Justering/innstilling av Planar 3

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Da jeg kjøpte Planar 3'en min for mange år siden, fikk jeg ikke med noe bruksanvisning. Hi-fi klubb-gutta ordnet alt for meg, og den har stort sett funka greit.
Er det noen som på en forståelig måte kan forklare meg hvordan jeg kan justere den? Jeg ser jo at det er en dings til å vri på, og et manuelt flyttbart lodd. Hva skjer når jeg justerer på disse?

Må også få skifta pickup på den snart. Nå bruker jeg en Denon-sak til rundt tusenlappen. Syns den er litt tynn i lyden. Hva bør jeg bytte den ut med? Gidder ikke bla opp mer enn maks tre høvdinger.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
På Planar 3 har du tre justeringsmuligheter.

Antiskating: Grunnregelen sier at denne stilles på samme verdi som nåltrykket. Har du 1,5g nåltrykk, setter du antiskatingen på 1,5.

Loddet som kan skyves er motvektsloddet.

På siden av armen har du også et hjul. Her justerer du nåltrykket.

For innjustering av rett nåltrykk gjør du:

1. Monterer på pu'en du skal bruke.

2. Sett antiskating i 0

3. Sette hjulet på siden i 0

4. Flytt motvektsloddet fram/tilbake slik at armen svever over tallerken. Kan være vanskelig da armen ofte vil trekke seg mot basen. Men du ser når den svever.

5. Juster så hjulet på ønsket verdi, som nå skal tilsvare nåltrykket.

6. Anbefaler dog å benytte en nålvekt.

7. Sett antiskatingen på samme verdi som nåltrykket.

Du har NAD RIAA, er det PP1 eller PP2 du har. Greit å vite dersom man skal tipse om en pu på denne armen.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Takker for informativt svar!

Nad RIAA'en min er PP2. Pickupen er Denon DL-160 high output MC.

Mvh
Stian

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg er fristet til å anbefale Benz MC Silver, high output. Da med skive mellom headshell og pu, for å få negativ vinkling på tonearmen. Utrolig flott pu til 2000 NOK. Sporer meget bra, detaljert og med masse kontroll. Det som kanskje kan være en svakhet er bassen! Kunne nok tenkt meg en noe dypere og mer fylde i lyden her. Hi-Fi Guiden på Hamar har denne.

AT0C9 er også en vinner i samme prisklasse. Her får du masse for pengene. Litt fyldigere enn MC Silver. Problemet her, er at jeg ikke har hørt denne i kombinasjon med NAD PP2. LPgear.com, har best pris på AT0C9.

Ortofon 520 MKII eller 540 MK II passer ypperlig på denne armen og oppsett. Ingen skiver påkrevd. Utrolig kontroll på sporing og i lydbildet. Bra fylde i lyden. 520 får du fra rundt 2000 NOK.
Trolig ville jeg nok valgt 540 til PP2 -trinnet. Mono.no er importør.

Og det er enda flere pu'er som passer ;)

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
RIAA'en skal også skiftes ut i løpet av året. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal ha. Project sine er vel bra til prisen? Hva koster Electrocompaniet sin RIAA på bruktmarkedet sånn ca.?

Vincent har også en rimelig en, men jeg er opptatt av at den neste jeg kjøper skal være mye bedre en NAD'en.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Dersom du skal beholde denne Rega'en trenger du ikke å legge alt for mange kronene i ett RIAA-trinn. Selv ville jeg kanskje sett nærmer på Pro-Ject Tube Box'en.
Det kan kanskje lønne seg å se på hva du egentlig vil med vinylen. Er dette noe du vil satse på, eller er det bare for å spille av en plate en gang i blant? Greit å se litt på dette ved innkjøp. Ingen grun til å koste på x antall tusen på RIAA til P3, dersom du ikke har tanker om å bytte ut denne med tiden også. P3 har sine begrensninger! Men når det er sagt, dette er ingen dårlig spiller ;)

P3 + 540 + Tube Box, er en bra kombinasjon.

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Jeg går selvsagt med planer om å bytte ut platespilleren også... men har andre storinvesteringer som kommer først.

Spiller mye vinyl. Har vel ca. 400 plater, og skaffer meg stadig nye. Har veldig sansen for den dynamiske og organiske lyden jeg føler vinylen fikser bedre enn cd. Og er jo oppvokst med vinyl, så jeg har vel litt nostalgiske grunner også... Min far hadde en stor og rikholdig platesamling, der jeg fant mange perler med blant annet Stones, The Who, Beatles og ikke minst Elvis.

Satser på å bygge opp en skikkelig vinylrigg etter hvert. Dessverre er fluefiske også en ganske så dyr "hobby" (les: besettelse...)

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Jeg går selvsagt med planer om å bytte ut platespilleren også... men har andre storinvesteringer som kommer først.

Spiller mye vinyl. Har vel ca. 400 plater, og skaffer meg stadig nye. Har veldig sansen for den dynamiske og organiske lyden jeg føler vinylen fikser bedre enn cd. Og er jo oppvokst med vinyl, så jeg har vel litt nostalgiske grunner også... Min far hadde en stor og rikholdig platesamling, der jeg fant mange perler med blant annet Stones, The Who, Beatles og ikke minst Elvis.

Satser på å bygge opp en skikkelig vinylrigg etter hvert. Dessverre er fluefiske også en ganske så dyr "hobby" (les: besettelse...)
He He, fluefiske er ikke billig! Har selv jakt og fiske som hobby, sammen med bil og Hi Fi...... Ikke billige hobbyer noe av dem. Kluet da, er å få mest mulig ut av pengene. Selv bygger jeg mye selv, deriblant har jeg modifisert en P25. På denne bruker jeg et Shure M75 Type 2 -hus, og sas-nål fra Jico.com. Dersom du får tak ett M75-hus, burde du prøve dette, sammen med nevnte nål. Burde passe fint til platene du nevner.

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Antall liker
1
Og her har du den originale protractoren fra Rega, slik at du får satt på pu'en rett:

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Dersom du skal beholde denne Rega'en trenger du ikke å legge alt for mange kronene i ett RIAA-trinn. Selv ville jeg kanskje sett nærmer på Pro-Ject Tube Box'en.
Det kan kanskje lønne seg å se på hva du egentlig vil med vinylen. Er dette noe du vil satse på, eller er det bare for å spille av en plate en gang i blant? Greit å se litt på dette ved innkjøp. Ingen grun til å koste på x antall tusen på RIAA til P3, dersom du ikke har tanker om å bytte ut denne med tiden også. P3 har sine begrensninger! Men når det er sagt, dette er ingen dårlig spiller  ;)

P3 + 540 + Tube Box, er en bra kombinasjon.
Dette hørtes fint ut. Har selv en P3 og Tube Box. Vurderer også og bytte PU på min.

Har også fluefiske som lidenskap! Har drevet på med det i ca. 20år

mvh

Fluefiskeren

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Antall liker
982
Sted
Kristiansand
Da har du holdt på fem år lenger enn meg...
Vi tar en fiskekonversasjon på off-topic, er du med?

Topp Bunn