Kabel med jording.

trond1005

Medlem
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
0
Skal flytte platespilleren min og trenger en lenger phonokabel. 2,5-3 meter. Men er jo nesten ingen som selger slike. Noen som har noen gode tips å komme med?
Eksisterer det kabler med "innebygd" jording. slik at man slipper å jorde av i sjassiet? har hørt noe snakk om dette.

Alle tips er veldig velkomne.

Trond

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.867
Torget vurderinger
1
Bruker du MM-PU? I tilfelle bør du lete etter en kabel med spesifisert kapasitans, maks ca 100pF pr meter til lengder på 3 meter, avhengig av inngangskapasitansen på RIAA og kapasitenasne i kablingen på platsepiller. Summen bør være omkring 400 pF eller i henhold til PU-produsentens anbefalinger. Uavhengig av PU vil det også bli avgjørende å ha en kabel med utpreget god skjerming og terminering for å unngå problemer med innstrålt støy.

mvh
KJ

trond1005

Medlem
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
0
Jeg bruker MM PU. men jaggu var det mye man måtte tenke på ;) Noen anbefalninger på hvor man kan få handlet noe som er brukbart?
Takk for hjelpen forresten.

Trond

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Sikkert ikke gjennomførbart, men en ekstern RIAA-forsterker nær platespilleren ville vært bedre enn en lang phonokabel.

Lavnivåsignaler som MM liker seg best på korte reiser. Etter RIAA kan signalet reise huset rundt uten problemer.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.867
Torget vurderinger
1
trond1005 skrev:
Jeg bruker MM PU. men jaggu var det mye man måtte tenke på ;) Noen anbefalninger på hvor man kan få handlet noe som er brukbart?
Takk for hjelpen forresten.

Trond
Jf. innlegget til Barbaresco. En ekstern RIAA som kan plasseres nært platespilleren er en god ide. Cambridge 640P er et veldig godt «budsjettalternativ», den kan fint overleve flere evt. oppgraderinger på platespilleren. Da står du relativt fritt til å kjøpe kabelurer etter eget forgodtbefinnende. OK kabler på 5m finner du f.eks. hos «Kurtern», f-eks disse: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152360996

mvh
KJ

trond1005

Medlem
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
0
ja. tror det blir riaa ja.Har kastet meg rundt. skal låne en pro-ject tube box av en kompis som ikke er i bruk.

Takk for hjelpen.

Trond

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.562
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Kapasitiv belastining er alfa & omega for en MM pu.
Bruk en kabel med minimal "C" og kortest mulig lengde. Hvis du synes det blir for lyst i toppen, kan du enkelt rette på dette ved å belaste med noe mer "C".

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
785
Torget vurderinger
1
Når jeg skrev "gjennomførbart" så tenkte jeg ikke på teknikk, men på prosjektøkonomien, altså å vrake sin innebygde RIAA og kjøpe en ny. Det blir litt mer enn å kjøpe en lengre kabel, og i tillegg kommer den psykiske belastningen ved å dublere noe man har bra nok fra før (RIAA-inngangen).

Men det ser ut til at du har akseptert skjebnen, lykke til! Da blir også jording bare en sak mellom platespiller og RIAA-boksen, det er gjerne satt av en chassis-skrue til slikt, og en liten ledningsstubb i pickup-kabelen. Etter forsterkning skal det ikke være nødvendig med ekstra jord, det blir gjerne bare jordsløyfer og mer brum dersom man er uheldig.

Topp Bunn