Det handler ene og alene om at noen HDMI kabler ikke har stor nok båndbredde til lengre strekk, vanligvis over 8m. Med HDMI så er det så enkelt: Enten får man perfekt bilde eller så får man bilde med artifakter.Roald skrev:Nå er jeg kabelskeptiker, men å overføre full hd krever en del båndbredde og stiller større krav enn 20-20000hz.
Jeg har en 15m til min projektor og her var det store utslag på bildekvaliteten. Problemene startet på 720, ved 1080p var det ikke mulig å se hva bildet var.
Ved test av kortere lengder enn 5m klarte jeg ikke å se forskjell.
Mvh Roald
Fikk også inntrykk av at det de egentlig testa splitteren.havar skrev:Jeg fikk høre at de spilte av på en Blue-Ray spiller, men kan selvsagt ikke bekrefte dette, da jeg ikke var tilstede selv.
En ting reagerte jeg imidlertid på, og det var at de brukte en splitter for signalet. Vil ikke signalet ut fra denne begrenses til kvaliteten på kabelen som fører signalet inn i splitteren? Sett da at denne kabelen var av ca. samme kvalitet som den billigste i testen (tipper at den ikke var lik den dyreste...), ville ikke dette dermed ha begrenset mulighetene for de kablene som kommer etter splitteren?
Det sterkeste ledd... :![]()
Det er da ingen kabelprodusent som driver svindel?toriamos skrev:Ops...! Hva med de andre Nordost-kablene i skapet? Nordost til 1700 kontra enbilligkabel til 139 kroner - og ingen forskjell i billedkvalitet? Driver Nordost med svindel?
;DAudiomix skrev:Det er bare å prioritere om en vil ha noe vakkert å se på i tillegg eller nøye seg med en kabel som gjør jobben mht å overføre signalet.
Jeg har testet signalkabler med å bruke splitter (hvis splitter er det samme som et Y-ledd?), og det var en snodig affære. Det var ikke mulig å høre forskjell på kablene selv om jeg visste hvilken kabel det ble spilt på, og det i påfølgende blindtest ble påvist forskjell (ikke skikkelig dokumentert, sorry). Men noe skjedde underveis med signalet..Hamram skrev:En ting reagerte jeg imidlertid på, og det var at de brukte en splitter for signalet. Vil ikke signalet ut fra denne begrenses til kvaliteten på kabelen som fører signalet inn i splitteren? Sett da at denne kabelen var av ca. samme kvalitet som den billigste i testen (tipper at den ikke var lik den dyreste...), ville ikke dette dermed ha begrenset mulighetene for de kablene som kommer etter splitteren?
Det sterkeste ledd... :![]()