olaps skrev:
limvingen skrev:
nb skrev:
Har du prøvd å flytte rundt på deg selv evt. høyttalerene dine?
Støttes veldig!!! Evt prøve Bass Traps i hjørnene bak høyttalerne.
Å fjerne mye bass med kabler er nok ikke mulig!
Å "fjerne" bass med kabler er så absolutt mulig.
Sier ikke at det er løsningen her, et bassproblem er ofte(st) skapt av for dårlige romakustiske forhold, men kan rettes opp ganske så mye ved å matche kabler/komponeneter.
Oppfatter ikke Au24 som spes slank, heller nøytral, men den har nok ikke samme bunn som BM the Giant (som jeg TROR har en liten pukkel nede i bassområdet, men som også spiller veldig dynamisk og nyansert nedover....).
Har selv gode erfaringer med både Au24 og sølvkabler (eller hybrider med hovedsaklig sølv som f.eks AZ Double Barrel, Absolute etc).
Mvh
Hei olaps!
Jeg er ikke sikker på om du uttaler at AU for deg ikke oppfattes som spessielt slank er ut i fra egen erfaringer i ditt anlegg eller også andre.
Det jeg tenker på er vel at du ikke benytter AU til bassdelen i ditt anlegg (tenker jeg rett?) i så fall så vil nok du oppleve det anderledes.
Du skriver videre at Giant har en pukkel i bassen, da minner jeg om at ingen passive kabler kan legge til noe kun eventuelt trekke i fra.
Det er nettopp det jeg mener AU 24 gjør og da mer i enkelte anlegg/ht. enn andre, dette har vel, mener jeg å huske også asbjo lagt ut målinger på. EDIT; ikke slik forstått konkret opp mot mitt eksempel her.
For meg med tre titommer i bassen er det ganske så tydelig at AU24 blir for spinkel i mellombassen sammenlignet med ht, kabler med større kvadrat.
Jeg sier mellombassen og har kanskje ikke helt kontroll på akkurat hvilke frekvenser det er som gjør seg gjeldende for at jeg detekterer forskjell, men vil anta at det dreier seg om egentlig hele nedre frekvensområde.
Nå forholder det seg vel slik at som oftest med mye musikk ikke er så alt for mye (tung) informasjon helt nederst, men at det derimot ofte er mye i nettopp området (tipper) fra 80-90hz og opp til 2-250hz.
Der vil det da være slik at
strømmengden som kreves i noen grad bli
kvalt ved for lite kvadrat på Ht kabelen, mer jo større/flere basselementene er.
Likevel vil også frekvenser helt nederst komme i gjennom (det dreier seg jo ikke om et høypassfilter(?), slik at en noen ganger også med slike tynne kabler vil kunne høre dypbass (om enn muligens noe svekket)
Dette med større og mindre kvadrat på ht, kabel, er jeg for min del (og i noen grad konstruksjonen) i ferd med å bli overbevist om er av kanskje den største betydningen (sett i sammenhengen som en forlengelse av forsterkeren til HT.)
Dersom en kun holder seg til totalkvadratet så er det der imo en vil kunne finne frem til beste match i samspillet forsterker og HT.
Hvordan kan det egentlig forholde seg slik at en bestemt kabel kan (etter enkeltes mening ) være best for
alle anlegg/ht.?
Når så noen skal diskutere f.eks. en bestemt ht. kabel hørt/lyttet til under helt forskjellige forhold så er det nødt til å gå galt imo.
Det kan kun (kanskje) dreie seg om grove tendenser.
Jeg prøver en HT. kabel hjemme nå og foreløpig mener jeg at den over mye forskjellig slags musikk gjennomsnittlig er for slank (og dette er jo selvfølgelig etter min subjektive smak, som slettes ikke hverken trenger å være korrekt eller i tråd med andres).
På noen innspillinger lyder det svært bra, på andre vil jeg gjerne ha
litt mer kjøtt.
I slike tilfeller tror jeg at jeg går veien ved å velge det som gir meg passe med
kjøtt på de fleste andre innspillingene og så får det heller bli litt mye kjøtt på de innspillingene som kanskje har nok av det for egen del.
Jeg liker kjøtt (har nettopp fyllt opp frysern med 4 bæreposer nakkekoteletter ;D)
Videre har jeg aldri følt det plagsomt/irriterende med litt for mye kjøtt i nedre frekvenser, men derimot direkte plagsomt med mye
kjøtt eller kanskje
potetgull er et bedre uttrykk, i øvre mellomtone/diskant.
Jeg har en egen høyst uvitenskapelig teori om en form for maskeringseffekt når det gjelder balansen/vektstang opp mot hvor vektleggingen i lydgjengivelsen forefinnes (og terminologien min er helt sikkert jævli dårlig

)
Det jeg i min enkelthet mener er at når mellombassen
slankes så vil resten tre tydeligere frem, altså tydeligere mellomtone og tydeligere detaljering i diskanten.
Da gjelder det å finne den rette balansen og her er det veldig mange parametere og løsninger ute og går.
Et eksempel f.eks. her hos meg nå jeg synes at kabelen jeg har på lån ikke helt tilfredstiller med som nevnt tidligere.
Det er i mitt anlegg her og nå slik det er og står.
Jeg bruker for tiden Whistler Coanda mellom linestage og effekt og Whistler Cerise mellom dac og linestage, bare ved f.eks. å bytte Cerise med ytterligere en Coanda
kunne kanskje være nok til at OGSÅ ht.kabelen nå ville tre frem som en totalt sett bedre kabel for meg (kanskje, og ikke vet jeg)
Det jeg vil frem til er jo at HT; kabelen fortsatt er den samme. :
Er det ikke Synergistic R. som lager en hel serie med kabler slik at det lettere kan tilpasses de forskjellige behovene, jeg ser ikke bort i fra at totalkvadaratet er den største forskjellen på disse.
Kabelens design/utforming påvirker vel også noe, men for meg er det totalkvadratet og da særlig på HT.kabel. som påvirker forskjellene mest (har jeg begynt å tro)
Forskjellig kvadrater i seg selv burde ikke føre til enorme prisforskjeller som det i noen tilfeller gjør imo, og noen ganger er jo tynne ledere langt dyrere enn tykkere :
Mvh.KW