Justering av azimuth

D

Dilla

Gjest
Hvordan justerer herrene azimuth, og hvilket presisjonsnivå legger man seg på?

A)
Nålefanen senkes ned på et speil på platetallerkenen og man sikter etter beste evn og justerer til nålefanen og dens speilbilde danner en rett linje.

B)
Testplate + multimeter og måler signal ut for de to kanalene.

C)
Testplate + oscilloskop

Annet

Selv har jeg siktet meg grønn etter modell A men skulle ønske meg mer presisjon (noe justeringsmulighetene til armen tillater). Pickuper med pickuphus, som til eksempel min Benz, gjør det til en større utfordring å få et godt blikk på nålefanen og dens speilbilde... Ser enda stjerner etter å ha siktet meg "blind" i går kveld... ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Speil her i gården, og VTA/SRA/nåletrykk etter øret. Ønsker meg Feickert adjust+ eller tilsvarende totalløsning, men det koster drøyt mye penger...

Edit: Så dere ikke tror jeg er rablende gal... Jeg har naturligvis nåletrykksvekt. Øret bruker jeg i finjustering innenfor produsentens anbefalte område.

Kunne lett misforstås, den der. ;D

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.853
A, men sikter vel så mye langs pickup huset. Etterpå finjustering vha ørene.

mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
A, men har absolutt ambisjoner om å gå over til en mere presis metode.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Men den rørstumpen skal du være litt forsiktig med, Arve. Jeg merker i alle fall at azimuth endrer seg hvis du flytter røret sideveis, altså forskyver tyngdepunktet. Det skal ikke mye til, legger man tyngdepunktet utenfor headshellet detter det jo av....

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
ch skrev:

mvh
Forsikre deg da om at nålefana står helt rett i huset.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er obs på det, så det går føre seg litt ekstrakontroll. (Prøvde meg ein gong i tida også med eit miniwaterpass liggande på toppen av armen, men det vart for vaklevore..)
Har de elles sett at armen "rettar seg opp" når plata går rundt, samanlikna med når du prøver å justere han på ei plate som ligg stille?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke prøvd å legge på røret med plate i fart. Det er så fort gjort å glemme seg bort i musikken, vet du. ;)

Ellers var jeg i en hobbybutikk og kjøpte de tynneste karbonstagene de hadde for modellfly. De er faktisk litt lettere enn alurøret, og sånn sett bedre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Regner med at den er av klar akryl så man ser armen og pickupen gjennom den? Smart idé i så fall. Men 74US$ var ikke småpenger akkurat.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.185
Torget vurderinger
10
A. Det som er stilig med spillern er at jeg kan justere mens jeg spiller plater. Har en dyr testplate men jeg skjønte ikke bæret og lånte den likegodt bort til RoDa. Sa han kunne bruke god tid, vil ikke ha den igjen før han kunne lære meg hvordan den funker.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.580
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Ti Kei skrev:
A)
Nålefanen senkes ned på et speil på platetallerkenen og man sikter etter beste evn og justerer til nålefanen og dens speilbilde danner en rett linje.
B)
C)
Testplate + oscilloskop
Multimeter er ikke noe særlig egnet til slike målinger.
Et gammeldags analogt voltmeter vil være bedre.
Oscilloscope vil være best, men det er fort gjort å bli forvirret eller forundret over det en ser.
Med litt trening vil det gå.

D

Dilla

Gjest
Ser ut til at det er alternativ A som de fleste legger seg på.

Entusiastene som "sikter" etter pickuphuset eller benytter seg av VPI sin "balansestav" bør forsikre seg om at nålefanen er parallell (vertikalt) med pickuphuset. Trenger ikke alltid å være tilfelle. (Assumptions are the mother of all fuckups!) Michael Fremer poengterte akkurat dette på ei hi-fi messe i midtnorge for et par år siden (etter at jeg spurte), "It´s the needle we want to be perpendicular to the vinyl!". Fremer mente at azimuth var viktigere å få pinlig nøyaktig enn VTA, om husken tjener meg rett. Korriger meg om jeg tar feil.

Mvh Ti Kei

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke bare nålefanen, men nåla også, for ikke å snakke om spolene...

