Kabler til å spille under 50Hz?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Hei, skal etterhvert koble en femtentommer til på hver kanal på mine hjemmelagde høytalere. Disse skal drives av en subforsterker (høytaler se: http://www.hawthorneaudio.com/speakers.htm ) i mono.
Til toppen bruker jeg cardas kabler, signal og høytaler (hele kjeden), mitt spm. er som følger, er kabelvalg lite kritisk under 50Hz som lengre opp og er det nødvendig/viktig med samme signatur?
Evt. gode rimelige tips mottaps med takk.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Har prøvd litt forskjellige kabler til min JmLab Electra sub, og kommet fram til at høy pris ikke automatisk gir best lyd. Prøvde Nordost Red Dawn, Harmonic Tech Pro Silway II, Kimber Silver Streak, og en "billig" kabel jeg kjøpte på Hifi-Klubben til et par hundre.

Resultat:

Nordost: Stram, men litt tynn i lyden

Harmonic Tech: Fyldig, men opplevdes faktisk seig og treg i lyden

Kimber: Stram, men ennå tynnere i lyden enn Nordost

Billigkabel: Yeahh..! Helt sjef, både rask og fyldig..! Kanskje ikke like rask som Nordost og Kimber, men det er ikke langt unna..

Jeg har alltid kommet fram til at kabler koster for at de skal ha kvalitetene jeg setter pris på, men her kom altså unntaket.. ;D

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Milenko skrev:
Hei, skal etterhvert koble en femtentommer til på hver kanal på mine hjemmelagde høytalere. Disse skal drives av en subforsterker (høytaler se: http://www.hawthorneaudio.com/speakers.htm ) i mono.
Til toppen bruker jeg cardas kabler, signal og høytaler (hele kjeden), mitt spm. er som følger, er kabelvalg lite kritisk under 50Hz som lengre opp og er det nødvendig/viktig med samme signatur?

Feite korte massive ;)

Mvh. RS

N

nb

Gjest
Cundis skrev:

Billigkabel: Yeahh..! Helt sjef, både rask og fyldig..! Kanskje ikke like rask som Nordost og Kimber, men det er ikke langt unna..
Ikke for å være vanskelig, men hva i alle dager er en rask/treg kabel?

J

Jurassic

Gjest
nb skrev:
Cundis skrev:

Lys klang = rask
Mørk klang = treg

Det gjelder også høyttalere.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Hehe, venta på den nb.. ;)

Ang. Harmonic'en, så ble av en eller annen grunn dynamikken så smått utflytende, sett i forhold til de andre, og spesielt sett i forhold til Kimber og Nordost. Når jeg skriver rask, mener jeg vel at den ikke hopper bukk over små dynamiske topper. Får med seg de minste dynamiske variasjoner m.a.o.. Veit ikke om det klarna opp..?

En evnt. diskusjon om en kabel kan ha slike innvirkninger har jeg ikke interesse av å diskutere, det er livet for kort til.. ;)
nb skrev:
Cundis skrev:

N

nb

Gjest
Jurassic skrev:
Lys klang = rask
Mørk klang = treg

Eh... javel... Hva er da galt med "lys" og "mørk"? Og hvor raskt er lyst og hvor mørkt er treg? kan en kabel være rask i toppen og mørk i bunnen eller omvendt? Og hvorfor er rakst lyst og mørkt treg? De har jo fint lite med hastighet å gjøre. Og hastighetene på lyden som kommer ut av høyttalerene har i alle fall ikke noe med hastigheten på signalene i kablene å gjøre.

Skal holde meg unna diskusjonen videre, men bare en liten oppfordring om å prøve å bruke begreper som faktisk betyr noe.

K

KindOfBlue

Gjest
Jeg går ut ifra at rask/lys og treg/mørk relaterer til samme musikk, på samme sted i musikken?

Forøvrig, sub kabler bør nok helst ikke være tykke, korte og massive som det står ovenfor, men det kan man jo gå i teorien og finne ut om.

J

Jurassic

Gjest
nb skrev:
Jurassic skrev:
Lys klang = rask
Mørk klang = treg

Eh... javel... Hva er da galt med "lys" og "mørk"? Og hvor raskt er lyst og hvor mørkt er treg? kan en kabel være rask i toppen og mørk i bunnen eller omvendt? Og hvorfor er rakst lyst og mørkt treg? De har jo fint lite med hastighet å gjøre. Og hastighetene på lyden som kommer ut av høyttalerene har i alle fall ikke noe med hastigheten på signalene i kablene å gjøre.

Skal holde meg unna diskusjonen videre, men bare en liten oppfordring om å prøve å bruke begreper som faktisk betyr noe.
Mener at dersom lyden bærer preg av for høyt nivå i diskanten og gjerne litt slank bass er det populært å omtale den som rask.

Dersom musikken høres mer organisk og naturlig ut spiller det ikke noe bra og lyden er da mørk.

Må legge til at det er min tolkning av hifi begreper og produktomtaler.

