Kabel mellom forsterker og tuner

kvartsli

Medlem
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
0
Hallo! Jeg har akkurat kjøpt meg ny forsterker (Xindak XA-6950) og er strålende fornøyd. Tidligere har jeg kun hatt recievere, men nå har jeg kjøpt separat tuner. Har foreløpig kun den «gode gamle» rød/hvite rca standardkabelen som leveres med. Det jeg lurer på er om viktigheten av en god kabel mellom tuner og forsterker er den samme som mellom CD-spiller og forsterker, i og med at radiosendingene ikke er av samme gode kvalitet.
Har dere i så fall noen forslag til en kurant kabel som ikke koster allverden. Kom gjerne med forslag til noe som ligger ute på bruktbørsen som kan være av interesse.

Takker!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.088
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Medfølgende lakris kan være kjip, så man kan jo velge noe annet for fred i sin sjel om ikke annet.

Hva slags tuner har du kjøpt? De som vil gi deg kabellydråd vil nok vite det.

Jeg skal ikke gi deg andre råd enn at om du skal sammenlikne bør du gjøre det uten å vite hvilken kabel som er koblet til. Det gjør det mye enklere å vurdere om det er forskjeller i lydkvaliteten.

kvartsli

Medlem
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
0
Tuneren er en Cambridge Azur 340 T.
Altnernativ til ny kabel mellom tuner og forsterker, er å sette på mine Nordost Black Knight der, og så kjøpe ny kabel mellom CD-spiller og forsterker. Vil gjerne prøve å optimalisere anlegget mitt innenfor rimelighetens grenser. Tar i mot gode forslag der også. Hvordan er Xintak sine kabler forresten. Høyttalerne er Audiovector M3 Super Special Edition. Og CD-spilleren en en Denon DCD 3520.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var jaggu svære og flotte høyttalere, forsterkere og luksuskabler for å høre på lyden fra en nokså enkel tuner vil jeg si. Hvis jeg hadde vært misfornøyd med lyden fra tuner, så tror jeg at jeg hadde sett meg om etter en bedre tuner og en real antenne jeg.
Men så er jeg også blant de som er overbevist om at signalet aldri kan bli av bedre kvalitet enn det var da det forlot terminalene på baksiden av kilden :)

En god kabel kan gi en anelse bedre lyd, men vil aldri bringe balanse i regnskapet (systemet), og det er helt feil ende å begynne i imo :).

Mvh Vidar P

Topp Bunn