Kabler med slankere bunn....

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Antall liker
0
Sliter litt med "mye bass", ikke minst grunnet stuas beskaffenhet. Bruker Cardas Golden Presence høytalerkabler som har mange gode egenskaper, men før jeg går til mer drastiske skritt hmp utstyrsskifte har jeg likevel lyst til å se/prøve/høre hva høytalerkabelskifte representerer av endring. Herved en forsiktig anmodning om innspill til høytalerkabelalternativer i hht dette......

N

nb

Gjest
Har du prøvd å flytte rundt på deg selv evt. høyttalerene dine?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.578
Torget vurderinger
12
Jeg hadde det omvendt og skiftet fra Audience Au24 til Oblivion. Tilfeldighetene vil det slik at jeg har et par 2,5m strøkne Audience AU24 til salgs. Disse er altså slanke i bassen, men veldig flotte i mellomtone og diskantområdet. Jeg vil anbefale å teste ut slike først.

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
nb skrev:
Støttes veldig!!! Evt prøve Bass Traps i hjørnene bak høyttalerne.

Å fjerne mye bass med kabler er nok ikke mulig!

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
limvingen skrev:
nb skrev:

Å "fjerne" bass med kabler er så absolutt mulig.
Sier ikke at det er løsningen her, et bassproblem er ofte(st) skapt av for dårlige romakustiske forhold, men kan rettes opp ganske så mye ved å matche kabler/komponeneter.
Oppfatter ikke Au24 som spes slank, heller nøytral, men den har nok ikke samme bunn som BM the Giant (som jeg TROR har en liten pukkel nede i bassområdet, men som også spiller veldig dynamisk og nyansert nedover....).
Har selv gode erfaringer med både Au24 og sølvkabler (eller hybrider med hovedsaklig sølv som f.eks AZ Double Barrel, Absolute etc).

Mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Synergistic Research sine litt dyrere modeller er en del strammere i bunn sammenlignet med Cardas GR. Tenker på resolution ref. og opp.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Bortsett fra muligheten til å påvirke slik med flytting av ht. så er det min erfaring så langt at totalkvadratet påvirker nedre/mellombass slik at f.eks AU 24 (lite kvadrat) slanker her og jeg kommer ikke til å bruke den mer på mine nye ht. Kef207.2.
Det ble for slankt/spett (for meg)
Det er jo 3x10" som skal drives på hver side og det blir for slankt (lite kvadrat)
Au 24 har fungert klart bedre i andre oppsett jeg har prøvd hos meg, men tendensen til slanking av det jeg vil kalle mellombass er der som oftest.

Jeg prøvde i sommer Giant og det ble noe ganske annet, noen som vet totalkvadratet på den?
Jeg likte det jeg hørte godt jeg og det er en forskjell på dette området opp mot min egen BM revelation.
Akkurat nå har prøver jeg en annen ht.kabel som akkurat på dette området blir noe midt i mellom de nevnte.
Jeg vet fortsatt ikke helt om denne treffer meg helt i blinken, kanskje av samme grunn ::) litt for lite kvadrat.
Den har forøvrig mange gode kvaliteter også, men jeg personlig synes foreløpig at den blir en aning slank i mellombassen også den.
Det kan godt skyldes min dårlige smak, men den er min ;), det kan også være snakk om tilvenning over tid.

Det som etter min erfaring/mening skjer er at når mellombassen blir slanket så gir det (i hvert fall følelsen av) bedre oppløsning , som bl.a. virker som bedre (tydligere) mellomtone.
På kjelleranlegget mitt kan godt AU 24 brukes uten at det går så mye på bekostning av mellombassen, men her er det snakk om 2x6,5 " i stedet for 3x10".

Høyttalere vil for mange ofte være avhengig av bestemte plasseringer, og da kan det være greit å bruke kabler til finjustering av slik og imo er det kvadratet som er av betydning her og derfor burde totalkvadratet oppgis på enhver kabel.

Når et par Kef 207.2 skal plasseres i ei stue på ca. 30 kvm, det skal være minst 2,5 meter de i mellom helst 1 meter til sidevegger, og de er 68 cm dype og ikke bør stå helt klint inn i frontveggen, så har ikke jeg så veldig mye å gå på plasseringsmessig ;)
Den gir seg i stor grad selv.

Så spiller vel også type musikk eller rettere sagt selve innspilling/miksingen inn, slik at noen ganger funker det best med den ene kablen og andre tvert om, mener eg.