Her er det mange ting som kan være skjeve. Det er ikke gitt at alt er like rett eller skjevt, og i samme retning.

Gitt valget ville jeg nok uansett gått for å få selve nåle til å stå rett. Ellers tror jeg det sliter på skivene. Så får man heller leve med litt mer/ubalansert crosstalk og dårligere perspektivgjengivelse.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.853
Birdman skrev:
ch skrev:

mvh
Forsikre deg da om at nålefana står helt rett i huset.
Hvis det ikke blir ca. riktig med å sikte etter pickup huset, enten med toppen parallell med platen/speilet, eller med sidene helt symmetrisk (ca. rett vinkel - litt avhengig av konstruksjon) i forhold til platen/speilet, er det mest sannsynlig noe feil med pickup'en som ikke uten videre kan rettes opp med justering.

Uansett må den siste fin justeringen gjøres med ørene - stoler dere virkelig mer på øynene (eller målinger! ;)) enn ørene?
Juster i meget små steg til lyden "sitter" (bedre 3D og imaging, mindre sibilans og mer behagelig i de høye frekvenser er min erfaring - damestemmer er ok å bruke)

Her er en link til en brukbar tråd om emnet på Audiogon;
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1269027757&read&keyw&zzazimuth

Jeg tillater meg å sitere et par av de mer aktive - se forøvrig den siste påstanden, uhevet i bold, nederst;

----------------------------------------
03-20-10: Teres
"I am a proponent of using your ears rather than instrumentation for adjusting azimuth. There seems to be a lot of angst about getting this adjustment "right". I assert that "right" is when it sounds best, regardless of what the technical parameters may be. I suspect that in most but not all cases an instrument guided alignment will also deliver the best sound. But since the only thing that matters is the sound, why take the detour into instrumentation.

With good line contact stylus it is very easy to hear when azimuth is properly adjusted. For most people I think it is quite unlikely that using an instrument will result better sound. And there is a distinct possibility that an instrument alignment could produce worse sound.

Some cartridges are considerably less sensitive to exact azimuth and VTA adjustment. Instrumentation does make adjustment easier in this case, but what does it accomplish other than to ease audio neurosis? If you have a cartridge where you can not hear the difference between close and exact then exact adjustment buys you exactly nothing.

Oh, yes and our ears are free
"
--------------------------------------------------
03-22-10: Dougdeacon
"Doug,

Congratulations on advancing to "adjusting by listening", and on learning to hear the difference azimuth adjustment makes.

Like Teres I used to use electronic equipment to adjust azimuth. After sessions with several cartridges I realized I could adjust just as accurately while listening to music, not to mention faster and with less fuss. You described EXACTLY what to listen for, IME.

Good that you discovered levelling the headshell doesn't help much. No one plays grooves with a headshell, we play them with a stylus and few styli are vertical to the necessary degree of accuracy. Levelling the headshell's usually a time-wasting distraction. Roughing in by eye is best done by making the stylus look vertical with a mirror and magnifier. After that the fine tuning is by ear and the headshell ends up wherever it ends up.

VTF, VTA/SRA and antiskating are also all best adjusted by listening to music. The more practiced we get the fewer measurements and test records we need.

Good post,
Doug

P.S. Hiho is correct. I described his observation by analogy many years ago on VA. Azimuth changes with vertical arm angle on any tonearm with an offset headshell. It's unavoidable.
"
-------------------------------------------------

Jeg vet ikke om denne stemmer - med tangentialarm er denne problemstillingen ikke relevant - men kanskje det er riktig? I så fall kan det kanskje forklare noen av rapportene fra brukere om stor sensitivitet til VTA forandringer - siden de også fører til endring i azimuth. Eller?

mvh

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
20
Den her ser fiks ut, 5,50£ på eabay:

- nytter jo ikke å legge ut linker her

Mvh. RS

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
19.506
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
A. Det som er stilig med spillern er at jeg kan justere mens jeg spiller plater. Har en dyr testplate men jeg skjønte ikke bæret og lånte den likegodt bort til RoDa. Sa han kunne bruke god tid, vil ikke ha den igjen før han kunne lære meg hvordan den funker.
WT er flott på azimuth, helt klart!
Har ikke fått til så mye med plata ennå, kanskje når stua er ferdig oppusset og jeg skal montere opp anlegget igjen ;)

