jeg sterkt uenig, det bildet du henviser til, har man levd med lenge, og større skit er det langt mellom, upraktisk ikke spes god kaffe og udrøy mtp leve tid osv...beklager...

mvh

O

OivindJ

Gjest
Og etter at Ola Nordman/potet har fått Moccamaster`n i hus så handles det kaffe på RIMI dagen etter.... ::)

Hehe ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Her er jeg sterkt uenig, det bildet du henviser til, har man levd med lenge, og større skit er det langt mellom, upraktisk ikke spes god kaffe og udrøy mtp leve tid osv...beklager...

mvh
Da kan jeg bare trekke den konklusjonen at din smak i kaffe går mer i denne retingen:

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Vel, siste alternativ utelukker nettstøy.. ::)

Mvh. RS

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ta gjerne anlegget mitt, men Moccamasteren min får du ALDRI! ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.412
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Hadde en MoccaMaster i militæret. På min avdeling ble det traktet 5000 liter kaffe i året og moccamastern var mange år gammel.

Solide saker.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.901
Moccamaster har doble varmeelementer slik at vannet konstant holder mellom 92 - 96 grader. Da trekker du max aromastoffer ut av kaffen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Moccamaster maskiner lager god kaffe. Men ikke vær redd for å se etter andre maskiner. For 10 år siden var det ikke så mye annet bra å velge mellom men den tiden er over.

Det er dessuten stor forskjell på MM maskinene. Tradisjonelle maskiner med aluminiums bygning etc. var laget for å vare i mange år, men endel av de nye billigmodellene deres er ganske skrale i forhold. Du får det du betaler for.

Denne modellen av MM liker jeg godt. Den lager god kaffe og heller den rett i en kanne slik at du ikke rissikerer at den taper seg på varmeplaten hvis du ikke er på plass med en gang den har rent igjennom. Den har det gammeldagse surklesystemet men er et greit valg om man ikke våger å se videre på andre konstruksjoner.

T

theStig

Gjest
Personlig så liker jeg presskanne-kaffe best... og IKEA sin til 99,- (?) fungerer glimrende. Den har dog ikke blitt blind-testet eller A/B testet mot dyrere merker.....

K

kbwh

Gjest
En brukbar trakter med god design er Siemens Porsche.

Jeg har hatt Moccamasteren min (1,25L m/standard kanne) i 15 år. Aldri noe tull.
Å angripe den på utforming er som å angripe en LP-plate på utforming. Her er det kun snakk om å få jobben gjort.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Jeg har etterhvert kommet frem til at jeg ikke gidder å kaste bort livet mitt på trakterkaffe. Her er det bare espresso som gjelder.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
904
Jeg har kommet fram til at det er større forskjeller på kaffe enn på traktere. Jeg kjenner ikke forskjell på traktere. Derfor kjøper jeg gjerne en rimelig modell fra et anerkjent merke.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det finnes andre traktere etterhvert (se evt tv2 hjelper deg osv) som holder over 92 grader under hele trakteperioden, men de ser kanskje litt annerledes ut, og hvem vet om byggkvaliteten er noe i nærheteen av mm. i tillegg skal det godt gjøres å få smaken like god. et tips; bruk alltid en annen kanne som du KUN bruker til å fylle vann med, og ikke selve kolben, så slipper du grisete trakter som stadig må renses.
selv synes jeg det er bedre å helle over på en stenton-kanne el enn selve termokannen til mm, den søler man noe inn i %#¤¤% med ;)

O

om.s

Gjest
Da kan jeg bare trekke den konklusjonen at din smak i kaffe går mer i denne retingen:

Hehe, nødproviant!!, det var sterke ord ang trakteren, men dessverre så stemmer det med de negative erfaringene for min del, litt kul å se på men det hjelper dessverre ikke når den nymalte Malabaren skal ytes rettferdighet..

Ellers har Zoega her i Sverige noen gode blandinger, Mollbergs blanding f.eks....

mvh

O

om.s

Gjest
Moccamaster maskiner lager god kaffe. Men ikke vær redd for å se etter andre maskiner. For 10 år siden var det ikke så mye annet bra å velge mellom men den tiden er over.

Det er dessuten stor forskjell på MM maskinene. Tradisjonelle maskiner med aluminiums bygning etc. var laget for å vare i mange år, men endel av de nye billigmodellene deres er ganske skrale i forhold. Du får det du betaler for.