Mvh.KW

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.913
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Har ett sett med Chord Epic Twin til overs,
disse opplevde jeg som slanke pga den stramme basen
bruker nå Chord sign fyldigare over hele registret.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei. Kanskje du som et alternativ også burde forsøke litt med ulike signalkabler. Jeg har hatt positiv erfaring der i forhold til å eliminere en noe "blaut bass". Uansett er det veldig forskjellig fra et anlegg til et annet.

Elektron

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Elektron skrev:
Hei. Kanskje du som et alternativ også burde forsøke litt med ulike signalkabler. Jeg har hatt positiv erfaring der i forhold til å eliminere en noe "blaut bass". Uansett er det veldig forskjellig fra et anlegg til et annet.

Elektron
Bifalles :)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Karre skrev:
Sliter litt med "mye bass", ikke minst grunnet stuas beskaffenhet. Bruker Cardas Golden Presence høytalerkabler som har mange gode egenskaper, men før jeg går til mer drastiske skritt hmp utstyrsskifte har jeg likevel lyst til å se/prøve/høre hva høytalerkabelskifte representerer av endring. Herved en forsiktig anmodning om innspill til høytalerkabelalternativer i hht dette......
Problemet kommer ikke av kablene dine, men plasseringen av lytter og/eller höyttalere. Ellers anbefales å fölge råd vedr. basstraps, ht-plassering etc, for övrig i denne tråden.

Vidar

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Low-Q skrev:
Karre skrev:
Problemet kommer ikke av kablene dine, men plasseringen av lytter og/eller höyttalere. Ellers anbefales å fölge råd vedr. basstraps, ht-plassering etc, for övrig i denne tråden.

Vidar
Etter min erfaring er det klar forskjell på kabler, har du litt dårlig kontroll i bunn kan ett kabel bytte rette opp noe av dette! Det vil bli strammere/slankere! Low-Q har selvfølgelig rett i at det andre ting å gjøre også, men det var jo ikke det trådstarter lurte på. ;)

PS. Har fått digital tuner til TV`n, testet 2 digikabler inn på Hi-Fi`n og lot fruen "blindteste", hun hørte klar forskjell på de med kommentaren: Den ene er liksom litt ullen i bunn, og litt gråere hele vegen.......... ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
Jepp! Jeg skal omgående begynne å produsere kabler med trekloss med diger seriekondensator inni.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
olaps skrev:
Jepp! Jeg skal omgående begynne å produsere kabler med trekloss med diger seriekondensator inni.
Før du gjør det kan du jo kjøre en seriøs blindtest som bekrefter dine påstander om at din nye forsterker var klart bedre? ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.462
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sannsynligheten for at jeg gidder det (altså begge deler) er mikroskopisk. Mye kjekkere (og og mer frustrerende, grrr) å prøve å finne ut av LvBs op. 133.

Jeg ville forresten være i stand til å dokumentere at kabelen min ville gi slankere bass i ethvert anlegg. Ikke noe udokumentert sprøyt herfra, må vite! ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Valentino skrev:
Sannsynligheten for at jeg gidder det (altså begge deler) er mikroskopisk. Mye kjekkere (og og mer frustrerende, grrr) å prøve å finne ut av LvBs op. 133.

Jeg ville forresten være i stand til å dokumentere at kabelen min ville gi slankere bass i ethvert anlegg. Ikke noe udokumentert sprøyt herfra, må vite! ;D
;D

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
PS. Har fått digital tuner til TV`n, testet 2 digikabler inn på Hi-Fi`n og lot fruen "blindteste", hun hørte klar forskjell på de med kommentaren: Den ene er liksom litt ullen i bunn, og litt gråere hele vegen.......... ;)
Beklager at jeg er litt nyskjerrig, men fikk du fruen til å blindteste bildet på tv`n også? ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Valentino skrev:
olaps skrev:
Og hvor " diger " mener du så den skal være ? Hvor vil du lægge afrulningen? ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Karma skrev:
SAL skrev:
Beklager at jeg er litt nyskjerrig, men fikk du fruen til å blindteste bildet på tv`n også? ;D
He-he, ja med den ene kabelen påsto hun den føltes litt kornete.....! ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
olaps skrev:
limvingen skrev:
nb skrev:

Sier ikke at det er løsningen her, et bassproblem er ofte(st) skapt av for dårlige romakustiske forhold, men kan rettes opp ganske så mye ved å matche kabler/komponeneter.
Oppfatter ikke Au24 som spes slank, heller nøytral, men den har nok ikke samme bunn som BM the Giant (som jeg TROR har en liten pukkel nede i bassområdet, men som også spiller veldig dynamisk og nyansert nedover....).
Har selv gode erfaringer med både Au24 og sølvkabler (eller hybrider med hovedsaklig sølv som f.eks AZ Double Barrel, Absolute etc).