K

KindOfBlue

Gjest
Jurassic skrev:
Dersom musikken høres mer organisk og naturlig ut spiller det ikke noe bra og lyden er da mørk.
Språk er vanskelig. Leser jeg at musikk fra en høyttaler lyder organisk og naturlig, så er det innertier for meg, og jeg ville nok ikke betegnet dette som "ikke noe bra."
;D
Kanskje jeg misforstår?

J

Jurassic

Gjest
En ting som har slått meg når jeg har vært rundt på messer eller i butikker er for høyt nivå i diskanten og det høye nivået bidrar tydeligvis til både oppløsning og hurtighet, helst kombinert med en slank bassgjengivelse.

Hvem som misforstår er opp til hver enkelt å vurdere men jeg stiller meg på linje med deg.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Jurassic skrev:
nb skrev:
Cundis skrev:

Lys klang = rask
Mørk klang = treg

Litt for mye forenkling, etter mine begreper.
Lys klang kan også bety en slank mellomtone...... Eller fremhvet diskant......
Og mørk det mosatte....
Men kan være enig i at en kabel, høyttaler osv med lys klang ofte kan kalles rask fordi den har fokus på det øvre del av frekvensomrpdet. Må nødvendigvis ikke henge sammen med hvordan kabelen, høyttaleren etc oppfører seg ellers........

Men ellers:
Harmonic Tech er ingen bassmester. Har vel "nok" bass, men er IMO ikke stram nok (man skal leite lenge etter kabler med så flott mellomtone, men det er jo ikke spes intr her).
Hva med å sjekke opp tråden om installasjonskabler:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21602.0.html
Og høre hvordan det står til med Rudi og hans prosjekt, det har vært stille derfa en stund.......

Mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nb skrev:
Jurassic skrev:
Lys klang = rask
Mørk klang = treg

Det rare er at disse begrepene faktisk sier meg ganske mye.
Hvorfor skulle de forresten ikke bety noe?

Egentlig er det ingen ord som betyr noe som helst om du ikke klarer å koble dem opp mot noe.
Varmt og kaldt? Hva i all verden er det, om du ikke fysisk har kjent forskjellen.

Lyst og mørkt øl? Sier vel heller ingenting for en som bare drikker melk?

Språk kan være vanskelig! :p

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Milenko skrev:
Det er ingen kabler på markedet som ikke spiller under 50Hz. En hvilken som helst kabel fra 0,5 kvadrat og opp spiller linjært, maks +/- 0,05dB fra 0Hz - 20kHz - avhengig av variasjon i høyttalerimpedans vs. frekvens (2 m 0,5 kvadrat, og ht. imp. 4 -> 30 ohm (hhv. DC og resonans-impedans)). Så det er mye å velge i, i kvadrat, lengde og pris.

Mvh.

Målemafiaen ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Takk for alle svar, etter betenkningstid endte jeg opp med basshorn istedet og disse har forsterker innebygd, så da blir det vel signalkabel som gjelder.
Mvh. Svein.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Innlegg har blitt slettet grunnet brudd på Hifisentralens regel 1. R. Solhaug, oppvis større respekt og ha en høfligere tone overfor de du argumenterer mot.

bjornh, moderator

K

KindOfBlue

Gjest

DIsse er håndlaget, og regnes som best-in-class blant Jazz bassister. Har du godt drag i pekefingeren så er dykk under 50Hz ditt minste problem. Ca. $500 for et helt sett!

Pirastro Eudoxa Double Bass String Set. Gut core, individually handmade.

The Pirastro Eudoxa Double Bass String Set are individually handmade gut core double bass strings. These double bass strings are renowned for their warm tone and strings offer brilliant sound, good modulation, and long sustain. The Pirastro Eudoxa Double Bass String Set is perfect for arco or pizzicato playing. The Pirastro Eudoxa Double Bass Strings are considered the Gut Double Bass String!

Upton Bass is a double bass specialty company located in Mystic, Connecticut. We are ready to offer advice and answer any questions you have regarding your double bass, strings for your double bass, or related topics. Please contact us here or call our shop at (860) 536-7555. Our hours of operation are Monday through Saturday 10 am - 6 pm.
;D

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.909
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Med ett sett av de der er også jeg klar for bassrecitativet tidlig i 4. sats av Beethovens niende.
;D

På den seriøse siden: Å gjøre særlig effektive forandringer i dypbassresponsen med kabler er ikke mulig. Helmholzresonatorer, plassering og EQ er derimot effektivt.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Og det tror du at folk vil tro på?

(Folk er de som ikke er som oss)
Hvis alle andre var som oss så ville alt gått greit!

Edit: Med ekstremt lange, tynne kabler kan en nok ødelegge dempningsfaktoren nok til at dypbassen blir slapp. For eksempel dersom en får det for seg at massivt sølv, gull eller platina skulle være undergjørende, og så ikke har penger nok i kabelbudsjettet til å opprettholde tverrsnittet.

Det var jo et innlegg lenger oppe som stilte spørsmål ved om tykke, korte, massive kabler var bra til sub.

Hva annet kan være bra til sub? Tynne, lange, flettede, da tror jeg han er på ville veier. Og hvis han går seg vill er det ikke sikkert at han blir tam igjen!

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Så korte tykke kabler er tingen, akkurat som kroppsformen min altså ;D

Topp Bunn