Kaffe, hvordan...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Viktige ting:
Din kaffekanne bør være i vacumglass.
Man kan godt velge filter men det viktigste:
Aldri drikk kaffen med en gang!!!
La den stå å godgjøre seg i en ca 4-5 minutter etter trakting.
Den skal da helst holde seg over 95-96 grader da...

Jeg liker å rense mitt kaffeutstyr med bakepulver, og BARE bakepulver!!! Selve trakteren får en omgang med kafferens, men det 3 rensevannet er en blanding med litt bakepulver i, og så 2 ganger igjen med rent vann.
Dette funker max for en moccamaster., som jeg har.

Kaffe kan smake veldig forskjellig, men er veldig følsomt for luft når det er tørt. luftett lukket lagring er best.

Den beste måten er faktisk å bruke en glasstermos!
Man tar så en vinkork i gummi, en sånn propp man setter på en evt. åpnet vinflaske og bruker en vakumpumpe som hører med til disse og pumper ut så mye luft man kan.
Nothing better!

"slurp" Kaffe er godt! Om man lager det riktig!

G

Gjestemedlem

Gjest
Det anbefales at man maler sine egne kaffebønner for maksimal friskhet og aroma. Dette er kanskje litt mer vanlig med avanserte espressosystemer men endel tar seg også bryet med dette til vanlig kaffe.

Da jeg var i København i fjor sommer var jeg innom en artig Te og Kaffebutikk som hadde et utvalg av kaffebrennere for hjemmebruk. (Og en av mine favoritter i TE - en Dragon Pearl Jasmine). Jeg vet ikke om de selges her hjemme, men lurer på om det er noen som har praktisk erfaring med disse og om det lar seg gjøre å få tak i ferske bønner uten for mye styr.

her er et eksempel på hva jeg snakker om:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Når man lager filterkaffe, gjerne via moccamaster... hehe.
Da er det VITALT at man tar vekk filterholderen når vannet slutter å renne.

For om man lar kannen stå under filterholderen for lenge, begynner vann som har stått for lenge i pulveret å sive ned, dette har en temperatur som er for lav og det er nå garvesyreutvikling pågang.!!! Fysjom!!!

Grunnen er at det dannes små vanndråper på innsiden av lokket til filterholderen, som detter ned igjen, og det at det samme skjer på utsiden av den traktetutet som står ned i kaffen i kolben. Når alt er ferdig har man så begrenset tid på seg til å fylle på kanna, hvor prosessens hastighet, med garveutfall og temperatursynking bør stoppe iallefall senke hastigheten betraktelig.

Synker kjernetemperaturen under 87-85 grader i de første 5 minuttene etter at kaffetrakteren begynner å sende vann igjennom pulveret, er slaget tapt...
Da har man akselerert garveutfall og kaffen er nå 30min gammel på sekunder...

Husk, all eksponering til luft, hvor fuktighetsinnholdet har en temperaturinnhold under 85 grader celsius er ikke ønskelig på noe tidspunkt...

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bare for å ha sagt det,koke kaffe er det eneste som fungerer (her i huset iaf) mener nå jeg ! ;)

/jan

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Trakte- og kokekaffe er som nødproviant å regne etter at jeg fikk en Nespresso-maskin i hus. Veldig enkelt, veldig godt.

Putt i en kaffekapsel
Putt i en espressokopp
Trykk på espresso-knappen
En pose brunsikker
Rør
Drikkes med et smil

Kan selvfølgelig trykke på vanlig kaffe-knappen også, eller lage latte/cappuchino, men espresso er jo mye bedre.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Synes også en god espresso er fantastisk, men det er på en måte en helt annen verden enn vanlig trakte/kokekaffe. Kan egenlig ikke sammenlignes, synes jeg. Helt ulik smak, ulik trakte/koke-prinsipp, osv osv. Det ene erstatter ikke det andre. På den annen side, forrige gang jeg tok en espresso på "Tazza D' Oro" like ved Pantheon i Roma, så savnet jeg ikke akkurat moccamasteren min :D
Derimot synes jeg det er litt irriterende å høre 15-åringer fortelle at de er så glad i kaffe når de refererer til en "dobbel mocca latte choko up your...". Det er ikke kaffe, det er kakao det ;D

Trakte- og kokekaffe er som nødproviant å regne etter at jeg fikk en Nespresso-maskin i hus. Veldig enkelt, veldig godt.

Putt i en kaffekapsel
Putt i en espressokopp
Trykk på espresso-knappen
En pose brunsikker
Rør
Drikkes med et smil

Kan selvfølgelig trykke på vanlig kaffe-knappen også, eller lage latte/cappuchino, men espresso er jo mye bedre.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Duverden!
Joja, jeg kjøper vel latte eller noe i den duren selv når jeg skal ha da.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Er ikke veldig glad i kaffe, kanskje fordi jeg har "vokst" opp med "industrikaffe". Du vet, slik kaffe fra en trakter som har gått på et industriverksted i 15 år uten rens. 6 toppa skjeer med kaffe, traktet til kaffen er lunka. 4 slike kopper om dagen setter sine spor.

Men er blitt glad i latte, er bare ett sted her i byen som lager den slik jeg vil ha den, og jeg vil gjerne ha brunt sukker i. Hvitt sukker er satan.

Ellers må jeg si det går i 90% te, gjerne en Assam med to brune sukkerbiter, helt over en skvett melk. Det er godt det.

Topp Bunn