Mvh
Hei olaps!
Jeg er ikke sikker på om du uttaler at AU for deg ikke oppfattes som spessielt slank er ut i fra egen erfaringer i ditt anlegg eller også andre.
Det jeg tenker på er vel at du ikke benytter AU til bassdelen i ditt anlegg (tenker jeg rett?) i så fall så vil nok du oppleve det anderledes.
Du skriver videre at Giant har en pukkel i bassen, da minner jeg om at ingen passive kabler kan legge til noe kun eventuelt trekke i fra.
Det er nettopp det jeg mener AU 24 gjør og da mer i enkelte anlegg/ht. enn andre, dette har vel, mener jeg å huske også asbjo lagt ut målinger på. EDIT; ikke slik forstått konkret opp mot mitt eksempel her.

For meg med tre titommer i bassen er det ganske så tydelig at AU24 blir for spinkel i mellombassen sammenlignet med ht, kabler med større kvadrat.

Jeg sier mellombassen og har kanskje ikke helt kontroll på akkurat hvilke frekvenser det er som gjør seg gjeldende for at jeg detekterer forskjell, men vil anta at det dreier seg om egentlig hele nedre frekvensområde.

Nå forholder det seg vel slik at som oftest med mye musikk ikke er så alt for mye (tung) informasjon helt nederst, men at det derimot ofte er mye i nettopp området (tipper) fra 80-90hz og opp til 2-250hz.

Der vil det da være slik at strømmengden som kreves i noen grad bli kvalt ved for lite kvadrat på Ht kabelen, mer jo større/flere basselementene er.
Likevel vil også frekvenser helt nederst komme i gjennom (det dreier seg jo ikke om et høypassfilter(?), slik at en noen ganger også med slike tynne kabler vil kunne høre dypbass (om enn muligens noe svekket)

Dette med større og mindre kvadrat på ht, kabel, er jeg for min del (og i noen grad konstruksjonen) i ferd med å bli overbevist om er av kanskje den største betydningen (sett i sammenhengen som en forlengelse av forsterkeren til HT.)
Dersom en kun holder seg til totalkvadratet så er det der imo en vil kunne finne frem til beste match i samspillet forsterker og HT.

Hvordan kan det egentlig forholde seg slik at en bestemt kabel kan (etter enkeltes mening ) være best for alle anlegg/ht.?

Når så noen skal diskutere f.eks. en bestemt ht. kabel hørt/lyttet til under helt forskjellige forhold så er det nødt til å gå galt imo.
Det kan kun (kanskje) dreie seg om grove tendenser.

Jeg prøver en HT. kabel hjemme nå og foreløpig mener jeg at den over mye forskjellig slags musikk gjennomsnittlig er for slank (og dette er jo selvfølgelig etter min subjektive smak, som slettes ikke hverken trenger å være korrekt eller i tråd med andres).

På noen innspillinger lyder det svært bra, på andre vil jeg gjerne ha litt mer kjøtt.
I slike tilfeller tror jeg at jeg går veien ved å velge det som gir meg passe med kjøtt på de fleste andre innspillingene og så får det heller bli litt mye kjøtt på de innspillingene som kanskje har nok av det for egen del.
Jeg liker kjøtt (har nettopp fyllt opp frysern med 4 bæreposer nakkekoteletter ;D)

Videre har jeg aldri følt det plagsomt/irriterende med litt for mye kjøtt i nedre frekvenser, men derimot direkte plagsomt med mye kjøtt eller kanskje potetgull er et bedre uttrykk, i øvre mellomtone/diskant.

Jeg har en egen høyst uvitenskapelig teori om en form for maskeringseffekt når det gjelder balansen/vektstang opp mot hvor vektleggingen i lydgjengivelsen forefinnes (og terminologien min er helt sikkert jævli dårlig ;))
Det jeg i min enkelthet mener er at når mellombassen slankes så vil resten tre tydeligere frem, altså tydeligere mellomtone og tydeligere detaljering i diskanten.

