Kabel på gammel platespiller....kvalitet?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Har en Technics SL 1500 fra ca 1977 som er levert med en fast RCA kabel med billige RCA plugger. Kabelen er ikke skolisse, faktisk mer solid fysisk enn mine dyre AU24 kabler, men neppe noe high end kabel, så jeg lurer litt på:

a) hvordan er kvaliteten på disse fastmonterte kablene fra 70 tallet?
b) er det et større inngrep å bytte denne i noe bedre?

mvh Ole

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
SL1500 har ikkje dårlege kablar, sjølv om det klart finnest langt betre ting. AU 24 finnest vel ikkje for armar? Eg har sett ein 1200 som var modda med ny litzkabel, men denne var teipa på UTSIDA av armrøret. Ikkje akkurat pent, men greitt nok...
Å skifte kabel inne i armrøret er ei utfordring eg aldri har gjeve meg i kast med....

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Audiophile-Arve skrev:
SL1500 har ikkje dårlege kablar, sjølv om det klart finnest langt betre ting. AU 24 finnest vel ikkje for armar? Eg har sett ein 1200 som var modda med ny litzkabel, men denne var teipa på UTSIDA av armrøret. Ikkje akkurat pent, men greitt nok...
Å skifte kabel inne i armrøret er ei utfordring eg aldri har gjeve meg i kast med....
Bra å høre at den ikke er så dårlig. Nei AU24 er ikke for armer, jeg mente bare å si at det ikke er en sånn skolisse som selges med alt man får fra Elkjøp & Co, selv om skolisser forsåvidt kan bedra....bare kikk på AU24 :)

Da tester jeg det hele ut når jeg får min nye Denon DL 103 R, Takk Arve for gode svar på PM og!

Ole

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ole skrev:
Hei,

Har en Technics SL 1500 fra ca 1977 som er levert med en fast RCA kabel med billige RCA plugger. Kabelen er ikke skolisse, faktisk mer solid fysisk enn mine dyre AU24 kabler, men neppe noe high end kabel, så jeg lurer litt på:

a) hvordan er kvaliteten på disse fastmonterte kablene fra 70 tallet?
b) er det et større inngrep å bytte denne i noe bedre?

mvh Ole
Japanske produsenter var nok tidligere mer bevisst på kabelkvalitet på sine dyrere platespillere enn mange europeiske produsenter. Det blir derfor vanskelig å si noe generelt om dette. Mange av de europeiske produsentene hadde generelt dårlige kabler ut fra platespillerne sine, mange brukte også DIN-kontakter. Det er vanligvis grei skuring å bytte disse til noe bedre, bare sørg for at det er en normal multicore-kabel med skjerm, f.eks en mikrofonkabel.

Når det gjelder bytting av kabler internt i armen, er dette vesentlig mer problematisk. Jeg vil i utgangspunktet ikke anbefale dette uten at man vet hva man gjør, det er fort gjort å ødelegge armen hvis man gir seg i kast med noe uten å ha undersøkt fremgangsmåten på forhånd. Mange armer krever helt ekstrem fingerferdighet og tålmodighet for å bytte kabel internt, noen armer lar seg ikke demontere og montere igjen uten kompetanse og spesialverktøy. Husk at armkablen ikke bare påvirker lyden elektrisk, både vekt og stivhet kan ha stor innvirkning på lydgjengivelsen.

Topp Bunn