Denne modellen av MM liker jeg godt. Den lager god kaffe og heller den rett i en kanne slik at du ikke rissikerer at den taper seg på varmeplaten hvis du ikke er på plass med en gang den har rent igjennom. Den har det gammeldagse surklesystemet men er et greit valg om man ikke våger å se videre på andre konstruksjoner.

En praktisk variant, men dessverre opplevde vi på jobben at kaffen ble for fort kald, siden det ikke er noe varme element til å vedlikeholde temperaturen, selv om kannen var varmet opp med varmtvann først, men dette har jo prinsippiellt ikke noe med selve traktningen å gjøre, men mer med oppbevaringen....

mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Kaffe skal ikke stå mange minuttene på trakteren før den er udrikkelig.
Da må det være bedre å få den over på en termokanne med det samme den er ferdig.

O

om.s

Gjest
Kaffe skal ikke stå mange minuttene på trakteren før den er udrikkelig.
Da må det være bedre å få den over på en termokanne med det samme den er ferdig.
Prinsippiellt enig, men der synker også tempen for mye, imo til at det er ferskt nok, noen MM har derimot en knapp som reduserer strømmen i varmeplata til ca 65%, hvilket gjør at den kan stå litt lengre, ellers er jeg mest tilhenger av å brygge etter forbruk, og heller da brygge en gang xtra om det skulle behøvs...

mvh

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Moccamasteren er dessuten veldig rask. Greit å slippe og sitte og vente på at kaffen skal bli ferdig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har man en skikkelig god termokanne (og de er det ikke altfor mange av) så holder kaffen seg fin lenge. 65% knappen på mm forhindrer ikke at bitterstoffene kommer like fort frem, spør du meg.

Prinsippiellt enig, men der synker også tempen for mye, imo til at det er ferskt nok, noen MM har derimot en knapp som reduserer strømmen i varmeplata til ca 65%, hvilket gjør at den kan stå litt lengre, ellers er jeg mest tilhenger av å brygge etter forbruk, og heller da brygge en gang xtra om det skulle behøvs...

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Trakter?
Kjøp heller noe som lager god kaffe:

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvilke kabler anbefales til denne?
Jeg skjønner jo umiddelbart at de som følger apparatet ikke er bra nok. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har smakt litt av hvert fra disse Moccamasterne, fattern sin lager galle av det meste. Min skittbillige Braun lager derimot god kaffe. Det er først og fremst kaffen som bestemmer, ikke trakteren. Favoritten er Frieles 'Cafè noir'. Ellers er den nye mørkbrente til Evergood god i presskanne. Skal man unne seg litt luksus i hverdagen er presskanne klart best.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Moccamaster. Ingen over, ingen ved siden.

Dvs. jeg hadde en Moulinex trakter for noen år siden som også laget god kaffe. Den hadde et sinnrikt system for å fukte kaffen med fann før den egentlige traktingen begynte. Kaffen ble god, men tregere trakter skal du lete lenge etter. Den gikk til h. til slutt, og da ble det Moccamaster.

Et godt tips for å få enda bedre kaffe - bruk kokemalt kaffe istedenfor filtermalt kaffe, og ha på litt ekstra med kaffe for å kompensere for grovere maling. Da drar du ut mindre bitterstoffer. Jeg bruker 7 små måleskjeer på en full kanne.

Ta kaffen av varmeplata med en gang den er ferdig, og ha på termokanne. Termokanner finner du i mange varianter, men de beste kannene for å holde kaffen varm er de uten knapper, hendler o.l. for å åpne - altså de med skrulokk holder best på varmen. Tigerkanner er gode.

Johan-Kr

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.572
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ps - Presskanne drar ut veldig mye gruff og usunne stoffer av kaffen.

Johan-Kr

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kaffen må for all del ikke stå på ''grillen''. Det står om sekunder!!!

G

Gjestemedlem

Gjest
Kokekaffe er heller ikke å forakte. Er den riktig laget kan det være riktig så velsmakende, selv om det her også følger med endel extra fra bønnene.

Hvis man vil ha den mest mulig sunn er vel espresso kaffe løsningen da denne er i svært kort kontakt med kaffen og mye av de uheldige stoffene blir igjen i gruten.

Topp Bunn