Da gjelder det å finne den rette balansen og her er det veldig mange parametere og løsninger ute og går.
Et eksempel f.eks. her hos meg nå jeg synes at kabelen jeg har på lån ikke helt tilfredstiller med som nevnt tidligere.
Det er i mitt anlegg her og nå slik det er og står.
Jeg bruker for tiden Whistler Coanda mellom linestage og effekt og Whistler Cerise mellom dac og linestage, bare ved f.eks. å bytte Cerise med ytterligere en Coanda kunne kanskje være nok til at OGSÅ ht.kabelen nå ville tre frem som en totalt sett bedre kabel for meg (kanskje, og ikke vet jeg)
Det jeg vil frem til er jo at HT; kabelen fortsatt er den samme. ::)

Er det ikke Synergistic R. som lager en hel serie med kabler slik at det lettere kan tilpasses de forskjellige behovene, jeg ser ikke bort i fra at totalkvadaratet er den største forskjellen på disse.

Kabelens design/utforming påvirker vel også noe, men for meg er det totalkvadratet og da særlig på HT.kabel. som påvirker forskjellene mest (har jeg begynt å tro)

Forskjellig kvadrater i seg selv burde ikke føre til enorme prisforskjeller som det i noen tilfeller gjør imo, og noen ganger er jo tynne ledere langt dyrere enn tykkere ::)

Mvh.KW

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Karma skrev:
SAL skrev:
He-he, ja med den ene kabelen påsto hun den føltes litt kornete.....! ;D
Oii, tenk deg da med to slike kabler på en gang! :eek:
Men, på den annen side, da hadde vi ikke fått en slankere bunn..

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
SAL skrev:
Low-Q skrev:
Karre skrev:

Vidar
Etter min erfaring er det klar forskjell på kabler, har du litt dårlig kontroll i bunn kan ett kabel bytte rette opp noe av dette! Det vil bli strammere/slankere! Low-Q har selvfølgelig rett i at det andre ting å gjøre også, men det var jo ikke det trådstarter lurte på. ;)

Hvis du blir spurt av en uviten om han skal helle sukker eller salt i suppa for å få surere smak, ville du kanskje tenkt deg om før du svarte salt eller sukker (Forutsatt at du på forhånd visste utfallet av hhv. salt eller sukker)?
Tenkte i utgangspunktet på at andre ting bør prøves først før man vurderer å kjøpe nye kabler - som etter min mening bør være det absolutt aller siste man prøver før man konkluderer med noe som helst. For øvrig vet jeg det er mange ulike opplevelser med forskjelige kabler, selv om jeg har min egen teori om hvorfor det er slik :)

Kona mi er også svært diplomatisk og høflig, og for øvrig svært opptatt av at jeg føler meg viktig og stolt - selv om hun ikke legger merke til om det et TV'n (med wide stereo på ON), eller anlegget som spiller under TV-titting. Det sier kanskje mer om anlegget enn kona, kom jeg til å tenke på ;D

Mvh.

Vidar

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Low-Q skrev:
Kona mi er også svært diplomatisk og høflig, og for øvrig svært opptatt av at jeg føler meg viktig og stolt - selv om hun ikke legger merke til om det et TV'n (med wide stereo på ON), eller anlegget som spiller under TV-titting. Det sier kanskje mer om anlegget enn kona, kom jeg til å tenke på ;D

Mvh.

Vidar
får håpe det sier mest om tv'n... ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
..Mye kjekkere (og og mer frustrerende, grrr) å prøve å finne ut av LvBs op. 133...
Grosse Fuge er vel grei skuring? Eller har du beveget deg for mye blant absolutt musikk, i motsetning til programmusikk? :)  Personlig følelsesmessig drama presentert i et ditto introspektivt verk? Velvel, jeg er kun en novise i sammenhengen; men som en viss kone sa; et endelig bevis på at Beethoven var døv på det tidspunktet.. jeg skjønner innfallsvinkelen, men deler den ikke.

KW; at du gidder. Jeg er stum av beundring for at du klarer å fokusere på slikt. I beste mening. Her sitter du på det jeg tror må være en av de beste høyttalerne i verden, og du (mis)bruker tiden med de til å teste kabler(!) med de..... istedet for å la deg frustrere over op133 eller andre mardrømmer, som oss andre ( :) ) eller dypdykk i musikkens vidunderlige verden. Not for me.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
..Mye kjekkere (og og mer frustrerende, grrr) å prøve å finne ut av LvBs op. 133...
Grosse Fuge er vel grei skuring? Eller har du beveget deg for mye blant absolutt musikk, i motsetning til programmusikk? :) Personlig følelsesmessig drama presentert i et ditto introspektivt verk? Velvel, jeg er kun en novise i sammenhengen; men som en viss kone sa; et endelig bevis på at Beethoven var døv på det tidspunktet.. jeg skjønner innfallsvinkelen, men deler den ikke.