R

7 Summits

Medlem
Ble medlem
30.11.2006
Antall liker
2
Hei.
Bruker metode A, og gjør det ved hjelp av et sugerør som jeg har kappet til lengde som samsvarer med avstanden fra platas ytterkant til etiketten.
Plasserer så nåla midt inne på plata og sugerøret på headshellet, og så er det bare å sikte i vei, Det blir jo noen centimeter og en liten unyaktighet vil vises greit.
Et sugerør veier jo nesten ingeting og er i praksis gratis i innskaffelse.
Og ruller sugerøret fremover eller bakover på headshellet så er jo det et hint om noe kanskje er galt med VTA (om du vil at VTA skal være i plan med plata) eller spillerens vatring også.....selv om dette ikke er en tilstrekkelig metode for å fastslå dette da.
Jeg har en arm med unipivot, en VPI JMW 9.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Prøvde denne sugerørmetoten til 7summits. Trur det kan vere ein veldig grei kontroll, eg..men det vert litt lett at sugerøret dett av når ein spelar plater med røret på, spesielt ved oppstart. Ja, det må vere eit poeng å sjekke kva som er azimut under reell avspeling, ikkje sant?....litt risikosport må ein ha med seg når ein kjem opp i åra!

D

Dilla

Gjest
ch skrev:
Uansett må den siste fin justeringen gjøres med ørene - stoler dere virkelig mer på øynene (eller målinger! ;)) enn ørene?
Juster i meget små steg til lyden "sitter" (bedre 3D og imaging, mindre sibilans og mer behagelig i de høye frekvenser er min erfaring - damestemmer er ok å bruke)

Her er en link til en brukbar tråd om emnet på Audiogon;
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1269027757&read&keyw&zzazimuth
Takk for linken ch, den var lærerik for meg å lese. Tydeligvis liten hensikt å gå for "multimetermodellen" uten filter over 1KHz som nevnt i tråden. Så, der sparte jeg meg den frustrasjonen ;)

Har finjustert azimuth over en 2-3 kvelder (!) nå, og det er helt klart gevinster å ta ut. Spørs selvfølgelig hvor ute av lodd nåla var før finjusteringen... Har benyttet meg av speil, sugerør på toppen av pickuphuset (god idé!) og ØRENE. Min azimuth (pickupens) var nok ikke helt 100% men nå er den ikke langt unna. Greit å benytte damestemmer som "testlyd" og justere til stemmen blir maksimalt ren og i knivskarp fokus i senter.

Hva skulle man gjort uten platespiller, kost seg i solen?

;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Uten platespiller hadde jeg vel samla på "still sealed".... ;)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
507
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Jeg stiller etter øye, eller dvs. jeg tar et bilde av PU forfra og blåser det litt opp for å se vinkelen på nålen. Når det er sagt, så er min konklusjon at skal man ha azimuth korrekt, så må man ha måleinstrument av en eller annen slags. Jeg har tenkt meg å kjøpe ekstern lydkort som M-box 2/Pro Tools. Sammen med en testplate skulle man ha det som trengs for å stille inn PU perfekt.

Puma

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg skal, jeg skal, jeg skal.... Jeg har bare ikke hatt tid og mulighet enda. Det kommer en beskrivelse, hvis det ikke er i strid med reglene for bransjeaktører.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Oi, en sånn er det lett å blåse penger på!

Nordenstam

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.05.2010
Antall liker
3
Ti Kei skrev:
B)
Vær obs på at multimetere flest er laget for nettfrekvent (50Hz) og gir i tillegg til vanlig feilvisning som oftest mye feil over et par hundre Hertz. (og er du sikker på at det er ekte RMS du ser på?)

Ti Kei skrev:
Oscilloscop, RMS metering og denne: http://www.musicdirect.com/product/77039

Platen har spor med testtone på bare høyre og venstre, i tillegg til begge. Jobber frem og tilbake med azimuth og balanseknotten og disse tre testtonene. Sjekker RMS nivået på de separate høyre/venstre sidene og justerer balansen ved hjelp av helningen på stereosporet i vectorscope visning (L/R inn på X/Y i 'scopet).

Topp Bunn