KW; at du gidder. Jeg er stum av beundring for at du klarer å fokusere på slikt. I beste mening. Her sitter du på det jeg tror må være en av de beste høyttalerne i verden, og du (mis)bruker tiden med de til å teste kabler(!) med de..... istedet for å la deg frustrere over op133 eller andre mardrømmer, som oss andre ( :) ) eller dypdykk i musikkens vidunderlige verden. Not for me.

Mvh Vidar P
Hei Vidar!

Jeg har en stund nå (både før og etterkjøp av 207) brukt BM Revelation, fikk låne Giant av en kamerat som hadde ferie.
Ja, de spilte bedre imo.(edit) både også enn AU 24 som ikke egner seg på 207.2 imo. og slikt bør en vel da ikke bruke på så fine høyttalere ::)
Så hadde det seg slik at det kom en kar og leverte noen kabler på døra her ::), som har blitt omtalt en del i det siste og det er de jeg lytter til nå om dagen.
Da prøver jeg de og siden så mange mener at forskjellene er ytterst begrenset (ikke helt enig når det dreier seg om HT.kabel) så går det helt fint, FORDI jeg IKKE i særlig grad sitter å fokuserer på de små forskjellene, men mer prøver å danne meg et bilde av de på min måte slik at musikk spilles, jeg lytter noen ganger aktivt og andre ganger som nå mens jeg skriver dette ;)

Så prøver jeg kun å registrere over tid hvorvidt jeg synes godt eller mindre godt om det jeg hører med div. variert musikk (ingen systematisk og superfokusert og bytte frem og tilbake mellom kabler, akkurat det er jeg ikke særlig glad i)
Det er slik jeg gjør det og det synes jeg er en grei måte å gjøre det på.
Nå har de samme (lånte) kablene sittet fast i anlegget i akkurat tre uker, så det er ikke såå mye å gidde, slapp av det går bra med meg ;)

Så langt jeg vet så gikk vel du for en tid tilbake til anskaffelse av nye Chord HT.kabler?
Hvorfor gjorde du det og en ting til, bare kjøpte du de?
Eller kanskje du prøvde de først?

Mvh.KW

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hehe. Ikke på den bakgrunnen at jeg var misfornøyd med de gamle (Naim NAC A5) som faktisk var veldig gode, og heller ikke som noe stort poeng ift bruken av hifi'en; det var en liten apostrof i den store sammenhengen; og jeg skulle ha levd lykkelig med både de to, og med de andre kablene min fortid som hifinerd har latt meg samle opp i kjelleren.

For ordens skyld så har jeg ikke byttet kabler etter KEF Ref 207/2; men platesamlingen har økt med rundt 1000 enheter. Selv har jeg ikke lengre "gidd" til å drive slik.. halejakt mer. Det er Catch22 for meg å race rundt etter slike ting; men folk er så forskjellige; selv dypdykker jeg som Valentino i ymse opi, men følger hifidebatter med interesse endog.

Mvh Vidar P

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Hehe. Ikke på den bakgrunnen at jeg var misfornøyd med de gamle (Naim NAC A5) som faktisk var veldig gode, og heller ikke som noe stort poeng ift bruken av hifi'en; det var en liten apostrof i den store sammenhengen; og jeg skulle ha levd lykkelig med både de to, og med de andre kablene min fortid som hifinerd har latt meg samle opp i kjelleren.

For ordens skyld så har jeg ikke byttet kabler etter KEF Ref 207/2; men platesamlingen har økt med rundt 1000 enheter. Selv har jeg ikke lengre "gidd" til å drive slik.. halejakt mer. Det er Catch22 for meg å race rundt etter slike ting; men folk er så forskjellige; selv dypdykker jeg som Valentino i ymse opi, men følger hifidebatter med interesse endog.

Mvh Vidar P
Så dermed, KW og Vidar P, er vel konklusjonen klar.....?
Dere har litt forskjellig syn, prioriterer litt ulikt, og dét synes jeg er flott. Flott for dere, og flott for oss som (forhåpentligvis) kan bli delaktig i tanker og inntrykk om både musikk, lyd og teknikk.
En riktig GOD natt til alle :)

mvh

Topp Bunn